Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av fjellskistøvle - hjelp en danske!


Randi DK

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et par Madshus Glittertind ski montert med 75 mm rottefella bindinger. Noen som kan anbefale meg et par fjellskistøvler?

 

Støvlerne - og skiene - skal brukes til å gå over Hardangervidda til februar med pulk, telt og det hele (altså mest fladt - ikke toptur).

 

Jeg har været hos Oslo Sportslager og prøvd Crispi Svartisen: http://www.oslosportslager.no/produkt/svartisen-gtx-75-mm-fjellskistovel-31997.aspx

 

og Alfa Quest: http://www.oslosportslager.no/produkt/alfa-quest-75-advance-gtx-gronland-75-mm-fjellskisko-35062.aspx

 

De føltes egentlig ok gode å ha på begge par. Crispi'en føltes smallere og mer stabil omkring foden.

 

Alle andre fjellskistøvler var desværre utsolgt i min størrelse :(

 

Jeg har lest testen UTE har her: http://www.utemagasinet.no/Utstyr/Sko-deg

- og jeg kan forstå at Crispi Svartisen skulle gi god ankelstøtte og er en lidt stivere sko. Men jeg er ikke sikker på hvor godt/vigtig det er, når jeg mest skal gå fladt.

 

Min erfaring fra fjellstøvler er at Alfa er for bred til min fod, men at Crispi støvler generelt sidder godt på min fod.

 

Er veldig i tvivl!! Noen gode råd og erfaringer????? Kanskje helt andre modeller jeg burde overveie?  :frantics:

 

Randi 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du skal gå i forholdsvis fladt terræn, kan de højeste og stiveste (og tungeste) støvler med mest ankelstøtte faktisk være en ulempe. Til fladt terræn vil jeg vurdere, at både Crispi og Alfa er kraftigere, end de behøver at være. Med disse støvler har du taget lidt forskud på, at du måske en anden gang vil bruge dem i mere kuperet terræn. Hvis du er sikker på, at det ikke vil blive tilfældet, kan du godt gå efter noget lettere. Hvis Crispi sidder godt på dine fødder, hvad så med at prøve Sydpolen? Den ser knapt så voldsom ud som Svartisen.

Endret av Lars M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å ta en tur innom Sportsnett også, de har 30% på fjellski og støvler denne uken, så det er mulig å gjøre et godt kjøp om du finner et par støvler som passer til deg.

Glittertind er ikke de mest svingvillige skiene, litt i samme klasse som Åsnes Amundsen, men med bedre sålemateriale så de glir bedre. (Jeg har begge).

Supertelemark er også en mer gå-orientert siden den kun har tåfeste og ikke wire i tillegg, selv om den blir litt mer stabil om du klemmer tåfestet helt ned.

Det betyr at utstyret ditt er mer gå orientert enn kjøre orientert, og du dermed kanskje bør prioritere varme og gå komfort fremfor stivhet i nedkjøringene.

Til en tur over Hardangervidda er nok kanskje Crispi Svartisen litt over the top, jeg har selv kjøpt denne for å ha som alternativ til mine gamle Asolo Morgedal støvler på litt mer toppturorienterte turer. Har ikke fått prøvd den, så jeg er litt spent på om den litt myke sålen som tester viser, gir de egenskapene jeg er ute etter eller ikke..

Morgedal støvlene har jeg brukt på Hardangervidda i mange år, og har egentlig ikke savnet andre støvler før jeg fikk meg ski med Voile 3pin Cable bindinger, fordi på skiene med SuperTelemark er bindingen mer begrensningen enn støvelen. Så støvlene tilpasset ditt formål vil nok være en litt lavere støvel enn Svartisen som likevel har tilstrekkelig stivhet. (Det ser ut som Nordland har samme såle som Svartisen)

Kanskje noen av Varg støvlene de har igjen på Sportsnett er i din størrelse, eventuelt Alfa Grønland eller Crispi Sydpolen.

Det er viktig at støvelen er litt vridningsstabil, jeg har aldri reflektert over dette med Morgedal støvlene, men med en støvel som Alfa Skarvet (for BC binding) så er det direkte ubehagelig å gå i skrått terreng, fordi det rett og slett er umulig å holde den nederste skien på kant på grunn av at støvelen ikke er stiv nok.

Så det beste er nok som @afe sier: Å prøve de forskjellige støvlene og gå for de som du synes passer best til dine føtter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takk for gode innspill! :D

 

Jeg har kjøpt meg et par Crispi Svartisen (på tilbud på Sportsnett.no, takker!). 

 

Støvlen føles veldig stabil, lidt stiv. Ved ikke om det blir et problem enda på de lange dagsmarsjer. Indtil videre er stabiliteten fantastisk i nedkjøringer. Fuld kontrol!! også med pulk på 40 kilo som skubber i ryggen. Jeg har tidligere vært utryg ved kjøring ned ad bakke med pulk - men ikke med denne støvlen og fjellski :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.