Gå til innhold
  • Bli medlem

Åpnespis turmat


Zombiecat

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en sånn åpnespis med lasagne på magasinet. Jeg var litt sulten nå og tenkte jeg kunne slenge den i microen nå. Det lukta ganske så funky etterhvert og når jeg åpna den var det en slimete brungrå saus på toppen. Den smakte død og lukta ca like ille. Er dette normalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må ha vært noe galt med den. Har spist Lasagne derfra selv og den var ikke slik. Vil ikke akkurat heller si at det var noen stor gastronomisk opplevelse da.

Har testet lasagne og hjortegryte. Smakløse greier. Varmer man opp med den posen ved siden av blir det heller ikke ortli varmt. Så etter to forsøk har jeg kuttet ut ÅpneSpis. Ikke er det spes godt og det veier mye.

Skal du ha slike ferdigprodukter så er Toro Lasagne som selges i butikker langt bedre til hjemmebruk. Men den er heller ikke så godt at du serverer det til fest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skal du ha slike ferdigprodukter så er Toro Lasagne som selges i butikker langt bedre til hjemmebruk. Men den er heller ikke så godt at du serverer det til fest :)

Lørdag kveld hadde jeg gjester og serverte lasagne. Den var laget helt fra bunnen av, ja med unntak av pastaplatene.

Jeg har prøvd Toro lasagne fra pakke, og de kan kalle dette hva de vil, men vær så snill, ikke kall det lasagne.

I ekte lasagne så skal det, i tillegg til kjøttsausen, også være mozarella ost eller ostesaus mellom lagene av pastaplater. Jeg mener å huske at denne delen er utelatt i Toro sin variant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt den ikke skal være sånn da. Aldri godt å vite med disse turmatgreiene. Veldig glad jeg ikke var langt inne på heia og det var maten jeg hadde med :P

 

Jeg synes Toro sin lasagne er helt topp. Venninna min sin hjemmelagde er vel litt bedre, men sånne kompliserte ting er ikke for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt den ikke skal være sånn da. Aldri godt å vite med disse turmatgreiene. Veldig glad jeg ikke var langt inne på heia og det var maten jeg hadde med :P

 

Jeg synes Toro sin lasagne er helt topp. Venninna min sin hjemmelagde er vel litt bedre, men sånne kompliserte ting er ikke for meg :P

Lasagne er vel en av de enkleste pastarettene å lage og det er ikke tvil om at den blir bedre.

Jeg kjøpte en gang en pakke fra Toro med en slags kinesisk vok rett. Det er noe av det mest ufyselige jeg har prøvd. Jeg brukte et stort stykke indrefillet til denne retten og ingen i familien likte den. Ikke en gang katten ville spise kjøttet etter denne behandlingen.  :sick:

Toro lager pakker og poser av alle ting. Til og med vanlig bechamelsaus, eller vanlig hvit saus som den vel kalles til hverdags, har de klart å lage en pose av. 

Utrolig at noen velger en pose som helt sikkert er mer kronglete å lage enn å lage sausen fra bunnen av.

Posen skal jo først kjøpes inn, så skal den åpnes og blandes med vann eller melk og så skal den sikkert koke i noen minutter, og til slutt så skal den tomme posen kastes. Og en to tre så har du sikkert en saus med flere prosent diverse kjemikalier i motsetning til vanlig hvit saus på gamlemåten. Den lages jo kun av smør eller margarin, hvetemel og melk. Ferdig på en to tre.

 

Men nå er vel denne tråden i ferd med å bevege seg over til http://www.matprat.no  eller deromkring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt vi er forskjellige. Jeg synes ferdigprodukter er kjempegreit. Og smaken er ikke så verst på det meste heller... 

Men da må du også akseptere å stappe i deg en masse konserveringsmidler, nitritt og andre skumle kjemikalier.

Fordelen med dette er kanskje at hvis vi, om noen tusen år, blir gravd frem av en arkeolog så er vi like fine som vi var da vi døde.

Da jeg var liten, på 1960 tallet, så var allergi og matintoleranse, nesten ukjent. I dag er du nesten ikke normal hvis du ikke er allergisk overfor et eller annet.

Hva er forskjellen på før og nå? Jo før var det mye mindre tilsetningsstoffer i maten og det var mye færre skumle kjemikalier i klær, møbler, kosmetikk, rengjøringsmidler og leketøy. I dag eksponeres vi for fryktelig mye svineri, og folkehelsa og sykdommene er deretter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må du også akseptere å stappe i deg en masse konserveringsmidler, nitritt og andre skumle kjemikalier.

Fordelen med dette er kanskje at hvis vi, om noen tusen år, blir gravd frem av en arkeolog så er vi like fine som vi var da vi døde.

Da jeg var liten, på 1960 tallet, så var allergi og matintoleranse, nesten ukjent. I dag er du nesten ikke normal hvis du ikke er allergisk overfor et eller annet.

Hva er forskjellen på før og nå? Jo før var det mye mindre tilsetningsstoffer i maten og det var mye færre skumle kjemikalier i klær, møbler, kosmetikk, rengjøringsmidler og leketøy. I dag eksponeres vi for fryktelig mye svineri, og folkehelsa og sykdommene er deretter.

 

Oj, her var det mye å ta tak i. Alt vi spiser er kjemikalier. Spekeskinke inneholder nitritt, spiser du det?

 

Matintoleranse har nok mer med at folk har for lite å gjøre enn faktisk intoleranse for mat. Se gjerne episoden av Folkeopplysningen som omhandler dette.

 

Stort sett er vi nok friskere nå enn noen sinne. Vi har oppdaget en hel haug med nye diagnoser og har blitt flinkere til å stille diagnoser enn før, så hvis man kun ser på antall diagnoser som blir stilt så får man jo et inntrykk av at vi er blitt sykere. Husk at det er løgner, forbannede løgner og statistikk. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at alt vi spiser er kjemikalier, men jeg stiller et stort spørsmålstegn ved hvorfor noen må tilsette kjemikalier i maten, f.eks. i saft og syltetøy, mens andre klarer å produsere dette uten og med nesten samme holdbarhet i uåpnet emballasje.

En skål med syltetøy fra Nora kan stå på bordet et år uten at det skjer annet enn at syltetøyet tørker inn. Syltetøy fra Hervik begynner å mygle etter få dager hvis det blir stående i en skål på bordet i mitt kjøkken. Ingen tvil om hva jeg velger.

Da jeg var liten visste vi at kvikksølv var giftig, men like vel ble dette mikset inn i fyllingene som ble dyttet ned i tennene på oss både små og store. Og hvorfor ble mange som arbeidet med dette ødelagt for livet. Jo, fordi sannheten om farene ved å bruke kvikksølv ble fortiet.

Ja vi vet mye mer om sykdommer i dag og vi stiller flere diagnoser, men noen sykdommer vet vi med sikkerhet at har økt sterkt i løpet av det siste hundreåret og andre sykdommer har vi klart å bekjempe. Jeg er ikke så sikker på om vi har så mye bedre helse i dag enn de hadde før, men vi har nok mindre hardt fysisk arbeid, et bedre kosthold, selv om mye av det er "forgiftet", og så er vi mye flinkere til å reparere når noen blir syke. Derfor lever vi lengre og bedre i dag.

Men det er ingen tvil om at allergi og intoleranse overfor visse matvarer har økt kraftig i løpet av de siste 50 år.

Jeg vet ikke hvor mange ting som er løyner, selv om jeg er fullt klar over at veldig mange av oss vil bli lurt på grunn av at vi ikke ønsker å høre sannheten. Og en ting er i hvert fall sikkert. Det er like ille å fortie sannheten som å lyve, og fortielse av sannheten er det veldig mye av innen matvarebransjen.

For en tid siden ble det veldig populært å bruke palmeolje i all slags mat. Så ble plutselig konsekvensene av dette kjent og folk protesterte. Nå er det nesten ingen palmeolje i norsk mat, men ta deg en tur til Nederland. Der finner du nesten ingen produkter hvor vegetabilsk olje inngår som ikke er fulle av palmeolje. De har nok vert flinkere til å fortie sannheten enn det som er tilfellet hos oss.

 

P.s.

Ja jeg spiser spekeskinke, men helst spansk eller italiensk. Ikke på grunn av nitritt, men på grunn av smaken.

I USA lager de en salgsklar spekeskinke på ca. 20 min. (Ref. Sciense channel, How it´s made.)

Nitritt finnes i det meste av bearbeidet kjøttmat, og det finnes både resistente bakterier og rester av antibiotika i både fisk og kylling.

Røykelaks og bacon er sprøytet fullt av saltvann og oversprøytet med røyksyre. Vanlig fiskefilet kan være sprøytet full av en blanding av saltvann og oppmalt avskjær fra renseprosessen og frukta vi kjøper er oversprøytet med voks og kjemikalier slik at den holder seg like fin i både måneder og år.

Men det er vel som min gamle bestemor sa. "Det er helse i hver dråpe, men gift i hver liter".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må du også akseptere å stappe i deg en masse konserveringsmidler, nitritt og andre skumle kjemikalier.

Det er nitritt i så godt som alt bearbeidet kjøtt du finner i butikkene, bl.a. i nesten alt kjøttpålegg. Det har en konserverende effekt, men det er mest brukt for å hindre at kjøtt blir grått. Matsminke, med andre ord. Folk er blitt lurt til å tro at kjøtt med rødfarge er ferskere og bedre en kjøtt med naturlig farge.

Nitritt er skummelt, det omdannes til nitrosaminer i kroppen, og det er stoffer som kan virke kreftfremkallende. På 70-tallet ville myndighetene forby tilsetning av nitritt, men sterke lobbykrefter klarte å forhindre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bjørn

En måte å lage gode hamburgere på er å ta en pakke kjøttdeig eller karbonadedeig, blande inn litt salt og evt. noe krydder. Så ruller du kjøttdeigen inn i et bakepapir slik at den blir en pølse med diameter tilsvarende en passe hamburger. Legg denne rullen i kjøleskapet et par timer og så er det bare å hente den ut for å kutte den opp i passe tykke hamburgere.

Denne pølsa som var grå da du la den inn i kjøleskapet er blitt rød og fin på utsiden og ca. en halv cm innover. Altså nitritt her også.

Eneste måten å unngå dette på er å kjøpe rent kjøtt hos slakteren og be han om å lage kjøttdeig av kjøttet, men da må du også betale minst dobbel pris for godsakene.

Jeg opplevde en gang å stå over en kjøledisk og lette etter et par passende biffer til lørdagsmiddagen. Alle var selvfølgelig pakket i plast, men de hadde nok ligget litt forskjellig tid i disken. Dette så du tydelig på fargen. 

En eldre dame stod ved siden av meg og lette etter det samme. Hun plukket ut de mørkeste kjøttstykkene og sendte dem over til meg og jeg plukket ut de rødeste stykkene og sendte dem over til henne.  Jeg tror vi ble fornøyde begge to.

Jeg har en fetter som har drevet en liten slakterbutikk hele sitt yrkesaktive liv. Han spiser stort sett ikke annen kjøtt- og pølsemat enn det han har laget selv.

Han påstår også at han skal klare å skjære ut en biff, hvor som helst på dyret, behandle det på rette måten og selge det som mør biff.

Kanskje en liten tankevekker.

 

Men nå er vi vel kommet ganske langt bort fra åpne spis turmat som vel var temaet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten å unngå dette på er å kjøpe rent kjøtt hos slakteren og be han om å lage kjøttdeig av kjøttet, men da må du også betale minst dobbel pris for godsakene.

 

Å lage kjøttdeig selv er såre enkelt, dersom man har en kjøkkenmaskin med kjøttkvern. Vi kjøper beinfri høyrygg i butikken (90-140 kr/kg), og kverner det én gang, porsjonspakker det i ziplockposer og rett i fryseren. Alt kjøttet brukes, intet svinn. Høyrygg har omtrent 10% fett, det er passe for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage kjøttdeig selv er såre enkelt, dersom man har en kjøkkenmaskin med kjøttkvern. Vi kjøper beinfri høyrygg i butikken (90-140 kr/kg), og kverner det én gang, porsjonspakker det i ziplockposer og rett i fryseren. Alt kjøttet brukes, intet svinn. Høyrygg har omtrent 10% fett, det er passe for meg.

 

Hvordan kommer du ut prismessig, sammenlignet med å kjøpe ferdig? I denne testen ligger kiloprisen på 87-119 kr, og da er det jo omtrent samme nivå, med tanke på at du slipper å betale for tilsatt vann og salt.

 

Må sies at jeg ikke har peiling på hva forskjellig mat koster - akkurat på det området kjøper jeg det jeg har lyst på.  Men jeg er jo opptatt av "value for money", og så tar jeg meg tid til å lage mat på skikkelig vis, så jeg slipper å betale for raske løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kommer du ut prismessig, sammenlignet med å kjøpe ferdig? I denne testen ligger kiloprisen på 87-119 kr, og da er det jo omtrent samme nivå, med tanke på at du slipper å betale for tilsatt vann og salt.

 

Siden vi bruker absolutt alt fra høyryggen (bortsett fra noen få biter talg), blir kiloprisen for kjøttdeigen det du betaler for høyryggen. Sikkert litt dyrere enn ferdig kjøttdeig, men for meg er det viktigere at jeg vet hva som er i kjøttdeigen, og hvilken kvalitet det er på kjøttet. For meg er ikke "value for money" det viktigste, men kvaliteten på maten. Derfor betaler jeg gjerne mer for økologiske grønnsaker og lokalprodusert mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi bruker absolutt alt fra høyryggen (bortsett fra noen få biter talg), blir kiloprisen for kjøttdeigen det du betaler for høyryggen. Sikkert litt dyrere enn ferdig kjøttdeig, men for meg er det viktigere at jeg vet hva som er i kjøttdeigen, og hvilken kvalitet det er på kjøttet. For meg er ikke "value for money" det viktigste, men kvaliteten på maten. Derfor betaler jeg gjerne mer for økologiske grønnsaker og lokalprodusert mat.

Misforstå meg rett; med "value for money" mener jeg kvalitet, ikke kvantitet. "Lokalprodusert" "og økologisk" er også "value" - også for meg. Når jeg kjenner grisebonden og vet at ribba har nøffa rundt i friluft hele livet, så har det en verdi som gjør at jeg fint kan betale 4-5 ganger normal ribbepris. Kanskje ikke HVER dag, men til jul; definitivt

 

Eller; når jeg kan kjøpe avocado, chili, lime,tomat og løk, og slenge sammen en guacamole til dobbel pris av den uappetittlige gørra du får kjøpt på boks - men som smaker helt fantastisk i forhold  - da er det value for money. For meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kylling: ja, med unntak av noen få produsenter. I oppdrettsfisk: nei. Det er for øvrig svært sjeldent at fisk behandles med antibiotika, og det er aldri blitt funnet antibiotikarester eller resistente bakterier i norsk oppdrettsfisk. Jeg jobber med dette til daglig og spiser oppdrettsfisk med god samvittighet. En avsporing fra debatten, men jeg synes det er viktig at slike usannheter tilbakevises.

 


og det finnes både resistente bakterier og rester av antibiotika i både fisk og kylling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.