Gå til innhold
  • Bli medlem

"Heisen tur" - Utskilt fra "Novembertur til Blåfjellenden"


REs

Anbefalte innlegg

Så flott at det gjekk bra, og at du prioriterar ein tryggleikskilo! Den ekstra kiloen med vindsekk og isolerande materiale alt etter årstid reiser eg ikkje ut døra uten. Det kan være ein sjeldan gong om eg skal på dagstur og meldingane er særs pålitelige, men då tek eg alltid med ein liten, komprimert pakke med folie. Skadar ein seg vert ein kald nesten uahvhengig av temperatur. Også viktig å halde skadde, blødande områder varme, for at blod skal koagulere og evt bløding stoppe. Førstekoaguleringa er den beste, og ein varm og innpakka kropp/skadestad er ein føresetnad. Drtte gjeld då sjølvsagt også ved indre blødningar, som ein ikkje alltid greier avdekke. Greit å då ha vore flre var. Vert mildt irritert når eg ser folk ukritisk gir blaffen i utstyr som Ikkje berre kan hjelpe dei sjølve, men også andre, om ulykka skulle inntreffe.

Du hadde vel ikkje ei komfortabel natt, men det gjekk takka være rutine, rett avgjerdsle til rett tid og litt ekstra utstyr! Flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Blackbrrd.

Jeg har opplevd å brekke beinet på en tur i nærområdet. Jeg hadde bare gått ca. 15 minutter fra bilen når jeg skled på isen og brakk høyre leggbein.

Jeg hadde telefon og god dekning så derfor ringte jeg hjem til kona og sa at det ikke ble noen tur like vel for jeg hadde brukket beinet.

Ikke spør hvorfor jeg ikke ringte etter hjelp, men kanskje det kommer av at jeg alltid har vert en av dem som rykket ut for å hjelpe andre, og når noe skjedde med meg så var det noe i programvaren oppe i hodet mitt som ikke var laget for å takle en slik situasjon.

Jeg laget en improvisert krykke av en stor gren fra et furutre, tok min 18 kilo tunge sekk på ryggen og klarte å ta meg tilbake til bilen på ca. 1.5 timer.

Så kjørte jeg hjem og fikk kona til å kjøre meg ned på legevakta. 

Greit med telefon når noe skjer. :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Blackbrrd.

Jeg har opplevd å brekke beinet på en tur i nærområdet. Jeg hadde bare gått ca. 15 minutter fra bilen når jeg skled på isen og brakk høyre leggbein.

Jeg hadde telefon og god dekning så derfor ringte jeg hjem til kona og sa at det ikke ble noen tur like vel for jeg hadde brukket beinet.

Ikke spør hvorfor jeg ikke ringte etter hjelp, men kanskje det kommer av at jeg alltid har vert en av dem som rykket ut for å hjelpe andre, og når noe skjedde med meg så var det noe i programvaren oppe i hodet mitt som ikke var laget for å takle en slik situasjon.

Jeg laget en improvisert krykke av en stor gren fra et furutre, tok min 18 kilo tunge sekk på ryggen og klarte å ta meg tilbake til bilen på ca. 1.5 timer.

Så kjørte jeg hjem og fikk kona til å kjøre meg ned på legevakta. 

Greit med telefon når noe skjer. :thumbsup:

Haha! Det der er jo mildt sagt litt tøysete :D Men du holdt deg i det minste varm da vil jeg tro. Er jo kjedelig å fryse også ;)

Men det er tydelig at noen er tøffere enn andre. Jeg hadde sikkert hylt i telefonen tipper jeg. Har aldri brukket noe, så jeg vet ikke hvordan det føles.

Hva sa kona når du kom hjem forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Det der er jo mildt sagt litt tøysete :D Men du holdt deg i det minste varm da vil jeg tro. Er jo kjedelig å fryse også ;)

Men det er tydelig at noen er tøffere enn andre. Jeg hadde sikkert hylt i telefonen tipper jeg. Har aldri brukket noe, så jeg vet ikke hvordan det føles.

Hva sa kona når du kom hjem forresten?

Det er ikke så veldig vont å brekke et bein. Ofte smeller det som om du brekker en tørr kvist, eller som å brekke et kosteskaft, avhengig av størrelsen på beinet.

Men det blir verre og verre etter hvert.

Det er ikke nerver i beinet, men alle beina er dekket av et tett nettverk av nerver og når beinpipene ligger og kutter og skjærer i nerver og vev rundt bruddet så er du ikke i tvil om at noe er galt.

Etter 25 års ekteskap så er det ikke mye som overrasker kona mi. Hun er vandt til det meste, og det blir bare verre og verre når hun har en mann hvor kroppen er kommet i reparasjonsalderen mens hodet fremdeles er i tyveårene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig vont å brekke et bein. Ofte smeller det som om du brekker en tørr kvist, eller som å brekke et kosteskaft, avhengig av størrelsen på beinet.

Men det blir verre og verre etter hvert.

Jeg kan underskrive på dette. Jeg har også brukket beinet på alenetur Selv hørte jeg tydelig at benet knakk, en lyd omtrent som du brekker en tørr kvist.

Jeg gikk også et stykke for å få hjelp. (med sekken på ryggen - jeg kunne jo ikke la den ligge igjen...)

 

Og det ble først skikkelig vondt, da jeg etter noen timer skulle hinke ut til helikopteret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs

Kjente gåsehuen da jeg leste ".....og jeg rutsjet utfor kanten og landet delvis på beina og på sekken ca. 3 - 4 m. lenger nede....."

Godt å høre at det gikk bra med ølen :thumbsup::whistle:

Ja, den lå nederst i sekken sammen med "kjøkkenutstyret".

Første boksen ble åpnet neste morgen så de fikk litt tid på å roe seg ned etter fallet.

 

P.s.

Nå oppdaget jeg nettopp at jeg faktisk har en app på telefonen min som heter "Hjelp 113-GPS" og som er utgitt av Norsk Luftambulanse.

Ved å trykke på den så får jeg opp koordinatene til stedet jeg befinner meg.

Kanskje jeg skulle tatt med meg telefonen like vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....Nå oppdaget jeg nettopp at jeg faktisk har en app på telefonen min som heter "Hjelp 113-GPS" og som er utgitt av Norsk Luftambulanse......

De har en tilsvarende app som er beregnet for når du er utenfor Norges grenser som heter "Hjelp utland"

 

http://www.norskluftambulanse.no/forbered-deg-nodapp/

Appene finnes for alle platformer og lastes ned fra app butikken til din platform. Linkene fra Luftambulansens hjemmeside er desverre kun til iTunes - de tror visst alle er offer for eplemafiaen.

 

App_Hjelp_GPS_113.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste om ei speiderjente (i Drammens Tidene), som også fikk problemer nå sist lørdag. Hun var fra Sætre i Hurum og skulle ta en prøve som kalles Rover. Har ikke vært i speideren og ikke noe kjenskap til prøven hun skulle i gjennom. Det skrives at hun er erfaren med vær og vind. Hun ble plassert ut nær bebyggelse. Og skulle ta seg frem i kuppert skogstereng, i søndre del av Finnemarka (også kalt Drammensmarka). Hun starter på ca 200 m.o.h. ved Årbogen. Ankomststed er Eiksetra på ca 400 m.o.h., ca 1 mil i luftlinje. Litt avhening av valg av rute, men det meste av terrenget er på 4 - 550 m.o.h.

De siste ukene har det vært mye gråvær (med en del regn)og noen steder ligger det igjen noe snø, skogsbunn er mettet med vann. Og det var fare for både tåke og noe nedbør i helgen. Kunne også komme som snø, med minimalt væromslag.

Hvordan hun var kledd vet jeg ikke, men hun hadde JOGGESKO på beina! Og det for å gå i et ukjent skogsområde? Er ikke så godt kjent selv, i den søndre delen av Finnemarka. Men ser av kartet, at turen kan være utfordrende, hvis hun skulle bruke terreng/stier og ikke tilatt å bruke skogsbilveger. Et virvar av stier, med mange kryss og muligheter for å gå feil. Selv om jeg sjelden bruker merkede løyper selv (som hun forsøkte), vet jeg fra andre deler av marka, at stiene kan være utydelige og dårlig merket. Som artikkelen viser så fikk hun også tåke og regn. Vil også nevne, at gennerelt så er det meget dårlig mobildekning i Finnemarka. Selv NMT450 hadde problemer der. Der hun befant seg var det dekning, men hun hadde dårlig batteri.

Så at hun gikk feil og havnet ca 1 km sør for mål, før hun forsto hun hadde gått seg bort, er kanskje ikke så rart. Tror en skal holde "tunga rett i munn" på en slik tur, uten loklakjennskap. Les selv: http://www.dt.no/nyheter/takker-joggeren-som-fant-henne-i-skogen-1.8648015

Men jeg undrer på hvilken opplæring de får i Speideren, om å kle seg etter forholdene. Her skotøy! Og om bruk av kart og kompass. Hvis ikke jenta selv forsto, at hun burde hatt noe annet på beina, så undrer jeg meg også på foreldre som sender jenta avgårde med joggesko. Og ikke minst på de som er ansvarlige for prøven, hvordan kunne de tillate at hun startet i dette området, unnder slike forholder, med joggesko?

Burde kanskje vært en egen tråd om speideren, eller om å rote seg bort med dårlig utstyr/lite forbredt. Vet bl.a. at trådstarter har mange år i speideren, selv om jeg antar fokus kan være litt varrierende fra gruppe til gruppe. Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en tilsvarende app som er beregnet for når du er utenfor Norges grenser som heter "Hjelp utland"

 

http://www.norskluftambulanse.no/forbered-deg-nodapp/

Appene finnes for alle platformer og lastes ned fra app butikken til din platform. Linkene fra Luftambulansens hjemmeside er desverre kun til iTunes - de tror visst alle er offer for eplemafiaen.

 

Jeg har luftambulansens 113-app på Android. Den for Norge er gratis, den for utlandet må man være "medlem" for å få lastet ned, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tiur3

Hvilken opplæring som gis i speideren avhenger helt av hvilke ledere de har. Jeg kjenner litt til Roverne fra Madlaspeideren utenfor Stavanger. De har en egen beredskapsgruppe som driver med samme type beredskap som Røde Kors Hjelpekorps og har svært dyktige medlemmer, men det betyr ikke at du finner samme kvalitet over hele landet.

At foreldrene sende jenta ut på joggesko er ikke uventet. Foreldrene til speiderne trenger ikke ha kunnskaper om det ungene driver med.

Jeg har selv vert leder både i speideren og i ungdommens Røde Kors og på en tur med URK var det, selv etter grundig opplæring og informasjon, en jente som stilte med en svær ishockey bag i stedet for ryggsekk. På en speidertur kom en gutt men en liten ryggsekk, en bærepose i ene hånda og soveposen under armen.

Jeg foreslo at han kanskje burde få seg en bedre ryggsekk, men moren insisterte på at det var bedre å fordele bagasjen litt rundt om på kroppen enn å ha alt på ryggen.

Interessant teori, men turfolk har vel motbevist den i flere generasjoner.

 

Speideren har et eget diskusjonsforum på speiding.no Det er åpent for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har luftambulansens 113-app på Android. Den for Norge er gratis, den for utlandet må man være "medlem" for å få lastet ned, tror jeg. 

Å, sier du det ? Jeg har da lastet ned begge uten at det kostet noe, men det kan hende det koster å bruke den. Jeg har ikke brukt noen av dem. Jeg er riktignok medlem av Norsk Luftambulanse, men de spurte ikke om noe sånt for å laste den ned og installere.

 

Ellers synes jeg medlemskap der er ti ganger bedre enn en kvasi tv askjon som til syvende og sist, foruten å gi nordmenn god selvfølelese, i stor grad bare finansierer korrupte systemer i diverse u-land

 

[edit]: startet appen for utland nå og den spurte om jeg var medlem og ba meg taste inn tlf nr. da jeg gjorde det fikk jeg en SMS med en kode som jeg måtte skrive inn også fikk jeg alternativ om å ringe Norsk Luftambulanse alarm sentral, UD, eller lokalt nødnummer. Når jeg nå starter appen etterpå "logger" den inn automatisk så jeg kommer direkte til nødnummerene. Greit å aktivere appen før man resier fra Norge kanskje.

 

Den andre appen, den for innland, starter uten at jeg må "logge" inn og ga meg nøyaktig posisjon ila 3 sekunder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.........På en speidertur kom en gutt men en liten ryggsekk, en bærepose i ene hånda og soveposen under armen.

Jeg foreslo at han kanskje burde få seg en bedre ryggsekk, men moren insisterte på at det var bedre å fordele bagasjen litt rundt om på kroppen enn å ha alt på ryggen.

Interessant teori, men turfolk har vel motbevist den i flere generasjoner.......

 

3-2-1 - cue @Grimner :fear::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende lesning og eksempel til etterfølgelse... nei, det blir feil :) Eksempel til ettertanke.

Nevnt det før, men jeg ser med skrekk tilbake på mange, lange dagsturer uten sekk. Gikk jo bra, men noen timer tåke og en skade...

 

GPS kunne nok vært til hjelp, men tåka gjør rare ting med folk. Ser ikke bort fra at jeg, i @REs sko, ville ha sittet nede i søkket, slått på GPS'en, sett på det fine fargekartet og sagt "Ikke søren om jeg sitter to hundre meter bortenfor stien. Jeg har gått der hundre ganger før og har aldri sett et gjel som dette. Var det ikke spådd solstorm i kveld?"

GPS'en er ikke bedre enn hjernen som tolker informasjonen. Så for min del betyr tåke leir.

 

 

Moren til speidergutten har jo rett i påstanden over kortere avstander, men ikke over flere timer i terreng. Da blir selv den letteste sovepose tung å bære i hånda. Pussig nok er det fortsatt noen som insisterer på å bære tungt på føttene, som jo blir noe av samme greia.

@7homas: Lurer på om jeg skal skifte navn til Kengurumamma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo @Grimner en av disse som avlaster ryggen med alternativt bæresystem foran hvor han fortsatt har armene fri til å klø seg i r... eller annet, og jeg mener jeg så en illustrasjon som viste at den totale belastningen ble lavere ved å fordele tyngden. Noe med vektstangprinsippet og senterlinjen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tiur3

Hvilken opplæring som gis i speideren avhenger helt av hvilke ledere de har. Jeg kjenner litt til Roverne fra Madlaspeideren utenfor Stavanger. De har en egen beredskapsgruppe som driver med samme type beredskap som Røde Kors Hjelpekorps og har svært dyktige medlemmer, men det betyr ikke at du finner samme kvalitet over hele landet.

At foreldrene sende jenta ut på joggesko er ikke uventet. Foreldrene til speiderne trenger ikke ha kunnskaper om det ungene driver med.

I tilfellet jeg sikter til, så var det en undom på 15 år. Og når hun skulle opp til denne prøven, så burde hun vært berde instruert og fått bedre opplæring. Eller nektet henne å gå ut på denne prøven, hvis lederene viste noe om området og så fottøyet. Hadde hun ikke tilfeldigvis truffet denne joggeren, hadde det trolig blitt en større leiteaksjon. Og området er ikke så lett å søke i, spessielt etter mørkets frembrudd og tåke.

 

Ser eksemplene dine. Men jeg mener likevel at opplæringen er for dårlig, når de stiller så dårlig forberett. Selv om jeg vet, at en ikke kan sikre seg helt mot dumskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nesten utelukkende i joggesko (goretex) har du ullsokker inni, så blir du muligens våt hvis det er veldig vått, men du blir ikke kald.

Hun ble tydeligvis våt på beina og kald. Hun nevner også at hun følte hun gikk i bekker. Så mye vann, var det i skogen. Og så skulle hun opp i høyden, der det kunne være kuldegrader. Vanskelig å holde kroppsvarmen også med dårlig sikt. Da blir en usikker på hvor en skal gå og en må gå mer forsiktig. Er en i tilegg litt marginalt kledd på kroppen/hode, taper en for mye kroppsvarme og det kan være farlig, hvis føttene mister mye temp.

 

At du går i joggesko når det er mye vann i marka/skogen og det er rundt null grader, er opp til deg. Sommertid blir noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nesten utelukkende i joggesko (goretex) har du ullsokker inni, så blir du muligens våt hvis det er veldig vått, men du blir ikke kald.

Da antar jeg at du ikke går i Lyse- eller Ryfylkeheiene. Da hadde du ikke gått mange turer før du hadde ønsket deg noe med stivere såler.

Her går du så mye på spisse steiner og kvasse berg at du etter en stund på joggesko ville ha følt det som om du hadde fått fotsoneterapi.

Hvis du ikke har prøvd fotsoneterapi så kan jeg bare si at det er jæ . . . . vont. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da antar jeg at du ikke går i Lyse- eller Ryfylkeheiene. Da hadde du ikke gått mange turer før du hadde ønsket deg noe med stivere såler.

Her går du så mye på spisse steiner og kvasse berg at du etter en stund på joggesko ville ha følt det som om du hadde fått fotsoneterapi.

Hvis du ikke har prøvd fotsoneterapi så kan jeg bare si at det er jæ . . . . vont. 

 

Finnes jo joggesko beregnet for litt tøffere terreng også da. Jeg bruker Salomon XA Ultra 2 og de synes jeg er komfortable også i litt ulendt terreng både på merket sti og utenfor stien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da antar jeg at du ikke går i Lyse- eller Ryfylkeheiene. Da hadde du ikke gått mange turer før du hadde ønsket deg noe med stivere såler.

Her går du så mye på spisse steiner og kvasse berg at du etter en stund på joggesko ville ha følt det som om du hadde fått fotsoneterapi.

Hvis du ikke har prøvd fotsoneterapi så kan jeg bare si at det er jæ . . . . vont. 

Stemmer, jeg går i områder rundt Kongsberg, Blefjell og Lifjell. Det er knapt nok en skarp stein å finne. Er vel heller et problem med at det er myrete endel steder. Har blitt våt på føttene til tider, men det spiller ikke noen rolle så lenge man er ok kledd på resten av kroppen og har ullsokker. (Har noen fjellstøvler som jeg bruker hvis det er veldig steinete, kaldt eller veldig vått, men stort sett så funker det bra med joggesko.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også lette sko(Salomon xa pro mid gtx) om sekken er forholdsvis lett og det ikke er mye ur, myrete eller kaldt. Verdt å merke seg er at stabiliseringsmuskulaturen rundt anklene krever litt tilvenning om man er vant til å gå med fjellstøvler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening bør folk velge både klær og fottøy, etter tur og værforhold. Å gå med lett "opppakning" (eller uten sekk), på stier/veg, sommerstid når det er tørt i marka, skogen og enkelte fjellområder, er nok ikke et problem. Sommerstid så tørker det raskt opp i terrenget etter regn. Men seinhøstes, suger ikke trær og plantevekster vann lenger og bakken blir raskt mettet med vann. Og det forbilr der lenge. Så på denne tiden av året er det bløtt og mye vann de fleste steder i skogen, selv på stier. Samme kan gjelde enkelte fjell områder, etter at lauet på bjørka faller av og det er myrlendt.

 

Tung oppakkning, eller på steinet grunn, mener jeg folk bør bruke skotøy med støtte for anklene. Samme gjelder for de som går utenfor stiene. Og skal en til ukjent område, bør en sikre seg med godt skotøy for alle forhold. Kanskje en grunn til, at de som går mye i fjellet bruker fjellstøvler. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.