Gå til innhold
  • Bli medlem

Ut av skapet


Tor Magne

Anbefalte innlegg

Annonse

I forhold til kva som virkar til å vera trenden på dette forumet, er eg ein ordentleg tungvektspakkar. Men i forhold til kva eg møter i fjellet, er eg nok ein lettvektspakkar. Dette kan nok ha fleire grunnar. I den grad lettvektspakkarane er meir oppteken av utstyret sitt, både å diskutere og fortelje om det, vert det sjølvsagt meir fokus på akkurat dette utstyret. Og så er nok ikkje fjellvandrarar flest medlem på forumet her, så kva som faktis vert brukt i fjellet av folk flest, er noko heilt anna enn kva dei utstyrfikserte på forumet er oppteken av.

Når det gjeld vekta på sekken, trur eg alle, også dei som ikkje pakkar lett, er enig om at det er kjekt med lettare sekk. Kunsten for å oppnå lettare sekk og fortsatt ha ein vellukka tur, er å spare på dei tinga som betyr lite (feks glassflasker), og behalde det som betyr mykje. Kan ein spare mykje på ting som er mindre vesentlege, kan ein attpåtil ta med meir av det som betyr noko på den aktuelle turen, som fiskeutstyr, fotoutstyr, mat etc.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snittet av de som går i fjellet har nok en middels tung sekk.

Mitt inntrykk er at du finner de som heller pakker lettere i alpine strøk, med høye bratte fjell.

I typiske fiskeområder er det gjerne motsatt. Store sekker og masse stæsj(samt en pjolter, bjørnunger og en grønn genser). Fiskere går jo gjerne fra vann til vann, og bryr seg lite om å komme seg fram noen plass.

Har også inntrykk av at de som har bil som utgangspunkt pakker tyngre enn de som går fra A til B ved hjelp av kollektivtransport.

Jeg ansees av en del som kjenner meg som en latterlig pirkete lettvekter, men på lettvektstreffet hadde jeg en sekk som var 4 ganger tyngre enn den letteste. Så det hele kommer jo an på øyet som ser :)

Jeg har for øvrig tungpakket meg gjennom mange turer, og funnet ut at det ikke er noe for meg. Det er gjerne slik det går for de fleste. Alle har jo lyst på lavvo, madrass, feltkjøkken, 3 retters hver kveld og innlagt strøm, vann og kloakk. Men ikke alle klarer å bære så mye. Meg inkludert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å tro at jeg er en lettpakker, for jeg pleier bare å ha med meg tre fiskestenger, og ligger i en seksmanns lavvo når vi er to på sånne turer. Det blir litt trangt der inne, men det går akkurat.. Det peser folk forbi med småsekker, men de puster ikke noe mindre fordi de bruker den sparte energien til å gå lenger og fortere. Som om det var noe vits, sekken er jo pakket i forhold til hvor mye man kan bære til leiren..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.