Gå til innhold
  • Bli medlem

Lån av utstyr til turprosjekt


Andrea Owe

Anbefalte innlegg

 
Kjære snille FF-folk
 
Som noen av dere vet har jeg satt i gang et prosjekt hvor jeg skal ha med meg en del elever og lærere fra akademiet her i Den Haag, Nederland, ut på telttur i den norske villmark. For å gjøre dette så billig som mulig for disse fattige intetanende studentene, prøver jeg å skaffe så mye som mulig av utstyret uten store utgifter.
 
Jeg vil derfor spørre dere om noen kunne tenke seg å låne bort noe utstyr for å hjelpe meg å gjennomføre dette prosjektet. 
 
Turen vil være fra 11-14 desember i Nordmarka. Jeg holder til i Oslo, så det enkleste er selvfølgelig om jeg får lånt det jeg mangler av FF-folk i Oslo, så jeg kan hente det selv.
 
Det jeg mangler er:
 
viktigst:
 
- 2 soveposer (varme nok)
- 7   6 hodelykter
 
evnt:
 
- 1 tarp
- 2 1 kjele
- 1-2 brennere
- 1-2 fiskestenger
 
 
Som noen av dere vet var jeg så uheldig å miste kløven på forige langtur. Jeg har bestilt ny, men dette er den mest hektiske tiden av året for snille Jan på Seleverkstedet, så jeg vet ikke om  jeg får den i tide. Er det noen som har en togo-kløv i str M jeg kunne lånt akkurat disse dagene? Vil selvfølgelig behandle den veldig pent. (vet det er litt snevert å be om akkurat togo-kløven, men det
hadde vært best da det er den både jeg og bikkja kjenner og er komfortable med.)
 
 
Jeg har prøvd å legge opp en litt enkel rute da jeg skal ha med meg en gjeng svært uerfarne folk. Her er planen:
 
Torsdag: jeg henter dem på gardermoen på morgenen og tar dem med til meg hvor vi pakker om sekkene i min hage for å fordele mat og utstyr. Herfra går vi rett inn i Nordmarka (Midtstuen) med avreise forhåpentligvis 14.00. Slår leir ved Bjordammen.
 
Fredag: kort etappe opp til Kobberhaugstjernet for å ha tid til å være i leiren, fiske etc.
 
Lørdag: Ringerikstjern
 
Søndag: tilbake til meg og rekke fly fra Gardermoen 19.00
 
 
Så, høres dette ut som en ålreight rute? Noen erfaringer med Bjordammen og Ringerikstjern angående leirplasser og fisking?
 
 
Skal ha en 8-manns lavvo + mitt eget telt. (vi blir trolig 9 stk)
 
Hva tror dere om bunn eller ikke i lavvo på denne tiden? Er ikke vant til lavvo selv. 
 
 
Hvis noen vil låne meg utstyr kan jeg kontaktes enten her eller på email [email protected] eller tlf +47 98 41 58 31
 
 
Setter veldig stor pris på all hjelp! :)
 
Andrea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 
Kjære snille FF-folk
 
Som noen av dere vet har jeg satt i gang et prosjekt hvor jeg skal ha med meg en del elever og lærere fra akademiet her i Den Haag, Nederland, ut på telttur i den norske villmark. For å gjøre dette så billig som mulig for disse fattige intetanende studentene, prøver jeg å skaffe så mye som mulig av utstyret uten store utgifter.
 
Jeg vil derfor spørre dere om noen kunne tenke seg å låne bort noe utstyr for å hjelpe meg å gjennomføre dette prosjektet. 
 
Turen vil være fra 11-14 desember i Nordmarka. Jeg holder til i Oslo, så det enkleste er selvfølgelig om jeg får lånt det jeg mangler av FF-folk i Oslo, så jeg kan hente det selv.
 
Det jeg mangler er:
 
viktigst:
 
- 2 soveposer (varme nok)
- 7 hodelykter
 
evnt:
 
- 1 tarp
- 2 kjeler
- 1-2 brennere
- 1-2 fiskestenger
 
 
Som noen av dere vet var jeg så uheldig å miste kløven på forige langtur. Jeg har bestilt ny, men dette er den mest hektiske tiden av året for snille Jan på Seleverkstedet, så jeg vet ikke om  jeg får den i tide. Er det noen som har en togo-kløv i str M jeg kunne lånt akkurat disse dagene? Vil selvfølgelig behandle den veldig pent. (vet det er litt snevert å be om akkurat togo-kløven, men det
hadde vært best da det er den både jeg og bikkja kjenner og er komfortable med.)
 
 
Jeg har prøvd å legge opp en litt enkel rute da jeg skal ha med meg en gjeng svært uerfarne folk. Her er planen:
 
Torsdag: jeg henter dem på gardermoen på morgenen og tar dem med til meg hvor vi pakker om sekkene i min hage for å fordele mat og utstyr. Herfra går vi rett inn i Nordmarka (Midtstuen) med avreise forhåpentligvis 14.00. Slår leir ved Bjordammen.
 
Fredag: kort etappe opp til Kobberhaugstjernet for å ha tid til å være i leiren, fiske etc.
 
Lørdag: Ringerikstjern
 
Søndag: tilbake til meg og rekke fly fra Gardermoen 19.00
 
 
Så, høres dette ut som en ålreight rute? Noen erfaringer med Bjordammen og Ringerikstjern angående leirplasser og fisking?
 
 
Skal ha en 8-manns lavvo + mitt eget telt. (vi blir trolig 9 stk)
 
Hva tror dere om bunn eller ikke i lavvo på denne tiden? Er ikke vant til lavvo selv. 
 
 
Hvis noen vil låne meg utstyr kan jeg kontaktes enten her eller på email [email protected] eller tlf +47 98 41 58 31
 
 
Setter veldig stor pris på all hjelp! :)
 
Andrea

 

Jeg bor på Nøtterøy.   Har 2 bensinbrennere.     1 stk  MSR Wisperlight og 1 stk Omnifuel m flasker.    2 stk hodelykter og en stk kløv, ikke slik du beskriver, men min ser ganske lik ut

post-6671-0-08387200-1417023361_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torø: Fantastisk! Men, jeg har ikke bil så det er litt vanskelig for meg å hente det, evnt sendes? Kløven tror jeg kan være litt for stor for min, kan den reguleres litt i str? 

 

tronn: bra du sa, hadde ikke tenkt så langt enda. må sjekke hva slags plugger som følger med lavvoen, til mitt telt har jeg bare v-plugger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torø: Fantastisk! Men, jeg har ikke bil så det er litt vanskelig for meg å hente det, evnt sendes? Kløven tror jeg kan være litt for stor for min, kan den reguleres litt i str? 

 

tronn: bra du sa, hadde ikke tenkt så langt enda. må sjekke hva slags plugger som følger med lavvoen, til mitt telt har jeg bare v-plugger. 

Du kan jo ha meg i bakhånden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Vet ikke hvor erfaren du er. Men av kommunikasjonen over, tror jeg du trenger noe MER enn litt utstyr, for å få en velykket tur med andre uerfarne. Kanskje du skulle lokke med deg en/noen her, fra oslo-området på lavvotur, nå FØR dine gjester kommer. Da vet du mer hva du går til og trenger av utstyr og klær.

 

Det har også vært diskutert lavvo i en annen tråd her, med tanke på kald bakke, bunnduk og tetting langs bakke, m.m.  http://www.fjellforum.no/topic/34140-polyester-eller-bomullsduk-på-vinterlavvo/#entry310846

 

Angående ved, så må du nok regne med å bære inn den veden dere trenger. Jeg er ikke kjent i det området, men jeg tror det er godt besøkt og da finner du lite kvist og annet brennbart på bakken. Stående trær, er ikke lovlig å felle.

 

Med tanke på at det kan bli mange i lavvoen, kan det hende at et åpnen bål på bakken ikke er å anbefale. Kanskje noen har noe alla denne, å låne bort: http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=-5040&prodid=4307 Det finnes andre typer. Men slikt, må prøves i forkant! Ikke reis på tur, med uprøvd utsyr.

 

Kanskje du bør legge ut en pakkeliste for klær og en liste for utstyr, her på forumet. Da kan du sikre deg noe bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link! :)

 

Ja jeg har vært litt i tvil om jeg skal velge denne lavvoen, eller gå for flere telt som var originalplanen, da jeg ikke er vandt til lavvo. Har dog undersøkt så godt jeg kan og tror det vil fungere helt fint. Vet hvordan det fungerer med lufting, bål osv, og skal selvfølgelig teste den først. Bål inne i lavvoen er ikke et must, det ser jeg ann etter plass, forhold og ønske. Ovn vil jeg ikke ha. 

Når det gjelder ved har jeg aldri hatt problemer med å finne nok ved noe sted i Nordmarka. 

Utstyret som er nevnt over er kun det som mangler + det som evnt kunne vært fint å ha ekstra av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut Bjordammen, Kobberhaugtjern og Ringerikstjern med tanke på valg av leirplasser? Hvis jeg var deg ville jeg forsikret meg om at det finnes egnede plasser for lavvo og telt sammen ved disse tjernene. 

 

Forøvrig ligger vel Ringerikstjern rett ved Wyllerløypa. Hvis kulda holder seg vil vel dette området være preget av snøkanoner 24-7, alternativt mye lys.

Jeg ville også tenkt på om du har alternativ trase på vei hvis det skulle komme mye snø. Jeg antar at dere planlegger å gå på beina, og stier med mye snø og is er ikke lett for uvante turbein. 

Kjenner du til formen til de som kommer? Midstuen til Bjordammen er fort 6 km via Heggehullet. Det er minst 2 timers gange. Har du vurdert å ta banen til Frognerseteren og starte på toppen? Motbakker som start på tur kan fort være demotiverende. (Det kan jo være at du får en supersprek gjeng på besøk, men hvis en skulle dukke opp i Ola-bukser og tynne seilersko, og dere får sludd og slaps kan selv den minste motbakken bli veldig lang for den som er uerfaren). 

 

Nå ser jeg at du har skaffet deg en tarp, ellers har jeg en 3x4 meter du kunne lånt (Helsport Nordmarka).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Kobberhaugstjern har jeg ligget selv, der tror jeg det skal gå fint, Bjordammen og Ringerikstjern har jeg ikke fått sjekket ut enda, var derfor jeg spurte her, men har tenkt til å stikke opp å se før turen ja. Har valgt Bjordammen i stedet for Skjennungen, da det ligger litt mer skjermet. Angående Ringerikstjern og snøkanoner hadde jeg ikke tenkt på, så der må jeg kanskje revurdere. Hørtes ikke så trivelig ut. Vi skal gå på beina ja, og det er mye alternative traseer i dette området. Jeg kjenner til formen til alle som kommer og de er godt forberedt angående avstander, terreng, klær, sko og utstyr. Å ta banen til Frognerseteren er et alternativ jeg vurderer ja, gjør det ofte selv, så det ser jeg litt ann på klokka. 

 

Takk for tilbud om tarp :) Sender deg en pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved Kobberhaugstjern er det opparbeidet plass som drives av Kobberhaughytta. Har hverfall tidligere vært en diger lavvo der man kan leie seg inn i.

 

Fiskestenger........er jo kjølig nå så det blir fort is på de mindre vannene. Ikke noe å gå på enda men det blir vanskelig å fiske med stang.

Telt.......Trenger du et telt har jeg et 3 manns Basecamp Dovre du kan låne. Billigtelt jeg kjøpte for en del år siden. Brukt det både sommmer og vinter. Egnet til 2 stk.

Hodelykt...vet ikke hvor mye lysstyrke du krever. Har en eldre hodelykt med 4 små led du kan få evt.

Brenner........Har en toppmontert gassbrenner du kan låne, men gass er som regel ikke så godt valg på denne årstiden.

KLøv.....Har en gammel kløv liggende, aner ikke merke. Kan godt låne den hvis du synes den ser grei ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående fiske; ja det må selvfølgelig sees ann, poenget her er egentlig bare at det er morro for dem å prøve seg om det skulle være mulig. 

Telt: jeg tror foreløpig at det skal gå fint med lavvoen, må få sjekka den ut først, men blir det telt i stedet sier jeg ja takk til tilbudet ditt :)

Hodelykten sier jeg ja takk til, kjempe fint :) Trenger ikke noe voldsomme greier, mest for når folk må på do osv..

Brenner: ja gass kan bli litt vanskelig på denne tiden :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alt dekket! Tusen takk til alle som har tilbudt utstyr! Jeg lover at det skal bli behandlet pent :)

 

Var å sjekka ut en del i marka i dag, Bjordammen hadde jeg vært ved før, bare glemt det, der er det ikke plass til lavvo så da blir det skjennungen første dagen i stedet. Har samla en del never og ved ligger det mye av rundt omkring, tror ikke det skal bli no problem. Da er spørsmålet om vi rett og slett skal gå tilbake til skjennungen fra kobberhaugstjernet dag 3, eller om det finnes noen spennende alternativ. Noen som har noen forslag? Poenget her er at det ikke skal være for langt å gå hjem dag 4, da de skal rekke et fly på kvelden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.