Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mange flerbruksområder har ditt utstyr?


Tom42

Anbefalte innlegg

Jeg tror at dette har vært diskutert før, men det er ikke lett å finne akkurat det du lurer på i alt myldret.   Men heldigvis er det bestandig noen som husker og kan gi en adresse å gå til.  

 Finnes det forresten et alfabetisk register?

-------------

Likevel, ikke minst i lettpakningens interesse.  

 

"Hvilket utstyr har du som kan brukes til mer enn en ting"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Exped Schnozzle Bag.

En selvfølge for oss som har Exped liggeunderlag for å pumpe det opp i en fei.

Men jeg bruker det også som vanntett pakkpose til soveposen. Takket være ventilen er det enkelt å få ut all lufta.

Og når jeg overnatter på hytter blir den brukt som putetrekk. Da lar jeg ventilen være åpen så jeg ikke drukner å pakkposen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammut comfort pump mat, brukes også til sitteunderlag.

Fleecejakken min bruker jeg av også til sitteunderlag eller pute.

Mobiltelefonen blir brukt som GPS, sporing, og kamera, foruten det den er ment til.

Kniven min har mange bruksområder, men ingen "utradisjonelle".

Hodelykten min bruker jeg å henge i et tre over campen om kvelden, som en lanterne, siden har ganske god spredning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forsøk på lettpakking har ikke godt så mye i retning av flerbruksting. Har heller satset på lett utstyr til dedikert bruk. Men er endel gram jeg kunne spart på å bytte ut to ting i pakklisten med en som kan brukes til flere ting.

 

Vurderer å teste ut en poncho som kan brukes til underlag, men litt usikker på om jeg vil legge igjen regnjakka hjemme, spesielt siden jeg også bruker den som vindjakke så da må jeg ha en vindjakke istedenfor og vinninga går opp i spinninga...

 

Gryta brukes som spiseskål, det er vel det eneste jeg har :)

Og schnoozel bagen som brukes som pakkpose.

Bruker GPS'en som klokke, teller det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fleece genser bruker jeg innimellom som hånkle siden den tørker så fort

liggeunderlag brukes også som ramme i min rammeløse sekk

myggnett(hode) brukes som pakkpose

gåstaver brukes til å sette opp tarp

kjelen brukes også som tallerken og røykeovn 

Dunvest/jakke brukes i camp når det er kaldt, men kan også brukes som en del av sovesystemet på kalde netter.

Jeg bruker Exped schnozelbag som "packliner" (alt i sekken ligger inni den vantette posen)

Iphone=kamera,gps,kamera,notatblokk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg har ei vannflaske jeg har skrevet mål på som også går som litermål. Gryte funker også som tallerken. Har en kopp som funker som gryte, kopp og tallerken også har jeg en hund som funker som varmepute og bæreassistent i tillegg til godt selskap :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt 0,5L brusflasker som "Brus-medbringer", drikkeflaske, varmeflaske i soveposen, improvisert vannfilter, fiskeredskap (De gamle Coca Cola i hardplast fisker best) og kokekar (må fylles helt til tuten for ikke å smelte eller deformeres alt for mye). 
Har brukt sekk som delvis erstatning for sovepose ved å tre den over bena. (Skalljakke og ullgenser som "dyne")
Har brukt samekniv som rajehugger, vedklyver, spade, "isbor", fiskestang- og teltpluggmaskin, stekespade, leverposteipåsmører, hønse-dødare og slaktekniv, fiskekniv, hammer, skrujern og brekkjern, fyrt opp bål med den i kombinasjon med tennstål, rotepinne til bålet... og jeg har sikkert brukt den til det meste annet utenom å tørke meg bak med den etter toalettbesøk. Der funker selvsagt myrmose, bregner, våt skjegglav, gamle kvitteringer og forrige generasjons hundrelapper bedre om papiret ble liggende igjen hjemme eller er oppbrukt.
Har brukt mobiltelefon som GPS, radio, MP3-spiller, fotoapparat, vekkerklokke og lommelykt..
Har brukt storsekk, fjellstøvler og bukse som liggeunderlag i mangel på et skikkelig et. Ikke spesielt komfortabelt men det løfter nå kroppen opp fra bakken

I nøden er det greit å være kreativ.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dette har vært diskutert før, men det er ikke lett å finne akkurat det du lurer på i alt myldret.   Men heldigvis er det bestandig noen som husker og kan gi en adresse å gå til.  

 Finnes det forresten et alfabetisk register?

-------------

Likevel, ikke minst i lettpakningens interesse.  

 

"Hvilket utstyr har du som kan brukes til mer enn en ting"?

Bruk søkfunksjonen vår, torø. Klikk på Forum og velg Google Site Search. Skriv så inn relevante søkeord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokker, relativt rene, knyttet sammen og brukt til hårbånd i sterk vind på fjellet. Kjekt å kunne se hvor man går, når hårstrikk ligger igjen hjemme. 

 

Sitteunderlag i tovet ull ble til ullsåler - pent skjært til med kniv, og varmet godt da endel av en iskald og våt foss lurte seg oppi fjellskoene mine. 

Forøvrig første og eneste gang et sånt sitteunderlag har vært med i sekken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har ganska många saker för fleranvändning.

Dunjacka är också överdel när jag sover, halvsovsäcken fungerar också som värmeisolator för maten.

Grytan är också tallrik, koppen är målebeger.

Sporken fungerar som extra tältpinne i nödfall.

Hundpåsar fungerar till en massa: skräppåse, vattentät barriär mellan socka och sko, vind- och vattentät liner utanpå sommarhandsken om vädret blir överraskande kallt, packpåse, trekk runt spritbränsleflaskan för extra säkerhet, snitsla vägen tillbaka till lägret i vansklig terräng, att plocka bär och sopp i.. det är det jag kommer på just nu.. ja, plocka upp efter hunden också såklart.

Liggunderlaget blir sittunderlag i lägret.

Leatherman multiverktyg är kniv, inklusive matkniv, tången tar jag av grytan från köket med, samt en massa andra saker man kan använda det till.

Packpåse/hemmagjord schnozzlebag till liggunderlaget, går också använda som campdusch.

Hunden mot kroppen och hundens sovepåse ovanpå oss båda köper uppåt 10 grader extra till sovepåsen under överraskande kalla nätter.

Handduk blir pannband eller extra första förband vid behov.

Såpa tvättar kläder, kroppen, håret och disken.

Mobil är också kamera, samt GPS vid behov.

Ett par meter tältlina fungerar som torklina, reservlina till tältet, skolisser, lagning av ryggsäck mm.

Kommer eventuellt på något mer senare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jervenduken XL thermo ;-) sovepose, hyttedyne, ponsjo, telt, Underteppe til hengekøye, skifterom, pauserom, tarp, underlag for hund :-)

 

bagasjestrikk med kroker: buksebelte/sele, xtra feste utenpå sekken, oppheng til tarp, feste ryggsekk/utstyr til trær osv.

 

20141109_084108.jpg20141005_155958.jpg20141011_161215.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna reconpack.
Hovedfunksjon: Bære ting med seg.

Alternativ bruk:
- Soveposeforsterkning ved å tre fotenden på soveposen ned i den. Gir mer varme, redusert avkjøling grunnet vind og beskytter til en viss grad mot fukt utenfra.
- Liggeunderlag. Gir noe beskyttelse mot kuldegjennomslag og eventuelt ujevnt underlag.
- Hodepute. Hever hodeenden på liggeunderlaget litt fra teltunderlaget. Greit på kronglete teltplasser der hellingen går "feil vei" eller terrenget er så ulendt at man ligger oppå en kul. Også greit om "hodeputa" dvs dunjakka brukes som ekstra isolasjon i stedet.
- Dagstursekk. Sidelommene kan tas av og blir en grei dagstursekk bort fra camp.
- Flytehjelp. Inneholdende vanntette pakksekker som er fylt opp med ekstra luft for anledningen blir den en fin flytehjelp til kryssing av dype vassdrag.
- Dør. Om jeg overnatter i en improvisert bivuakk som f.eks. under ei steinhelle dekket til med greiner, tarp etc eller ei snøhule så er sekken stor nok til å tette igjen døråpningen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnponcho - blir regnklær og kan brukes til tarp å sitte under mens man har kaffepause

Kaffekjelen blir grøtkjele eller kasserolle til gryteretten og lokket er talerken

Hengekøya kan settes opp på bakken som et telt. med tarpen over, og med gåstavene som teltstenger.

Om vinteren blir presenningen jeg bruker i pulken, til vindskjerm ved bålet. 
Kniven er gnistskrape til ferrostaven

etc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyret mitt har jeg alltid med meg. Av bruksområder jeg kommer på er: tappeslange, joystick, reproduksjonsverktøy og håndvarmer.

Har skjønt at mange er opptatt av så stort utstyr som mulig, men som lettpakker er jeg fornøyd med den mer moderate størrelsen på mitt.  :hyper:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyret mitt har jeg alltid med meg. Av bruksområder jeg kommer på er: tappeslange, joystick, reproduksjonsverktøy og håndvarmer.

Har skjønt at mange er opptatt av så stort utstyr som mulig, men som lettpakker er jeg fornøyd med den mer moderate størrelsen på mitt. :hyper:

:-D

Kan också brukas som krok att hänga upp ting på när händerna är upptagna med annat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.