Gå til innhold
  • Bli medlem

Høvik standard - noe å samle på?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

En fot er løs - pakning på pumpen er ødelagt - ellers trengs litt pussing. Et snek av kultur dette.

Noe spesielt jeg må være oppmerksom på når det gjelder denne?

Mora mi sa den var fenomenal til å varme strykejern på når de strøk klær - men det må være noen år siden!

post-10401-1416511902,1797_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikkje brukar han til strykejernet, er han i alle fall fabelaktig til vaffelsteiking.

Ettersom det ikkje er regulator på brennaren, eignar han seg ikkje for å transportere med brensel på tanken, så det er ingen turprimus. Og for oppbevaring må du hugse å la lufteskruven vera åpen, ellers vil endring i lufttrykk føre til parafinsøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolutt noe å ta vare på. Dersom du ikke er interessert selv, så overtar jeg den med stor glede.
Det er relativt kurant å lodde på igjen den løse foten. De manglende deler til selve brenneren er heller ikke kostbare å kjøpe. Deretter noen runder med gni og gnukk og så er denne primusen god som ny.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, ved nærmere inspeksjon så ser det jo ut som om alle delene er tilstede. Bare å få loddet på foten igjen da. Dersom du ikke har utstyr selv, så undersøk om det er et verksted som driver radiatorservice eller lignende i nærområdet. De slaglodder trolig dette i en fart. En videregående skole med mask. og mek. linje er også en mulighet.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Får ta det til en som kan lodde på den foten.

 

Litt snedig sak for jeg har aldri opplevd å ha noe slikt i vår familie, men mora mi hadde det på 40-50 tallet og hun har tatt vare på den rensenålen som ligger der helt til i dag siden hun trengte det ofte den gangen.

 

Hun er over 80 år nå. Det var hun som kom over primusen hos en venninne som skulle kaste den for nå i høst. Den var da skinnende blank, men bare på noen uker i garasjen har den blitt matt. Så nå er jeg eier - får prøve å sparke liv i den ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primuser av denne typen var faktisk ikke uvanlig i husholdninger før man fikk innlagt strøm. Med vedkomfyr som eneste andre alternativ ved matlaging, var primusen sikkert svært hendig til raskt å kunne lage mat uten å måtte fyre opp et monstrum av en vedkomfyr. Om sommeren var det heller ikke alltid behov for varmen vedkomfyren avgir til rommet. Kan levende se for meg at det var svært lite kjekt å jobbe på kjøkkenet en varm sommerdag med vedkomfyren i gang. Da var sikkert primusen kjærkommen til koking.

 

Stillebrenneren som er på denne typen primus tror jeg ble utviklet med tanke på bruk i husholdninger.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt en primus for hjemme /hytta /sætra .... ellef faktisk i båt.

 

Finnes sikkert noen som kan hjelpe md å lodde hvis du ikke kan ordne det selv.  Tinnlodding går, sølvlodding holder litt bedre.

 

Reguleringen av varmen foregikk ved å slippe ut trykk, eller pumpe mer.  Det er kun 3 pakninger som kan tørke ut eller bli dårlige.

 

Pakningen i lokket. Kork eller gummi (evt o-ring) Pumpelæret, som ofte blir bra etter å stå et par døgn i blanding av parafin og olje (matolje, motorolje eller ...)

tilbakeslagsbentilen som sitter i bunn av pumpa. (Spesialverktøy) denne har gummi eller korkpakning, og blir klemt på i psisjon av ei "kulepennfjær"  Ventilen har en blypakning på seg når den blir montert men gjengetape funker bra.

 

Filtrer gjerne parafinen før du fyller tanken, og ha en rensenål klar til du sikker på at den går bra.  Forvarming med sprit (evt med metanol)

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.