Gå til innhold
  • Bli medlem

Polyester eller bomullsduk på vinterlavvo?


enuriak

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en 8-manns polyesterlavvo med vedovn, men den holder ikke på noe varme i det heletatt... er dette bedre på en bomullslavvo? blir liksom samme følelsen som å sitte ute med vedovnen :P

 

Del gjerne dine generelle erfaringer om lavvo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler på om det er så stor forskjell mellom polyester og bomull.

Jeg har kun erfaring med å fyre ovn i forsvarets 16-manns telt. Der ble det ganske varmt, men så er denne duken ganske mye tykkere enn den som brukes i lavvo. 

Trekk er nok den største fienden. Hvis du får tettet godt rund bakken og lukker åpningen så burde du klare å få opp temperaturen. Hvis du hindrer lufta i å sirkulere så holder varmen seg bedre.

Hva om du bruker innertelt. Da vil du kanskje klare å få et luftlag mellom innerteltet og ytterteltet som ikke sirkulerer så mye. Dette vil kanskje hjelpe noe, men uansett så vil alltid varmlufta samle seg øverst i lavvoen og det vil være kaldest nede ved bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Har intrykk av at bommull isolerer noe bedre (ikke mye), Men, blir tyngere på pakke/bære. Tror likevel unødig trekk/lufting og kanskje for dårlig ovn, er største problemet. Når det er nok snø (for å tette ned mot bakken), burde problemet med uheldig lufting være løst. Det kan være vanskelig å finne nok stein (og annet), for å legge oppå stormmaten. 

 

Med lite snø og barfrost, blir ofte et større problem tettet godt og det trekker over alt. Spessielt med en del vind. Og under slike forhold har jeg hatt litt problemer med varme, i min 8 -10 manns polly lavvo. Det med en ovn, som gir 3,5 kW. Og jeg har ikke hatt mer enn ca. -10 grader, i den lavvoen og med den ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke brukt slike lavvoer så mye men har nå testet litt forskjellig.

Bomull er litt bedre og puster litt bedre men det er ikke så stor varmeforskjell. Fyring i telt/lavvo fungerer så lenge varme står på, et par sekunder etter man slukker varmekilde er det kaldt igjen.

Har fått fin varme i stor lavvo med bål med det blir mye røyk. Lager en for mye lufting så blir det trekk igjen. Beste jeg har vært borti var en permanent lavvo med lufterør lagt i bakken for å dra inn luft til ildsted. Men det er jo ikke noe man har med seg på tur. Kan grave grøfter i snøen. Ovn er langt bedre men den krever også tilgang av luft.

Er jo et spørsmål om hvor stort rom ovn er bregnet for å varme opp.  Har fått grei lunk i 4-6 manns bommulslavvo med 2 bensinbrennere, det er jo ca 6000W. Men det blir på langt nær som å fyre i et telt.

Blir som regel varmt i høyden men ikke så varmt langs gulvet i lavvo.

 

Har testet litt på en liten lavvo jeg har selv, Helsport lavvulight. Der kan man ikke fyre bål men den er liten nok til at man får varme med f.eks en Omnifuel.

Ble grei lunk nede(første meter) mens det bla varmt oppe(øverste meter). Skaffet derfor en liten batteridrevet vifte som jeg festet på stanga med borrelås. Den lille sirkulasjon gjorde at det bla langt varmere nede også. Men det går jo på batteri så det varer ikke evig. Tror nok en slik løsning blir upraktisk i stor lavvo siden vifte også må bli stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om lavvoen ikke skal bæres så ser jeg ingeng grunner til å ikke velge bomull. men Varmemessig vil jeg påstå det er hipp som happ. Bål blir lite varme mest fordi man må ha det åpent i toppen. Med vedovn kan du ha ett isolerende rør utenpå pipa i overgangen slik at du pakker topphatten tett rundt dette. Da forsvinner ikke varmen rett ut. Så gjelder det bare å få god fyr i ovnen. Noen ovner er laget slik at de kan fylles med kull eller koks så har du varme mesteparten av natta. Hele om du gidder å fylle opp igjen en gang. Men selvsagt på egen risiko å droppe fyringsvakt. Selv har jeg en parafinovn med pipe på. Laget av en ovn som sto i ett hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye erfaring med polyesterlavvu i kulde, så litt vanskelig å sammenligne. Men beskrivelsen din av å sitte ute med ovnen er et stykke fra opplevelsen i min 4 til 6 manns bomullslavvu med vedfyring. Her er noen tips til bedre komfort i lavvu med tanke på varme, det meste er selvfølgeligheter men kanskje er det noe du ikke har tenkt på..Tiltak er selvfølgelig svært avhengig av om man skal bære eller ikke...

 

  1. Isoler godt mot underlaget. Jeg bruker et lag med bjørkeris nederst mot bakken: deretter presenning og bunnduk, skum underlag og reinskinn. Andre som bor mer permanent bruker gjerne paller evt. i kombinasjon med annen isolasjon.
  2. Effektiv ovn, jo tykkere gods jo lengre holder ovnen på varmen, men blir jo tilsvarene tyngere... Jeg bruker for tiden vedovnen G-Stove. Denne er ganske lav og sprer derfor varme relativt lavt ned mot bakken. Har kun brukt den noen uker så har ikke helt gjort meg opp en mening ang. effekt i forhold til vedtype og trekk etc.
  3. Dersom du sitter på bakken, brett et skumunderlag opp bak deg, evt opp lavvuduken bak deg: spesielt dersom du ikke har tettet grundig ned mot bakken. Har du et ekstra lite sitteunderlag så legg det under ullgenseren inn mot ryggen.
  4. Tett åpningen ned mot bakken(vær obs på nødvendig ventilasjon for fyring!) Mange lavvuleverandører tilbyr å sy på skjørt på den nederste kanten av lavvuen for ekstra isolasjon
  5. Innertelt! Venor gjorde en test med innertelt i 20 minus ute. Temperaturen i lavvuen steg da fra +16(uten innertelt) til +32 med innertelt, hvor høyt over bakken dette er målt vet jeg ikke. Når jeg bruker innertelt) savner jeg mye av funksjonaliteten med tilgang til stengene, mulighet til å henge opp saker etc. Jeg sysler derfor nå med et sove alkove prosjekt mer i tråd med samisk tradisjon.
  6. Se på muligheten for å heve hvor du sitter og ligger. Har vært borte i enkelte som bor i lavvu over lengere tid som bygger opp en ’seng’ av vedlageret. Jeg bygger bare opp med litt med kvist og prøver å sette ovnen i en naturlig senkning i underlaget.(Dette fungerer selvfølgelig dårlig med bålfyring som krever mer jevn symetrisk tilgang av luft fra bakkenivå). Andre løsninger er feltseng, kasser og stoler.
  7. Lag luftekanal inn mot ovn, slik at du slipper trekken. Lag  evt. en grøft under bjørkeriset eller ta med en kanal.  Jeg bruker en sammenleggbar kjøkken ventilasjonsslange i aluminium ala denne: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Ventilasjonsslange/Kjokken-ventilasjonsslange-87380/

Den er lett og tar ikke alt for stor plass.

 

8. Tilpasset ved. Bruk litt tid på å kløyve ved slik at man har et spekter av ulike størrelser til ulik bruk, tynne vedskier = mer varme. Er verdt det i det lange løp.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir lagt litt mere arbeid i å isolere mot bakken vertfall :) Vedovnen er rigelig god nokk (hjemmelaget i 2mm rustfriplate) og er signalrød fra topp til tå ved hard fyring :D Har kun bunnduk mot underlaget nå, siden lavvoen er satt opp bare for å teste ovnen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. En del bruker sammenlegbare feltsenger, for å komme opp fra bakken i store lavoer. Det fungerer bra, men det krever god plass. En kommer opp i høyen, men må lenger fra ytterduk og ved bruk av ovn, kan det bli marginalt i din lavvo.

 

Jeg har tidligere brukt reinsskinn, som underlag mot bakke/snø, etter en aha-opplevelse på vidda i Østfinnmark på 80-tallet. (Før denne episoden, brukte jeg kun et tynt liggeunderlag under soveposen). Fikk så låne noen reinsskinn og de isolerte vesentlig bedre, også bedre enn tykke liggeunderlag. Så jeg kjøpte tre reinsskinn, som jeg brukte i mange år. Men fikk ødelagt dem for få år siden, med for dårlig tørk (før lagring) og det gikk møll i dem. Vurderte å kjøpe nye, men oppdaget at Biltema solgte rimlige oppblåsbare madrasser. Og med erfaring med slike fra oppveksten, kjøpte jeg en slik for å prøve.  De isolerer bra mot bakken og en kan ha liggeplassen lengere fra ovnen. Selges i bredder på 90 og 150 cm. Jeg har en på 150 cm og brukbar avstand til min parafin ovn.

 

Vil nevne at lavoer har jeg kun brukt som camp, på høstsessongen (jakt/jakttrening) og har ikke hatt de lave temperaturer som kan komme seinere på vinteren. Når det er kaldere, har jeg gått over til å bruke hytter og fjellstuer. Men har bekjente som bruker lavvo ned til -25 grader. 

 

Skal du benytte mer underlag som granbar/kvist og ved bruk av luftekanal, er det bedre å bruke en i PVC (alla drensrør), enn i aluminium. De tåler mer press/trykk og håntering, men tar mer plass under frakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.