Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett sovepose som tåler mange minus


Krok

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenker å skaffe meg en ny sovepose før vinteren kommer for alvor. Foreløpig har jeg et veldig alternativt system som består av en gammel pose, sommerposen og fjellduk. Sier seg selv at det er udugelig, spesielt siden vekta blir 5kg+.

 

Har sett på RAB sine poser, spesielt Andes- og Expedition-seriene. Kravene er ganske enkle:

 

-Pris har liten betydning, da det blir en langtidsinvestering

-Må tåle -20-25 grader

-Lettest mulig

-Er fattige 170 cm, så trenger ikke de lengste posene

 

Så langt er RAB's poser de letteste jeg har funnet med tanke på temperatur, men er skeptisk siden jeg ikke har funnet noen fullgode anmeldelser (over tid). Dessuten er prisen 7000-10 000 kr, noe jeg ikke bruker på et produkt som ikke leverer!

 

Noen som har testet de nevnte seriene? Andre soveposer å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan anbefale (som jeg alltid gjør) å kjøpe fra Roberts. Spesielt siden du er 170 kan det være en fordel for deg å slippe å varme opp en svær pose som er 190 lang f.eks. Hvis du sender de en mail så fyller du ut et skjema for hva som er kravene dine til posen og spesialsyr en modell til deg. Roberts bruker Pertex-stoff i posene sine som er det samme stoffet som RAB bruker, men med Roberts har du muligheten til å velge litt mer hva du ønsker slags stoff.

Denne posen fra Roberts har f.eks. komforttemp på -20 C og veier 1330 gram(eller 1450 gram om du ønsker -25 C komforttemp), bruker Pertex-stoff(som er det samme som RAB og mange andre store produsenter bruker i dunprodukter), du får den perfekte størrelsen og den koster ikke mer enn 3300 + frakt og moms.

 

Ettersom du kombinerer langtidsinvestering med lettest mulig vil jeg gjerne nevne at lettest mulig går på bekostning av 2 ting:

  1. Lette stoff er dyre, så du må betale mer.
  2. Lette stoff går på bekostning av slitestyrke når du allerede har kommet godt opp i pris.

RAB Expedition har Pertex Endurance som ytterstoff og Microlight som innerstoff, mens Andes har Microlight som inner- og ytterstoff med noen forsterkninger av Endurance i fot- og hode-endene. Siden jeg bestilte av Roberts og kunne skreddersy som jeg ville valgte jeg Microlight som er et lettere stoff på hele vinterposen og et ekstra trekk i tillegg som var Endurance. Jeg var skeptisk til å ha Endurance-ytterstoff fast ettersom det puster mindre enn Microlight og da slipper ut mindre fuktighet. I tillegg er det jo litt tyngre.

 

Ellers til slutt, siden du sier at pris ikke har noenting å si så må jo Western Mountaineering nevnes. De er vel uoffisielt verdens beste dunproduktprodusent og prisene er deretter. Du får utvilsomt gode poser fra de, men de er også kjent for å lage romslige poser så om du er like liten i bredden som du er i høyden så vil disse også få deg til å varme opp et større areal enn om du kjøper mindre poser.

 

 

edit:

Siden du har nok med penger å rutte med kan du jo se på det sånn:

Hvis du kjøper fra Roberts kan du ta deg råd til en dunjakke/bukse og noen herlige duntøfler så du ikke fryser på beina ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips:)

 

Har dere noen formening om Western Mountaineering (f.eks. nevnte Lynx GWS) vil være verdt de ekstra kronene i forhold til Roberts?

 

Lynx GWS ser absolutt ut som den typen pose som jeg kunne tenkt meg. Samtidig er det jo fristende å få en spesialsydd pose som passer meg, i alle fall når den blir billigere i tillegg. Disse posene bør vel klare ganske lave temperaturer? Ferdes mye i Finnmark og Troms, så er ofte temperaturen sniker seg under -20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andra alternativ kan vara?

Ligger i samma temperatur intervall och med motsvarande egenskaper på yttertyg.

 

PHD - de har valmöjligheter som gör att du kan tillpassa den. Långt ifrån billiga, men lättast!

http://www.phdesigns.co.uk/hispar-1000-down-sleeping-bag-k-series

 

Cumulus - ungefär samma vikt som WM men nästan 100 gram mer dun. Du kan prova att kontakta dem för att kanske få till en längd som är anpassad för dig.

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/excuistic-1000?gid=4&vid=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips:)

 

Har dere noen formening om Western Mountaineering (f.eks. nevnte Lynx GWS) vil være verdt de ekstra kronene i forhold til Roberts?

 

Lynx GWS ser absolutt ut som den typen pose som jeg kunne tenkt meg. Samtidig er det jo fristende å få en spesialsydd pose som passer meg, i alle fall når den blir billigere i tillegg. Disse posene bør vel klare ganske lave temperaturer? Ferdes mye i Finnmark og Troms, så er ofte temperaturen sniker seg under -20.

Wm Lynx er fantastisk. Ta en sjekk på prisjakt, OsloSportslager er jo generelt veldig dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har RAB Andes 1000 og er veldig fornøyd med den. Anbefaler å kjøpe fra utlandet. Blir fort nesten halv pris hvis man finner et godt tilbud, etter toll, moms og frakt.

Har god erfaring fra blant annet towerridge.co.uk og campsaver.com (hvis de fortsatt sender RAB til Norge). Sikkert mange andre nettbutikker som også kan vurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips:)

 

Har dere noen formening om Western Mountaineering (f.eks. nevnte Lynx GWS) vil være verdt de ekstra kronene i forhold til Roberts?

Tvert i mot så ble Roberts bedre enn WM for min del pga mulighetene til å skreddersy størrelse og stoff. Jeg hadde derfor betalt mer for Roberts enn WM selv. Og i tillegg får du penger igjen å bruke på andre nyttige ting som jeg nevnte tidligere. :)

 

Etter å ha sjekket litt, ender jeg nok på Lynx. Ok pris etter rabatt, og en norsk butikk jeg har gode erfaringer med :)

Hvor da om jeg får spørre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Western Mountaineering Lynx GWS 180cm er kanskje den beste posen for deg?

 

Se link til: Oslosportslager

 

Bruker du Rabattkoden: Julegaver14 - Sparer du nå nesten 3000,-

Men vet ikke hvor lenge denne koden er aktiv.

 

 

Om det er ønskelig, finnes det også en "Bag Expander" til WM posene.

 

Vet du om dette er en generell rabattkode hos OSL for tiden?

Jeg fikk den ikke til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle absolut vilja rekommendera PHDesigns sovepåsar.

De är billigare än RAB och otroligt komprimerbara och till rimliga priser.

De har också kombosäckar som är speciellt avpassade för varandra, så du kan få en sommarpåse och med kombisäcken så tål de många minusgrader, med rätt säckar når du enkelt din önskade temp, med en vikt på under 1,5 kg.

Är vikten en prio, välj inte kombon, då kan du få ner vintersäck till under -25 helt ner i 1100 gram.

Kvaliteten behöver du inte oroa dig för, många expeditionsledare och klättrare och liknande håller PHD för att tillverka världens bästa dunutstyr. Kan inte säga att jag testat allt, men mina grejer därifrån är sjukt bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ser og etter sovepose som tåler mange minusgrader (kaldere enn minus 10). 

 

Har sett RAB Andes Women 800. Der står det: "Rab sleep limit: -22°C (-8°F)"

 

Men hvis jeg sammenligner med en annen RAB-sovepose, f.eks. RAB Neutrino Endurance 600 Women´s, så står det:

"Comfort -3°C

Limit of Comfort -9.5°C

Extreme -28°C"

 

Så på den første soveposen (Andes), der er Sleep Limiten på -22 grader, tilsvarer det Extreme-limiten elelr Comfort-limiten på andre soveposer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stora nackdelen med for exempel RAB och WM och andra produkter du köper i butik är ju prispåslaget, du betalar stort sett dubbla priset om du jämför med producenter som tillverkar on demand.

På den andre siden vet du hva du får, det gjør man jo ikke med merker som er ukjente for folk flest. Ja, de er dyrere, men det er som regel en grunn til det, ikke bare pga påslag fra butikken.

 

Skjønt jeg antar de mer ukjente merkene også selges i butikker, ikke fra bakluka til en Ford Transit fra 1974. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser og etter sovepose som tåler mange minusgrader (kaldere enn minus 10). 

 

Har sett RAB Andes Women 800. Der står det: "Rab sleep limit: -22°C (-8°F)"

 

Men hvis jeg sammenligner med en annen RAB-sovepose, f.eks. RAB Neutrino Endurance 600 Women´s, så står det:

"Comfort -3°C

Limit of Comfort -9.5°C

Extreme -28°C"

 

Så på den første soveposen (Andes), der er Sleep Limiten på -22 grader, tilsvarer det Extreme-limiten elelr Comfort-limiten på andre soveposer?

Jeg får inntrykk av at Rab Sleep limit er ca. det tilsvarende limit of Comfort på den andre posen. Men dette tror jeg er to forskjellige skalaer. Mange produsenter opererer med litt diverse skalaer som de mener er mer representativ en EN skalaen. Så den ene posen har en Comfort-temp på -22, og den andre -9.5.

Extrem-temp er ikke noe man kan forholde seg til. Det er temperatur du skal kunne overleve med.

Jeg har en Western Mountaineering Alpinlite. Ifølge EN rating går den til -9. Men WM mener selv posen er komfortabel ned til -7.

Hvordan hver enkelt opplever dette er uansett individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den andre siden vet du hva du får, det gjør man jo ikke med merker som er ukjente for folk flest. Ja, de er dyrere, men det er som regel en grunn til det, ikke bare pga påslag fra butikken.

 

Skjønt jeg antar de mer ukjente merkene også selges i butikker, ikke fra bakluka til en Ford Transit fra 1974. :-D

Om du ser noga efter så var inte alternativen butik eller baklucka, utan butik eller on demand, dvs via nettbutik där du beställer varan och då börjar tillverkningen, sedan skickas varan direkt till dig.

Exempel på detta är Zpacks, PHD, Cumulus och Roberts som har jämförbara textil- och dunkvaliteer till lägre pris än for exempel RAB och WM.

Jag har sett överväldigande majoritet av positiva erfarenheter av samtliga av de tillverkarna.

De lägre priserna beror på mindre lagerkostnader, butiksleie, butiksansatta och en mindre instans som ska ha en vinstmarginal, icke dålig kvalitet.

500 cuin kinesiska, massproducerade säckar frarådes, liksom säckar som säljs från en 1974 Transit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mange produsenter opererer med litt diverse skalaer som de mener er mer representativ en EN skalaen.

 

Med tanke på at ulike brukarar opplever kulde forskjellig, tar nødvendigvis alle slike skalaer feil. Fordelen med EN-skalaen er at det kan samanliknast mellom produsentar. Dersom ein veit at soveposen med gitte EN-temperaturar er for kald, så er det enkelt å finne ein sovepose som er varmare ved å sjå etter ein annan pose med lågare EN-temperaturar. Med ulike skalaer kan ein risikere å kjøpe ein kaldare sovepose fordi skalaene ikkje er samanliknbare. Eg held meg derfor konsekvent vekk frå alle produsentar som ikkje oppgjev EN-verdiar på soveposane. At enkelte oppgjev sin eigen skala i tillegg, er uproblematisk, det er bare støy som ein enkelt kan sjå vekk frå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

Med tanke på at ulike brukarar opplever kulde forskjellig, tar nødvendigvis alle slike skalaer feil. Fordelen med EN-skalaen er at det kan samanliknast mellom produsentar. Dersom ein veit at soveposen med gitte EN-temperaturar er for kald, så er det enkelt å finne ein sovepose som er varmare ved å sjå etter ein annan pose med lågare EN-temperaturar. Med ulike skalaer kan ein risikere å kjøpe ein kaldare sovepose fordi skalaene ikkje er samanliknbare. Eg held meg derfor konsekvent vekk frå alle produsentar som ikkje oppgjev EN-verdiar på soveposane. At enkelte oppgjev sin eigen skala i tillegg, er uproblematisk, det er bare støy som ein enkelt kan sjå vekk frå.

Ja dette er jeg helt enig i. Jeg blir også veldig skeptisk om jeg ikke finner EN skalaen for soveposen lett tilgjengelig, som med Rab posene nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.