Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye dun bør jeg ha i en dunjakke?


Thomas E

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vinterutstyret vårt begynner å komme i boks og min frysne kone trenger en varm jakke i julegave. Jeg har vært litt rundt og prøvd å kjenne på litt jakker, men jeg er veldig usikker på hvor tykk dunjakke jeg bør se etter. Helsport sin outlet er dårlig på å oppgi fyllvekt, men regner med jeg kan ringe de og forhøre meg hvis jeg vet sånn ca hva jeg er ute etter.

 

Dere som har erfaring med dette. Hvor mye dun bør jeg ha? Bruken er tenkt til camp vinterstid i høyfjellet til ei frysen dame. Det er et godt pluss at den er godt komprimerbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et par andre faktorer som også styrer varme fra jakken. Blant annet cuin, bruk av gås eller andedun og jakkens design (går den langt nok ned over rumpa, hvor godt den slutter om kroppen, hetteløsning, innstrammingsmuligheter oppe og nede samt mer. 

 

Når det gjeldet cuin er dette en måleenhet for dun og dunkvalitet.

Jakker med mindre enn 400 cuin er ikke særlig varmt, Under 450 cuin er lite/moderat varmt, 500 til 550 er bra, 550 - 750 er veldig bra og 750+ er ypperste kvalitet. Dette er amerikansk standard.

I Europa brukes måleenhetene 400EN (ok nok) 500EN (helt grei) 600EN (veldig bra) 700EN (tipp-topp kvalitet) og det som kommer i 800En er ekstremt bra (og veldig dyrt).

 

Miksen av dun og fjær er også viktig, jo mere dun, jo mere luft holdes og dermed får du en varmere jakke. En indikator som brukes på dette er f.eks. sifrene 90/10. Dette betyr at jakkens dunfyll er 90 % og fjærinnhold er 10 %. Jakker i billig segment har ofte ratio 80/20. Miksen av fjær og dun er også viktig for å holde dun på plass i dunkanalene.

 

Et aspekt jeg er opptatt av når det gjelder plagg og utstyr med dun (soveposer, tøfler,votter) er spørsmålet om etisk dunproduksjon.

Rimelige jakker har som oftest svikt på de over nevnte punktene samt det siste aspektet. De mest seriøse produsentene (Fjellreven/Western Mountaineering/Hagløfs bl.a.) krever etisk dyrehold fra sine leverandører av dun.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par andre faktorer som også styrer varme fra jakken. Blant annet cuin, bruk av gås eller andedun og jakkens design (går den langt nok ned over rumpa, hvor godt den slutter om kroppen, hetteløsning, innstrammingsmuligheter oppe og nede samt mer. 

 

Når det gjeldet cuin er dette en måleenhet for dun og dunkvalitet.

Jakker med mindre enn 400 cuin er ikke særlig varmt, Under 450 cuin er lite/moderat varmt, 500 til 550 er bra, 550 - 750 er veldig bra og 750+ er ypperste kvalitet. Dette er amerikansk standard.

I Europa brukes måleenhetene 400EN (ok nok) 500EN (helt grei) 600EN (veldig bra) 700EN (tipp-topp kvalitet) og det som kommer i 800En er ekstremt bra (og veldig dyrt).

 

Miksen av dun og fjær er også viktig, jo mere dun, jo mere luft holdes og dermed får du en varmere jakke. En indikator som brukes på dette er f.eks. sifrene 90/10. Dette betyr at jakkens dunfyll er 90 % og fjærinnhold er 10 %. Jakker i billig segment har ofte ratio 80/20. Miksen av fjær og dun er også viktig for å holde dun på plass i dunkanalene.

 

Et aspekt jeg er opptatt av når det gjelder plagg og utstyr med dun (soveposer, tøfler,votter) er spørsmålet om etisk dunproduksjon.

Rimelige jakker har som oftest svikt på de over nevnte punktene samt det siste aspektet. De mest seriøse produsentene (Fjellreven/Western Mountaineering/Hagløfs bl.a.) krever etisk dyrehold fra sine leverandører av dun.

Jeg burde kanskje nevnt det, men jeg har god kontroll på dette etter å ha lest meg mye opp på dunsoveposer. Det jeg ikke har kontroll på er hvor varm en jakke med 210 gram med 850 cuin 95/5. Det finnes ikke noe standard for komforttemp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig vanskelig å gi et konkret svar på dette.

Men mitt inntrykk er at frysepinner aldri kan få varm nok sovepose/jakke på fjellet vinterstid.

Toppmodellen til f.eks. Western Mountaineering mener jeg har 500gram av høyeste kvalitet i sine jakker i str. M ellerno. Dette er riktig nok en jakke til 8k her i Norge. Er rettet mot ekspedisjoner og toppturer på 6000 meter og høyere.

Komforttemp for soveposer er jo helt håpløst å forholde seg til om man ikke har egne erfaringer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig vanskelig å gi et konkret svar på dette.

Men mitt inntrykk er at frysepinner aldri kan få varm nok sovepose/jakke på fjellet vinterstid.

Toppmodellen til f.eks. Western Mountaineering mener jeg har 500gram av høyeste kvalitet i sine jakker i str. M ellerno. Dette er riktig nok en jakke til 8k her i Norge. Er rettet mot ekspedisjoner og toppturer på 6000 meter og høyere.

Komforttemp for soveposer er jo helt håpløst å forholde seg til om man ikke har egne erfaringer med det.

Det er mye mindre håpløst enn å ikke ha noe i det hele tatt og i tillegg ikke egne erfaringer. Da er det jo beste gjetning for gjennomsnittsmann/-dame og så vet man selv litt om hvor frysen man er. Vi skal ikke på noen ekspedisjoner, men vil gjerne ha muligheten til å passere 1000-1500 meter på vinterstid. Har soveposer som vil holde oss varme godt ned forbi -20. 500 gram vil jeg nok si er for mye. Og disse lettvektssakene har for lite dun. Men hvis det går ned til -20, vil det holde med 250 gram høykvalitetsdun med ull og skall under? http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_andromeda_midi#_kurtki vs http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_arcturus#_kurtki f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakkas fasong er like viktig som fyllet. Er hun en som fryser lett ville jeg gått for en lang modell som går nedenfor rompa. Den kan være så god den vil oventil, men hvis kroppens største kjøttstykke ikke er beskyttet så blir varmetapet stort og hun fryser lettere på hele kroppen. De siste årene har det vært en tendens til at jakkene blir stadig kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det jeg ikke har kontroll på er hvor varm en jakke med 210 gram med 850 cuin 95/5. Det finnes ikke noe standard for komforttemp ;)

 

Jeg har en Norrøna Lyngen 750, den er fylt med 250 g dun med 750-800 cu/in. (Ikke Lightweight-utgaven). Dette er en temmelig varm jakke, alt for varm til middels aktivitetsnivå hvis det ikke er særdeles kaldt. Jeg anser den som best egnet til å ta på seg i pauser eller når man har gått til ro. Er det skikkelig svinkaldt kan man ha et tykt mellomlag under, og evt. en skalljakke over. Dette er en jakke sydd etter box-wall prinsippet, de gir ikke kuldebroer slik som gjennomgående sømmer gjør.

En jakke med 500 g kvalitetsdun vil bli ekstremt varm, og i tillegg vil den bli stor i volum på kroppen (tenk på Michelin-gubben).

Men mengden dun er en ting, som andre sier er jakkens lengde en viktig faktor, og ikke minst konstruksjonen

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke nogen standarder, men vil selv tro 250-350g 90/10 med 750-850 fill Power holder rimelig... Jeg har personlig alltid bedømt dunjakker du fra hva jeg så og hvordan de føltes. Når man står med dyret i hånden får man jo en god ide om det holder, ellers kan man jo spørre fagpersoner i butikken.

En "lett dunjakke", alt så i et pertex materiale eller likende lettvekts stoff, som i samlet vekt ligger omkring 800g vurderer jeg varm nok til de fleste forhold, uden om rendyrket høgde- eller polart friluftsliv.

En ting er lengden, men det er også viktig at se på konstruksjonen, om det er med gjennomgående syninger eller "boks"-konstruksjon. Men snakker vi den mengde dun og fill Power, så kan det nesten kun være boks-konstruksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å vite noe som helst om fyllvekt, kan jeg på det varmeste anbefale helsport Finse dunjakke fra outlet en. Selv er jeg ganske frysen av meg (det er jo som kjent dårlig blodsirkulasjon i fett) men denne jakka holder meg varm ned mot 30 kalde. Den er ikke superkomprimerbar, men ved å bytte ut medfølgende pose med et kompresjonstrekk, kan du få ned mot 1,5 liter.

og hvis du er uheldig og svir vekk halve jakken, kan det hende helsports fantastiske kundeservice sender deg en helt ny en til spottpris:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel opplyse om at valget falt på en Bergans Sastrugi som har 95/5-ratio med 280 grams 750 cuin dun. Det handlet mest om at jeg fikk en sabla god pris sammenlignet med andre jakker(eneste muligheten for å få så varm og lett jakke innenfor budsjett) og at jeg har god erfaring med Pertex Quantum som den er laget av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

RSH: til hvilket bruk? Personlig mener jeg at damejakker med innsving er til bybruk mer enn varmejakke på tur. Jakka skal tross alt oftest på utsiden av ull/fleece/skall og innsving ser kanskje snasent ut men har ingen særlig god varmefunksjon - tvert i mot. Av samme grunn kjøpte jeg nylig Norrøna Lyngen 750 i romslig herreutgave og ikke damevarianten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bruk for vinterturer ute, for stop og i camp.

Jeg trodde i utgangspunktet det var mest egnet å ha dunjakker under skalljakken?

Det fine med modellen jeg lenket til var at den ikke var så kort, den dekker godt og vel halve baken, til forskjell fra mange andre korte modeller på markedet.

Pri 1 er uansett varme - jeg skal kjøpe en jakke til kjæresten min, og hun fryser lett. Jakken i lenken har meget god dunkvalitet, men ikke mer enn ca 200 gram dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RSH: til hvilket bruk? Personlig mener jeg at damejakker med innsving er til bybruk mer enn varmejakke på tur. Jakka skal tross alt oftest på utsiden av ull/fleece/skall og innsving ser kanskje snasent ut men har ingen særlig god varmefunksjon - tvert i mot. Av samme grunn kjøpte jeg nylig Norrøna Lyngen 750 i romslig herreutgave og ikke damevarianten. 

 

Tja, kommer an på hvordan du ser på det. Hvis du snur på det og kaller det utsving rundt puppene så vil det jo føre til bedre varme(høyere spenst) rundt puppene. Men er vel egentlig enig med deg i at ofte er innsvingsjakkene mer laget for bybruk enn varmejakke for tur.

 

 

Til bruk for vinterturer ute, for stop og i camp.

Jeg trodde i utgangspunktet det var mest egnet å ha dunjakker under skalljakken?

Det fine med modellen jeg lenket til var at den ikke var så kort, den dekker godt og vel halve baken, til forskjell fra mange andre korte modeller på markedet.

Pri 1 er uansett varme - jeg skal kjøpe en jakke til kjæresten min, og hun fryser lett. Jakken i lenken har meget god dunkvalitet, men ikke mer enn ca 200 gram dun.

Dunjakker av den tykkelsen er nok kanskje bedre å holde utenpå skalljakke, men de lærde strides vel om hva de foretrekker. Fordelen med å ha den utenpå er at du varmer opp skalljakken og slipper at fukt fryser i stoffet.

 

Ser at jakken du har valgt koster ganske mye. Ettersom jeg selv kjøpte til dama til turbruk gikk jeg for funksjonalitet, varme og vekt. Jeg endte da opp med denne. Masse dun(280g) av ganske så god kvalitet(750 cuin 95/5). Er du heldig har de fortsatt rett størrelse igjen. Hvis ikke så kan du se på helsport sin outlet og kanskje gå for Helsport Summit Light(ca 230 gram fyllvekt)?

Hvis du kjøper en billig utgående modell har du råd til å kjøpe noe trendy i tillegg. Tips: regnkåpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant. Hva i alle dager er det som kan forsvare den enorme prisforskjellen? Forskjellen mellom 750 og 850 dun koster ikke så mye. Er det BARE merke, eller andre forhold også?

Prisforskjellen er at Bergans Sastrugi er en modell som er på vei ut(derfor det dårlige utvalget i størrelser/farger). Som du ser har både Bergans- og Rab-jakken samme førpris/veiledende pris. I mitt hode gjør det Bergansjakken til et kjempekjøp! Jeg hadde kjøpt en til meg selv hvis det var lik herremodell til samme pris. Helsportjakken er også outlet-vare, men har en lavere veiledende pris sikkert pga litt mindre dun og dårligere dunkvalitet.

 

Bergansjakken er nok forresten ganske mye varmere enn Rab-jakken du så på. Over dobbelt så mye dun. Bergans har også valgt Pertex Endurance som ytterstoff som tåler mer(både slitasje og regn) enn Quantum som Bergans har som innerstoff og Rab som både inner- og ytterstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.