Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor veier Hilleberg Anjan 3GT mer enn Helsport Fjellheimen Superlight 3?


Thomas E

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal en eller annen gang kjøpe et lett 2/3-mannstelt med bagasjerom på rundt 2kg. De 2 mest innlysende valgene har blitt Anjan 3GT av Hilleberg eller Fjellheimen superlight 3 av Helsport. Jeg er til nå strålende fornøyd med Hilleberg (har et Keron 3GT), har ingen erfaring med Helsport-telt. Det jeg nå prøver å forstå er hvorfor Anjan veier i underkant av 300 gram mer når det i det store og hele virker til å være mindre enn Fjellheimen-teltet.

 

 

post-14053-0-19561300-1416394622.png

 

Er Hilleberg-duken mye sterkere? Noen som vet? Er det tyngre og bedre stenger i Hilleberg-teltet? Er det innerteltet som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sterkere duk mer sømmer og andre løsninger som veier og tyngre stenger.

Hva slags andre løsninger? Så vidt jeg ser på bildene til disse to virker det som om det er færre sømmer på Anjan. Hvilke sømmer er det du snakker om? Fjellheimen har jo til og med sømmer som er langsgående på taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är allt inräknat i vikten på Helsport tältet?

 

För Hilleberg ingår ju verkligen allt i vikten, pinnar, stromlinor, rubbet. Har hört att det inte riktigt är samma med Helsport.

Enligt hemsidan väger Fjellheimen 2150 gram, inkl allt som de skriver. Pinnar, tält, rep kit.

Fortfarande lite skillnad då...

 

Kan det ha med själva duken att göra? Olika vikt på materialen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är allt inräknat i vikten på Helsport tältet?

 

För Hilleberg ingår ju verkligen allt i vikten, pinnar, stromlinor, rubbet. Har hört att det inte riktigt är samma med Helsport.

Enligt hemsidan väger Fjellheimen 2150 gram, inkl allt som de skriver. Pinnar, tält, rep kit.

Fortfarande lite skillnad då...

 

Kan det ha med själva duken att göra? Olika vikt på materialen?

Jeg har brukt fjellsport.no's vekt. Så de skal være målt på samme nivå med telt, plugger og stenger.

 

Ja, det er jo nettopp det jeg lurer på. Er det fordi Anjan er et såpass mye sterkere telt enn fjellheimen? Hvis duken er en del sterkere så blir fordelen i stor grad at teltet kommer til å holde lenger. Hvis stengene er sterkere så blir fordelen at det står sterkere i sterk vind (men så har du åpningen mellom telt og bakke da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke studert disse i detalj men feeling på de er at duk er litt kraftigere på Anjan. På Superlight føles duk veldig tynn. Duken er jo mye av vekten på telt så hvis deen skal ikke være så mye tykkere før det gir utslag på vekta

Så vidt jeg så er det også litt krafigere barduner på Anjan. Sikkert en del småting som i sum gir utslag i tillegg.

Et par ting jeg dog ikke synes er ideelt på disse.

 

Helsport. glidelås på fortelt er slik gummiglidelås istedenfor glidelås med stormklaff. Ser for meg større mulighet for slitasje på denne.

Vistnok "lever" denne duken mer enn vanlig slik at den blir veldig stram i sol og tørt vær og veldig slapp i våt. Alle duker gjør dette men SL duken til Helsport er vi mer "levende" enn de fleste er vant til.

Det har ikke separat åpning til innertelt med myggnett og duk, alt er i ett men en stripe myggnett øverst som ikke kan lukkes over.

 

Anjan. Har ikke noen høytmonterte luftventiler, lufter kun langs bakken. Jeg foretrekker å kunne lufte litt opp. Er litt trangt til å være 3 manns synes jeg.

Her kjenner jeg ikke hvor mye duken "lever" under forskjellig værforhold.

 

Men skulle jeg valgt et av de selv hadde det nok blitt Helsport teltet. både vekt og litt penger spart, foretrekker høye lufteventiler som gjør telt litt mer allround. Så er det litt mer plass i det(unntatt lengde på fortelt).

Har et par lette telt fra før en ingen med slike store fortelt, savner det ved dårlig vær. Men det er nok størst sjanse for at jeg hadde valgt Fjellheimen i Light versjon. Tyngre så klart, men mer solid og noen flere gode detaljer. Blir en kilo ekstra men det går greit. Alltids noen andre greier jeg kan legge igjen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forteltet på Anjan er større, men litt kortere innertelt. Hvis du er lang så kan det litt kortere innerteltet bli et problem, særlig siden det er et tunneltelt hvor veggene er skrå. Hvis du er under 185/190 ville jeg gått for Hilleberg pga det større forteltet og noe høyere rivestyrke på duken. 272 gram er ikke spesielt mye. Dette er uansett lette telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forteltet på Anjan er større, men litt kortere innertelt. Hvis du er lang så kan det litt kortere innerteltet bli et problem, særlig siden det er et tunneltelt hvor veggene er skrå. Hvis du er under 185/190 ville jeg gått for Hilleberg pga det større forteltet og noe høyere rivestyrke på duken. 272 gram er ikke spesielt mye. Dette er uansett lette telt.

Jeg er 179, men som Olav Thon sier: 1 milliard her og 1 milliard der. Det blir 2 milliarder det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller som Wenche Foss sa for mange år siden da hun solgte et maleri. Hundre tusen her og hundre tusen der, det blir fort penger av det vet du..

Siden du går greit innenfor innerteltet så ville jeg mye heller ha de ekstra 30 cm med fortelt. I dårlig vær er det gull. Men som du sier, det skal jo måles mot de grammene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Anjan 3 (ikke gt) Og vil ikke si det er supert i ordentlig regnvær vertfall ikke hvis det blåser, da ville jeg haller hatt ett der duken går helt ned. men så er jo vekta så lav att man kan leve med det.

har også hatt Fjellheimen superlight 3 men det solgte jeg nokså fort pga Helsport hadde tatt vekk så mange finesser de har på andre telt att det var bare det absolutt mest nødvendige som var der. 

 

Men etter alle telta jeg har hatt har jeg kommet fram til at jeg vil heller bære på ett litt tyngre telt og dermed få bedre duk/ strenger og komforten det gir, versus ett som veier 500g mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg skal en eller annen gang kjøpe et lett 2/3-mannstelt med bagasjerom på rundt 2kg. De 2 mest innlysende valgene har blitt Anjan 3GT av Hilleberg eller Fjellheimen superlight 3 av Helsport. Jeg er til nå strålende fornøyd med Hilleberg (har et Keron 3GT), har ingen erfaring med Helsport-telt. Det jeg nå prøver å forstå er hvorfor Anjan veier i underkant av 300 gram mer når det i det store og hele virker til å være mindre enn Fjellheimen-teltet.

 

 

attachicon.gifCapture-.PNG

 

Er Hilleberg-duken mye sterkere? Noen som vet? Er det tyngre og bedre stenger i Hilleberg-teltet? Er det innerteltet som gjør det?

 

Det är annan duk, det är nog det största skillnaden. Det kan skilja några 10-tals gram på stängerna. Jag tror hillebergs är något tyngre.

Men duken skiljer mycket, det märker du när då får tag i tälten och kan känna på materialet själv. Beläggningen är tjockare på Hillebergs. Den ger intryck av att vara mer nötningsbeständig. OBS! Det är intrycket jag har fått av nya tält. Det är möjligt att den lätta duken Helsport är lika bra den. Den är i alla fall så bra att man bestämt sig för att använda den i serieproduktion, så att den skulle ha seriösa problem ser jag som uteslutet.

 

Vidare: I vilken miljö skall tältet användas? Högfjäll, skogsområden, fjällbjörkskog, högt nära kalfjell?

Är det till skogs skulle jag ha gått för Anjan, annars skulle jag ha köpt något som har duken hela vägen ned i backen. Hilleberg Nallo t.ex. Men då är det inte lika lätt och som jag förstår har du redan att bra tält för lite tuffare turer.

 

Viken är inte så noga. Tänk på också att olika tillverkare har med olika saker när det gäller vikt. En del utesluter t.ex packpåse och tältpinnar (hur fan man nu skall få upp tätlet utan pinnar?). Sjäkv tycker jag packvolym är av högre prioritet än vikt och jag vet att Helsport har lyckats mycket bra med det på andra SL-produkter dom har. Har du möjlighet, försök att se båda tälten i verkligheten, uppe och packade, före köp!

 

Skall man bara tälta i skogsterräng eller bara tillfällen allmänt utan mycket vind, så finns som sagt lättare alternativ från t.ex. tarptent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Anjan 3 (ikke gt) Og vil ikke si det er supert i ordentlig regnvær vertfall ikke hvis det blåser, da ville jeg haller hatt ett der duken går helt ned. men så er jo vekta så lav att man kan leve med det.

 

Hvorfor kapper du ikke stengene hvis du vil ha det lenger ned mot bakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi teltet er designet slik?

 

Hvorfor kjører ikke du med f1 dekk om sommeren hvis du vil ha bedre veigrep?

Fordi de fungerer dårligere på min gamle bil. 

 

Jeg tilpasser utstyret mitt slik at det blir best mulig til mitt bruk. Jeg har kuttet stengene på flere av mine telt, fordi jeg vil ha åpningen mot bakken litt mindre. Dette er helt vanlig å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kapper du ikke stengene hvis du vil ha det lenger ned mot bakken?

Fordi man da får et lavere telt?

 

Til lette sommertelt ville jeg også vurdert amerikanske produsenter.

 

Big Agnes f.eks, eller en av småprodusentene om du vil gå for enda lettere telt.

Det er uaktuelt med endukstelt og jeg har en generell skepsis til mange av de produsentene pga løsningene virker ganske jalla. Tankegangen er at nå man sammenligner i prisnivået jeg snakker om her så må man uansett ofre noe for å slippe unna noen gram. Se også nedenfor her hvorfor jeg er skeptisk:

 

Vidare: I vilken miljö skall tältet användas? Högfjäll, skogsområden, fjällbjörkskog, högt nära kalfjell?

Jeg bor i Stavanger og det er her begrenset med skogsområder og lavland med gode turmuligheter. Det blir nok derfor mye høyfjell og ser nok derfor gjerne etter 2-3 sesongs telt. Den lette soveposen min holder meg varm til 8 grader uten ekstra bekledning og noen grader til nedover med lakenpose og ull. Jeg tenker derfor å se etter noe som passer til det andre utstyret mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt overrasket av skikkelig drittvær på tur med Anjan et par ganger. I fjellet er det jo stort sett en dominant vindretning når det oppleves mye vind. Dermed greit å få duken helt ned til bakken og mot vinden i fotenden av teltet. (Det har dessuten den lille bonusen at det gjør innerteltet litt lenger.)

 

Så langt blitt et sted mellom 40 og 50 netter i Anjan. Ingen tegn til slitasje eller andre problem.

 

Telt med duk som går ned til bakken har jeg faktisk sluttet å bruke vår/sommer/høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt overrasket av skikkelig drittvær på tur med Anjan et par ganger. I fjellet er det jo stort sett en dominant vindretning når det oppleves mye vind. Dermed greit å få duken helt ned til bakken og mot vinden i fotenden av teltet. (Det har dessuten den lille bonusen at det gjør innerteltet litt lenger.)

 

Så langt blitt et sted mellom 40 og 50 netter i Anjan. Ingen tegn til slitasje eller andre problem.

 

Telt med duk som går ned til bakken har jeg faktisk sluttet å bruke vår/sommer/høst.

Hmmm, har du GT eller det vanliga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor kapper du ikke stengene hvis du vil ha det lenger ned mot bakken?

 

Eg har ikkje det aktuelle teltet, så det er fullt mogleg at eg har missforstått både det eine og det andre. Men teltet er faktis konstruert for at det skal vera ei stor glipe under ytterteltduken. Dette er den einaste ventilasjonen utanom åpningen. I sumersola er fungerande ventilasjon viktigare enn fråver av trekk. Ved å kappe stengene, vil ein heilt sikkert få senka ytterteltet ned til bakken, men det vil også senke innerteltet slik at det vert slakt både her og der.

Skal ein ha eit telt som kan gjerast trekkfritt ved behov, men også fungere i finvær, får ein velge eit telt som har regulerbar ventilasjon. Eller hadde du kanskje tenkt å ha to sett med teltstenger slik at ein kan bytte til dei orginale ved soloppgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man da får et lavere telt?

 

Det er uaktuelt med endukstelt og jeg har en generell skepsis til mange av de produsentene pga løsningene virker ganske jalla. Tankegangen er at nå man sammenligner i prisnivået jeg snakker om her så må man uansett ofre noe for å slippe unna noen gram. Se også nedenfor her hvorfor jeg er skeptisk:

 

Jeg bor i Stavanger og det er her begrenset med skogsområder og lavland med gode turmuligheter. Det blir nok derfor mye høyfjell og ser nok derfor gjerne etter 2-3 sesongs telt. Den lette soveposen min holder meg varm til 8 grader uten ekstra bekledning og noen grader til nedover med lakenpose og ull. Jeg tenker derfor å se etter noe som passer til det andre utstyret mitt.

 

Mange amerikanske telt som ikke er enduks. Har selv 2 stk 2 duks telt fra Big Agnes som fungerer bra. Eneste ankepunkt for mange her hjemme er at de normalt settes opp med innertelt først, men man kan sette yttertelt først hvis man vil, tar 1 min ekstra tid bare i oppsett.

Dog er mange av de lettvektsteltene kuppekonstruksjoner, stabilt og fint så klart, men det gir ikke slike store fortelt som det virker som du er ute etter siden du har sett på Anjan GT og Fjellheimen.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Eg har ikkje det aktuelle teltet, så det er fullt mogleg at eg har missforstått både det eine og det andre. Men teltet er faktis konstruert for at det skal vera ei stor glipe under ytterteltduken. Dette er den einaste ventilasjonen utanom åpningen. I sumersola er fungerande ventilasjon viktigare enn fråver av trekk. Ved å kappe stengene, vil ein heilt sikkert få senka ytterteltet ned til bakken, men det vil også senke innerteltet slik at det vert slakt både her og der.

Skal ein ha eit telt som kan gjerast trekkfritt ved behov, men også fungere i finvær, får ein velge eit telt som har regulerbar ventilasjon. Eller hadde du kanskje tenkt å ha to sett med teltstenger slik at ein kan bytte til dei orginale ved soloppgang?

Jeg har heller ikke det aktuelle teltet, men uttalte meg generelt. Jeg snakker ikke om å kappe mer enn noen cm. Om man kapper 2 cm vil det utgjøre max 1 cm på glippen ned mot bakken. Innerteltet blir ikke hengende slapt av den grunn. Man må jo se på hvert enkelt telt hvor stor åpningen er, og hvor mye man evt vil justere.

Ved å kappe litt får men også mindre belastning og strekk på sømmene, spesielt i opptørk etter regn, da duken kan stå som trommeskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.