Gå til innhold
  • Bli medlem

Våre erfaringer med Hilleberg Allak


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Annonse

Fint innlegg. Angående kondens om vinteren så er ikke dette et stort problem. Lufter man for dårlig har jeg fått litt snø på innerteltet der man puster ut når man sover.

Takk for det. Godt å høre at kondens ikke er et problem om vinteren. Har store planer om å få noen netter ute de neste månedene.. Har Hilleberg snøplugger? Eller bruker du en annen variant? Har lite erfaring med teltlivet om vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok vår Allak ut for et par uker siden på en liten tur. Var en testtur da vi ikke egentlig er utstyrt for vinterturer. Da vi kl. 13 kom oss avgåre sa måleren på bilen -14°C og utover kvelden ble det neppe noe varmere (hadde ikke med måler). Med en pose ned til -29, to lag underlag holdt vi varmen. Var dog så kaldt at det lite med lufting, hadde liksom ikke så lyst å miste den varmen vi opparbeide oss. Var kansje dumt siden vi fikk en god del rim inne i innerteltet. Utpå dagen etter slakket frosten opp og det skyet over. Når vi var tilbake til bilen var den bare usle -8°C.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Godt å høre at kondens ikke er et problem om vinteren. Har store planer om å få noen netter ute de neste månedene.. Har Hilleberg snøplugger? Eller bruker du en annen variant? Har lite erfaring med teltlivet om vinteren...

Hei Anders .

Først; Hilleberg har snøplugger. De er aldeles eminente, lange nok og har en egen snor med hurtigklips festet i midten på pluggen slik at det er lett å feste barduner og gulvløkker. Har gode erfaringer med disse pluggene sammen med mitt Hilleberg Jannu telt.

Luftingen på Jannu er lik som på Allak. Ved vintertelting er det viktig å huske lufting, varme i teltet på kvelden får jeg fra dunjakke og sovepose. På morgenen bruker jeg omni'en for å gjøre det litt mer komfortabelt å krype ut av posen. Før øvrig; med riktig lufting vil mye av kondensen fryse i toppseilet og ikke kun i innerduk.

 

Ellers skal du ha takk for en utførlig testrapport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anders .

Først; Hilleberg har snøplugger. De er aldeles eminente, lange nok og har en egen snor med hurtigklips festet i midten på pluggen slik at det er lett å feste barduner og gulvløkker. Har gode erfaringer med disse pluggene sammen med mitt Hilleberg Jannu telt.

Luftingen på Jannu er lik som på Allak. Ved vintertelting er det viktig å huske lufting, varme i teltet på kvelden får jeg fra dunjakke og sovepose. På morgenen bruker jeg omni'en for å gjøre det litt mer komfortabelt å krype ut av posen. Før øvrig; med riktig lufting vil mye av kondensen fryse i toppseilet og ikke kun i innerduk.

 

Ellers skal du ha takk for en utførlig testrapport.

Takk for info. Får gå til innkjøp av Hilleberg sine snøplugger. Gleder meg til å prøve:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informativ anmeldelse! :). Dette er et telt kona og jeg vurderer så det var nyttig å høre hva dere synes om det.

Godt å høre. Tror ikke dere vil angre, men gjør god research. Finnes sikkert mange gode telt på markedet. Lykke til med valget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mycket bra recention av detta tält. Jag har det på listan över tänkbara base-camp-tält.

En liten grej bara: Hur stort är det när det är packat?

Ca 43 cm i lengden når du pakker stengene og teltet i medfølgende pakkpose. Ca 80cm rundt.

Kan sikkert komprimeres mer om du kjøper en mindre pakkpose.

Vi bruker å pakke stengene og teltet separat, da blir målet på pakkposen med teltet ca 37 cm i lengden og 75 cm rundt.

Håper det var et svar:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 43 cm i lengden når du pakker stengene og teltet i medfølgende pakkpose. Ca 80cm rundt.

Kan sikkert komprimeres mer om du kjøper en mindre pakkpose.

Vi bruker å pakke stengene og teltet separat, da blir målet på pakkposen med teltet ca 37 cm i lengden og 75 cm rundt.

Håper det var et svar:)

Tack för det! Ungefär lika stort och tungt som mitt nuvarande baslägertält. Helt uteslutet att gå och släpa på, men kanske OK att köra på bakdäcket på kajaken. I alla fall i insjövatten som ju är stilla.

Verkar vara ett bra tält.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra anmeldelse, jeg anbefaler også Allak på det sterkeste.

Synes nok det blir litt lite for to personer på vintertur men ellers er det topp.

 

Fikk testet det skikkelig i fjor hvor vi lå 3 dager i vinterstorm på Dovre med målinger på 26-28 m/s.

Trodde seriøst at teltete skulle revne i fillebiter så jeg satt med klærne på for evaukering, men Allak bestod med glans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så grundig!

 

Vi har også Allak og har stort sett det samme inntrykket som dere har. For å sikre god ventilasjon, særlig på vinteren, lønner det seg å åpne mest mulig opp i toppen av teltet. Med Allak er det veldig gode muligheter for dette. Vi har bare unntaksvis på topphatten. Den blir som regel liggende i teltposen, da kan man noen ganger være så heldig å kunne ligge og se på stjernene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solid utstyrsrapport Anders!

 

Har mange av de samme erfaringene med Allak. Brukte det mest på vinteren da jeg hadde teltet, og da var erfaringen at det er det teltet jeg har opplevd minst kondens i. Åpnet lukene i toppen slik at det ble full "gjennomtrekk" om det ikke var mye vind. Som snøplugger brukte jeg Hellsport 50cm snøplugger, siden det var det som var i butikken da jeg trengte plugger. Fungerte godt.

 

Ellers var jeg mindre fornøyd de gangene jeg våknet med snø oppover halve innerteltet i hodeenden. Siden det ikke er stormmatter kan det være en utfordring å dekke til nede langs kantene om det er hardt underlag. Resultatet er at snøen lett kommer inn mellom ytterteltet og innerteltet og legger seg opp langs veggen om det blåder en del. Var også en hel del runder rundt teltet som skulle til når en er en person som setter det opp alene. Et tunneltelt er enklere å sette opp for en person, spesielt om det blåser en del når en slår leir.

 

Solgte teltet siden det var for tungt å dra med seg for en person, og ble lite brukt. Ellers meget fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som viddal beskrev så er også min erfaring at det er litt lite for 2 personer om vinteren. Selv om man lar noe være ute så blir det lite plass. Andre årstider er plassen helt ok. Har benyttet mitt i kraftig vind hvor jeg var glad jeg gikk over barduner etc før jeg krøp i hi. Når uværet kom så stod teltet like godt men jeg sov ikke så godt som vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi oppleving er også at ved verfaste dagar så er det litt lite for to. Kan hende har det med å gjere at eg har opplevd å ligg verfast i eit Allak, med influense, høg feber og muskelsmerter. Erfaringa var bere måteleg festleg, og Allak har ikkje freista som telt til vintertur etter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene folkens. Setter stor pris på det.

 

Tror lett på at teltet kan bli i minste laget for to på vinteren. Vi får prøve oss litt frem. Heldigvis er vi tynn og smal begge to:)

Har uansett ikke økonomi til å kjøpe et nytt vintertelt nå, så Allaken får duge.  

Men veldig nyttig informasjon for meg å ta med videre, så takk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Allak sin store fordel er utvilsomt ventilasjonen. litt trangt til 2 og fortelt som nesten ikke kan bruke til noen ting, samtidig for tungt som solotelt. Endte opp med Nallo 2GT.

Hvordan er ventilasjonen, muligheten for gjennomtrekk i Nallo på vinteren? Ser for meg at det blir vanskelig å holde åpen ventilen i fotenden, helt nede med bakken om det skulle blåse opp mef en del snø, som det jo gjerne gjør...

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tomasnl.

 

Jeg er helt enig med deg. Tror nok den ventilen helt nede er ment som avkjøing/kondensfjerner sommerstid og vil fungere dårlig om vinteren. Har aldri prøvd Nallo om vinteren, da jeg har et Keron som fungerer utmerket. Nalloen har jo 2 innganger i forteltet, men blir jo uansett vanskelig å få gjennomtrekk gjennom hele teltet. Jeg forstår ikke hvorfor Hilleberg ikke har montert 2 høye ventiler slik som på Nammatj/Keron men det er vel med tanke på vekt tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.