Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe vinterpose. Men hvor varm!


vasall

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter mange kalde netter i to soveposer utenpå hverandre, har jeg tenkt å kjøpe meg en vinterpose. Har en Helium-pose fra før, som rekker ned til ca nullpunktet, og en Norheim-pose som også rekker ned dit. Disse to skal det gå helt greit å kombinere, selv om det blir trangt.

 

Har i det siste fått lyst på en pose jeg kan ha med på ski og teltur i Rondane vinterstid, og tenker at det ikke er not vits i å ha noen av disse posene som rekker ned til kun sju eller ti blå - det er da nesten alltid kaldere enn det i fjellet?! Synes det hadde vært surt å ikke kunne ta skiene fatt en helg det passer fordi det er for kaldt. Da eliminerer man jo mange mulige turer, og jeg har som omtrent nesten alle andre ikke friheten til å stikke ut når som helst.

Surt er det likevel at i mellomsjiktet mellom null grader og minus 10, er det kanskje litt overkill å drasse rundt på en fire kilos pose som fyller hele sekken. Det må jeg imidlertid leve meg, for jeg er jente og frossen, og nullposen jeg har er småkaldt allerede ved et par plussgrader.

 

Har derfor slitt veldig med det her - bør man ha en tresesongs pose, som går ned til noen minus, ideelt sett? Deretter en versting-pose til de virkelig blå nettene. Eller er det bare å venne seg til å gå med en pose som fyller femti liter av sekken.

Kinkig ting nr.2 - har et gavekort på noen tusen på gsport/gmax. HAR de egentlig noe brukbart der? Ser de har en del mammut, det er bra.

 

Noen tips? Evig takknemlig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har råd til en dunpose av god kvalitet så høres det ut som det vil være den beste løsningen. Da kan du få en pose med komfort på 15-20 grader som ikke veier noe mer en halvannen kg og tar relativt liten plass i sekken. Men du må nok opp i 3-4000 for å få en dunpose av brukbar kvalitet og enda noen lapper til om du vil velge helt fra øverste hylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forberedt på å bruke rundt 5000! Hørte av noen på G-sport at en pose som går ned til -20 ofte veier 3-4 kg. Mistenker dog at de ikke var særlig kompetente på friluftsutstyr der, sjappa var mer en klesbutikk enn tur/sportsbutikk spør du meg. Noe jeg synes de fleste er i den kjeden. Såg noen de hadde, de var like stor som en liten vaskemaskin-presset sammen. Har jo sett bedre, men var redd de var vriene å få tak i i Norge. Men kanskje jeg skal stikke ned og se! Har null erfaring med vinterposer, men om det du beskriver finnes, vore det helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er ikke noe varmt land sånn generelt.

En 3 sesongs som går ned til 5-6 minus er fint til mye av året. Så bør en vinterpose gå ned til 20-25, mer hvis du skal på ekstreme ting. Husk at et godt liggeunderlag er viktig på, blir det for tynt kan det bli kaldt i selv de dyreste posene.

Har du mer penger igjen da så kan det være greit med en lett sommer-/hyttepose.

Foretrekker selv poser i dun siden de veier og pakker langt mindre, men de koster mye mer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 kg er litt drøyt ja, da brukes det enten veldig dårlig dun eller tunge materialer. En av verdens varmeste soveposer veier ikke mer enn 2,3 kg (Feathered Friends Snowy Owl med komforttemperatur på -51C)

 

Anbefaler å sjekke ut posene til Cumulus. Har selv bare en sommerquilt derfra, men er godt fornøyd med den og har kun lest positive reviews av posene deres.

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/excuistic-1000?gid=4&vid=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 kg må være fiber-soveposer. Hvis du køber en god dun-sovepose, burde du kunne klare dig med den halve vægt, men disse soveposer er selvfølgelig dyre, og du må passe på, at de ikke bliver våde, for så mister de isoleringsevnen. Fiber-soveposer er lidt bedre til at bevare isoleringsevnen, selv om de bliver fugtige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. Synes ikke det kan kalles en vinterpose i Norge før den holder deg i ok form i 20 minus..Skjønner at Norge er ekstra kaldt, men synes det er på grensa til utrygt at sportsbutikker annonserer det som vinterposer. Ach so. Jepp, et godt liggeunderlag skal jeg ønske meg til jul! Og en tynn hyttepose har jeg.

 

 

Jepp. Vinterstid utenfor sesongen medfører så mye ekstra pakk uansett, at hver kilo blir evaluert. Ikke ekstremt, men ja. Kjennes unødvendig. Det er vel ikke dun i det hele tatt, antar jeg? Men ja, skal sjekke dem ut, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. Synes ikke det kan kalles en vinterpose i Norge før den holder deg i ok form i 20 minus..Skjønner at Norge er ekstra kaldt, men synes det er på grensa til utrygt at sportsbutikker annonserer det som vinterposer. Ach so. Jepp, et godt liggeunderlag skal jeg ønske meg til jul! Og en tynn hyttepose har jeg.

 

 

Jepp. Vinterstid utenfor sesongen medfører så mye ekstra pakk uansett, at hver kilo blir evaluert. Ikke ekstremt, men ja. Kjennes unødvendig. Det er vel ikke dun i det hele tatt, antar jeg? Men ja, skal sjekke dem ut, takk!

Sjekk denne: http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_makalu#_spiwory

Hvis du oppgraderer til beste dunkvalitet betaler du 3900,- for en som går ned til -23 C for deg som dame og veier 1,6kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv har eg ein vår/haust-pose som skal halde meg varm i 1-sifra kuldegrader og ein vinterpose som skal halde meg varm i alle aktuelle vintertemperaturar. Vinterposen tar sjølvsagt noko plass, men det er mange år sidan eg slutta å pakke han i sekken, pulk er til for å få med seg volumiøst vinterutstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kombo er:

  • Sommerpose som holder meg varm ned til 5-8*C (komforttemp på 5*C)
  • Vinterpose som jeg ikke har testa i skikkelig kulde enda (komforttemp på -25*C).
  • Lakenpose som gir et par ekstra grader og beskytter posen
  • Trekk som passer til begge soveposene som beskytter bedre for vær og andre ting

Skulle jeg finne på å campe i ekstreme temperaturer kan jeg bruke sommerposen inni vinterposen og få enda lavere komforttemperatur. I andre enden bruker jeg kun lakenpose ved overnatting i lavlandet midt på sommeren eller hvis jeg overnatter innendørs. Storfornøyd med å ha en så god kombinasjon som er så fleksibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle!

 

Takk for tips. Ble utover dagen mer og mer enig med dere, det må være en skikkelig pose! Dægen salte, Nimrad, den posen du linka til er jo helt rå. Og billigere enn mange.

 

Jeg endte dog opp med en Mammut-dunpose. Altitude exp winter. Hadde gavekort på flere tusen på gsport, og de arrangerte salg i sjappa akkurat i dag. Hadde én igjen. Litt lang, men ikke av de lengste. Komf. Temper -22, noe mindre for jenter - men har en fleecepose som minst gir den fem grader til. I tillegg er det plass til den tynne sommerposen min inni. 25%avslag og lappen min gjorde utslaget, ellers hadde jeg kjøpt noe frekkere på nettet. Men nøgd - relativt billig ble det, og under 2 kg!

 

Takk for tips alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.