Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken drikkeflaske kan brukes som varmeflaske i sovepose?


hgmann

Anbefalte innlegg

Annonse

Har brukt mine på 3-4 turer. Hvergnag har det fremdeles vært varme i dem etter 12 timer. Men jeg fyller dem helt stappfulle med zippo fuel. Mine er foresten noen billige kina-kopier av Zippo sine. 

Kansje de funker bedre :-)

har noen testet de her med bensin for primus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har aldri brukt en sånn før, men den så jo artig ut, og for 45 kroner er det jo bare å prøve :) Regner med den bare gløder når den er tent? Spiller det noen rolle hvilken vei man holder den? Kan væsken renne ut hvis man holder den opp ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt en sånn før, men den så jo artig ut, og for 45 kroner er det jo bare å prøve :) Regner med den bare gløder når den er tent? Spiller det noen rolle hvilken vei man holder den? Kan væsken renne ut hvis man holder den opp ned?

 

Den er bygd opp på samme måte som en zippolighter, med bommull inni som suger opp lighterbensin. Veken gløder bare. Og nei, vesken renner ikke ut hvis du holdr den opp ned, med mindre bomullen inni er helt mettet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarets flaske! Har tilmed trekk. Stor kork som ikke fryser til om vinteren og fin oval form som gjør det mulig å ha den under jakka om det trengs. Jeg har hatt behov for det i minus 30 på vidda. Bruker ikke annen flaske på vinteren..:) Og billig er den og. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset.  Enhetene er bestilt.

 

 

De er foresten veldig greie å ha hengende rundt nakken under klærne når man blir sittende i ro på kalde dager også Bruk zippo ligher når du tenner dem, det tar litt tid å få glødinga i gang. Så du brenner deg bare på fingrene med en bic ligher O.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dårlig servivce.  Fikk akkurat denne emailen:

 

Your order has shipped to Kolbergveien 5 a and your access code to view your order detail is FIKQOPRI.

Estimated delivery : Fri. Nov. 28 - Wed. Dec. 24 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dårlig servivce.  Fikk akkurat denne emailen:

 

Your order has shipped to Kolbergveien 5 a and your access code to view your order detail is FIKQOPRI.

Estimated delivery : Fri. Nov. 28 - Wed. Dec. 24 :D

 

Du må nok regne med å vente litt før du får den...dvs alt fra 1 uke til halvannen måned....har bestilt noen duppeditter fra den kanten ettervert. en sjelden gang har ikke varen kommet fram, men da fikk jeg pengene tilbake...en gang jeg klagde, og fikk pengene igjen....dukket varen opp 1 måned senere...ha ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok regne med å vente litt før du får den...dvs alt fra 1 uke til halvannen måned....har bestilt noen duppeditter fra den kanten ettervert. en sjelden gang har ikke varen kommet fram, men da fikk jeg pengene tilbake...en gang jeg klagde, og fikk pengene igjen....dukket varen opp 1 måned senere...ha ha

 

Det samme har skjedd meg et par ganger med ting og tang fra Kina/Hong Kong, men da har jeg nå kontaktet selger og bedt han/hun/dem sende meg en paypal faktura på beløpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme har skjedd meg et par ganger med ting og tang fra Kina/Hong Kong, men da har jeg nå kontaktet selger og bedt han/hun/dem sende meg en paypal faktura på beløpet. 

 

 

Ja jeg betalte de 35 kronene jeg osgå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg betalte de 35 kronene jeg osgå :-)

 

Flink Humle :)

 

Hadde tenkt å foreslå stål-flaske i denne tråden (for de er jo så grei ellers, kan smelte snø i dem osv), men de egner seg kanskje ikke like godt som varmeflaske i soveposen? Har ikke prøvd selv, men kan forestille meg hvordan det blir om man våkner med ei kald stålflaske mellom bena. Men med en ullsokk på så går det sikkert med stål også. Er jo ikke noe problem uansett hvor varmt vannet blir, er bare når stålet blir kaldt det blir mindre kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink Humle :)

 

Hadde tenkt å foreslå stål-flaske i denne tråden (for de er jo så grei ellers, kan smelte snø i dem osv), men de egner seg kanskje ikke like godt som varmeflaske i soveposen? Har ikke prøvd selv, men kan forestille meg hvordan det blir om man våkner med ei kald stålflaske mellom bena. Men med en ullsokk på så går det sikkert med stål også. Er jo ikke noe problem uansett hvor varmt vannet blir, er bare når stålet blir kaldt det blir mindre kjekt.

 

 

Det går nok bra. Stålet blir jo ikke kaldt før vannet blir det. Enste problem er at overflaten på stålflaska blir nok mye varmere enn plastflaska, så kommer du borti kan du nok brenne deg når vannet har koketemperatur....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle drikkeflasker kan brukes som varmeflaske, men ikke alle duger.   Og uansett flaske holder de ikke på varmen særlig lenge.

 

Et unntak er den flasken som er konstruert for varme, nemlig varmeflasken.  Riktignok veier en standard flaske 387 gram, men den holder gjennom hele natten.  Og siden en god natts søvn er så viktig for neste dag, er den verd hvert gram.  Synes jeg.

 

Riktignok en liten avsporing, men om hensikten er å få en god natts søvn, er et godt hjelpemiddel en stein.

I de snøfrie årstidene finner jeg en passende stein, helst fra bekken siden vannet har polert den.  Den varmer jeg opp og når varmen så vidt kjennes på oversiden er den varm nok.   Deretter puttes den ned i en pose for å beskytte soveposen, og natten er reddet.

Mulig at jeg har nevnt det et annet sted, men om steinen har litt spisse kanter går det an å tape disse med gaffatape. 

Eller bruke selvheftende bandasje.  Akkurat nå bugner slike på Biltema til kr 10.  Kjekt å ha, kan også brukes som støttebandasje, for det er jo egentlig det de er ment for.  Men kange har et krav til utstyret at det har minst to bruksområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg har nevnt det et annet sted, men om steinen har litt spisse kanter går det an å tape disse med gaffatape. 

Eller bruke selvheftende bandasje.  Akkurat nå bugner slike på Biltema til kr 10.  Kjekt å ha, kan også brukes som støttebandasje, for det er jo egentlig det de er ment for.  Men kange har et krav til utstyret at det har minst to bruksområder.

 

Mye enklere med vann på en flaske, desuten vil vann lagre mye mer varme enn stein. (Ca 3 ganger så mye etter det jeg forstår...men det blir fysikk, noe jeg ikke har så veldig greie på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye enklere med vann på en flaske, desuten vil vann lagre mye mer varme enn stein. (Ca 3 ganger så mye etter det jeg forstår...men det blir fysikk, noe jeg ikke har så veldig greie på)

Jeg drar til fjells i morgen, og skal teste det ut i praksis.  Første natt:  varmeflaske.  Andre natt en passende stein.Tredje natten; Naglene 1 liters flaske med ullsokk rund. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg mottatt lommevarmerne.    To dager før estimert tid    Bra.    Glødet den ene i 60 sek, og den andre i 30, og begge varmer godt. 

 

Med varme hilsener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar til fjells i morgen, og skal teste det ut i praksis.  Første natt:  varmeflaske.  Andre natt en passende stein.Tredje natten; Naglene 1 liters flaske med ullsokk rund. 

Det gikk ikke helt etter planen.     Første natten brukte jeg en stor colaflaske og andre natten forsvarets feltflaske.   Begge med ullsokk rundt og med akseptabelt resultat.  Kommer nok til å gå for feltflasken, pga formen. 

Og hva gjorde jeg tredje natten?  Var trygt tilbake i heimen med varmeflaske ved beina og kona på armen.   Droppet også ullsokker og ullbukse og trøye.  Best resultat.

 

Likevel, "en natt ved bålet" litt småfrossen og med bålrøyken rett i mot, er heller ikke å forakte, så til uken er det på'n igjen.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.