Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp! Trenger hjelp til å kjøpe tarp


radioactive

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg er på jakt etter en tarp til en veldig friluftsinteressert kjæreste. Han har vært mye på turer og jeg vil derfor kjøpe en tarp som er snill med lommeboka mi (studentbudsjett..) og som faktisk tåler å bli brukt. Han har lenge snakket om en tarp og jeg har derfor veldig lyst til å kjøpe en til han. Vi er mye på tur og jeg vil tørre å påstå at jeg har litt peiling på friluftsliv, men når det kommer til tarp har jeg ikke peiling..  

 

Jeg har vært på en Google-runde og da endte jeg opp med Helsport Nordmarka Tarp og Dovrefjell 4 Tarp. Er det noen som har testet disse? Eller som har noen andre anbefalinger?

 

Eller må man kjøpe en til 1000-2000 for å få en som faktisk tåler en del? 

 

Hilsen en kjæreste som har lite peiling ;) 

Legger ved link til de to forskjellige: 

http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/telt/helsport-nordmarka-tarp/p/1056060_1_style

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=-5040&prodid=15298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei @radioactive

Det er ikke nødvendig å punge ut masse penger for å kjøpe en tarp som skal tåle juling. Dovrefjell tarpen tåler en hel masse. Jeg har hatt 4x3 metern som du linker til. Den ga jeg bort. Kjøpte så 3x3 metern til bruk over bålet osv..

Den duger i massevis om dere skal prøve ut tarplivet, og tåler det meste av vær som du måtte møte på i skogen.

Jeg har også en dyrere Warbonnet Superfly som jeg er veldig fornøyd med. Men den er mer tilpasset mitt bruk, enten jeg ligger i hengekøye eller på bakken. Vil påstå at den tåler mindre enn dovrefjelltarpen.

Tarp er så enkelt det går an å få det, og det er få eller ingen feiltrinn å gjøre der.

Her har du en oversikt laget av @ost:

http://www.fjellforum.no/topic/33154-tarpoversikt/page-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et spørsmål hvor stor tarp en trenger. På tur med meg og bikkja er 3x3m helt fin.  Skulle jeg droppet teltet og bare brukt tarp hadde nok en på 3x4m vært bedre.

Men er vi 2 pers med 2 bikkjer så kunne den godt vært større enn 3x3. Med større tarp øker både pris og vekt så klart. Skal den brukes delvis over et telt så bør den og være større enn 3x3 m synes jeg.

 

Jeg kjøpte en Frisport tarp tidligere i år som jeg er veldig fornyøyd med. Kjøpt på Komplett Fritid men ser ikke ut til at de har den inne nå. Var tilbud da så mener den kom på under kr 500. Er versjon på 3x3m.

Frisport har så vidt jeg husker 2 modeller som er litt større. Duk er glatt ripstop ala det man finner i teltduker.

 

 

Jeg har også en slike Dovrefjell Tarp. Den er riktignok noen år nå så mulig det er annen produsent på den. Tarp har fungert fint, tålt mye vind, ikke noe som har gått istykker. Men stoff i den er ikke den glatte typen man finner i teltduker. Så den trekker vann. Regner ikke gjennom men den blir våt og det gjør noe med vekta. Jeg har montert litt flere barduner på den. Tørrvekt med pose var 1000gr ganske nøyaktig. Etter en dagstur i marka i regn hvr jeg hadde den oppa var vekt 1290gr når jeg kom hjem.

 

Helsport LY er vel en ganske ny tarp som en del bruker,, den er litt større og koster litt mer. Er vel noen her inne som kan fortelle deg mer om den.

Ellers er HIlleberg sine tarper mye brukt, men de koster en del igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og bruker selv Helsport LY som blir nevnt over her. For all del en bra tarp etter min mening. Holder tett og har på tross av lav vekt/tynt materiale tålt overraskende hard juling. Enkle "lommer" for å låse fast barduner når de ikke er i bruk så man unngår floker er det også og det er ingen ulempe synes jeg.
Men en tarp er en tarp og om man skal snakke om studentøkonomi er det da atskillig billigere alternativer som fungerer helt greit. Er økonomi en faktor så ser jeg ikke noe poeng i å anbefale å bruke 1500-1600 på tarp. En skal jo tørre å bruke det man har med seg også. Ikke bare gå rundt og passe på at det ikke blir skadet. Heller legge pengene man sparer i transport inn og ut av turområdene da mener jeg.
Jeg hadde ikke hatt noen bekymringer med å legge til skogs med f.eks. en tarp fra dovrefjell (kr 399.-/299,- på magasinet.no).
Mindre redd for å skade den med gnister fra bål og slikt ville jeg også vært.

Angående størrelse bruker jeg i dag 3m x 4m men det er fordi jeg hovedsaklig bruker den delvis over teltet for å skygge for sola på sommeren, holde inngangspartiet tørt og i tillegg ha bra med tørr boltreplass med ståhøyde utenfor teltet om det regner. Plass til en besøkende eller to under tarpen har jeg også selv om teltet gjerne spiser litt av plassen i en av endene. Ulempen med størrelsen er at den er noe knotete å få opp alene om det blåser.
For turer med svartkjele og planer om å sovne alene ved bålet hadde det holdt med en betydelig mindre variant. 2,5m x 1,5m ville vært optimalt. 3m x 3m vil være et greit kompromiss for variert bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarpen jag använde på min hitills enda tarp-övernattningstur köptes på biltema för en famtilapp. Den väger dock 90gram/m². 750 gram för hela grejjen. Finns i vit eller en diskret grön kulör. Eftersom jag cyklade ut till camping-stället kunde jag ju strunta i vikten. Dessutom hade jag den redan innan.

Barduner och tältpinnar tillkommer och kostar nog någon 100-lapp totalt. Men 150NOK skall man nog kunna klara sig på.

 

Den går inte sönder i alla fall. Det är en sak som är säker.

Dovrefejll och Helsport håller bra dom också. Är lite lättare, och inte så jättedyra dom heller.

 

Jag har gjort egan tarp-dukar senare, som ligger på 40gram/m². Materialet kostar inte mycket, men det tar en del tid att göra en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har to presenninger (tarper), Helsport Nordmarka og DD Superlight tarp. Den første kan sees i bruk i dette innlegget, den andre her (innlegg nr 1328).

 

Jeg bruker presenningen som tak når jeg er på tur med familien, ved pauser o.l. hvis det er for mye sol eller at det regner. Så bruker jeg den som tak/telt når jeg er på tur alene, og har som mål at jeg og barna etterhvert skal lære oss å dra på tur i fellesskap uten telt. 

 

Hvor stor presenning skal du har? Helsport sin er på 3 x 4 meter, jeg mener dette er for stort for bare en eller to personer. DD sin er på 2,9 x 3 meter, det er passe når det er flerbruk som sitteplasstak eller tak for en til to sovende. Hvis jeg ikke hadde flerbruksforhold i bakhodet da jeg kjøpte, ville jeg nok gått for enda mindre for solotur. Et sted mellom 1,5 x 2,5 og 2 x 3. 

 

DD-tarpen min (Superlight) vil jeg ikke sprute gnister på. Da tror jeg nok den ryker ved første og beste anledning. Er formålet bålbruk ville jeg gått for Magasinet sin på 3 x 3 eller 3 x 4 da disse er så billige at en ødelagt tarp ikke vil kjennes så godt på lommeboken. 

 

Jeg skal gå gjennom lista mi på linken @tronn la ut, googlesiden er den som er best oppdatert, også med linker til butikk og produsent.

 

Edit: Leste innlegget ditt en gang til, og så lenge det bare er dere to ville jeg gått for denne: http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=-5040&prodid=15247

Størrelse 3 x 3 meter, snill mot studentlommeboka, grei vekt og en god start. Så kan gubben finne seg noe fancy pancy senere hvis det er ønskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarp er jo ikke annet enn det engelske ordet for presenning (tarpaulin). Det funker fint med en fra Europris eller Biltema, men de knitrer noe fælt og blir litt store når de brettes sammen. Dovrefjell og Frisport er fine allround-tarper. Noen gram mer enn de dyreste, men mer enn gode nok. Jeg ville gått for 3x4. Når jeg bruker den som ly i litt regn og vind, så er det godt med litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dovrefjell tarpen har jag själv, dock 3x3 meter vilket jag syns är väldigt gott om plats när det är bara jag och hunden.

3 eller till nöds 4 personer går att ligga under den, men naturligtvis är det avhengig hur man sätter den opp.

Trekker lite vatten som sagt, men lägg 100 kr extra på en impregneringsspray om det är ett problem.

Helsport-tarpen har jag inte erfarenhet av, men den är säkert lika god. Det finns ingen orsak att lägga 1500 kr på en tarp om man inte är fixerad vid vikten.

Då är oavsett bästa köpet en cubenfibertarp från någon amerikansk site.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.