Gå til innhold
  • Bli medlem

Opplevd noe livsfarlig i vinterfjellet?


Fjellhjerte

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter noen jeg kan intervjue til en sak om sikkerhet i vinterfjellet.

 

Har du/noen du vet om kommet utfor en livsfarlig situasjon i den norske fjellheimen vinterstid? Det kan være en ulykke eller dårlig vær. Rett og slett en overlevelseshistorie. Fortrinnsvis Sør-Norge.

 

Send meg PM for tips/kontakt og mer info   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan ligge skjulte dype kløft i snøen mot toppen av bratte skråning eller isbreer i bevegelse. Snø/isbreer siger nedover spesielt om våren og sprekker bort fra fjellsiden, samtidig som vinden fort blåser kløfta tett med et tynt lag snø helt øverst. Skumle greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg akkurat trengte et Seaking helikopter på min første fisketur denne våren etter å ha falt noe over 1 meter loddrett gjennom en skjult sprekk som lå rett ved siden av en bratt bergknaus . Tok et lite skritt fram rett etter at bildet ble tatt og falt nedi til brysthøyde der hvor pilene er. Ble noe knuffing og av med sekken for å komme opp, men tenker mye i ettertid om hvor farlig det kan bli alene uten dekning nedi verre sprekk.

post-12146-0-17694000-1415624436_thumb.j :mrgreen:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En sak om sikkerhet i vinterfjellet", "livsfarlig", "leitamanskaper"...

Hadde nok vert mer aktuell om du fortalte hva du ville med historien, ingen der er interessert i enda en tabloid "artikkel" om friluftslivets FARLIGE natur...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste historiene ender godt, da mye takket være letemannskaper. Jeg tror enda fler historier ender godt takket være flaks - og disse kommer aldri ut i lyset. Enten fordi man ikke er klar over det selv, eller fordi man skammer seg en smule.

 

Vi var 3 kompiser på en overnattingstur i Ryfylkeheiene januar 2012. Gikk fra Haukeliseter fjellstue klokka 13 på dagen i retning hytta ved Holmvatn. Det er 19 km inn og ble mørkt i god tid før vi kom frem.

Plutselig skjønte vi ikke helt hvor vi var på kartet. Det er heller ingen kvisting så tidlig i sesongen. Heldigvis var det 3 minusgrader, stjerneklart og vindstille.

Når vi til slutt kom frem til Holmvatn ante vi egentlig ikke hvor på vannet vi hadde entret. Kom vi østfra eller sørfra? Vi slo på hodelyktene og delte oss en periode i 2 - jeg alene og de to sammen -  for å se om vi kunne ense noe.  Kompisen drar så frem "Norgeskart"-appen på Iphonen sin - og den geleidet oss faktisk rett på hytta. De er på rett kurs og jeg er på feil så de hanker meg inn igjen.

Vi stavret oss over vannet i 40 cm nysnø - en av oss med Fischer racingski...

Når vi klatret den bratte skråningen fra vannet opp til hytta så jeg noen mørke konturer nede på vannet. Det så ut til å bevege seg...reinsdyr? Neei...er nok bare noen store steiner ble vi enige om.

Vi fikk spadd oss ned til inngangsdøra og hadde en fin natt i hytta. Neste morgen våkner vi til en flott soloppgang over Holmvatn. Fra det store stuevinduet ser vi skisporene våre fra i går kveld. Vi ser de 100 meterne jeg gikk alene. Holmvatn er regulert og vi har gått slalom mellom åpne, mørke råker. 15 meter fra der jeg snudde er det åpent vann.

Det er slik gutter blir menn fikk jeg høre. Det er også slik idioter drukner.

 

Jeg har også en historie fra reinsjakta senere det året hvor en kompis og jeg bestemte oss for å ro over Songavatn i Vinje i sterk kuling og meterhøye dønninger. Så jeg har visst ikke lært noen ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler, Kikut :)

 

Tanken er at det skal være en sak der noen har kommet utfor en skummel situasjon, men der det har endt godt. Rett og slett erfaringer og tanker rundt dette - forhåpentligvis slik at andre kan lære av det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler, Kikut :)

 

Tanken er at det skal være en sak der noen har kommet utfor en skummel situasjon, men der det har endt godt. Rett og slett erfaringer og tanker rundt dette - forhåpentligvis slik at andre kan lære av det også. 

 

Går det an å spørre hva du skal med dette? Skriver du oppgave eller artikkel eller noe sånt? Skal det publiseres noe sted? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.