Gå til innhold
  • Bli medlem

Bøker om friluftsliv med hund


carlbA

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Monsen har jo gitt ut mange bøker, jeg har ikke lest noen av dem, men ønsker å prøve.

 

Har bladd litt i Canada på Tvers, forsåvidt grei den, er resten av ekspedisjonsbøkene i samme stil?

 

Poster dette på underforumet for hund fordi jeg hovedsakelig ser etter bøker om friluftsliv hvor hund er mye i fokus.

 

Har gått til innkjøp av Nina Skramstad sin bok om temaet, men ikke åpnet den enda.

 

 

Andre bøker/forfattere med samme tema mottas også med åpne armer :)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avhengig av hvilken type friluftsliv med hund du tenker på, så er det veldig mye å finne i eldre og delvis noe nyere polarlitteratur. Både norsk-, dansk- og engelskspråklige bøker av eldre dato har mye stoff. Nordpolen, sydpolen, Arktis, Antarktis, Grønland, Canada, Svalbard, Siriuspatruljen, British Antarctic Survey osv. er greie søkeord for slik litteratur.

 

Det er mange aktuelle forfattere, men hvis du ikke har lest så mye av dem før så kan jo Fridtjof Nansen, Otto Sverdrup, Roald Amundsen, Helge Ingstad og John Giæver være greie steder å begynne. Av nyere bøker så kommer Kjell Reidar Hovelsruds bok "Svalbard et eventyrlig polarliv" høyt opp på listen hos meg. Jeg kan også anbefale Ivar Ytrelands bok Polarminner - fortelleringer om et glemt land og yrke.

 

Pass bare på at du ikke legger for mye vekt på teorier og praksis om hundeoppdragelse og hundepsykologi som fremkommer i en del av disse bøkene. Kanskje særlig i de eldre bøkene er det mange grelle eksempler på "runder med juling" som deles ut om kvelden for ting hunden har gjort galt gjennom dagen. Ikke helt på linje med det de fleste av oss ser på som fornuftig hundeoppdragelse i dag med andre ord, men det finnes heldigvis hederlige unntak også i de eldre bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.