Gå til innhold
  • Bli medlem

Ullsokker


REs

Anbefalte innlegg

For en tid siden kjøpte jeg et par ullsokker på XXl. Etter å ha brukt og vasket dem noen ganger så konstaterte jeg med at her er det ikke nok med et par, og så gikk turen til XXL igjen og da tok jeg like godt med meg 10 par. Jeg har jo to sønner som også liker å være varme på beina.

Sokkene koster ordinært 19,- kroner pr. par og nylig hadde XXL sin nettbutikk disse sokkene til kr. 9,- pr. par.

Sokkene består av 60% merino ull, 21% polyester og 3% elastin. 

http://www.xxl.no/klar/tilbehor/sokker-og-stromper/ullsokker/line-one-active-warm-crew-terry-sokk-unisex/p/1092801_1_style

Ser man kvaliteten i forhold til prisen så kan jeg trykt anbefale disse til de som liker litt komfort på beina nå når det går mot vinter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 5 uker senere...

Korleis er slitestyrken?

Har prøvd diverse andre billigsokkar (Trysil frå Europris, og nokre eg ikkje hugsar namnet på frå Felleskjøpet og Sparkjøp), felles for dei var at dei var veldig gode og behagelege så lenge dei var nye, men etter kort tid (nokre månader) var dei enten tynnslitte eller ubrukelege av andre grunnar. Har eit ukjent antal par med sokkar fyrst og fremst frå Ulvang og nokre Devold, og felles for dei er at dei er like gode (om enn litt nuppete) etter mange års bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis er slitestyrken?

Har prøvd diverse andre billigsokkar (Trysil frå Europris, og nokre eg ikkje hugsar namnet på frå Felleskjøpet og Sparkjøp), felles for dei var at dei var veldig gode og behagelege så lenge dei var nye, men etter kort tid (nokre månader) var dei enten tynnslitte eller ubrukelege av andre grunnar. Har eit ukjent antal par med sokkar fyrst og fremst frå Ulvang og nokre Devold, og felles for dei er at dei er like gode (om enn litt nuppete) etter mange års bruk.

Jeg har en del par av denne typen og noen av dem har både vert brukt og vasket i noen måneder. De holder bra bare de vaskes på ullprogram og med Milo eller annet vaskemiddel beregnet for ull.

Et vask med feil vaskemiddel kan være nok til at de ikke er så bra lenger. Jeg har et par som ble vasket på vanlig sokkevask sammen med andre sokker, og de har krympet noe, men ser ikke ut til å ha tatt spesielt stor skade av vaskemiddelet, men dette merkes nok best når det blir kaldt. Ullfibrene ødelegges av vanlig vaskemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare synd slike sokker kun lages for pygmeer :getlost:

Annen plass sasquatch ullsokker handle skal...

Jeg er ikke pygme, men jeg hadde kanskje klart å finne sko som passer i en pygmebutikk. Jeg ligger mellom 41 og 43 i skostørrelse og da er det vanligvis ikke noe problem, men ligger du et sted i det øvre sjiktet hva skonummer angår så kan jeg forstå at du kan ha problemer noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del par av denne typen og noen av dem har både vert brukt og vasket i noen måneder. De holder bra bare de vaskes på ullprogram og med Milo eller annet vaskemiddel beregnet for ull.

Et vask med feil vaskemiddel kan være nok til at de ikke er så bra lenger. Jeg har et par som ble vasket på vanlig sokkevask sammen med andre sokker, og de har krympet noe, men ser ikke ut til å ha tatt spesielt stor skade av vaskemiddelet, men dette merkes nok best når det blir kaldt. Ullfibrene ødelegges av vanlig vaskemiddel.

Eg har heller ikkje brukt anna enn Milo til mine ullplagg, men billigsokkane har dessverre utan unntak vorte kasserte ila. kort tid. Eg for min del tykkjer i alle fall det er bedre å betale 100 (eller 200) kr for eit par som held i fleire år enn 29 kr for eit par som knapt held ein halv vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke pygme, men jeg hadde kanskje klart å finne sko som passer i en pygmebutikk. Jeg ligger mellom 41 og 43 i skostørrelse og da er det vanligvis ikke noe problem, men ligger du et sted i det øvre sjiktet hva skonummer angår så kan jeg forstå at du kan ha problemer noen steder.

Har skonummer 49-50, så det legger en del begrensninger hva angår skotøy over hele fjøla.

Edit:

Jeg mener fottøy... :(

Endret av tronn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skonummer 49-50, så det legger en del begrensninger hva angår skotøy over hele fjøla.

Edit:

Jeg mener fottøy... :(

50?! Hehe da er det ikke vi som er pygmeer, men du som er en kjempe :D Kan ikke være lett å finne riktig sko og støvler med de flytebryggene ser jeg for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skonummer 49-50, så det legger en del begrensninger hva angår skotøy over hele fjøla.

Edit:

Jeg mener fottøy... :(

Litt Off-topic: Men hvor er det du handler sko til friluftsbruk?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg selv ha størrelse 49-50.

Som oftest hvis jeg er i en ordinær sportbutikk og en av butikkmedarbeiderene spør meg om jeg trenger hjelp så er som oftest egentlig svaret: "hva er det største du har"?, og som oftest stopper dette på 47, kanskje 48 hvis jeg er heldig.

Å handle over nettet er utelukket da sko er totalt forskjellige i fasonger og størrelser.

Siden du bor i Oslo, så kanskje du hadde noen gode butikker du vet om :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare XXL ullsokkene for tiden og har vel rundt 10 par. De har blitt brukt mer eller mindre hver dag i godt over et halvt år nå og ingen er hullete eller ødelagte på andre måter. Vasker dem på ullvask med Milo. Har hatt Ulvangsokker før og det var ikke alltid de holdt så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg slenge inn et spørsmål i denne tråden som er litt off topic, men igjen handler om ullsokker så: Hvilke er de varmeste ullsokkene som finnes på det norske markedet? Jeg har blitt litt frysen på føttene de siste årene, og syns aldri jeg får varme nok sokker i vinterstøvlene mine når tempen kryper litt nedpå blåskalaen på termometeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis er slitestyrken?

Har prøvd diverse andre billigsokkar (Trysil frå Europris, og nokre eg ikkje hugsar namnet på frå Felleskjøpet og Sparkjøp), felles for dei var at dei var veldig gode og behagelege så lenge dei var nye, men etter kort tid (nokre månader) var dei enten tynnslitte eller ubrukelege av andre grunnar. Har eit ukjent antal par med sokkar fyrst og fremst frå Ulvang og nokre Devold, og felles for dei er at dei er like gode (om enn litt nuppete) etter mange års bruk.

 

Eg har ein mistanke om at Trysilsokken hos Europris og det som felleskjøp selger under merket National er samme sokken, dei ser i  alle fall veldig like ut. Og er etter mi erfaring like elendige. Problemet mitt har vore at det går hol på dei lenge før dei er utslitte. Og ja eg veit godt korleis ein vaskar ullplagg eg er nemlig storforbrukar av ullplagg , brukar det året rundt.  Ulvang sine sokker har eg blanda erfaring med nokre har vore like elendige som dei nemnte sokkane,mens andre har vore ok.  Dessverre er min erfaring at mykje av Ulvang plagga har generellt dårlig slitestyrke. Rav genser og ullbukse derimot er eg veldig godt fornøgd med. Dessverre har eg snakka med mange som har samme dårlige erfaringen med mange Ulvang plagg og slitestyrke..

 

Likevel må eg sei at det finnes bra rimelige sokker. Har kjøpt Fagerli strømper hos Stormberg dei kosta 99kr for ein 3 pakning, no 149kr, ikkje akkurat superbillig,men rimelige og dei er eg godt fornøgd med. Ullandelen er 50% så kanskje noko av forklaringa på den gode slitestyrken ligg der?  Tynne strømper med høg ullprosent  gir naturlig nok dårligare slitestyrke,men det er nok ikkje heile forklaringa på kvifor nokon er bedre enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt Off-topic: Men hvor er det du handler sko til friluftsbruk?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg selv ha størrelse 49-50.

Som oftest hvis jeg er i en ordinær sportbutikk og en av butikkmedarbeiderene spør meg om jeg trenger hjelp så er som oftest egentlig svaret: "hva er det største du har"?, og som oftest stopper dette på 47, kanskje 48 hvis jeg er heldig.

Å handle over nettet er utelukket da sko er totalt forskjellige i fasonger og størrelser.

Siden du bor i Oslo, så kanskje du hadde noen gode butikker du vet om :)

 

Butikker er en ting.. Men jeg har lært å bite meg fast i merker. Da kan du få den butikken du trives best med til å kjøpe de skoa du vet produseres i riktig størrelse.

 

Merker som produserer opp til str. 50 er:

Crispi(Skarven og Besseggen)

Adidas(har noen anmarsjsko i str. 49)

Härkila

Aku

 

Ellers kan man høre med Lundhags. Tror de kan produserer på bestilling.

 

Butikker som er behjelpelige er:

Oslo Sportslager

Store Sko i Rathkes Gate

G-Sport i Storgata

Har også en vellykket handel med Fjellsport.no

 

Lykke til :) Store sko er no herk, og gir mer begrensinger enn jeg orker å tenke over.

 

 

50?! Hehe da er det ikke vi som er pygmeer, men du som er en kjempe :D Kan ikke være lett å finne riktig sko og støvler med de flytebryggene ser jeg for meg.

 

Alt er relativt ;) Jeg er vel ingen liten gutt på generelt grunnlag, så jeg bør egentlig bare ta skikkelig selvkritikk for å være så kravstor :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ellers kan man høre med Lundhags. Tror de kan produserer på bestilling.

 

 

Lundhags hadde i hvertfall noen flytebrygger når jeg var innom dem sent i november, dem sto i salg/fjorårs-modell hylla, så om det er customsko som de ikke fikk solgt, eller hva det var, vet jeg ikke. Men store sko hadde de i hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg slenge inn et spørsmål i denne tråden som er litt off topic, men igjen handler om ullsokker så: Hvilke er de varmeste ullsokkene som finnes på det norske markedet? Jeg har blitt litt frysen på føttene de siste årene, og syns aldri jeg får varme nok sokker i vinterstøvlene mine når tempen kryper litt nedpå blåskalaen på termometeret.

Smell på deg et par av disse: http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=925&cid=1383 og kjøp i samme slengen 3 av dem og få 33% rabatt. Det jeg derimot har funnet ut hjelper mer enn hva slags ullsokker du går med, er å putte et par sennasåler fra Miennas ull i skoene http://www.miennas-ull.no/pages/fottoy.html . Kommer rett fra vintertur, og vi vet vel alle at det kanskje ikke har vært spesielt varmt her på østlandet. Disse førte til at føttene var de kroppsdelene som jevnt over var de varmeste. Det skal da også sies at jeg kun brukte medium crew fra Smartwool under hele turen, følte aldri behovet for å velge tykkere sokker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg slenge inn et spørsmål i denne tråden som er litt off topic, men igjen handler om ullsokker så: Hvilke er de varmeste ullsokkene som finnes på det norske markedet? Jeg har blitt litt frysen på føttene de siste årene, og syns aldri jeg får varme nok sokker i vinterstøvlene mine når tempen kryper litt nedpå blåskalaen på termometeret.

 

Hva med tova ullsokker? Da må du gjerne ha sko som er veldig store for å få plass.

 

http://ullaprodukter.blogspot.no/search/label/Ullsokker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg slenge inn et spørsmål i denne tråden som er litt off topic, men igjen handler om ullsokker så: Hvilke er de varmeste ullsokkene som finnes på det norske markedet? Jeg har blitt litt frysen på føttene de siste årene, og syns aldri jeg får varme nok sokker i vinterstøvlene mine når tempen kryper litt nedpå blåskalaen på termometeret

For å svare på spørsmålet først: Jeg har ikke peiling på hvilken ull som islorer best, men er veldig fornøyd med en variant fluffy alpakka ullsokker fra et firma i Meråker som jeg ikke husker navnet på i farten. Men jeg gjetter en tovet variant av noe vil fungere aller best over tid siden man får mer luftlommer rundt foten. Et annet spørsmål er jo om vinterskoene dine store nok? Jeg er nødt til å legge lundhagsskoene mine på hylla gjennom vinteren fordi de blir for kalde når jeg vil ha større/flere sokker nedi. Når det blir virkelig kaldt har jeg best erfaring med sko med egen fôret innerstøvvel (av skisko har du f.eks. Alfa Mørde pro/crispi t4) som alternativ og fluffy merino eller alpakka. Det fungerer også godt sammen med teltbruk da du kan ta med deg innerskoene ned i soveposen og du har varme sko starte dagen med. Jeg bruker mye L.L.Bean-boots med tynt thinsulate-fôr, store nok til at jeg har plass til ullfiltsåle og nevnte alpacca når behovet melder seg. De er ikke så stive, men det er en vanesak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.