Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda 2015


Anbefalte innlegg

Er helt i starten av planlegginga av en liten tur. Planen er å sette ut ifra Rjukan sommeren 2015 og krysse Hardangervidda. Jeg går ned fra vidda i Ullensvang midt i Sørfjorden. Dette er ei rute på 117km i luftlinje. Så langt har jeg begynt å se ut en rute over, men ikke kommet frem til stort. Jeg tenkte jeg kunne oppdatere her etter hvert.

 

Kunne sikkert trengt noen innspill fra drevne fjellfolk når jeg kommer lenger i planlegginga. Nå har jeg 8 måneder på meg til å spare penger, kjøpe utstyret jeg trenger og komme meg ut. Har satt 10. August som mål, og går ut ifra den datoen!

 

Legger ut ruta mi, pakkeliste og fremgang så fort jeg vet noe mer selv.

 

post-15653-0-74681500-1418233036_thumb.j

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av utfordringene mine er jo det faktum at jeg etter et brudd i sommer ikke eier stort av utstyr. Har vært i forsvaret i et år, og har ikke skikkelig oversikt enda, men jeg vet at jeg ikke eier telt / tarp og jeg tror nok sovepose er mangelvare. Skal oppover å se hva jeg har av utstyr i morgen tenker jeg, så kommer jeg med en oppdatering da.

 

I mellomtiden. Hva skal jeg krysse vidda med av telt da? Kom gjerne med forslag til soveposer også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du likar å ha mykje rom, kan eg anbefalf fjällräven akka dome II på det varnaste. Om lett vekt er det viktigaste ville eg gått for Helsport eller Fjällräven sine 1-manns telt. Du kan jo kjøpe ein billegare sovepose og kanskje supplere med ein lang jerven duk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil prøve å redusere vekta, nå som jeg fant ut at jeg har en typ militær sovepose som skal med.

Bruker kun 2/3 av posen da, men den er fortsatt i toppsjiktet av hva en sovepose kan veie.

 

Helsport Ringstind 1 ser jo bra ut, og har fått gode tilbakemeldinger flere plasser. Flere som sliter med at den ene ventilen sitter for langt ned og blir dekket av snø i vintersesongen. 1,8kg totalvekt.

 

Fjällräven Abisko Lightweight 1 er nok uaktuelt da det absolutt ikke egner seg på vinterstid ifølge de som har skrevet anmeldelser rundt omkring.

Jeg blir nødt til å tenke på hva jeg skal bruke teltet til etter Hardangervidda også. Og mitt neste store prosjekt blir nok et vinterprosjekt.

 

 

EDIT:

 

Fant Hilleberg Akto nå etter å ha les Mr. Monsen sine anbefalinger av 1-manns telt på nordkalotten-forumet. Det ser ut som et telt jeg har lyst til å gå for egentlig. Er det noen som har testet det, og har noen innspill?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg kommer med ny modell (Enan 1-manns telt), men trolig veldig kostbar. Ringstind 1 (1 light) er billigere. Jeg har Ringstind 2, som er liten og lett nok for meg. Jeg setter pris på den ekstra plassen til utstyr inne i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange her på forumet som trives godt med http://www.tarptent.com/

Forholdsvis billig og lette løsninger. Noen av de kan mangle litt detaljer som andre telt har flust av. Men å droppe slikt hjelper både på vekt og pris.

Jeg vil anbefale å ha gå for to telt. Ett for vår-sommer-høst, og ett for vinter.

I mine øyne bør et sommertelt veie under 2kg. Men det er jo en smakssak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for et såkalt 2-mannstelt til sommertur over Hardangervidda. Ringstind light 2 er et supert telt til formålet. Du vil sette svært stor pris på den lille ekstra plassen det gir i dårlig vær. For på Hardangervidda kan du nemlig få fryktelig dårlig og vått vær sommerstid. Det kan jeg garantere deg! ;)

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha et telt som kan brukes hele året så ikke kjøp et sommertelt som kan brukes på vinteren. Kjøp et skikkelig vintertelt og bær heller den ekstra vekta fram til du får råd til å kjøpe et dedikert sommertelt i tillegg. Vinterstid bør du ikke gå på kompromiss med kvaliteten på teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ringstind superlight 1-2 og er veldig fornøyd med det. veier vel 900g +/-.
MEN det er 3sesongs og vet ikke helt om jeg ville brukt det over Hardangervidda på vinterstid.
Om du skal utvide turgarderoben din, så ville jeg anbefalt deg å investert i et "vintertelt" og et sommertelt, der hvertfall sommerteltet er vektsparende.
Siden first up er Hardangervidda på vinterstid, kan du jo investere i vinterteltet først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangervidda skal jeg over i august :) Men I get your point. Blir vel å kjøpe et vektsparende 3-sesongstelt i første omgang da. Så får jeg heller kjøpe et skikkelig vintertelt når vinteren kommer. Har en liten idè til et prosjekt vinteren 2015 også... Som jeg ikke skal ytre her enda. Fokus på 1 prosjekt av gangen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjennom årene investert i mye utstyr på stramt budsjett, både på studentbudsjett og småbarnsfamiliebudsjett. Min erfaring er å tenke flerbruk i første omgang og så utvide sortimentet etter hvert. Jeg ville derfor kjøpt vinterteltet nå, det kan tross alt greit brukes til sommeren også. Deretter har du bedre mulighet til å kjøpe en god vintersovepose til vinteren igjen og ikke måtte kjøpe både vintertelt og vintersovepose på en gang for å kunne dra på vintertur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å drasse på et vintertelt over hardangervidda på sommerstid. Men dersom mye av utstyret er ment for helårsbruk, så vil vekta på sekken bli deretter, som også er helt greit. Men da bør man vite hva man går til før man bykser ut i en tur på 15 mil.

Det kan gjøre forskjell på en ok tur, og en fantastisk tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener. En brått avsluttet boksekarriere etterfulgt av en slapp militærtjeneste har gjort at jeg må ned 10kg før turen, så formen er ikke på plass. Skal få på plass pakkeliste snart nå.

 

En dårlig nyhet da. Jeg kan ikke finne noe av turutstyret mitt (kun regnjakke- og bukse + primus, samt et par kjeler). Og når jeg kontaktet min tidligere samboer så sier hun at hun mest sannsynligvis har kasta det. Så nå ble det alvor. Jeg må kjøpe alt nytt hvis jeg ikke finner noe i garasjen til min far. Har også en tursekk, så der er jeg berga.

 

Har også (heldigvis) fått masse ullklær av forsvaret, som ligger i Oslo. Skal se på det når jeg kommer meg hjemover igjen over nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener. En brått avsluttet boksekarriere etterfulgt av en slapp militærtjeneste har gjort at jeg må ned 10kg før turen, så formen er ikke på plass. Skal få på plass pakkeliste snart nå.

 

En dårlig nyhet da. Jeg kan ikke finne noe av turutstyret mitt (kun regnjakke- og bukse + primus, samt et par kjeler). Og når jeg kontaktet min tidligere samboer så sier hun at hun mest sannsynligvis har kasta det. Så nå ble det alvor. Jeg må kjøpe alt nytt hvis jeg ikke finner noe i garasjen til min far. Har også en tursekk, så der er jeg berga.

 

Har også (heldigvis) fått masse ullklær av forsvaret, som ligger i Oslo. Skal se på det når jeg kommer meg hjemover igjen over nyttår.

 

Det var jo litt dritt :-/

Vil anbefale å tråle bruktmarkedet rimelig hardt, samt holde et godt øye med tilbud nå ut på nyåret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dårlig nyhet da. Jeg kan ikke finne noe av turutstyret mitt (kun regnjakke- og bukse + primus, samt et par kjeler). Og når jeg kontaktet min tidligere samboer så sier hun at hun mest sannsynligvis har kasta det. Så nå ble det alvor. Jeg må kjøpe alt nytt hvis jeg ikke finner noe i garasjen til min far. Har også en tursekk, så der er jeg berga.

 

Har også (heldigvis) fått masse ullklær av forsvaret, som ligger i Oslo. Skal se på det når jeg kommer meg hjemover igjen over nyttår.

 

Så i praksis er det vel da bare telt, sovepose og liggeunderlag du mangler av de litt større tingene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbud og bruktmarked er tingen.

 

Jeg er veldig fornøyd med

Helsport ringstind superlight 1-2,

Termarest neoair trekker (veier under halvkiloen, meget komfortabel men bråker som..)

Thermarest RidgeRest veier ca 300g men tar mer plass.

 

 

Helsport Haukeli (xxl pose) ikke å anbefale. Teltet ser ut som en hønsegård etter bruk.

 

Men se på mye forskjellig utstyr før du kjøper. Det er mange nye modeller i 2015 så 2014 modellene skal jo ut.

 

Kjøp en morakniv (seriøs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Helsport outlett har mye bra til 'billig' pris....men må følge med da det som regel er få av hver type. Både telt, sovepose og klær. Klærne har jeg aldri prøvd selv...men har flere telt...både sommer og vinter....og veldig godt fornøyd med fjellheimen (flere typer, ultralett til vinter/ekstrem)

http://www.helsport.no/outlet/telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, av de store tingene er det jo det, men det er jo småting da. Eier jo ikke en kniv f.eks. Det blir en del ting man ender opp med å ha med på tur, og alt koster litt.

Tja, en kniv trenger ikke koste allverden. Jeg har brukt 3 forskjellige Morakniver oppigjennom de siste 8-10 årene.

De starter på kr. 39 for en med plasthåndtak og karbonstål.

Se f.eks. her:

http://www.prisjakt.no/brand.php?t=4501&c=836&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.