Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppblåsbart liggeunderlag (exped)


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe oppblåsbart liggeunderlag til min bedre halvdel i et forsøk i å få han med på flere teltturer. Han har brukt argumentet "hardt underlag" før... Jeg har ingen erfaring med oppblåsbart liggeunderlag selv.

Jeg har fått anbefalt, og lest mye bra om exped sine underlag, og har endt opp på følgende alternativ;

(- Synmat 7 UL LW (595g))

(- Downmat 7 LW (1150g))

 

- Synmat 7 LW (1100g)

- Downmat 7 UL LW (810g)

 

Jeg tenker at Downmat 7 UL LW er bra på grunn av liten tyngde, men her er jeg skeptisk på hvor mye den egentlig tåler... Noen ærfaringer her? Må man ha med et liggeunderlag for å unngå hull, og dermed få mer tyngde?
Synmat 7 LW står også som vurdering på grunn av at den sies å ha bedre motstand mot slitasje. Men hvor god er denne slitasjeevnen? Og er 1100g tungt?

Downmat 7 LW synes jeg blir altfor dyr, og ser heller ikke for meg at jeg er avhengig av å ha temperatur helt ned til -24. Og på den andre siden, Synmat 7 UL LW blir for lite motstandsdyktig med kun -4..

Noen anbefalinger her??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Synmat UL 7 LW og Downmat 9DLX(nå heter den LW).

Hatt Downmat i mange år nå men bruker det ikke så ofte. Dels fordi jeg ikke er så mye på vintercamp og litt pga vekta. Er en fryd å ligge på riktgnok.

Synmat UL 7LW har jeg ikke hatt så lenge men hadde Medium versjon et par år før det. Har ikke hatt noe problem med slitestyrke på det, bikkja har tråkket på de mange ganger.

UL har et litt glattere stoff enn vanlig versjon, men det veier klart mindre. I telt trenger du ikke annet liggunderlag under men på bra bakke ville jeg hatt det. Har brukt et 100gr underlag fra Jysk en del, har jeg litt å sitte på ute ellers.

Siste turene har jeg riktignok kostet på meg å ta med Ajungilak EVA Comfort(ala Bamse men litt lettere). Langt bedre å sitte på ut.

Tenker du på vinterstid så vil UL i kombi med Bamse holde langt ned på gradestokken.

Jeg er veldig fornøyd med mine underlag, digg å sove på.

 

Vanlig Synmat har jeg ingen erfaring med, ei heller Downmat UL. Men skulle jeg kjøpt vinterunderlag i dag så er det meget mulig det hadde blitt Downmat UL. Disse UL underlagene fantes ikke da jeg kjøpte Downmat. Så lenge det virker fint gidder jeg ikke kjøpe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med både downmat 7 LW og synmat 7 LW. De er slitesterke, pakker lite(joda, litt større enn UL - men i den store sammenhengen er det lite), er behagelige å ligge på, samt at de har den bredden man trenger for å slippe å tenke på at armene havner utenfor. Begge de to er ganske sikre kjøp etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL-mattene tåler klart mindre enn de andre. Det er ganske vanlig å oppleve at de punkterer, men ganske enkelt å reparere. Selv ville jeg gått for Downmat 7 LW. Med 20% rabatt på fjellsport.no får du det til 1319,- inkl frakt. 

 

Forresten så ser jeg at du har valgt å gå for LW-versjonene. Vurder gjerne om det går bra med M-versjonene, både pga pris og at det pakker og veier mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt Downmat i mange år nå men bruker det ikke så ofte. Dels fordi jeg ikke er så mye på vintercamp og litt pga vekta. Er en fryd å ligge på riktgnok.

 

 

UL har et litt glattere stoff enn vanlig versjon...

 

Kanskje dumt spørsmål- men kan downmat'en bli for varm og kanskje klam å ligge på de varmeste dagene?

 

Ser det er skrevet flere plasser at UL har glattere stoff, men ser du på dette som et problem? Er det store muligheter for å gli av matta?

Ser også at det selges Exped MatCover som skal bedre slitemotstanden og gjør underlaget mindre glatt, men da er en opp på 1070g igjen, og er nesten opp på vanlig synmat-vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke underlaget som gjør det for varmt. I motsetning til en varm sovepose har ikke et liggeunderlag noe øvre komfortgrense.

Nja, ikke underlaget i seg selv, men jeg vil nok si at den senker øvre temperaturgrense på posen med 5-10 grader. Vil nok allikevel ikke anbefale downmat midtsommers når bakken er ordentlig varm. Prøv å sove med en varm dyne under deg en varm sommernatt i senga så kan jeg love at du blir ubehagelig varm da og. Blir samme greia, bare forsterket med DM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg var også "redd" for at downmat ble for varm om sommeren, derfor valgte jeg også synmat. Har foreløpig brukt downmat lite, men Synmat 7LW såpass mye at jeg trygt kan anbefale dette. Jeg har valgt en "kaldere" sovepose siden isolasjonen i underlaget er såpass godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man sklir av lett eller ikke kommer og an på stoffet i soveposen og hvor urolig man sover. Har ikke hatt noe problem med det selv men jeg er litt nøye på å finne ok teltplass så jeg ikke ligger i en skråning. Men det er klart glattere enn enn f.eks bamse underlag. Men ikke så glattere enn vanlig synmat.

Har du telt og har med ekstra skumunderlag til å sitte på ute kan dulegge det oppå synmat hvis det bakken skrår litt for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kun skal bruke underlaget mens det er varmegrader, så ville jeg gått for Synmat. Og om du skulle kjøpe UL versjonen, så må du være forberedt på å punktere. Det tar 15min å reparere så lenge du finner hullet. Jeg har alltid med meg et ekstra skumunderlag som jeg bruker under Synmat UL, men slikt tar jeg med uansett. Det brukes i utallige andre sammenhenger også.

Jeg har også en Downmat 9 LW XP som brukes når det er kaldt, eller når jeg vil ha maks komfort. Jeg har også alltid med meg et skumunderlag når jeg bruker det.

Jeg har ikke opplevd at Downmaten blir for varm.

Jeg ville i første omgang kjøpt en Synmat 7 UL, og supplert med et lett skumunderlag i 2-300grams vektklassen.

Det har jeg brukt når jeg har gått i Tafjordfjella og Rondane. Punktert en gang så langt, og da hadde jeg ikke ryddet teltplassen godt nok for stein. Det punkterte igjennom bunnduken på teltet på denne leirplassen:

_DSC3880_zpse4e522b2.jpg

Overnatter man på slike plasser må man nesten regne med å punktere. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart folk greier piunkter UL i stor grad som det skrives her. Jeg brukte mitt første 3-4 år uten problem, selv om bikkja stadig gikk på det Brukte det dog aldri ute.

Da LW versjon kom kjøpte jeg det da det andre var litt snaut til meg. Solgte det til en kompis og han har heller ikke hatt noen problemer. Brukt det både i telt og i hengekøye.

Men er kanskje det at jeg aldri har de ute på bakken som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min Synmat 7M før UL variantene kom, jeg valgte den gang Synmat fremfor Downmat fordi jeg ikke var sikker på om det ville overleve en tur på Kilmanjaro, det klarte turen med glans.

Liggeunderlaget åpnet en helt annen verden med bedre liggekomfort på tur, det har etter hvert fått ganske mange bruksdøgn både sommer og vinter, har riktignok alltid brukt skumunderlag under, men det viser ingen form for slitasje på det.

 

Senere har jeg supplert med flere utgaver:

Synmat 7UL bruker jeg på sommerturer der jeg skal bære på overnattingsutstyret, UL varianten har vesentlig mindre pakkvolum og vekt, disse to egenskapene verdsetter jeg høyere enn slitestyrke og hittil har det ikke vært noe problem. Tror egentlig det tåler mer enn en skulle tro. Temperaturen på -4 holder fint til sommerbruk også på fjellet, jeg valgte Synmat fremfor Downmat pga vektforskjellen.

 

Downmat 9LW for vinterbruk med pulk, og om sommeren der bilen står ved siden av teltet. Selve liggekomforten mot bakken er ikke merkbar forskjellig mellom 7 og 9, men en LW gir bedre komfort i form av at liggestillingen kan varieres litt mer. Vil aldri vurdere dette underlaget på turer der jeg skal bære på det, veier og tar like stor plass som en basketball..

 

Ville gått for Synmat 7UL og supplert med et lett skumunderlag dersom det er fare for at temperaturen synker et stykke under 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke (ennå?) greid å punktere mitt Synmat UL. Jeg bruker også et skumunderlag (gjerne det tynne lette til Jysk) under Synmaten om jeg bruker det ute, og legger også ofte skumunderlaget under teltbunnduken for å skåne den (Tarptent Statospire II har tynn bunnduk, dog solid nok virker det som). For meg holder det fint med størrelse Medium. 

 

Synmat UL og et litt tykkere skumunderlag under (eller over - vet ikke helt hva som blir varmest) bør også fungere greit om vinteren. Jeg har prøvd kombinasjonen, men ikke når det er grisekaldt.

 

Konklusjon: Jeg er veldig fornøyd med min Synmat UL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange bra innspill!

Akkurat nå sier magefølelsen at jeg skal gå for Synmat UL LW siden dette er den letteste, og siden en uansett kommer til å ta med et ekstra underlag for beskyttelse på de andre underlagene- og en kan dermed velge en varmere ekstra-matte og bruker exped'en i hovedsak for komfort.

Han jeg skal kjøpe til er en romslig kar, så tror nok at LW blir det beste. Og når jeg tar det letteste underlaget, ser jeg for meg at det ikke er den store forskjellen på LW og M :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart folk greier piunkter UL i stor grad som det skrives her. Jeg brukte mitt første 3-4 år uten problem, selv om bikkja stadig gikk på det Brukte det dog aldri ute.

Da LW versjon kom kjøpte jeg det da det andre var litt snaut til meg. Solgte det til en kompis og han har heller ikke hatt noen problemer. Brukt det både i telt og i hengekøye.

Men er kanskje det at jeg aldri har de ute på bakken som gjør det.

Jeg har vel bare +/- 15 netter på mitt underlag.

Jeg mener ikke man kommer til å punktere ofte, om i det hele tatt. Men det er lurt å være godt forberedt på at det skal skje. Det tåler veldig lite i forhold til de tyngre variantene.

Tusen takk for mange bra innspill!

Akkurat nå sier magefølelsen at jeg skal gå for Synmat UL LW siden dette er den letteste, og siden en uansett kommer til å ta med et ekstra underlag for beskyttelse på de andre underlagene- og en kan dermed velge en varmere ekstra-matte og bruker exped'en i hovedsak for komfort.

Han jeg skal kjøpe til er en romslig kar, så tror nok at LW blir det beste. Og når jeg tar det letteste underlaget, ser jeg for meg at det ikke er den store forskjellen på LW og M :)

Dere vil nok bli fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på hvor vi overnatter i dette landet. Slik steingrunn som jeg ser i denne tråden er ukjent for meg :-)

Her i trøndelag er det lett å finne teltplasser med gress, lyng, mose og mykt underlag. Samme opplevde jeg i Lofoten i høst. Da er det null problem med Synmat UL. Bruker det til ungene mine og har selv en Downmat 9. 

Jeg sluttet å overnatte i telt pga skumunderlag og vondt i ryggen. Etter jeg oppdaget Exped sine underlag med luft, har jeg fått tilbake teltgleden. Sover som en stein.

Kjøp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Christina Marie og velkommen til fjellforum :).

 

Har lest igjennom tråden din og du har fått en rekke svar. Selv har jeg tre forskjellige exped underlag samt et Therm-a-rest.

Det jeg lurer på er hvilke sesong du/dere tenker å benytte underlaget? I hvilken type terreng?

Så er det også om hvor langt dere har tenkt å gå og hvor vant han er med bæring av sekk? Bl.a vekt av sekk og søvnkvalitet er med på å avgjøre hvor velykket turen blir og hans villighet til å bli med flere ganger, tenker jeg.

Det, samt om din sambo sover relativt  urolig, ville gjøre det lettere å gi spesifikke råd.

Et halvt underlag til å ha å sitte på i leir ved bål og som beskyttelse under øvre del av kropp/underlag er et godt råd. Dette har jeg brukt i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Exped Downmat UL 7 medium, og er kjempehappy med det. Lett, varmt, og (så langt) tilsynelatende mer enn robust nok til å sove på. Som @martin.m skriver, ta med et halvt, tynt liggeunderlag ekstra til bruk ved bål og i fortelt, så er du klar for hva som helst.

Dessuten -- dersom du ender på Exped: vurdér om du vil kjøpe med Schnozzel-bag UL i størrelse large. Den er på 85 liter, og du får pumpa opp underlaget på ett pump, mens den i tillegg egner seg ypperlig som vanntett pack-liner eller kompresjonspose for sovepose og klesskift. Ville ikke vært min foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schnozzel bag er super. På mitt nye fulgte det med når jeg kjøpte i sommer. Tror det følger med for tiden.

I tillegg til bruksområder nevnt over så putter jeg klær i det og bruker som hodepute. 

Tiltredes. Jeg tror det som følger med er medium (i alle fall i mitt tilfelle) -- large er ennå suprere. Super+, lizzm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes. Jeg tror det som følger med er medium (i alle fall i mitt tilfelle) -- large er ennå suprere. Super+, lizzm.

Det stemmer. Har fått med medium Schnozzle på Downmat 9 XP LW og Synmat 7 UL LW. Men det er viktig å være obs på at alle underlag med innebygget pumpe vil det ikke følge med Schnozzle bag. Det gjelder i hovedsak kun nyere modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.