Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken drikkeflaske kan brukes som varmeflaske i sovepose?


hgmann

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lest at man kan benytte drikkeflaske som varmeflaske i soveposen på kald dager, gjerne med en ullsokk rundt. Lurer på hva slag type/merke drikkeflasker som kan brukes til dette formålet? Den må tåle varmt vann og være helt tett selvsagt. En stor åpning er vel også kurant. Tips her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt KAN jo brukes....
Bruker for det meste Nalgene i dag men har også brukt forsvarets feltflaske og flere andre typer drikkeflasker.
Jeg har også med stort hell kokt vann i 0,5L brusflasker direkte på bålet og deretter lyktes med å få skrudd på korken igjen. Brusflaskene blir gjerne noe deformerte, spesielt om du bruker dem til å koke vann på bålet og da spesielt i tuten om flammene når tak i den delen som stikker opp over vannivået i flaska. Men i mangel på alternativer så fungerer jo det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle drikkeflasker kan brukes som varmeflaske, men ikke alle duger.   Og uansett flaske holder de ikke på varmen særlig lenge.

 

Et unntak er den flasken som er konstruert for varme, nemlig varmeflasken.  Riktignok veier en standard flaske 387 gram, men den holder gjennom hele natten.  Og siden en god natts søvn er så viktig for neste dag, er den verd hvert gram.  Synes jeg.

 

Riktignok en liten avsporing, men om hensikten er å få en god natts søvn, er et godt hjelpemiddel en stein.

I de snøfrie årstidene finner jeg en passende stein, helst fra bekken siden vannet har polert den.  Den varmer jeg opp og når varmen så vidt kjennes på oversiden er den varm nok.   Deretter puttes den ned i en pose for å beskytte soveposen, og natten er reddet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nalgene flaske i Tritan, eksempelvis denne: http://www.fjellsport.no/nalgene-1l-vid-bla-tritan.html

 

De lettere Nalgene HDPE flaskene kan ikke benyttes i kombinasjon med varmt vann.

 

Min erfaring er at den fremdeles holder god lunk på morgenen gitt god nok isolasjon. Flere ullsokker, tøy og/eller en "parka". Denne er vel mest brukt: http://www.outdoorresearch.com/en/water-bottle-parka-1.html

 

Ytelsesmessig blir Nalgene flasken og parka omtrent som en dårlig thermos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nalgene (gjerne med stor kork) med kokende vann og ullsokkene dine utenpå holder varmen hele natta nederst i soveposen. Har fra wistex (nedlagt?) og bergans. Fortsatt lunkent vann til kattevask om morran :) I tillegg får du tørre og varme sokker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere Nalgene flasker, alle i tritan. 0,6l 1l og 1,5l Jeg er superfornøyd men vanlig kork så tåler de og fryse gjennom, mine brukes også som varmeflasker på vinteren.

hvilken størrelse egner seg som varmeflaske? 1 literen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle drikkeflasker kan brukes som varmeflaske, men ikke alle duger.   Og uansett flaske holder de ikke på varmen særlig lenge.

 

Et unntak er den flasken som er konstruert for varme, nemlig varmeflasken.  Riktignok veier en standard flaske 387 gram, men den holder gjennom hele natten.  Og siden en god natts søvn er så viktig for neste dag, er den verd hvert gram.  Synes jeg.

 

Riktignok en liten avsporing, men om hensikten er å få en god natts søvn, er et godt hjelpemiddel en stein.

I de snøfrie årstidene finner jeg en passende stein, helst fra bekken siden vannet har polert den.  Den varmer jeg opp og når varmen så vidt kjennes på oversiden er den varm nok.   Deretter puttes den ned i en pose for å beskytte soveposen, og natten er reddet.

 

 

De gangene jeg har brukt Nalgene flaska mi, har vannet holdt god lunk 12 timer senere. Jeg legger den i ullsokkene mine, for ikke å brenne meg på flaska når den er som varmest. I tilegg ligger den jo godt isolert i sovepsoen sammen med meg. Og om morran...12 timer senere siden jeg ligger godt i hengekøya, er temperaturen på vannet nede i akkurat passe vaske seg i trynet temperatur, og som en ekstra bonus tørkes ullsokkene og er gode og varme å trekke på føttene :-)

 

Ett annet triks til støvlene. Ivertfall når man ligger relativt åpent til under en tarp...jeg pleier å ta med meg et par Zippo håndvarmere....de brenner i ca 12 timer. Kullstifttypen kan også brukes. Og legger en i hver tå på støvlene. Da er de tørre og varme neste dag :-). De kjemiske kan sikkert også brukes for de som får angst av den ekstra vekten....

 

Men det viktigste er nok å få avs eg alt tøy du har hatt på kroppen (det er fuktig selv om det kjennes varmt og tørt), og få på seg helt tørt undertøy. Frotter gjerne føttene og tørk dem litt ved bålet før køya. Jeg pleier å ha på meg et par tykke ullsokker også, sommer som vinter da jeg nesten altid fryser på føttene...forfrøs begge beina under en scootertur i - 35 *C på Svalbard da jeg var 12...skikkelig naggelbett i alle fall....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett annet triks til støvlene. Ivertfall når man ligger relativt åpent til under en tarp...jeg pleier å ta med meg et par Zippo håndvarmere....de brenner i ca 12 timer. Kullstifttypen kan også brukes. Og legger en i hver tå på støvlene. Da er de tørre og varme neste dag :-). De kjemiske kan sikkert også brukes for de som får angst av den ekstra vekten....

Hei Humle.  Intreseent hva du skriver om Zippo og kullstavvarmere.  Prøvde ut disse for ca 15 år siden, men de var for ustabile.  De kunne brenne en hel natt, men altfor ofte slukket de relativt fort. Men dagens er sikkert andeledes.  Er det din erfaring at de er stabile i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en slik zippo håndvarmer når jeg først klarer og tenke den så brenner den alltid til den er tom. Så stabiliteten er ikke noe problem på minn

"Når jeg først klarer og tenne den"  Betyr det at du også strever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Humle.  Intreseent hva du skriver om Zippo og kullstavvarmere.  Prøvde ut disse for ca 15 år siden, men de var for ustabile.  De kunne brenne en hel natt, men altfor ofte slukket de relativt fort. Men dagens er sikkert andeledes.  Er det din erfaring at de er stabile i bruk?

 

 

Har brukt mine på 3-4 turer. Hvergnag har det fremdeles vært varme i dem etter 12 timer. Men jeg fyller dem helt stappfulle med zippo fuel. Mine er foresten noen billige kina-kopier av Zippo sine. 

Kansje de funker bedre :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mine på 3-4 turer. Hvergnag har det fremdeles vært varme i dem etter 12 timer. Men jeg fyller dem helt stappfulle med zippo fuel. Mine er foresten noen billige kina-kopier av Zippo sine. 

Kansje de funker bedre :-)

Og hvor kjøper du disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.