Gå til innhold
  • Bli medlem

Bærbart solcellepanel for telefon, kamera ect


Spirrevippen

Anbefalte innlegg

Annonse

Har selv Goal Zero Guide 10 Plus Adventure Kit og det dekker mitt behov for strøm til kamera mobil og tabb men KUN når det er bra vær hele tiden, så skal nå gå over til og bruke en Sherpa 50 batteripakke og ett Nomad 20 Panel, Batteriet veier ca 600g og vil være nok til og lade kamera mobil og slik i noen dager og panelet ca 1kg lader også opp batteri pakken fint i løpet av en dag med bra sol. 

 

Men hvordan kamera og mobil du har spiller også inn, og hvor mye du bruker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har testa litt forskjellig. På helgeturer bruker jeg en slik: http://www.ebay.com/itm/141410289821?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Det er en kraftig og meget god batteripakke. Jeg har stresstesta den litt og vis jeg bruker den på jobb (kjølelager) til å lade telefonen når jeg hører på musikk og slikt så holder den fint i 3-4 dager. På lengre turer har jeg i tillegg med ett solcellepanel som lader opp nevnte pakke over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er artig med solcellepanel. Har et par selv :)

Erfaring min er at hvis det er en kort tur så holder en powerbank fint. De er billige i innkjøp og har forholdsvis lav vekt. Man kan ta med to-tre batteripakker for vekten av ett godt solcellesett.

 

Fordelen er at det er væruavhengig.

 

Jeg hadde med en enkel powermonkey på finnmarksvidda på en 5 dagers tur. Da klarte jeg ikke å holde liv i en smarttelefon i 5 dager, selv om været var høvelig greit. Bruken var som MP3 spiller, litt navigasjon (mest for å teste), litt video på kvelden og som kamera. Det ble lite bilder de to siste dagene... 

Etterpå kjøpte jeg et ekstra solcellepanel til powermonkey'n, men har ikke testet det på virkelig tur. Enkel testing hjemme på kjøkkenbenken ga mye raskere oppdning av batteripakken. Så det er mulig det hadde fungert.

 

I sommer kjøpte jeg et "stort" folde-solcellepanel på teknikkmagasinet. Det lader en telefon eller en Ipad like raskt som en stikkontakt i veggen. Det har desverre ulempen at hvis det kommer skygge på panelet, så må kontakten på tlf tas ut og settes inn igjen før lading starter opp igjen. Det vil si at man riskerer å miste en hel "soldag" fordi en tror lading pågår.

 

Så mitt forslag er: Sats på en eller to batteripakker. Eller kjøp en solcellepakke som garantert leverer, hvis du skal være ute i ukesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt denne dann og vann i et par år. Erfaringene mine er delt på midten. Selve batteripakken gir greit med strøm og i overkant av 3 ladinger av samsung S3/4 (men det går ganske treigt), Den tåler en smekk og er mer eller mindre vanntett også.

Solcellepanelet er jeg derimot pent lite imponert av. I praktisk bruk er oppladningstida fort på rundt ei uke med variert norsk sommervær. I lett overskyet vær lades det omtrent ikke overhodet. Det holder rett og slett ikke. Det trengs nok langt større paneler for å få brukbart med lading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også anbefale Goal Zero.
Selv har jeg Sherpa50 batteripakke + Nomad13 solcellepanel.
Dette er nok i største/tyngste laget for de fleste, men jeg bruker det bl.a til radioutstyr.
 
En god oversikt finner du f.eks. på 
 
Guide 10 / Switch 8 er lettere og mindre, men merk at power output = USB (dvs 5V).
Greit nok for de fleste mobiler, men ikke alle kameraer.
På Guide 10 kan en jo ha flere batterier og bytte ut batteriene en lader, f.eks for bruk i GPS på lengre turer.
 
Har ikke prøvd Guide10/Switch8 selv, men erfaringen med storebror Sherpa50 er meget bra.
 
Forøvrig har jeg sett at Oslo Sportslager har (noe) Goal Zero i butikken. Da kan en jo få et bedre inntrykk av størrelse og vekt.
 
Har også prøvd diverse "nødladere" og små batteripakker av bl.a Clas Ohlson typen.
Min erfaring av de jeg har prøvd er at de i beste fall gir en ekstra lading av telefonen.
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg bruker vanlige batterier til å lade mobil med guide 10. Er veldig fornøyd. Holdt til 18 dagers vintertur i forfjor. Kjøpte ekstra oppladbare. Har ladet både mobil og kamera, men må ofte gå via batteripakka for å lade. Noe med spenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er guide 10 litt ubrukelig da jeg trodde men kunne bruke ikke oppladbare batterier i den og lade mobilen men det går ikke går kun med oppladbare batterier.

Hvor mange ganger kan du lade en telefon med Sherpa 50? Og føler du nomade 13 fungerer bra med Sherpa.

 

1) Har ikke testet hvor mange ganger en kan lade, men Sherpa 50 er så stor at svaret er "mange".

Spesifikasjoner sier inntil 58Wh (men ikke regn med full virkningsgrad og utnyttelsegrad er også avhengig av hvilken ut-spenning som benyttes pga tap i DC-DC converter)

 

GoalZero sier selv  7 ganger  ref "What it powers" på   http://www.goalzero.com/p/151/sherpa-50-power-pack

 

 

2) Ja: Nomad13 fungerer bra med Sherpa 50.  Panelet lader opp  batteripakken  under riktige forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på spesifikasjonene på den Powermonkyen som det er linket til litt lengre oppe i tråden så ser man at den kun lader med 1A ut. Da tar det laaang tid å lade. Om du ser på f.eks denne powerbanken fra Dustinhome.no så lader den med det dobbelte altså 2A ut. https://www.dustinhome.no/product/5010760304/pocketpower-11200mah-svart#specifications Den veier ikke så alt for mye heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drar tråden litt utenfor det trådstarter spurte om, men hvorfor ikke:

Jeg er ikke eletriker men skjønner at 2A lader raskere enn 1A.

Men har det noe betydning med hvor mye energi en kan hente ut av en batteripakke? Er det noe tap av mAh hvis en bruker 2A ut kontra 1A ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg bruker vanlige batterier til å lade mobil med guide 10. Er veldig fornøyd. Holdt til 18 dagers vintertur i forfjor. Kjøpte ekstra oppladbare. Har ladet både mobil og kamera, men må ofte gå via batteripakka for å lade. Noe med spenning?

Vanlige batterier som kun kan brukes en gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert solcelle-lader, men IMHO er kapasiteten ikke god nok til at det forsvarer vekt og kjøp. I stedet har jeg kjøpt oppladbare batterier av type Eneloop, som har lav selvutlading. Alle elektriske turting går på AA batterier, gps, kamera, radio, hodelykt, og mobil (via en boks med fire batterier og en ledning til mobil). Jeg fant billige batterier her http://eu.nkon.nl De har også gode ladere som lader hvert batteri individuelt. De trekker også fra eu-momsen når de sender, og har fungert utmerket ved de tre ganger jeg har kjøpt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... har det noe betydning med hvor mye energi en kan hente ut av en batteripakke? Er det noe tap av mAh hvis en bruker 2A ut kontra 1A ut?

 

Siden ingen har svart på det jeg lurte på, har jeg googlet litt selv :)

 

"If the battery were a perfect power source and behaved linearly, the discharge time could be calculated according to the in-and-out flowing currents. “What is put in should be available as an output in the same amount” goes the argument, and “a one-hour charge at 5A should deliver a one-hour discharge at 5A, or a 5-hour discharge at 1A." This is not possible because of intrinsic losses. The output is always less than what has been put in, and the losses escalate with increasing load. High discharge currents make the battery less efficient."

 

Det hevdes at energitapet mellom batteripakke og enhet er på 20-30%. Som går tapt i varme og "intrisic losses". (intrisic kan defineres som systemets naturlige/iboende egenskaper - og vil nok variere fra batterityper og produsenter).

 

Så et 10.000 mAh batteri leverer da kanskje i praksis ut 8.000 mAh med 1A uttak, og 7.000 mAh med 2A uttak.? Og det forklarer hvorfor et 3000 mAh batteripakke ikke kan lade et 3000 mAh telefonbatteri - Det er bare 2400 mAh tilgjengelig i banken...

 

Så hvis en har tid og lite mAh i "banken" bør lengre ladetid prioriteres framfor kort ladetid og høyt energitap. 

Det er kansje derfor solcelle-batteripakker har 1A uttak. For å få mest mulig juice ut av det som er i batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må man huske at et 5000mah batteri, betyr at man kan få ut 5000 mah fra full lading, til det er helt tomt. Tømmer man ett Lipo/Lifepo4 batteri, så ødelegger man det! ( batteripakker har nok beskyttelseskretser, så man får ikke kjørt det helt i kjelleren).

Av egen erfaring, så kan man regne med å utnytte ca 3/4 av ett litihumbatteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.