Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til fjelltur med kort avstand til bilvei, og god mobildekning


Maritmor

Anbefalte innlegg

Ok, så jeg vet jeg ber om hjelp til å finne noe barka fjellfolk kanskje ser på som å banne i kjerka, men det er en god grunnforvaltning mitt ønske; jeg har ett stort ønske om å ha med meg pappa på fjelltur, men han har hjernesvulst og får på grunn av denne ganske kraftige anfall 1-2 ganger i året. De kommer uten forvarsel, og de kan kreve at vi må ha hjelp til å få de stoppet, derav behovet for nærhet til vei, og mobildekning. Ellers er han sprek som en hest, men nokså isolert på grunn av svulsten og redselen for kommende anfall.

Jeg har altså lyst til å ha han med oss til fjellet neste sommer. Hvor finner vi områder som kan gi den gode fjellfølelsen uten å være lagt fra allfarvei. Gjerne med mulighet for telting, fisking, og ikke for mye folk tett på. Kan Lillehammerområdet være aktuelt for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor langt fra allfarvei er kravet? Kanskje Høvringen? Mange fine utgangspunkt for fine turer, både 1/2timesturer til så lenge du vil. For raske, friske folk er det ikke langt fra parkeringsplass opp til Hårrtjønnin feks, der er det fisk og lite folk.. Et annet alternativ kan være Rondvassbu, 3 kvarter fra parkeringsplass på grusvei. Mer folk da, men der har man jo seng og mulighet for rask hjelp.

 

Ellers sikkert noen som tipser om plass nærere Lillehammer.

 

Og så syns jeg det er flott at du vil ta med pappaen din på tur selv om han har denne hemningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å ta gubben med på tur. Man kan kjøre opp på fjellet fra Lillehammer, men da havner man i et område med veldig mye hytter. Jeg ville heller ha prøvd litt lenger nord. Friisveien som går over Ringebufjellet, fra Ringbu til Atna. Mye dekning. Alternativt Jotunhemvegen, fra Skåbu over til Bygdin. Litt mobilskygge på østsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Maritmor.

Støtter Lømpas forslag om Venabygdsfjell, men liit nord for hans forslag

Ta RV. 27 fra Ringebu som går til Sollia/Atndalen, da har man tilgang til relativt lettgått terreng med vakkert utsyn mot Rondane og Alvdal/Vestfjell.

Samtidig er det ikke langt fra vei for sikkerheten samt å kunne få skikkelig fjellfølelse. Mobildekningen er god i dette området, det er også en del bekker og vann som er fine til fisking (det settes ut fisk av lokal fiskeforening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er veldig fint på Venabygdsfjellet, men mye mer hytter og folk der. (Dermed bedre mobildekning, så det blir alltid en avveiing).

 

Ellers kan telenors dekningskart være nyttig i planleggingen:

http://www.telenor.no/privat/dekning/dekning_data.jsp?gclid=CP28lJ-Z7sECFcPJtAod-yAAOA&cid=Mobile_PPC&s_kwcid=AL!285!3!59871833080!e!!g!!telenor%20dekningskart&ef_id=VAOZ2QAAAB5k7QtG:20141109185437:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.