Gå til innhold
  • Bli medlem

Husdyrhold versus friluftsliv.


larka

Anbefalte innlegg

Her sørpå har debatten i flere år gått friskt mellom saueeiere og rovdyrforkjempere om bruken av utmarka. Nordpå, særlig i Finnmark, har husdyreierne nærmest vært skjermet for kritisk innblikk i deres virksomhet. Jeg tenker da på reindriften. Under dekke av å være kulturbærere for samene har de fått lov til nærmest å legge Finnmarksvidda øde hva reinbeite angår. Nå er de i harnisk fordi noen har offentliggjort hvor mange rein de eier. På papiret. Dette skal visst nærmest være som å be om innsyn i folks bankkonto. Nei, det mange reineiere er redde for er å bli avslørt som juksemakere, ja, enda sterkere, som løgnere og bedragere. Under dekke av å være en utsatt minoritet i det norske samfunnet har de i mange år greid å lure seg unna kravet om å få reintallet ned. Mange har gjort hva de har kunnet for å unngå myndighetenes ønsker og pålegg. Mens kravet har vært færre rein har reintallet økt. Rein er husdyr på linje med sau og bør behandles deretter. Vi som ferdes i finnmarksnaturen ser hvordan reinuvesenet får lov å ødelegge den sårbare arktiske naturen. Dette skjer gjennom overbeiting og uvettig motorferdsel i utmark.

 

http://www.nrk.no/nordnytt/voldsomme-reaksjoner-pa-publisering-av-reintall-1.12068613

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er interessant. Jeg har alltid tenkt at samene er som inuitter, indianere og andre "naturfolk" som tar vare på naturen og gir like mye tilbake som de tar...men det er visst ikke alltid tilfelle, dessverre....

 

Er det slik at alle reineiere har for mange dyr? Eller er det noen få som utgjør "verstingene", og ødelegger for alle andre som forsøker å drive seriøst...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det slik at alle reineiere har for mange dyr? Eller er det noen få som utgjør "verstingene", og ødelegger for alle andre som forsøker å drive seriøst...?

 

Det var en saklig debatt på radio om denne saken, og som vanlig overforenkler media en nokså komplisert sak. Men det er opplagt at det noen steder er for mange rein i forhold til beitegrunnlaget. Og det er også opplagt at det er noen få som ødelegger for de mange som prøver å drive seriøst og bærekraftig. Det er alltid feil å generalisere og skjære alle over en kam.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husdyrhold i utmark er åpenbart med på å redusere naturopplevelsen og er i mange tilfeller med på å skade naturen. Problemet er vel at økonomien i disse primærnæringene er voldsomt oppblåst i forhold til den reelle verdiskapningen. "Ringvirkningene er så possitive", sier politikerne. Natur som bare ligger der ubrukt er nok for dem synonymt med "tapte inntekter". Verdier som ligger brakk og ikke kaster noe av seg. Det er vel turgåernes store problem. Vi bare går der, mens de som har økonomiske interesser er oganisert og når frem med stadig nye krav. Og overbefolkede kommuneadministasjoner heier på utviklingen for å øke sine egne inntekter. Det som gjør at norske politikk på dette området minner litt om tider hvor man trodde naturresurssene var utømmelige, er nok først og fremst den såkalte "distriktpolitikken". For å "holde distriktene levene" blir naturvern i praksis helt nedprioritert. Når det gjelder reindriftssamene så kan det vel kanskje hende man er ekstra ettergivende ovenfor disse pga den behandlingen de fikk en periode da politikerne ville tvangsfornorske dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at stadig flere (også sørpå) begynner å rette et kritisk blikk mot denne næringa. En skal ikke mange år tilbake i tid, før man ble stemplet som både det ene og andre om en tok bladet fra munnen. Tror nok Gal Krokfot er inne på noe vesentlig. Samtidig er nok bildet ikke fullstendig svart-hvitt. Det er vel særlig Finnmarksvidda som er under press, slik jeg har oppfattet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjennar ikkje til forholda i reinsdyrnæringa men sauebønder frå tilskot per dyr. Kan det ha noko med saka å gjere?

Tviler på, at problemet er tilskuddsordninger. Heller en posisjonering og et politisk spill fra en del samer, som begynte for 20 - 30 år siden. De forsto at det ville komme reguleringer, på grunn av godt kjent overbeite. Og "invisterte" i mindere uttak og oppbyggning av sine reinsflokker, også oppkjøp. Dette spillet har foregått over mange år og de værste budre få sterke krav om betydelige retydelige reduksjoner, i sine folkker. De har drevet med dyreplageri, for å possisjonere seg før reduksjonene kommer.

 

Også svenske reindriftssamer har hevd på vinterbeite (i Norge), men spillet tar ikke hensyn til det. På tide at sentrale myndigheter undersøker hva som har foregått og tar reduksjonene, der de bør være. For ansvaret ble for mange år siden overlatt til samene selv, men de kommer ikke til over enes. Gjør dette "nogelunde" rettferdig, ta utgangspunkt i hva tilstanden var for ca. 30 år siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at stadig flere (også sørpå) begynner å rette et kritisk blikk mot denne næringa. En skal ikke mange år tilbake i tid, før man ble stemplet som både det ene og andre om en tok bladet fra munnen.

For svenske samer, med "hevd" på viterbeite, gjelder vel også Troms fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er jo å finne nye beiteområder.

 

Det gikk skikkelig bra på hjemplassen min (bor dog i oslo nå, men 'heime e heime'     :heart: ) forrige vinter når reineierne måtte trekke ned fra Saltfjellet på grunn av dårlige beiteforhold.

 

http://www.an.no/nyheter/article7220617.ece

 

http://www.framtia.no/1055-rein-ogsa-i-glomfjord

 

 

Var særdeles morsomt til tider å lese innleggene og kommentarer på facebook fra venner og kjente i meløy, mens det pågikk som værst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er interessant. Jeg har alltid tenkt at samene er som inuitter, indianere og andre "naturfolk" som tar vare på naturen og gir like mye tilbake som de tar...men det er visst ikke alltid tilfelle, dessverre....

Er det slik at alle reineiere har for mange dyr? Eller er det noen få som utgjør "verstingene", og ødelegger for alle andre som forsøker å drive seriøst...?

Jeg har også alltid hatt den oppfatningen at naturfolk lever i pakt med naturen, på en bærekraftig måte.

Men jeg innser at det er ren idyllisering. Naturfolk som tar i bruk moderne hjelpemidler, og som har en like høy gjennomsnittsalder som "oss andre" er ikke lenger bærekraftig.

Man har lett for å glemme at det å være naturmenneske i utgangspunktet er en kamp for livet, med høy barnedødelighet, og lav gjennomsnittsalder.

Se på Amazonas-indianere som vel er de eneste naturmenneskene vi fortsatt har. De lever i stammer på 40-50 individer. Det er nok en grunn til at de ikke blir særlig mange flere i flokken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger mange debatter i denne debatten. At reintallet i Finnmark er for høgt er det ingen tvil om. 

I Troms der jeg bor har svensksamene sommerbeite på norsk side. For tiden er det og en del svenskrein her på vinteren. Det er pr i dag ingen avtale om beitebruk mellom Norge og Sverige da den gamle er gått ut og ingen ny er på plass.

Sa til Overskriften og det jeg trodde debatten i utgangspunktet skulle handle om; husdyrhold vs friluftsliv. Om man mener at naturopplevelsen blir ødelagt av at det er beitedyr i utmarka har man etter min (satt på spissen) mening fjernet seg fra naturen i en slik grad at den er redusert til en kulisse for opplevelser. Husdyrhold har alltid vært en del av utmarka. I Dividalen hadde samene sommerboplasser og skoler lenge før den første naturromantiker fra byens borgerskap satte sin for der og irriterte seg over at det var rein og samer i villmarka.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man mener at naturopplevelsen blir ødelagt av at det er beitedyr i utmarka har man etter min (satt på spissen) mening fjernet seg fra naturen i en slik grad at den er redusert til en kulisse for opplevelser. Husdyrhold har alltid vært en del av utmarka. I Dividalen hadde samene sommerboplasser og skoler lenge før den første naturromantiker fra byens borgerskap satte sin for der og irriterte seg over at det var rein og samer i villmarka.

 

Hmmm....

Sprøsmålet er vel hvor mye dyr det dreier seg om, hvor mange veier som bygges og hvor mye motorisert ferdsel som benyttes osv. Og ikke minst hvor mye unødvendig virkesomhet som følger med. Og enda et spørsmål er hva man definerer som "natur". Synes det er vanskelig å sammenligne bruken av utmarka før i tiden med det vi ser i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid hatt den oppfatningen at naturfolk lever i pakt med naturen, på en bærekraftig måte.

Men jeg innser at det er ren idyllisering. Naturfolk som tar i bruk moderne hjelpemidler, og som har en like høy gjennomsnittsalder som "oss andre" er ikke lenger bærekraftig.

Man har lett for å glemme at det å være naturmenneske i utgangspunktet er en kamp for livet, med høy barnedødelighet, og lav gjennomsnittsalder.

Se på Amazonas-indianere som vel er de eneste naturmenneskene vi fortsatt har. De lever i stammer på 40-50 individer. Det er nok en grunn til at de ikke blir særlig mange flere i flokken.

 

Ved et sammentreff leser jeg i disse dager den fascinerende boken Det biologiske mennesket - individer og samfunn i lys av evolusjon av Terje Bongard og Eivin Røskaft, hvor forfatterne i et avsnitt tar for seg det de kaller "allmenningenes uregulerte tragedier", her skriver de blant annet:

 

Menneskets evolverte egoisme slår gjennom når ingen bryr seg eller ser handlingene i allmenningene. Lovlydighet er avhengig av sjansen for å bli tatt, og jo lavere den sjansen er, jo oftere og større blir lovbruddene. Hauk-due-strategier dukker opp i de fleste menneskelige interaksjoner: Hvis de andre gjør det, gjør jeg det også. I inngruppa føler man fellesskap og ansvar, og gratispassasjerer blir sett og kontrollert. I utgruppa er det fort fritt fram, og kontrollen dunster bort i evolvert egoisme fordi det ikke er noen som ser deg eller bryr seg. En allmenning lider derfor under resultatene av fri utfoldelse av menneskets medfødte egoisme. "Tragediene" gir seg små og store utslag på mange arenaer, fra å la være å plukke opp hundemøkk til overfiske i havet.[...]Mennesker er evolvert for å ønske personlig vinning og tømme fellesressurser uten å ta hensyn til bærekraft, særlig hvis ressursene ikke er under sosial kontroll.

 

 

og som eksempel bruker de blant annet reindriftssamene:

 

Tamreindrift på Finnmarksvidda. Enhver reineier er egoistisk og øker antall rein så mye han kan på fellesbeiteområdene. Fordelene med flere rein får han selv, ulempene blir fordelt utover alle som bruker fellesbeitene. Resultatet blir overbeiting, nedtråkking og nedgang i total produksjon for alle. Den samiske befolkningen levde bærekraftig for bare hundre år siden. Da hadde de ikke teknologiske muligheter for overutnyttelse. Samene er blitt et motorisert folk som utgjør en trussel mot eget livsgrunnlag. Den opprinnelige reindriftskulturen er borte.

 

 

Premisset er at vi er tilpasset, evolvert for og i, små samfunn (inngrupper) hvor man følte ansvar og solidaritet, mens vi nå i den globaliserte, moderne verden ikke finner dette nødvendig. Resultatet er (med hensyn til dette eksempelet spesifikt) egoisme og anvarsfraskrivelse. 

 

Utfyllende informasjon (anbefaler forøvrig boken på det sterkeste):

 

http://www.kulturverk.com/2012/10/12/fra-massesamfunn-til-stammesamfunn-terje-bongard-hos-nrks-verdiborsen/

http://www.nina.no/Aktuelt/Artikkel/tabid/945/ArticleId/840/Det-biologiske-mennesket-individer-og-samfunn-i-lys-av-evolusjon.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Premisset er at vi er tilpasset, evolvert for og i, små samfunn (inngrupper) hvor man følte ansvar og solidaritet, mens vi nå i den globaliserte, moderne verden ikke finner dette nødvendig. Resultatet er (med hensyn til dette eksempelet spesifikt) egoisme og anvarsfraskrivelse. 

 

 

Nå kommer snart moderatoren og stopper tråden   :ermm:   La oss heller snakke om all den sauebæsjen som ligger akkurat der man skal sette opp teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer snart moderatoren og stopper tråden   :ermm:   La oss heller snakke om all den sauebæsjen som ligger akkurat der man skal sette opp telte

 

Sauebæsj på teltplassen er sikkert en høyst reel problemstilling, men dog uhyre lokal, og noen ganger må det være lov å diskutere de store, globale utfordringene; det er snart for sent vil mange hevde :fear:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss heller snakke om all den sauebæsjen som ligger akkurat der man skal sette opp teltet.

Håper ikke du er blind, på begge øya. :) Jeg har aldri hatt det problemet. Jeg ser hvor jeg trår også hvor jeg setter teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauebæsj på teltplassen er sikkert en høyst reel problemstilling, men dog uhyre lokal, og noen ganger må det være lov å diskutere de store, globale utfordringene; det er snart for sent vil mange hevde :fear:

 

Når det gjelder overbeiting i Finnmark, så fikk samene annledning til å regulere dette selv for mange år siden. De ønsket ikke innblanding fra sentrale myndigheter og fikk muligheten. Husker ikke hva samenes organisasjon hette. Men dette var mange år, før Sametinget ble opprettet. Sistnevnte overtok ansvaret, men har heller ikke klart å gjøre noe med problemet. Så da må sentrale myndigheter gripe inn og ta værstingene. På tide at noe skjer. Håper bare at reduksjonene blir hos de, som har førsøkt og forsøker å presse de minste ut.

 

Men nedbeiting av lav, har ikke ødelagt min naturopplevelse, eller jakt i Finnmark. Nå har jeg selvfølgelig ikke vært over alt, men en del har jeg sett. Også via div. tv-programmer. Det jeg har reagert på, er "stygge sår" i naturen, av veier etter traktorer, ATWer og små 4W biler mange steder. Det er stygge naturinngrep. Men noe må en vel akseptere, i en moderne reinsdrift.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er mye barmarkskjøring i Finnmark med veier etter traktorer, ATW og 4wd biler er det ikke noen tvil om. Men å gi reindrifta alene skylden for dette blir ikke riktig. Finnmark har en mer liberal forvaltning av motorferdsel i utmark, og en mye mer liberal kultur for dette. Det er vanig også blant "vanlige folk" å benytte motorkjøretøy i utmarka til jakt og rekreasjon. Dette er ikke bare en utfordring for Finnmark, om man ser til Hardangervidda er det vel en og annen traktor og ATV å finne der og, spesielt under jakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder overbeiting i Finnmark, så fikk samene annledning til å regulere dette selv for mange år siden. De ønsket ikke innblanding fra sentrale myndigheter og fikk muligheten. Husker ikke hva samenes organisasjon hette. Men dette var mange år, før Sametinget ble opprettet. Sistnevnte overtok ansvaret, men har heller ikke klart å gjøre noe med problemet. Så da må sentrale myndigheter gripe inn og ta værstingene. På tide at noe skjer. Håper bare at reduksjonene blir hos de, som har førsøkt og forsøker å presse de minste ut.

Som jag förstår ILO 169  (ratificerad av Norge) så är det urbefolkningen (samerna) som äger frågan. Med ägandet så följer även ansvaret för att inte överutnyttja naturen. Tyvärr så framgår det inte, vad jag kan hitta, hur frågan skall hanteras om de inte klarar av att lösa den.

Endret av Björn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.