Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til kokesett?


Lars-Ivar

Anbefalte innlegg

Annonse

Har du brenner? Hvis ikke synes jeg gjerne Trangia er et godt utgangspunkt. Velprøvd snart i generasjoner med rødspritbrenner. Ulike størrelser og variabelt innhold med kjeler i ulike materialer. Non-stick etc. Anbefaler definitivt non-stikk på stekepanne. Tynne Alu-panser svir mat for et god ord. Alu kjeler er greit spesielt om det oftest bare kokes vann eller ting som ikke brenner seg lett. De kan i nøden skrubbes med grus om så er for å få dem rene for brente matrester. Non-stick er nok greit også her om man ofte lager mat av type gryteretter eller grøt som lettere svir seg i kjelene. Kjøkkenets vindskjermer gir et solid og stødig fundament jeg virkelig setter pris på. Aldri bekymret for velting av kasseroller der.

Størrelse i 25-serie om du ofte skal være gentleman og koke for et par stykker mer enn deg selv. 27-serie holder i massevis om du primært lager til deg selv og bare unntaksvis kokkelerer til flere. Evt. Mini-Trangia om du vil spare vekt men da begynner det å bli ganske smått og mindre praktisk til skikkelig matlaging. Stekepanna er søtt liten men plundrete å steke mer enn en halv pølse på i slengen. I dette minste segmentet synes jeg andre produsenter også har mye spennende å by på.

Rødspritbrenneren er genialt enkel i sin konstruksjon og dermed driftsikkerhet. Men lav effekt + soting blir for mange en irritasjon. I tillegg blir det fort katastrofe om du sparker borti herligheten så brennende rødsprit skvulper utover. Spesielt guffent i/rett ved telt. Men det finnes enkle løsninger på dette. Det er bare å bytte ut til gassbrenner eller multifuelbrenner og du har brått tatt steget inn inn helt annen verden av effektivitet. Spesielt gass synes jeg er veldig greit men jeg er lite ute i skikkelig vinter der multifuel fort egner seg langt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei @Henrik

Bruker du det på primus omnifuel? 

 

og @Oddbjørn hvordan er det med innpakningen? er det ikke bare en tynn netting hvordan fungere dette? blir det ikke veldig rotete?

 

Den baggen som var med til mitt sett var ganske dårlig, men dette er noen år siden. Kjøpte en eta gryte fra primus forrige vinter og den fulgte det med en god mesh pose til, muligens det er slike som følger med til dette settet nå, det er jeg usikker på, men var ihvertfall mye bedre kvalitet. Gode oppbevaringsposer er uansett lett å få tak i.

 

På sommerens turer brukte jeg en meshpose fra exped til å ha alt kjøkkenutstyret inkludert brenner i, da har man alt tilgjengelig på et sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.