Gå til innhold
  • Bli medlem

10 ting som gjør turen litt bedre


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

http://e24.no/livsstil/ute/10-ting-som-gjoer-turen-litt-bedre/23331291

 

Under tittelen 10 ting som gjør turen litt bedre

Dette mener fjellguider og turfolk folk flest bør ha i sekken.

1. Duct-/gaffa-/sølvtape

2. Pocket chainsaw

3. Tissetrakt for jenter

4. Gladpack

5. Stekeovn

6. Plaststrips

7. Espressomaskin

8. Grillpinner

9. Tynt tau

10. Eggeholder

 
Av disse 10 tingene er det bare 2 jeg har i min sekk - gaffateip og tynnt tau. Klarer vi å komme på 8 ting som er mer praktisk enn dette som gjør turen bedre og som man kan ha i sekken sin?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan skal man grille pølser uten grillpinner??? Og hvordan skal egget holde seg opp uten eggeholder????

 

Nå vet jeg ikke hva som er standardutstyr, men her er mine tips:

Ekstra bra dasspapir med god sugeevne - kan brukes til å tørke fisken bedre når du skraper vekk skjellene. 

Ferdigblandet mel, salt og pepper som brukes på fisken. 

Ferdigblandet pinnebrød. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Sportstape (bedre og mindre enn gaffa)

2. Halvliters plast-brusflaske til vann etc.

3. Salt og pepperbeholder ink. noen riskorn (for å unngå klumper)

4. Lighter (fyrstikker kan kondensere og bli våt)

5. Kniv,skje og gaffel gjør det lettere å få i seg næring

6. Myggmiddel

7. Liten og lett engangsponcho til 20 kr for våte dager

8. Plastpose (til søppel, fisk etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Pocket chainsaw, er det noen som "bruker" dette på tur, har prøv forskjellige typer og kan ikke si annet at de er ubrukelig. men det er meg da. 

Selv har jeg alltid med litt tynt tau, bestikk og tenn stål. Egg holder, grillpinner og  Espressomaskin har aldri vært i tankene. Plast strips har jeg med på Kanoturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Pocket chainsaw, er det noen som "bruker" dette på tur, har prøv forskjellige typer og kan ikke si annet at de er ubrukelig. men det er meg da. 

Selv har jeg alltid med litt tynt tau, bestikk og tenn stål. Egg holder, grillpinner og  Espressomaskin har aldri vært i tankene. Plast strips har jeg med på Kanoturer.

 

Samme erfaring som deg. Er såpass tregt å bruke at om greina er for tykk til å knekke er den sannsynligvis for tykk til at man gidder å sage den av med en slik sag også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gorilla tape og ikke gaffa. Men sjeldent det blir brukt. Liker også å ha med nål og litt tråd, kan være kjekt å ha noe å reparere med, tar ikke så veldig mye lenger tid å sette to sting i jakka/buksa hvis du får rift enn å tape det. Holder også mye bedre. Har også alltid med en liten øks, klarer meg helt fint med den og en vanlig kniv. Tarp er ett must!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Av disse 10 tingene er det bare 2 jeg har i min sekk

 

Det er 2 fleire enn kva som er i sekken min. Det er nettopp å la vera å ta med unødvendige ting eg har brukt for å halde vekta på sekken nede, heller enn å kjøpe dyre, slitesvake alternativ for å spare vekt. Og det har eg tenkt å fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekeovn??? I sekken??? Er da ikke sherpa, heller!

 

Ellers så har jeg 4 av disse som blir med ofte

1. Duct-/gaffa-/sølvtape - Har alltid noen runder rundt drikkeflaska.

2. Pocket chainsaw - Søppel

3. Tissetrakt for jenter - Det slipper jeg :)

4. Gladpack - Egentlig ikke så dumt. Kan brukes til sår/brannsår/avstiving av spjelk + det vanlige. Har likevel ikke det med.

5. Stekeovn - Hæææ?

6. Plaststrips - Ja, har noen med. Kan brukes til mye... reperasjon bl.a.

7. Espressomaskin - Har aldri falt meg inn...

8. Grillpinner - Utrolig at dette er handelsvare... er vel som vann på flaske i butikken.

9. Tynt tau - Ja. Har alltid med litt paracord.

10. Eggeholder - Bruker alltid denne på tur når jeg skal ha med egg.

 

Og så, for å svare på spørsmålet, hehe.

1. Noen siplockposer

2. Et par strikk

3. Stormligther

4. Sugru

5. Myggnett/myggmiddel

6. Klortabletter

7. Kniv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Väldigt lite som passar min stil på tur i denna listan, ska jag sätta etikett på mig själv så skulle jag kalla mig fastpacker.

Här kommer min lista.

3. Hunden. Nytta: kan bära sin egen packning. Hygge: uverderlig!

4. Trailrunnerskor av barfota/null drop-typ. Nytta: Ingen gnagsår. Hygge: väldigt fint med hela fötter.

5. Hundpåsar. Nytta: Massor! Att plocka bär och sopp i, bruk som vattentät barriär i skorna, som vantar på oväntat kalla, blöta och/eller blåsiga dagar, skräppåse, förvara mat du inte orkat spisa opp, att plocka näver och annat tände i medan det är torrt, förvaring av flaska med bränsle till köket, använd som liten vattentät packpåse, förvaring av mobiltelefon, kamera mm på regniga dagar och mycket annat.

Och naturligtvis att plocka upp efter hunden när det behövs.

Hygge: nja, se ovan och välj efter bruksområde..

6. DEN tingen som ligger kvar hemma istället för att tynga i säcken. Nytta: jag har annat som jag kan bruka istället för att få samma aktivitet utfört. Hygge: ja, hygger mig med lätt säck.

7-10. Se nr 6.

Undrar vilka fjällguider och turfolk som utformat denna listan?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://e24.no/livsstil/ute/10-ting-som-gjoer-turen-litt-bedre/23331291

 

Under tittelen 10 ting som gjør turen litt bedre

Dette mener fjellguider og turfolk folk flest bør ha i sekken.

1. Duct-/gaffa-/sølvtape

2. Pocket chainsaw

3. Tissetrakt for jenter

4. Gladpack

5. Stekeovn

6. Plaststrips

7. Espressomaskin

8. Grillpinner

9. Tynt tau

10. Eggeholder

 

Av disse 10 tingene er det bare 2 jeg har i min sekk - gaffateip og tynnt tau. Klarer vi å komme på 8 ting som er mer praktisk enn dette som gjør turen bedre og som man kan ha i sekken sin?

Av de nevnte tingene, har jeg med 1 - en.

Strips.

Og jeg mener strips til å lukke sår med.

Det er en av de få førstehjelpstingene jeg virkelig har fått bruk for.

Alltid med i sekken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ziplockposer

litt gaffa

en ekstra skolisse

cognac

god kniv

Litt alufolie til matlaging

Tennstål

eggbeholder er kjekt hvis jeg har med egg på turen

Litt bomull, fin for å starte bålet.

når det gjelder pocket chainsaw så har jeg god erfaring med slik. Da snakker vi ikke slik som bare er en wire, men slikt kjede med tenner.

synes den sager bra. Litt tyngre å bruke enn en god håndsag men det pakker jo instørrelse med en snusboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Duct-/gaffa-/sølvtape
Selvsagt.
 
2. Pocket chainsaw
Trådutgaven er rimelig ubrukelig
 
3. Tissetrakt for jenter
Ikke dum for jenter/damer/kvinner, men ikke nødvendig for min del.
 
4. Gladpack
Aldri hørt om.
 
5. Stekeovn
Og hvor mye veide den?
 
6. Plaststrips
Et par stykker i tilfelle.
 
7. Espressomaskin
Veier for mye, men fersk espresso er nå godt på tur.
 
8. Grillpinner
Så du har bål å grille på, men ikke nok kvist til å spikke pinner?
 
9. Tynt tau
Jepp.
 
10. Eggeholder
Bære egg... i en eggeholder... tungt, høyt volum, tar heller med
 
11. Tørrmelk
Bland med "ferdig" kakao og få en feit og søt drikk.
 
12. Flerbruksverktøy
Kan like gjerne være en lommekniv med verktøy. Føres på kontoen for i tilfelle.
 
13. Sjokolade
I alle varianter.
 
14. Nøkkel til DNT-hytte
Forskjellen på innendørs og utendørs en mørk og stormfull natt.
 
15, Hals/skjerf/tørkle
Mange variasjoner. Kan svale så vel som varme.
 
16. Kart i plastmatriale
Holder koken lengre enn papir.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Forsvarets fotposer

 

2. Fyre opp bålet med flint, stål og chaga

 

3. Å ha en sprettert i baklomma, bare for å ha den der :-)

 

4. Steinslynge i den andre lomma, ren uforfalska morro :-)

 

5. Kniv

 

6. Sag

 

7. Øks

 

8. Hengekøye

 

9. Fiskestang

 

10. God bok

 

11. Tørre ullsokker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvordan tur jeg skal på. Om jeg skal på fjellet er lista anderledes enn om jeg skal i skogen. Hvor mange dager jeg skal være ute har jo også en betydning. Men det som jeg alltid har med på tur er:

 

1. Hunden min. Nytte-Tja, ikke enda, nå bærer han kun sin egen mat, men når han blir voksen kan han bære litt for meg også. Hygge-Turen blir ikke den samme uten :)

2. Sportstape. Nytte-Foreløpig bare for å forhindre gnagsår, men kjekt å ha. Hygge-Litt, det er jo hyggelig å ikke ha vondt når man går.

3. Stormlighter. Nytte-Helt klart. Hygge-Ja, om man er i skogen så kan man få fyr på bålet.

4. Førstehjelpsutstyr. Nytte-Ikke så mye enda, heldigvis. Hygge-Vil vel ikke påstå jeg hygger meg når jeg får bruk for det.

5. Lue. Nytte-Ja, på nesten alle turer på fjellet. Hygge-Ja, det er kos å være varm på ørene.

6. Langline eller kobbel. Nytte-Ja, når hunden ikke vil høre. Kan også brukes som tau om man skulle trenge det. Hygge-Nei!

7. Mat. Nytte-Definitivt. Jeg fungerer ikke når jeg er sulten. Hygge-Stort sett, men ikke så veldig i 20 blå og stiv kuling.

8. Vannflaske. Nytte-Jepp. Hygge-Vel, tilgang til vann gjør ihvertfall så det ikke blir uhygge.

9. Kniv. Nytte-Ja. Hygge-Nei, eller, noen ganger er det jo hyggelig å spikke litt

10. Do-papir. Nytte-Ja, uten at jeg skal gå mer i detalj. Hygge-Absolutt ikke.

Tror det er alt det jeg alltid har med på tur. Ihvertfall om turen er mer enn 3 timer lang.

 

Så til lista til fjellfolket:

1. Duct-/gaffa-/sølvtape - sportstape gjør samme nytta

2. Pocket chainsaw - om jeg skal i skogen og planen er å lage bål så har jeg med en vanlig tursag

3. Tissetrakt for jenter - Tror ærlig talt ikke jeg hadde klart å tisse på den måten, hadde garantert fått spærre. Er da ikke så ille å sette seg på huk.

4. Gladpack - Aldri tenkt på engang

5. Stekeovn - Har med primus om jeg har tenkt til å lage mat eller koke vann, men stekeovn var da litt voldsomt.

6. Plaststrips - Plaststrips minner meg for mye om jobb så det får ikke være med på tur

7. Espressomaskin - Om jeg skal slå på stortromma hva gjelder kaffe så har jeg kokekaffe, ellers går det i pulverkaffe

8. Grillpinner - Ehh...om man er et sted hvor man finner ved til pølsebålet så finner man da noe å spikke pølsepinner av også.

9. Tynt tau - Må være denne langlina da, men hadde jeg ikke hatt hund hadde jeg ikke hatt noe som lignet på tau heller.

10. Eggeholder - Tåler ikke egg så da er vel poenget med eggeholder også litt borte, men jeg hadde ikke hatt det med på tur uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Duct-/gaffa-/sølvtape - Gorillatape er ganske bra. Ellers funker jo sportstape også til det meste.

2. Pocket chainsaw - De typene jeg har prøvd har vært fullstendig ubrukelige. Sparkevillige bein er mer effektivt.

3. Tissetrakt for jenter - Er ikke i målgruppa men ei flaske å tisse på på uværsnetter kan være greit.

4. Gladpack - Huh???

5. Stekeovn - Om man skal på tur med bobil er det sikkert greit men hva det har på denne lista å gjøre fatter jeg ikke.

6. Plaststrips - Tja, tjo...aldri hatt behov for det så har heller aldri tatt det med. Nå driver jeg ikke med allykano heller...

7. Espressomaskin - Slikt har jeg da ikke hjemme engang! Instantkaffe får holde. Kokekaffe om jeg virkelig skal sløve ved bålet.

8. Grillpinner - Spikkes på stedet!

9. Tynt tau - Bruker flaggstangsnor til å henge tarpen over på en del turer. Ligger igjen hjemme om ikke tarpen er med.

10. Eggeholder - Blir med på en og annen "velferdstur" med korte vandringer så man får egg & bacon til frokost!



Min liste:
1 Tape. (Gaffatape, gorillatape, sportstape etc) Div nødreperasjoner av kropp, klær og utstyr.
2. Tau til å henge tarpen over. Får ei fin tørkesnor i ly av duken som bonus.
3. Alu-folie for steking av fisk på bålglørne.
4. Rema-pose eller lignende for å samle søpla i.
5. Camp-sko av type joggesko, trailsko etc. Greit å ha noe tørt og lett på såre og slitne bein etter en lang marsj. Foretrekker sko med goretex til dette formålet siden det fort kan bli vått uansett.
6. Nalgeneflaske med målestreker. Kan både brukes til vanndrikking, til å blande pannekakerøra i samt fungere som varmeflaske/sokketørker over natta.
7. Kniv. Har oftes med to. En til fisk/vilt og en til generelt dilldall i camp.
8. En god bok eller to. Kommer godt med på solo-turer om værgudene viser vrangsida noen dager.
9. Radio/MP3-spiller. Samme årsak som nr 8 på lista
10. Ei plastflaske med godt skotsk kildevann av den bedre typen som lukter bålrøyk og torv på en km avstand. Perfekt som kveldskos før man krabber i posen for natta.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Gode forberedelser

Jeg finner det ganske effektivt å tenke meg om en gang eller to om jeg trenger å ta med en ting eller ei.

Og folk som anbefaler pocket chainsaw antar jeg at ikke har peiling på hva de prater om. Ellers driver de med salg av driten, og prøver å få tømt lageret. Fantastisk håpløst produkt!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1    Skje.    Gaffel trenger ingen.  Og kniv har jeg i beltet.

2    Tape av ett eller annet slag.

3    Tynt tau/snor. ca 10m

4    Tennstål. 

5     Lite pose med never og noen tyrifliser.

6     Kindle. Har med meg 100 bøker for vekta av ei. 

7     Pakkposer til alt. Hater rot i sekken og i leiren...

8     0,5L plastbrusflaske som drikkeflaske

9     Liten pose for tannbørste, tannkrem, ett par enkeltmannspakker , ett par kompresser og sår servietter , samt plaster.

10   Ei lærke med noe godt fra det skotske høylandet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hund. Stor nytte iom han trekker masse eller bærer noe, for meg. I tillegg til sitt. Og på tur finnes ikke bedre selskap.

2. Ekstra sett med ull. Til hele kroppen.

3. Ipod med lydbøker og musikk.

3. En "Music angel" lignende høyttaler. Veier lite nok. Flott lyd i teltet. Eller i topplokket i sekken, under marsj. (Innimellom)

4. Løsvekt-godteri.

5. Kokekaffe.

6. Egg & bacon til de aller fleste frokoster (Morgenen er da jeg koser meg mest, på tur)

7. Hjemmelaget grovbrød.

8. Jervenduk. (Sikkerhet, teppeunderlag i teltet, tarp, hundeseng++)

9. Fiskestang.

10. Plastkart. (Tåler røff behandling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.