Gå til innhold
  • Bli medlem

Greit fjell å teste vinterklatring?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Halloen!

Har tenkt i år å klatre mitt første fjell i vinterstid. Og lurer på om det er noen som har noen ruter/fjell som det er greit å begynne med. Eller om det lønner seg rett og slett å gå ruter/fjell man kjenner godt selv fra før... Lurer selvsagt mest på sikringsmuligheter osv. Noe som er den største forandring for meg fra sommer til vinterklatring, tror jeg :lol:

Har vel og merke gått glipp av halve sesongen i år pga brukket bein, så det spørs om psyken er like bra som den pleier... Men det er bare en måte å finne ut det på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hva med Trollveggen, mindre ras om vinteren :roll:

Vinter er seriøst, kaldt, tidkrevende, kaldt, tidkrevende, som oftest mer teknisk. Men som start ville jeg satset på ruter som er lette å sikre, dvs tydelige riss-systemer som du kan finne igjen og klare å klore ut noe snø/is. De første rutene bør kanskje være tettsikret slik at du kan gå teknisk, eller okei for stegjern. Snøras til og fra er jo noe du må tenke mer på tidlig på vinteren. Er du av den nye vinen kan du jo prøve drytooling - da er det jo ikke grenser for hvor vanskelige ruter du kan gå så lenge du får sikret.

Til mer vertikalt, til lettere å finne sikringsfester. Som du nevner : gå noe kjent de første gangene, da vet du hvor sikringsfester er. Ved is i riss : vær nøye med å få bort alt der du skal legge sikring. Er du vant til å bruke svasko bli jo overgangen ganske stor.

Kanskje du bør velge ruter de første gangene som gir grei retrett. Bor du i Oslo er jo Østveggen, Dalbokollen fine startvegger med 1-3 taul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.