Gå til innhold
  • Bli medlem

Bengalakk på pulk ?


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

Har malt en glasfiber jolle innvendig med Bengalakk som jeg hadde tynnet litt ut. Tror jeg hadde lest på et båtforum at resultatet ble bedre om man tynnet ut Bengalakken. Jeg er meget fornøyd med resultatet på jolla.

 

Jeg tenker at slitestyrken er relativt god, men kan ikke si det for sikkert da båten har blitt meget lite brukt etterpå. 

 

Friksjon er ikke noe problem, overflaten ble fin og glatt, litt som gelcoat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det glassfiber bør du vel ehller prøve med Gelcoat eller Topcoat? Det er stoffer som er beregnet for å legge på glassfiberskrog til båt.

Tror det var et slikt båtstoff jeg brukte sist. Men nå har den jo pulken fått hard juling. Kommer med en oppdatering utpå vinteren uansett stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første bil, en Opel Kadett type B, var lyseblå da jeg fikk den. Det kunne jeg selvsagt ikke være bekjent av å kjøre rundt med, så jeg malte den med Bengalakk og kost. Hele bilen. Lilla og sort :) .  Det holdt fint i de årene jeg hadde den, men på undersiden av en pulk, på snø og over is, kanskje litt barmark også, tror jeg Bengalakken gir tapt ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første bil, en Opel Kadett type B, var lyseblå da jeg fikk den. Det kunne jeg selvsagt ikke være bekjent av å kjøre rundt med, så jeg malte den med Bengalakk og kost. Hele bilen. Lilla og sort :) .  Det holdt fint i de årene jeg hadde den, men på undersiden av en pulk, på snø og over is, kanskje litt barmark også, tror jeg Bengalakken gir tapt ganske fort.

 

:)    En kamerat slang på ett lag rød bengalakk på den aweseme diesel Golfen sin. Begynte å flakke av lakkbiter etter en stund (Tviler på at det var gjort noe forhåndsarbeid, vaske feks :D )  Så da det begynte å se ut som den virkelig hadde vært i krigen, steamvasket han bilen, og Voilà = Blå bil igjen.

 

@Dag G - Evje - Kanksje litt spekulasjoner, men det kan kanskje være ide å legge på ett lag klarlakk eller to over bengalakken ?  Det vil nok gjøre at lakken holder lengre, samt at klarlakken får en glattere overflate enn bengalakken. Det jeg har malt med bengalakk har ofte fått en litt ru overflate.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bengalakk er ikke hva den en gang var – men det har den da heller aldri vært…

 

Dette har i hvert fall litt med fjell å gjøre.

Røde T-er er malt med bengalakk. I gamledager holdt det med å male en gang. I dag holder ikke malingen mer en høyst et par-tre år.

 

Miljøhensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.