Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus lanserer ny gassboks, skal fungere ned til -22C


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Annonse

De med rein propan er tunge, Det er større trykk som krever sterkere materialer i boksen.   Forøvrig så tror jeg det er det store trykket som utgjør forskjellen?  Det er ihvertfall stor forskjell på stål og kompositt flasker på 11kg til hytte bruk etc.  de kompositt flaskene er ubrukelige når gradestokken blir blå mens stålflaskene er like bra som når det er varmt.  Noen som veit om det er trykk eller ventil eller gass som er forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av det helt selv :)   Flink .  Det er rett og slett fordi stål leder varme bedre.  Nå du tapper gass synker trykket som igjen senker tempraturen. Da brukes varme fra omgivelsene til å varme opp gassen(flytende propan)  Så om gassen kryper ned mot 42 kuldegrader og det er 20 kuldegrader i lufta så vil stålflasken "varme" opp gassen raskere enn plast.  Logisk egentlig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med rein propan er tunge, Det er større trykk som krever sterkere materialer i boksen.   Forøvrig så tror jeg det er det store trykket som utgjør forskjellen?  Det er ihvertfall stor forskjell på stål og kompositt flasker på 11kg til hytte bruk etc.  de kompositt flaskene er ubrukelige når gradestokken blir blå mens stålflaskene er like bra som når det er varmt.  Noen som veit om det er trykk eller ventil eller gass som er forskjell?

Jeg har brukt komposittflasker på hytta i årevis og det fungerer utmerket ved lave temperaturer. De står montert i gasskap ute. Laveste temperatur jeg har målt ved hytta -30C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har brukt komposittflasker på hytta i årevis og det fungerer utmerket ved lave temperaturer. De står montert i gasskap ute. Laveste temperatur jeg har målt ved hytta -30C

 

Det fungerer bra så lenge du ikkje tar ut for mykje gass på for kort tid. Jo mindre gass det er att på beholderen, jo raskare går nedkjølinga, så det som fungerer med ein full beholder, fungerer ikkje nødvendigvis med ein halvfull beholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ligger i nettbutikken til primus http://www.primusshop.no/primus-winter-gass-230g-p-3536-c-152.aspx

Prismessig der snakker vi jo 99 for en boks. Sikkert litt billigere når den selges hos kjedene.

Spørs om jeg ikke holder meg til bensin vinterstid som jeg har gjort så langt.

 

Litt omtale av den fa England

http://www.grough.co.uk/magazine/2014/09/12/primus-winter-gas-gains-top-award-at-outdoor-trade-show

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass har uansett sine svakheiter i kulda, det er bare grensene som vert forskyvd. Gassen vil svikte når det er kaldt, og ein treng eit fungerande kokeapparat mest. Uansett kva Primus prøver å fortelje, vil eg aldri anbefale gass i kulda.

Men ein kan forvente at det er eit godt alternativ for dei som ikkje har anna enn gassbrennar, og som vil ha betre ytelse vår og haust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innmaten som skal hjelpe til raskare fordamping, misstar i alle fall funksjonen når ein snur boksen og lar fordampinga foregå i brennaren. Men fysikken er jo ellers den same, så oppnedboks vil nok vera det beste for dei som svergar til gass i kulda.

Men med tanke på kva ein slangebrennar for gass kostar, er det lite å spare i forhold til ein ordentleg brennar for bensin eller parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man snur boksen opp ned har med gassblandingen å gjøre.  Det er vell en blanding av butan og propan. Propanen fordamper raskest og ligger på toppen. Det er også propanen som tåler kulde. Når boksen står rett vei så bruker man opp propanen først. Når den er oppbrukt og det er så kaldt at butanen ikke fordamper er det slutt.  Om man snur boksen opp ned så ligger fortsatt propanen øverst men nå presser den ut mye av butanen før propanen blir oppbrukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med boksen den rette vegen, skjer all fordamping i boksen, og boksen vert avkjøla, noko som fører til at trykket vert redusert, og med det effekten. Trekkpapirer på innsida av den nye boksen, vil hjelpe til at gassen fordampar raskare, slik at trykket held seg nærare likevektstrykket. Men under kokepunktet til gassblandinga, vil det uansett ikkje vera noko overtrykk til å drive gassen ut i brennaren.

Med boksen oppned, vert væskefasen ført fram til brennaren og fordampar der, på same måte som med ein bensin/parafin-brennar. Dette gjer at gassboksen ikkje vert avkjøla, og effekten vert ikkje redusert på same måte. Men ikkje tru at ein sparar propanen til slutt. Dersom det er 20% propan i boksen, er det 20% propan i væska som endar i brennaren også.

Etter kva eg forstår av omtala på primus.se, er det bare isobutan og propan i denne "vintergassen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med boksen den rette vegen, skjer all fordamping i boksen, og boksen vert avkjøla, noko som fører til at trykket vert redusert, og med det effekten.

Med boksen oppned, vert væskefasen ført fram til brennaren og fordampar der, på same måte som med ein bensin/parafin-brennar.

 

Er det noen ulemper med å ha boksen opp-ned? Eller kan man egentlig bare ha boksen opp-ned hele tiden (dersom brenneren har forvarmingsrør)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen ulemper med å ha boksen opp-ned? Eller kan man egentlig bare ha boksen opp-ned hele tiden (dersom brenneren har forvarmingsrør)?

 

Det var vanskelig å regulerere varmen på Optimus Vega'en når boksen var snudd opp ned, betraktelig bedre å regulere når boksen sto rette veien og det var gass som gikk igjennom slangen og frem til brenneren.  Ikke problematisk når man skal koke vann, men om man skal steke mat, koke suppe eller koke noe annet over litt tid, så er det nok bedre å ha boksen rette veien.  

 

Jeg opplever det ikke like problematisk å regulere varmen på MSR Wishperlighten min når jeg brenner med gassboksen oppned. 

 

Til nå har jeg snudd boksen oppned så snart jeg har fått fyr på brennere, mest for å spare så mye drivgass (propan) som mulig, men også fordi brennerene jeg har brukt har høyere effekt når boksen er snudd oppned. Siden blandingen som er i gassboksene har såpass lavt kokepunkt, regner jeg med at man kan snu boksen rimelig fort etter man har fått fyr på brenneren selv i minus grader.

 

 

Men ikkje tru at ein sparar propanen til slutt. Dersom det er 20% propan i boksen, er det 20% propan i væska som endar i brennaren også.

 

Når har vel vi egentlig diskutert bruk av oppnedgass relativt inngående allerde, men siden jeg finner det du sier litt selvmotsigende må jeg nesten spørre:

 

- Når man nærmer seg tom boks, og til slutt tømmer boksen mens man brenneren med boksen opp ned, hvilken blanding (prosentandel av propan og isobutan) tror du er som kommer ut da? 

- I en ny boks, er prosenteandelen mellom propan og isobutan den samme i gassform som den er i væskeform?

 

 

Her er forresten en tråd på utsidan.se som diskuterer Primus sin nye vintergass.  http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Når har vel vi egentlig diskutert bruk av oppnedgass relativt inngående allerde, men siden jeg finner det du sier litt selvmotsigende må jeg nesten spørre:

 

- Når man nærmer seg tom boks, og til slutt tømmer boksen mens man brenneren med boksen opp ned, hvilken blanding (prosentandel av propan og isobutan) tror du er som kommer ut da? 

- I en ny boks, er prosenteandelen mellom propan og isobutan den samme i gassform som den er i væskeform?

 

Det er større propanandel i gassfasen enn i væskefasen, dette gjeld uansett temperatur. Så når ein tar ut gassfasen frå ein boks som står den riktige vegen, vil ein ta ut meir propan, slik at propanandelen i boksen vil avta.

Men ettersom det er så lite stoffmengde i gassfasen i forhold til væskefasen, sjølv i ein nesten tom boks¹, vil blandingsforholdet i væskefasen halde seg så godt som konstant, når ein brukar av væskefasen, altså ved med boksen opp ned. Dersom ein tømmer heile boksen opp ned, vil blandingsforholdet vera så godt som det same når boksen nærmar seg tom som det var då boksen var full. Det vil riktignok endre seg litt heilt på slutten, altså dei siste dråpane.

¹Hugs at tettheita til væskefasen er langt større enn gasfasen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som vet om utsalgsteder i Oslo som har denne gassen inne?

 

Det viser seg jo at vi blir jo bare mer og mer enige jo mere vi diskuterer @afe - er ikke lenge før jeg har deg på gli og plutselig har du med deg en oppnedgassbrenner eller to og ett lass med gassbokser i pulken ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig i at det ikke skal ha noe betydning om boksen står opp ned eller rett vei i forhold til bruk av propan.  Er det kald nok vil bare propanen fordampe, og all butanen være igjen på boksen.  Da er det fint om man kan snu boksen og holde noe av denne fordampede propanen på oversiden av butan/propan blandingen som lager trykk til å bytte blandingen ned og ut.  Forskjellen vil være at med rett vei så får du kun brukt propanen mens opp ned får du brukt mye mer av boksen før trykket blir for dårlig til å få ut mer effekt.  Oppå dette igjen kommer tempratursenkingen ved trykkfall/fordamping.   Men vi er vel egentlig enige,  Parafin eller Bensin er mye bedre å satse på uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt,da kan jeg bruker den her samme med primus micro laterne (http://www.primusshop.no/primus-micron-lantern--glass-p-548.aspx) har brukt den flere ganger på vinteren men har da kok vann med bensinbrenneren og latt den stå opp i vann,veldig kjekt med 100wat varme og veldig godt lys i telte når jeg og junior driver og koser oss før vi legger oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

er ikke lenge før jeg har deg på gli og plutselig har du med deg en oppnedgassbrenner eller to og ett lass med gassbokser i pulken ;) 

 

Det skjer nok ikkje så lenge det er parafin eller bensin å få kjøpt. Eg ser absolutt ingen grunn til å velge eit dyrt brennstoff som fungerer så dårleg og usikkert i kulda, når ein har billige brennstoff som fungerer langt betre og er enklare i bruk. Ja, eg meiner faktis at det er enklare med ein parafinbrennar, der det bare er å pumpe litt i ny og ne for å sikre trykk på tanken og full effekt på brennaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er ikke helt enig i at det ikke skal ha noe betydning om boksen står opp ned eller rett vei i forhold til bruk av propan.

 

Dersom det er meg du sikter til, så har eg heller ikkje påstått at det ikkje har nokon betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.