Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av primus


kimern.

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nå står valget mellom en svea123r eller coleman Feather Stove, er ute etter en lett og grei brenner til lette fjellturer, litt fyring i telt vinterstid.

 

coleman har 7 timer drift mens svea har 1 time, litt usiker på hvem jeg skal velge da jeg kunne tenkt meg begge..

 

Hva ville dere valgt om det stod mellom disse 2??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inget av dessa är speciellt lätta. Men Optimus Svea 123r fungerar i alla fall bra. Jag har ett. Inte så hög effekt som på andra brännare, men den gör jobbet så länge det inte är så stora mängder vatten eller så som skall värmas. Jag har inte provat det för tältvärmning.

Fördelen med Svea är det inte har någon pump som kan gå sönder. Dessutom är det tillverkat i mässing som gör att det ser fint ut. Mindre bränsletank än coleman, så du måste ha med extra bränsle på en del turer. Dessutom måste du ha med etanol att förvärma med. Men det kan man stå ut med. Jag har ett avlångt kokärl från evernew som Svean passar i, så det blir en kompakt och bra lösning, om än tung.

 

Coleman köken har jag inte provat. Större och (ännu) tyngre än Svea. Läser man på Nätet verkar folk vara nöjda i alla fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Mens du venter på svar: Når du er inne på "Utstyrforumet" - og underforumet her "Primus og kokesystem"; prøv søkefeltet ("søk i kategorien") opp til høyre i skjermbildet. Får veldig mange treff på Svea, en god del på Coleman, bare et par på Coleman Feather Stove. Anyway, mye å bla/lese i om du vil.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Nå står valget mellom en svea123r eller coleman Feather Stove, er ute etter en lett og grei brenner til lette fjellturer, litt fyring i telt vinterstid.

 

coleman har 7 timer drift mens svea har 1 time, litt usiker på hvem jeg skal velge da jeg kunne tenkt meg begge..

 

Hva ville dere valgt om det stod mellom disse 2??

Svea er definitivt lettest, og antagelig mest driftsikkert. 

Coleman Feathes stove blir nesten en samlebetegnelse. 7 timer brennetid må uansett være på svaaaak varme.

Min Coleman 55B brenner ca 2 timer, altså omtrent som en Optimus Hiker.  Selv om den veier mer, og kanskje er noe mindre driftsikker, så er absolutt dette en favoritt som aldri har sviktet meg.  Den er stillegående, lettere å fyre like grei å regulere, men betraktlig tyngere.

 

Det blir vanskelig å finne en slangeløs bensinbrenner som er lettere enn Svea'n

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svea 123 fungerer utmerket. Ville kjøpt denne eller omnilite ti som er hakket lettere. Men min Svea er ofte med på tur :)

Har coleman også, utmerket brenner, er veldig glad i dennne også. Men skal jeg fyre i teltet blir denne hjemme. Slipper ut MYE mer Co :(

 

Dette gjelder vel kun ved bruk av kjele. Som ren varmekilde har ikke Coleman noe problem med høyt CO-nivå. Verdt å merke seg at kjelevalget avgjør mye mer enn brennervalg når det kommer til CO-produksjon. Fyrer du f.eks med Omnifuel og kjele med varmeveksler vil du få langt høyere kullosproduksjon enn med Coleman og flatbunnet kjele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge CO ikkje er noko problem, altså ute i friluft, er kjeler med varmeribber veldig effektiv. Men det sett også krav til at brennaren kan justerast kraftig ned dersom ein skal småkoke. Inne i telt, sjølv med god lufting, bør ein bare bruke kjelar med flat botn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder vel kun ved bruk av kjele. Som ren varmekilde har ikke Coleman noe problem med høyt CO-nivå. Verdt å merke seg at kjelevalget avgjør mye mer enn brennervalg når det kommer til CO-produksjon. Fyrer du f.eks med Omnifuel og kjele med varmeveksler vil du få langt høyere kullosproduksjon enn med Coleman og flatbunnet kjele.

Testen jeg leste var uten kjele. Coleman var desidert værst i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen jeg leste var uten kjele. Coleman var desidert værst i klassen.

 

Merkelig. Hvilken test var dette? FFI sitt forsøk med måling av CO sammenlignet to varianter av Optimus Hiker samt Coleman 550, og ingen produserte merkbare mengder CO uten kjele. Høyeste verdi hadde den nye varianten av Optimus Hiker med CO-produksjon på 2-4 ml/min, mens de to andre (gammel Hiker og Coleman) begge ble målt til en CO-produksjon på 2 ml/min. Til sammenligning varierte verdiene for flatbunnet kjele fra 30 ml/min (gammel Hiker) til 120 ml/min (Coleman). Selv om Coleman hadde de desidert høyeste verdiene ved bruk av kjele med varmeribber (opp mot 1400 ml/min på full guffe), hadde alle brennerne betydelig høyere verdier med denne kjeletypen (opp mot 500-750).

 

Uansett om verdiene fra testen til FFI skulle være feil tviler jeg på at de har en så stor målefeil at poenget faller bort, nemlig at valg/bruk av kjele utgjør en større forskjell enn valg av brenner. Dette blir synsing fra min side, men når CO-produksjonen øker med et størrelsesforhold på 102-103 ved bruk av kjele, mener jeg man bør lufte svært godt ved matlaging/snøsmelting, mens for ren oppvarming holder det med vanlig ventillufting. Igjen, kjelevalg og kjelebruk påvirker CO-produksjonen langt mer enn valg av brenner.

 

Her er lenke til FFI sin test: http://www.ffi.no/no/Rapporter/2012-00404.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en bra primus.

Om du lufter mens du fyrer så burde det være trygt.

(tror Randulf her på forumet var med å utføre testen og forstod det slik at han er enig i det (en tråd for maaaange år siden))

Bruk vanlige turkjeler, jeg bruker noen trangiakjeler, og ei 25 kroners teflonpanne fra IKEA.

 

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror du må lese testen en gang til. Når jeg leser den ser jeg at uten kjele er MSR verst, MED kjele er Coleman verst.

Ja du har nok rett. Leste nok litt raskt ja. Var nok med kjele de advarte mot å bruke Coleman i telt. Har selv en 550, og syns ikke den brenner like rent uten kjele heller som mine nova, Svea123 eller OmniLiteTi. Nå er min Coleman ganske godt brukt, men sliter med å ikke få gule topper på flammene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.