Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av bukse: Norrøna Trollveggen vs. Fjällräven Keb


ahakstun

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har planer om å komme meg opp til Everest Base Camp i starten av april, og trenger i den sammenheng ny bukse. Var innom både Norrøna og Fjällräven i går og ble anbefalt hhv Trollveggen Dri3 og Keb. Jeg har ingen erfaring med noen av disse, men har en "vanlig" Fjällräven turbukse som jeg er kjempefornøyd med - dog uten at jeg helt liker det konseptet med den voksen man må stryke/føne på.

 

Trollveggen virker som en enormt slitesterk og god bukse med gode pustemuligheter og plass til bra med undertøy. Det samme gjelder forsåvidt Keb-buksa, men så er det dette med den voksen, da. Jeg vil nødig stå på 4500 meter i full snøstorm og risikere å bli våt fordi jeg har slurva med påføring av voksen.

 

Hva ville dere ha valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inte norrøna i alla fall.

 

Och inte någon annan salopette-byxa heller. För varm, för tung. Skall du bara till baslägret ær det en enket trekking-tur. Jag skulle ha gått med samma byxor jag har annars på sommar och höstturer och slängt med ett par regnbyxor för att ha i händelse av regn.
Eventuellt slängt med ett par värmebyxor typ haglöfs barrier. Beror lite på om du skall bära allt själv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollveggen dri3 er lettere enn Keb-buksa, og har mye bedre luftemuligheter. Faktisk er Trollveggen-buksa lettere enn en av de mest brukte fjellbuksene i Norge, Svalbard flex1. Den er heller ikke særlig varm siden den ikke har isoalsjon.

Jeg synes Trollveggen høres ut som en riktig bukse til et trek til BC, den er vann- og vindtett, og har fine luftemuligheter. Men jeg ville tatt bort bib-delen, den ser jeg ikke for meg at du trenger til en slik tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var to ganske forskjellige svar. Hvis jeg skal forsøke å sette opp et par pros & cons:

 

Norrøna Trollveggen: 

Pros: Vann- og vindtett. Slitesterk. Veldig gode luftemuligheter. Gode pusteegenskaper.

Cons: Lite isolasjon. Ikke så god bevegelighet, fullstendig avhengig av god passform til lår etc.

 

Fjällräven Keb Gaiter (med avtagbare ben):

Pros: Meget god bevegelighet med stretch rundt lår/hofter. Slitesterk (ekstra beskyttelse over rumpe og knær). Gode luftemuligheter ved lår og legger. Kan ta av bena slik at du også får shorts - med og uten "leggbeskyttere" dersom du skal gå i kratt/buskas. Mer enn allroundbukse enn Trollveggen?

Cons: Må stryke på voks for å få den vanntett. Mister pusteegenskapene der voksen er påført. Hva med vindtettheten? 

 

Jeg heller bittelitt mot Fjällräven-buksa her. Dette skyldes stretchen som gir økt bevegelighet rundt hofter og lår, samt at man kan gjøre den om til shorts. 

 

Kanskje finnes det også andre merker som jeg burde teste ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tro først du må definere hva slags bukse du er ute etter her. Trollveggen og Keb er bukser med såpass forskjellige egenskaper at i mine øyne sammenligner du epler med pærer her.

 

Og at du definerer lite isolasjon som ett "con" synes jeg er litt rart. All den tid det gjør den mer fleksibel, og den buksa du sammenligner med heller ikke er isolert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er bukser som passer til forskjellig ting. Jeg har ikke akkurat de modellene du nevner men har en BErgans 3 lags skallbuks og en slik Fjellraven(G-1000 stoff) man kan sette inn med voks.

Hvis det er nedbør er helt klart en skallbukse å foretrekke da den er rimelig vanntett. Men den isolerer lite og skalltøy blir ofte vått i ytterste laget og da blir plagget langt kaldere.

 

Fjellraven er en bukse jeg bruker mye av året når det ikke er vått. Veldig slitesterk bukse, varmere enn skallbukse. Stort sett den som blir brukt alle dager uten nedbør når det ikke er så varmt at shorts er aktuelt.

Det med å vokse den har jeg prøvd. En øvelse som tar litt tid å gjøre. Dog blir buksa mye stivere av det og den føles også kaldere. Så stikker voksen av ved vask. Har testet det en gang på min men har siden droppet det da jeg ikke synes det fungerte noe særlig. Mulig det fungerer nedre med en runde wash-in impregnering og så en god dose spray impregning. Ikke testet det selv.

Skal du bruke en slik så ville jeg nok hatt noe regntøy i tillegg av et slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg sammenligner disse to er fordi det er de to buksene jeg fikk anbefalt til dette konkrete bruksbehovet i de to butikkene. Jeg er ikke kjempevant med denne type vandring i fjellet, så da må jeg jo spørre de som forhåpentligvis kan sine saker. 

 

Egentlig er det vann- og vindtetthet samt pusteegenskaper jeg er mest nysgjerrig på. Været i Himalaya i april er relativt stabilt (bra), men det kan plutselig slå om. Og været her hjemme kjenner vi jo alle godt til. Døvt å måtte ha med seg en ekstra overtrekksbukse når man først investerer nærmere 3000 kroner i en bukse, tenker nå jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det vann- og vindtetthet samt pusteegenskaper jeg er mest nysgjerrig på. Været i Himalaya i april er relativt stabilt (bra), men det kan plutselig slå om. Og været her hjemme kjenner vi jo alle godt til. Døvt å måtte ha med seg en ekstra overtrekksbukse når man først investerer nærmere 3000 kroner i en bukse, tenker nå jeg. 

 

Det var det jeg tenkte på da jeg foreslo Trollveggen dri3. Den er som sagt helt vann- og vindtett. Stoffet i seg selv er ikke veldig pustende (ingen vanntette plagg puster godt), men alle luftemulighetene gir deg den ventilasjonen du trenger når det er varmt. Et alternativ kunne vært Svalbard Flex1, den puster bra, men er bare vannavvisende. Og den har ingen luftemuligheter, så hvis det blir varmt (det kan det bli i Nepal i april), kan den bli lor tett.

Jeg har ikke prøvd Keb-buksa, men er ikke fornøyd med andre bukser i G1000-stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplettering till mitt tidigare inlägg.

 

1. Om du inte har gjort det, tag reda på vilka temperaturer du kan förvänta dig på resan.

2. Nepal i April är utanför monsuntiden och det regn/hagel/snö som kan väntas är mest eftermiddagsskurar som bygger upp lokalt. Dessa är kortvariga men kan vara intensiva.

 

Alltså, skalbyxor använder man normalt med något under. Ligger solen på i en dalgång i Nepal i April skulle jag räkna med minst +20 grader på eftermiddagen. Och sol då, som steker på. Kodord: Bastu.

På morgon och kväll kan det bli mycket kallare. Säkert under nollan, skulle jag gissa. Everst Base Camp är en av dom platser där man mätt upp störts temperaturskillnad på ett dygn, så räkna med variationer.

 

Jag skulle för egen del inte ens överväga att traska omkring kupperad terräng +20 och sol i ett par skalbyxor varken i Nepal eller någon annansans. Jag har provat det i 10-15 plusgrader på toppturer på våren. Jag gör inte det längre, utan stoppar skalbyxorna i säcken, har tunna överdragsbyxor på väg upp och drar på skalbyxorna för rast och nedkörning.

 

För en trekking tur i Nepal tycker jag fjällrävenbyxorna verkar helt knall! Komplettera med ett par lätta regnbyxor att dra på om vädret skulle slå om. Regnbyxor väger 200-250 gram och kostar några 100-lappar (säljs i set med jacka. Jag köpte för 600 i höstas för att jag ville åt jackan som var mycket bra. Jag har köpt tidigare för typ 300 när jag skulle ha crash-pants till att ha när jag flyger paraglider).

Jag skulle ha slängt med antingen ett par rejäla fleece långkalsonger eller ett par Haglöfs Barrier.

Bra långkalsonger + Fjällräven Keb + ett par överdragsbyxor så håller det  ned till i alla fall 10 minus. Och Fjellrävenbyxorna kan dessutom kortsas till shorts! Jag skall beställa ett par åt mig själv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Som fleire skriv, dette er to vidt forskjellige bukser som er best egna til vidt forskjellige formål, men at begge fungerer tvilar eg ikkje på.

Har ikkje prøvd verken Trollveggen eller andre Norrøna-produkt i dri3, men etter det eg har lest er mange lite fornøgde med dette stoffet, spesielt slitestyrken. Om pusteeigenskapane er betre eller dårlegare enn GTX skal eg heller ikkje uttale meg om, men det er sikkert mykje det same - altså dårleg. Men eg har Keb-buksa og den er godt brukt. Denne er i så måte fullstendig overlegen når det gjeld pusting, og også den har store lufteglidelåsar som kan opnast om det blir for varmt. 

Ang. slitestyrket har eg høyrt så mykje dårleg om nyare produkt frå Norrøna (og spesielt Trollveggen) at eg tvilar veldig på det Norrøna sjølv påstår. G1000-stoffet til Fjällräven er enormt slitesterkt, stretchpartia er sjølvsagt mindre slitesterke, men dei toler også mykje juling.

Når det gjeld vasstettheit er Keb-buksa ikkje mykje å skryte av. Ja, den er vassavstøytande om du impregnerer den godt med voks, men uansett ikkje i nærheiten av ei membranbukse når det gjeld regnvær. Når det gjeld vindtettheit er Keb-buksa meir enn god nok til det aller meste.

Prismessig får du Keb-buksa pluss ei lett overtrekksbukse i f.eks GTX paclite til same pris som Trollveggenbuksa.

 

Eg har ikkje gått denne turen sjølv, så har egentleg ikkje store formeininga om kva ver og føre ein kan risikere å komme ut for. Om du må gå ein del på bre, risikerer å komme utfor ordentleg ruskever eller andre forhold som tilseier at Keb-buksa (ev.i kombinasjon med vasstett overtrekksbukse) ikkje held mål seier svaret seg sjølv. Men då ville eg heller lagt i nokre kroner til og gått for eit betre alternativ, f.eks Arcteryx Theta SV.

Om Keb-buksa mest sannsynleg held ute det du kan forvente av vêr og andre forhold kan eg trygt anbefale den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble Fjällräven Keb. Slik jeg vurderte det, var dette den mest allsidige buksa, all den tid temperaturen kan variere fra shortsvær til minusgrader. Jeg kommer til å bygge innenfra med ull og eventuelt fleece hvis det blir skikkelig kaldt. Jeg vurderer også et innkjøp av en skallbukse av et eller annet slag for beskyttelse i skikkelig drittvær.

 

Hvis noen har tips til en ok skallbukse til en ok pris i samme slengen så settes det stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Fjällräven Keb og Norrøna Trollveggen (den gamle modellen med 3-lags Goretex) og jeg ville helt klart valgt Trollveggen buksen, den har bedre luftemuligheter og holder deg tørr. 
Vekten er omtrent den samme, på min vekt veier Keb 720 gram og Trollveggen 790 gram.
Er man helt sikker på å ikke bli våt er den nye Keb buksen litt mer behagelig å gå med på korte turer uten sekk, men med sekk og lengre turer er Trollveggen å foretrekke fordi den har seler, pluss det faktum at den holder deg tørr. Keb tåler fint å bli våt nedenfor kneet, men blir den våt over lårene er den ikke særlig behagelig å gå med.

Slitestyrken på Trollveggen (den jeg har med 3-lags Goretex) er bedre enn på G1000 til Fjällräven.

Fjällräven Keb tar mindre plass i bagasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.