Gå til innhold
  • Bli medlem

Garn under isen


Furunes

Anbefalte innlegg

Har planer om å sette garn under isen i vinter, men har ingen erfaring med dette. Tenkte å få tau under isen nå når isen ikke er så tykk enda. Er det noe spesielt jeg må tenke på når jeg skal sette garn eller dra garn under isen? Hvordan er det for eksempel å holde på med dette alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vanligste er å lage et stort hull i isen. Fest et tau i en lang pinne. Dytt denne ned i hullet og så langt bortover du klarer. Bor hull ved enden av pinnen og dytt den videre. Nytt hull, dytt videre. osv helt til du har langt nok tau ute. Dra så garnet under isen med tauet. Viktig at tau og garn ikke blir liggende helt oppunder isen. Da kan det fryse fast.

Skal du sette flere ganger drar du bare tauet på plass igjen samtidig med at du drar garnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med på garnsetting under isen to ganger, første gangen borret gutta først et stort hull (ca 1x1m) og så seks hull på en linje med ca to meters avstand. Sendte så ned en raie med tau i, og brukte pinner for å styre den dit vi ville ha den opp. Tauet festet vi i begge ender av garnet, slik at garnet ble strukket ut oppå isen når vi trakk. Null vase, og så var det bare å trekke det helt rundt for å sette igjen.

Andre gangen brukte vi en slik "katt" som i videoen over. Veldig mye enklere, da man slipper å bore så mye, men litt vanskelig å høre nøyaktig hvor den stoppet til slutt, så det ble et par bomhull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får jeg garnet uti når jeg er alene? Slippe det ned i det første hullet for så å gå til det andre å trekke i snora? Eller strekke det ut på land ved første hull først, og så trekke i snora ved det andre?

Med langt nok tau kan du slippe ut garn og trekke i tauet samtidig. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

How ice jiggers work: 

Jeg så en gang en norsk utgave av denne presentert i et program på tv. Den var mye mindre og ganske enkel å putte ned i et hull.

Prinsippet var det samme.

Den største faren med å sette garn under isen er vel at det kan fryse fast, men det er jo ingen sak å sjekke dybden først for ferskvannsgarn synker jo ned til bunnen og med litt god klaring så burde det gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får jeg garnet uti når jeg er alene? Slippe det ned i det første hullet for så å gå til det andre å trekke i snora? Eller strekke det ut på land ved første hull først, og så trekke i snora ved det andre?

Det er en stund siden jeg har gjort dette nå, men her er metoden jeg har brukt: Etter at jeg har knyttet den ene enden av garnet til tauet og den andre til sekken eller et eller annet ved det første hullet, så slipper jeg hele garnet nedi. Dette forutsetter at garnet er skikkelig rengjort og glir lett fra hverandre. Da er det bare å dra i den andre enden til du har det stramt. Da henger det skikkelig. Så slipper jeg opp den første enden til jeg har fått det dit det skal. Så er det bare å slippe, og garnet legger seg som det skal langs bunnen. Jeg dekker hullene med granbar og legger snø oppå. Da blir det ikke så mye is å hakke løs dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde varianten med å bruke turkompis som svømmer noen ganger. Hvorfor tror du jeg spør hvordan man fixer dette alene?

Hvis du ikke har en "turkompis" så har du kanskje et "turkompass". Da kan du gjøre dette selv. Kompasset hjelper deg å holde retningen.

I "et tidligere liv" var jeg en ganske aktiv sportsdykker og jeg har faktisk premier fra noe som kalles "undervannsorientering. Her brukte vi bare et vanlig turkompass.

Men var det ikke en gang noen som sa "ikke gjør dette hjemme". Dette gjelder vel sikkert også svømming under isen uten dertil egnet utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men var det ikke en gang noen som sa "ikke gjør dette hjemme". Dette gjelder vel sikkert også svømming under isen uten dertil egnet utstyr.

 

Det er nok sikkert derfor @apetor gjør dette ute i det fri ;)

 

 

Den ice jiggeren var forresten en fiffig sak.  

 

 

Har hørt om folk som har hatt dobbelt tau (synketau) spent opp over vannet.  Der det ene tauet har vært knytt til stålringer som har vært tredd på tauet som gikk over vannet.

Når isen har lagt seg så har de saget opp to hull med passelig avstand, fisket opp begge tauene og brukt det tauet som var knytt til stålringene til å dra/spenne opp garnet.

 

Regner med man må ha litt inngående kjennskap til vannet om man skal sikre fangst på denne måten,  siden man blir rimelig låst i forhold til hvor man kan "sette" garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.