Gå til innhold
  • Bli medlem

Samekniv fra Abraham Mikkelsen.


REs

Anbefalte innlegg

Jeg ryddet litt i kjelleren og da dukket det opp en samekniv fra A. Mikkelsen.

Den var litt ødelagt. Messingringen mellom skaftet og bladet var borte så nå lurer jeg på om noen vet om denne bedriften finnes fremdeles eller om jeg må prøve å fikse den selv.

Jeg har søkt på nettet uten å finne annet enn historier om mannen eller kniven. 

post-4220-0-73447600-1415630068_thumb.jp  post-4220-0-85842200-1415630091_thumb.jp  post-4220-0-73688100-1415630111_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

REs. Jeg har ikke konkrete "ting" å komme med, har heller ikke søkt på nettet. Men så vitt jeg erindrer, etter samtaler med folk fra østfinmark, så var han trolig i pensjonsaldren, da jeg (og trolig du) var i tenårene. Så han er nok borte for mange år siden. Og så langt jeg vet er det ingen som overtok og drev hans smie videre. Sikkert noen som har noe mer konkret.

Skal være en bra samekniv, så jeg ville ha restaurert den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde kjeller, ville jeg nå vært på vei ned for å skifte lås etter @REs' innbrudd...

 

Har maken. Der har også messingringen løsnet, men jeg har satt inn noen kiler, så nå drar den ingen steder. Lakken på skaftet flasset av, så etter en rolig omgang sandpapir, har den slurpet i seg en liter linolje og ser bedre ut nå enn da den var ny... for tretti år siden.

 

Krever en del jobbing for å få noenlunde kvass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så den etter en stund.

 

Hei REs.  På hjemstedet mitt er det en gjeng pensjonister som steller med kniver.  Jeg har et slire der for reparasjon.  Om du vil kan jeg kontakte dem.

Det hadde vert supert. 

Jeg tenkte også på noe i de baner, men jeg kjenner ikke til noen som driver med dette her i området.

Det er noen pensjonister som driver med dreiing og diverse andre trearbeider på et sted som heter Varatun gård, men jeg tror ikke at de driver med kniver.

Hvis du har en slik kontakt så kunne jeg kanskje sende den i posten til deg og så kunne du ta kontakt med dem.

Den kommersielle delen kan lett ordnes ved at du bare gir meg et kontonummer og så putter jeg inn de kronene som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så den etter en stund.

 

Det hadde vert supert. 

Jeg tenkte også på noe i de baner, men jeg kjenner ikke til noen som driver med dette her i området.

Det er noen pensjonister som driver med dreiing og diverse andre trearbeider på et sted som heter Varatun gård, men jeg tror ikke at de driver med kniver.

Hvis du har en slik kontakt så kunne jeg kanskje sende den i posten til deg og så kunne du ta kontakt med dem.

Den kommersielle delen kan lett ordnes ved at du bare gir meg et kontonummer og så putter jeg inn de kronene som trengs.

Jeg tar med pcen og viser dem bildet i dag, så får vi høre hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde kjeller, ville jeg nå vært på vei ned for å skifte lås etter @REs' innbrudd...

 

ops, så det var derfor det var lit vanskelig å komme inn, og jeg var litt overrasket over at det trengtes en slik grundig opprydding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg henter opp igjen denne tråden siden det nå ser ut til at jeg nå klarer å få denne kniven i mer bruksvennlig stand enn den var i.

Jeg fant et gammelt margbein som så ut som det var gnaget på av en hund. Dette burde jeg klare å få noe utav.

DSC_0035.jpg

Hullet i beinet ble frest noe større, treverket på kniven ble laget en del tynnere og så ble en passende lang del av beinet delt i to.

Delene ble limt på skaftet med en passe mengde tokomponent Araldite lim og nå gjenstår bare sliping / pussing av beinet og et strøk lakk.

DSC_0048.jpg

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har undret på om du fikk fikset kniven. Men, dette er kreativt. :) Blir nok bra. Godt at kniven kommer til heder og verdighet igjen. Ryktene vil ha det til, at disse knivene var bedre enn knivene til konkurenten Strømeng. Knivskafet er også masurbjørk, i stendet for vanlig bjørk.

Håper du legger ut bilde, når du er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg pusset og slipt litt og den ble ikke så verst. Langt bedre enn den var i alle fall. Håndtaket kjennes bra ut så da er i hvert fall jeg fornøyd.

DSC_0047.jpg

Nå spørs det bare om jeg klarer å få den kvass. 

Kniven har tilhørt min kones bror. Han hadde sikkert tenkt at han skulle fikse den selv, men han fikk dessverre ikke tid til det. Han ble bare 26 år gammel.

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
19 minutes ago, stålmann said:

Fikk tak i et meget fint eksemplar av en 8 tommer Mikkelsen samekniv. Virker veldig solid . Fjernet lakk og erstattet med olje. Man kan altså forvente at dette er en bedre kniv en feks. Strømeng sine ? Noen meninger ?

Jeg vet ikke hvilket stål Mikkelsen brukte, bortsett fra at det var bladfjærer til biler. Jeg vil tro at det er forskjell i stålkvalitet fra bilprodusent til bilprodusent. Strømengknivene har gjennom årene brukt forskjellig stål, i de siste årene har de herdet stålet selv, i en spesiell prosess (induksjonsherding) som gir knivbladet forskjellig hardhet (eggen har en hardhet, ryggen en annen). Det gir kniven gode og allsidige egenskaper.
Om Strømeng eller Mikkelsen sine kniver er "best" avhenger av behov og type bruk. En reindriftsutøver bruker nok kniven på en annen måte enn den gjennomsnittlige turvandrer.
Det finnes andre produsenter av slike samekniver, og for alt jeg vet er noen av dem "bedre" enn både Strømeng og Mikkelsen sine kniver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.