Gå til innhold
  • Bli medlem

Is, lite snø og bøyd stang


Frilufta

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 3 uker senere...

Gjerne det. Det er en kjent sak at giftstoffer akkumuleres i næringskjeden. Desto høyere opp i næringskjeden, desto større blir konsentrasjonen. Diger abbor er høyt oppe i næringskjeden og dermed blir det større konsentrasjoner av miljøgifter. Målinger bekrefter teorien. Generelle kostholdsråd tror jeg forøvrig er at gravide og ammende ikke bør spise abbor på over 25cm og andre bør ikke spise slik abbor oftere enn en gang i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette også stor ørret fisket i fjellområder feks? 

Hvis du vil lese litt om dette , så fant jeg en rapport som omhandler kvikksølv i ulike vann på Hardangervidda: http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/212189/4712_72dpi.pdf?sequence=1&isAllowed=y Den er fra 2003, og ting endret seg, men kan uansett være interessant å lese. Det er vel sånn at i tillegg til alder, så er hva fisken spiser av betydning. Spiser fisken annen fisk vil den som regel inneholde høyere konsentrasjoner av miljøgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fjellørret avhenger det mye av maten den spiser. I en tynn rasktvoksende bestand som lever på marflo og skjoldkreps blir det ikke så ille. I tettere bestander hvor de store gjerne spiser en god del fisk, f.eks smårøye, ørekyt eller småørret blir det mer miljøgifter. Mengden varierer også selvsagt med mengden miljøgifter som finnes i området. Det som kommer fra nedbør finnes overalt, det som skyldes avrenning fra industri er mer lokalt og sjelden på fjellet. Gammel fisk har gjerne mer miljøgifter enn yngre fisk, stor fjellørret kan bli gammel..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder alle fiskespisende arter av rovfisk. 

Gjedde og abbor er utpregede rovfisker som begynner tidlig å spise annen fisk. Men både ørret og røye kan ha (for)høye nivåer i enkelte bestander. 

 

For meg er hensynet til bestanden viktigere enn mengden miljøgifter i fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg ikke noe om.

 

Kan du fortelle mer om "stor fisk og miljøgift" og at disse ikke bør spises?

Som tidligere nevnt er jo dette rovfisk og miljøgiftene akkumuleres. Men noe av hovedgrunnen er at abbor kan bli svært gammel, og derfor også inneholder mer miljøgifter. Store fisk / dyr som ikke har like lang levetid har ofte mindre miljøgifter i seg :)

 

Det viktigste er at man ikke tar ut de store individene. Det dummeste jeg hører er folk som skyter gjedde på våre, gjerne de største, for å tynne ut bestanden.  De store spiser jo MENGDER med ørret :P

Det som er viktig å huske på er at eneste fienden gjedde har er STOR gjedde!! Så for å ikke få tusen små predatorfisk som lever inne i siv og på grunner som lever av fiskeyngel og småfisk, er man avhengig av større fisk som holde bestanden nede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.