Gå til innhold
  • Bli medlem

Speillaust kamera frå 2010 - duger det?


josteink

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse

Med eit godt blikk og tolmod kan ein få gode bilde med svært enkelt utstyr. Dyre kamera og overdimensjonerte objektiv i hendene på pengesterke dilettantar er berre harry. Somme av dei beste bilda mine (også landskapsbilde) er tatt med eit kompaktkamera eg betalte 2000 kr for (Ricoh GRD 2).

 

Panasonic GF1 er meir enn godt nok for dei fleste av oss.

 

(Dersom trådstartaren enno er interessert i flottare basisutrustning, kan eg fortelja at eg har ein Panasonic G5 med Leica/Panasonic 20/1,7 til sals …)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står litt om de gode og dårlige sidene ved gf1 her:

 

http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicGF1/33

 

Det er litt middelmådig på et par ting som et slkt kamera burde være bra på.

 

Selv synes jeg fasong, vekt og størrelse teller veldig mye når jeg skal ha med kamera på tur. Liker ikke å gå med et kamera med tungt objektiv hengende på magen og liker ikke å pakke et slikt kamere opp og ned av sekken hver gang jeg vil ta et blide. Det finnes kompaktkameraer i dag som tar svært gode bilder. Men spørsmålet er vel hvor mye man ønsker å innvestere og hva man forventer.

 

Med tanke på å ta gode bilder så bør man gjøre som proffene. Ta mange bilder. Ta dem fra forskjellige vinkler, med forskjellige innstillinger, fra knestående, fra forskjellige avstander og forskjellige plasseringer. Når man studerer bildene på pc'n etterpå så finner man plutselig et veldig godt bilde. Hørte en gang en god deffinisjon på et godt bilde. Gi en person en haug med bilder og be ham se igjennom dem. Hvis han stopper opp ved ett av dem og blir sittende og se på dette, så er det sannsynligvis et godt bilde.

 

Et brukbart stativ veier like mye som et telt. Selv går jeg nesten alltid med en stav på tur. (Når man vender seg til å gå med stav blir den helt uunnværlig) Og på toppen av staven har jeg boret et hull og limt fast en skrue med samme gjenger som stativfeste. (tror det er tommegjenger) Og vipps, så har jeg et "ettbensstativ". Svært mye stødigere enn frihånd.

 

Ønsker man seg litt mer fotokunnskaper kan man finne utrolig mye interessant på nettet. Mange opplæringsvideoer på youtube f.eks er ganske gode. Det samme tror jeg gjelder bruken av fotoprogrammer.

 

edit

noe tekst blir ikke synlig før man poster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg hadde GF1 et par år da det var nytt. Var veldig godt fornøyd med det. Som du selv sier så er det noen år gammelt og en del har jo skjedd siden da (kom vel i salg høsten 2009). Om det er verdt å kjøpe kommer an på både hva du må gi for det og hva du forventer av det. Tror jeg solgte mitt for 1500 (uten optikk)  i 2011. Dessverre synker kamerahus (og kit-zoom'er)  veldig fort i pris fordi nye modeller kommer.

 

Hvis du holder deg til "noe av det samme", dvs. sammenligner med Panasonic og Olympus i dag så er vel hovedforskjellen at de er blitt bedre på høyere ISO og billedstabilisator i kamera (for Olympus sin del). I tillegg har de også begynt å komme med innebygd søker. Konkurransen på speilløse kamera er også større, og har mer å velge i når det gjelder mindre systemkarmera i dag.   Sony og Fujifilm er vel med sine APS-C-sensorer, hovedkonkurrenten til Panasonic og Olympus i dag. Hvis mitt budsjett var 4-5000+ så ville jeg nok vurdert et nyere kamera. Bl.a. kan værtetting være en god ting om du skal bruke det på tur og gi det litt røffere behandling. Men er det en god pris på det så kan det være det er verdt det for deg. 

 

-iau

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dessverre synker kamerahus (og kit-zoom'er)  veldig fort i pris fordi nye modeller kommer.

 

Desverre???

Dei som alltid skal ha det siste nye har betalt halvparten av fotoutstyret mitt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Desverre???

Dei som alltid skal ha det siste nye har betalt halvparten av fotoutstyret mitt ;)

 

Dessverre var mer myntet på selgeren. Enkelte av dem kan være vel optimistiske på egne vegner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.