Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken pulk? Trenger råd


tg_ran

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal investere i pulk denne sesongen. Ser fjellpulken som mest aktelt med stivt drag. Usikker om jeg skal velge 118 eller 144

 

Vil bli brukt som solopulk opp mot maks ukestur.

 

Det jeg pakker i pulken er

 

Nallo 2

helsport raudfjorden 

exped down 

spade 

omnifuel med 3 liter bensin

proviant

klær 

 

Noen som har fjellpulken 118 ?   erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Vil også anbefale en pulk som er litt større enn ditt "absolutte" behov. Vekta øker ikke drastisk og du har større frihet til å pakke lavere og bedre.

 

Helt enig i denne, bedre med litt "lavere" last ellers blir man fort plaget med pulkvelt i vanskelig terreng.

Har forøvrig en 144 fjellpulken, akkurat står nok til ukestur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

168 versjonen står på min ønskeliste. En lengre pulk gjør det også enklere å pakke teltet med stengene i ved å bare dele de i to. Gjør det raskere å rigge camp, spesielt i dårlig vær. Passer også bedre med en lang pulk om en bruker arctic bedding. Selv bruker jeg nå bare en Paris pulk. De er 155 cm lange og jeg ville ikke hatt noe kortere enn dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

168 versjonen står på min ønskeliste. En lengre pulk gjør det også enklere å pakke teltet med stengene i ved å bare dele de i to. Gjør det raskere å rigge camp, spesielt i dårlig vær.

 

Det er ikkje så stor praktisk forskjell på å dele stengene i to eller i tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fjellpulken 118 ?   erfaringer. 

En turkompis av meg har den. Hvis du er villig til å bære en litt større ryggsekk i tillegg, så fungerer den veldig bra. Pulken er også veldig praktisk hvis du skal reise mye kollektivt alene. En større pulk blir vanskeligere å bære/løfte på alene. Du får spørre deg hvordan du ønsker å fordele vekten mellom pulk og evt sekk. Til forskjell fra turkompisen min, liker eg å ha ryggen fri. Alt i pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har bestemt deg for Fjellpulken: Jeg ville valgt enten 154 eller 168 fordi den har glidemeier som er lette å skifte.

På 144 er glidemeiene festet med pop nagler.

154 og 168 har også 3 fester for draget fremme istedet for 2 på 144

 

Se forøvrig link nedenfor der jeg har skrevet om dette.

http://trelangsnorge.com/etter-turen/tips-og-erfaringer/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Acapulka ikke er nevnt her, vil jeg bare nevne at jeg er kjempefornøyd med denne pulken på 135 cm. Min er noen år gammel, men tilsvarer omtrent Extrem-serien. Siden jeg ikke er størst og sterkest, foretrekker jeg skiturer med lett sekk + pulk, og synes 135 cm -pulken er en kjempefin og lett størrelse hvor det er plass til det en trenger. Valget av liten pulk var og fordi jeg har engelsk-settere som ofte trekker.   Acapulka har mange fine detaljer og gjennomtenkte løsninger som du bør sjekke ut før du bestemmer deg. Blant annet har de fått noen lette og delbare drag som nå står høyt på ønskelista   :)

Her er i alle fall hjemmesiden:  http://www.acapulka.com/norwegisch/home.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode innspill og svar. Må  utsette kjøp av turpulk og heller bruke pengene på en barnepulk. Det kommer en førstefødt og turpulken hadde dårlig 

"wife acceptance factor". Tatt hormoner og svangerskap i betraktning så blir det barnepulk. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode innspill og svar. Må  utsette kjøp av turpulk og heller bruke pengene på en barnepulk. Det kommer en førstefødt og turpulken hadde dårlig 

"wife acceptance factor". Tatt hormoner og svangerskap i betraktning så blir det barnepulk. 

Kjøp Nordpulken med stort skrog. Den kan bygges om fra barnepulk til varepulk etter behov. Har den selv og er godt fornøyd med den. Skroget er bredt og velter ikke så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem da? 144 eller den til og koble sammen? begge 2 er på fjellpulken sin side.

syns det var veldig stiv pris på den til og koble pulken sammen,kan da ikke koste stort og lage over 1000 kr og kjøpe.

 

var ute på tur i går og ente med att både han på 2 år og han på 5 år var i pulken (fjellpulken barnepulk),fant da ut att selv på en liten dagtur blir det får liten plass til bagasje og 2 unger (hadde med telt og primus osv siden vi skulle være ute en del timer) så får vel koble pulkene samme selv :)

 

må si det var utrolig imponerende tur av deg @Holm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem da? 144 eller den til og koble sammen? begge 2 er på fjellpulken sin side.

syns det var veldig stiv pris på den til og koble pulken sammen,kan da ikke koste stort og lage over 1000 kr og kjøpe.

 

var ute på tur i går og ente med att både han på 2 år og han på 5 år var i pulken (fjellpulken barnepulk),fant da ut att selv på en liten dagtur blir det får liten plass til bagasje og 2 unger (hadde med telt og primus osv siden vi skulle være ute en del timer) så får vel koble pulkene samme selv :)

 

må si det var utrolig imponerende tur av deg @Holm :)

 

 

Hei

 

Det jeg mente var at skal du ha varepulk så er 144 bedre enn 118 , men det hørtes egentlig ut som du har behov for 2 pulker ( barnepulk og varepulk )

da åpner det seg nye muligheter ved å koble disse sammen :-)

 

Oppsettet jeg hadde var barnepulk + 118, jeg brukte også 118 alene, nå har ungene blitt større og begge pulkene er solgt til fordel for en 144.

118 ble som oftest i minste laget og tyngdepunktet ble da for høyt ( fordelen var at jeg fikk den inn i bagasjerommet på bilen ).

 

sammenkoblingsdelen kan virke dyr, det er en svingskive i stål som tåler det meste :-) 

det er sikkert mulig å lage noe selv, dragfestene kan kjøpes løse og da kan man jo bare bruke en slynge etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jag har sällan använt pulka, men har tänkt köpa en för att underlätta på vinterturer.

Har hittills använt ryggsäck 58 L, så jag tycker att selv Fjellpulken 118 verkar väldigt stor.

Jag ska nog stjäla detta konceptet: http://www.fjaderlatt.se/2010/04/across-sarek-in-winter-rebooted-rulk.html

Kanske inte hälper dig så mycket, där finns ju ingen plats för den lilla.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Akkurat kommet tilbake etter tur fra Haukeli rundt Sandfloegga. I overkant kupert for pulktur, men noen erfaringer kom det ut av det. Parispulk med påmontert fjellpukdrag - supert på flata, men blir skråningen for bratt og litt skare, kommer den som en pendel innunder deg og kan skape farlige situasjoner om det blir for tungt og man mister balansen. Ingen velt. De fem "meiene" uten noen klart definert kant er nok grunnen til de dårlige egenskapene i skråningen. Fjellpulken 144 hadde en lei tendens til å velte. Nedoverbakker med sidevind ovenifra var spesiellt vanskelig. Eller var det en nervepirrende affære å iaktta utforkjøringer der pulken danser nedover på en meie. Får man velt i vanskelig terreng med draget i kryss har man virkelig problemer. Pakk lavt! Den siste varianten var en gammel barnepulk, (uten noe ekstra støtte greier!) noe bredere og med 2 godt definerte metallmeier. Den var pakket høyt, men veide nok også mest. Denne var i særklasse den hyggeligste å ha med å gjøre. Klarte skråningene imponerende og ingen velt. Har du en utrangert barnepulk kan det være et godt valg på fast og isete underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet tilbake etter tur fra Haukeli rundt Sandfloegga. I overkant kupert for pulktur, men noen erfaringer kom det ut av det. Parispulk med påmontert fjellpukdrag - supert på flata, men blir skråningen for bratt og litt skare, kommer den som en pendel innunder deg og kan skape farlige situasjoner om det blir for tungt og man mister balansen. Ingen velt. De fem "meiene" uten noen klart definert kant er nok grunnen til de dårlige egenskapene i skråningen. Fjellpulken 144 hadde en lei tendens til å velte. Nedoverbakker med sidevind ovenifra var spesiellt vanskelig. Eller var det en nervepirrende affære å iaktta utforkjøringer der pulken danser nedover på en meie. Får man velt i vanskelig terreng med draget i kryss har man virkelig problemer. Pakk lavt! Den siste varianten var en gammel barnepulk, (uten noe ekstra støtte greier!) noe bredere og med 2 godt definerte metallmeier. Den var pakket høyt, men veide nok også mest. Denne var i særklasse den hyggeligste å ha med å gjøre. Klarte skråningene imponerende og ingen velt. Har du en utrangert barnepulk kan det være et godt valg på fast og isete underlag.

Og nett i slikt terreng, vil eg i motsetnad til dei fleste, velje taudrag framfor fastdrag. Gir ein heilt anna fleksibilitet mtp manøvrering i slikt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å montere finner på Paris pulken slik at den blir mer stabil i ulendt terreng. På nettsiden kan man lese følgende:

1/8 inch thick aluminum angle stock that is 1 1/2 inches deep. Includes 4- 5/16 inch stainless carriage bolts & washers, and nylon thumb screws. The fins have square holes to work with carriage bolts for easier installation. The design allows you to move the fins to the inside of the sled in situations where the control is not needed and reduction in friction preferred.

De leverer også pulken med to ulike drag, bl. a. et sammenleggbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også synes tau drag stort sett er bedre. Mye mere fleksibelt, mindre 'nøkking' i selen/sekken. Har en løkke på pulken med en karabin frem til 'drag' tauet. Da bremser løkken pulken i nedoverbakke ved at pulken kjører over løkka. Veldig bra. På den løkka har jeg knyttet inn et tau til sånn at karabinen får litt begrenset vandring...sånn at karabinen ikke kan gå helt opp til festene i pulken men stopper ca 15 cm før. Hvis den går helt opp kan det være vanskelig å 'dra' løkka frem fra pulken igjen og det ligger bare å bremser under.

PS jeg har forøverig det stive draget med vaier fra Acapulka så det er ikke derfor jeg liker tau best. Pulken er en Acapulka Mac130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.