Gå til innhold
  • Bli medlem

veldig lett dagstur


frodeBS

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg planlegger litt langt i forveien her men det får være.

Jeg er på jakt etter lett turterreng i pinsen.

Jeg skal ta med min gamle mor med korte ben og kols på en dagstur ett eller annet sted i nærheten av RV 3 eller E6 på strekningen Trondheim- Oslo.

 

Planen er at hun tar toget fra Trondheim og jeg tar bilen fra Oslo og møtes et passende sted, overnatter og går tur neste dag. Vi har vært på Dovre og gikk fra den nordlige veibommen der. Det er denne vanskelighetsgraden vi er på jakt etter. Litt bakker er ok, men ikke direkte bratt. Kupert terreng med mye stener som en med korte ben må klatre opp og ned er heller ikke det gode terrenget for oss.

 

Jeg drar henne med på disse turene for å få gitt henne iallefall litt trening så vi er på jakt etter det som for oss blir en dagstur, men med 70 år, kols, astma og høyde på 1,5 meter er det ikke alt terreng hun takler.

 

Hva blir en dagstur for oss da? Jeg tror vi må iallefall tredoble tidene som forslagene på ut.no har.

 

Noen som er mere erfaren som vet om fint terreng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

Så bra träning för någon med KOLS.

Vad med att starta med en övernattning på Hjerkinn Fjellstue, så dagstur till Hageseter turisthytte.

Etter det kan ni gå västerut mot Sygardsætre och kryssa ån och E6 och gå tilbaka på nordsidan av E6 tillbaka till Hageseter och vidare tillbaka till Hjerkinn.

Det går också gå över ån halvvägs mellan Hageseter och Sygardsætre.

Eller bara till Hageseter och tillbaka.

Kortaste turen blir ca 6,6 km, längsta ca dubbelt så lång och mellanalternativet ca en mil.

Det enda jag ordentligt gått själv är Hjerkinn-Hageseter på väg söderut genom Rondane, den delen är enkel och inga branta backar, vägen vidare, både det jag såg visuellt och på karta är stort sett platt.

Turen Hjerkinn-Hageseter gjorde jag undan på 40 minuter, på kartan stod det något mera, husker inte helt, 50-60 minuter.

Båda hållen och gånger 3 blir då 5-6 timmar, mellanalternativet kanske 8-9 timmar och långturen runt 12.

Vet inte helt vad ni lägger i dagstur.

Lycka till med planläggning och utförande av turen i vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Langs E6 på Dovrefjell har du flere flotte utgangspunkt i Pilegrimsleden. Det mildeste terrenget er vel fra Fokstugu Fjellstue eller Hjelle seter mot Dovre.

Fra Hjelle seter tar dere opp bak bygningen, og følger merkingen mot gamle Kongevegen. Dere kommer innpå leden/ Kongevegen lenger opp, og kommer dere til varden ved foten av Hardbakken, har dere flott utsikt. Det er noe stigning, et par "søkk" som kan være vanskelige, men fin og bred sti. Ca 1,5 time i gåtempo fra Hjelle seter.

Det er mildere stigning fra Fokstugu hvis du følger Kongevegen, som er godt merket fra veien. Her blir det da litt lengere før dere når et "mål", som varden kan være. :)

Enda enklere tur er på Fokstugumyra. Her er det fin sti av treplanker, i flatt terreng. Det er et par gjerder å klatre over, men der er det trappetrinn. Og er dere der på rette tiden, opplever dere et fantastisk fugleliv :) avkjøring til parkering er skiltet ved Fokstugu Fjellstugu.

Det er også lett å gå langs grusveien til Nysetra, ei setergrend nord for Fokstugu fjellstugu og sør for Furuhaugli. Parkering ved Kringluttjønn, godt synlig på vestsiden av E6. Gåturen langs grusveien tar ca en time i normalt gåtempo, i svak stigning. Setergrenda er et fint pausested, og det pleier å være kyr, sauer og geiter på beite. Vil dere gå i terreng, er det noen tråkk parallellt med veien, og stier videre fra grenda. Blant annet et det ei tjønn som ligger veldig idyllisk til noen hundre meter nord-vest for setrene, stien er grei å finne hvis du sjekker kartet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.