Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode tips for å få dama med på tur.


Fredrik92

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja!
Finn ut hvilke turer HUN liker og lokk med nytt fancy-shmancy turutstyr.

Ta med flere folk også. Et annet par kanskje, og gjerne noen som er på hennes turnivå. La turen være på hennes premisser. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det lønner seg å 'jukse' litt de første turene sånn at alt klaffer og turlivet gir mersmak. Sørg for at det "tilfeldigvis" lå masse ferdigkappede grener der dere skal campe f.eks. Så slipper dere bruke tid på kjedelige ting som vedsanking osv. Pass også på værmeldinga. Hvis det høljregner hele turen blir det vanskeligere å få dem med neste gang [emoji6]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk til anskaffelse av lavvo i første omgang og det falt godt i smak. God plass og veldig behagelig(lavvoovn også) kjøpt også diverse turutstyr som gjør det litt mer behagelig i marka. God sovepose og godt liggeunderlag, mikrofiberhåndkle osv osv. Nå er hun helt hekta på utstyrsfronten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg et telt med litt god høyde og plass (akka dome 3). Utsikt med myggbeskyttelse til begge sider var en kjempehit. 

Nå gjorde det nok ingenting at vår første tur sammen var en uke i Austheiene med kano

med 25 grader, vindstille og ypperlige badetemperaturer. 

Bedre tur-reklame finnes ikke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i mange år selv uforstående til det å sove i telt på generell basis med unntak av på festivaler hvor det ikke blir mye soving uansett.

Problemet jeg hadde var dårlig ventilerte telt på sommerstid, og forferdelige liggeunderlag. Lav takhøyde er også skikkelig dritt.

Det har jeg løst med kuppeltelt med to innganger god takhøyde(har Scarp 2), samt Downmat/Synmat eventuelt hengekøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet godt triks er å la de første turene være hytte-til-hytte turer, gjerne til kjente populære steder. Det koster litt, men så får dere begge en flott luksus opplevelse. Sekken blir lett, maten er god. Og praten på hyttene med andre om turer hit og dit vil svært sannsynlig få henne til å prøve andre sider av friluftslivet også. Lykke til!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min folkehøgskolelærer i friluftsliv hadde følgende (noenlunde innholdsmessige) kommentar til at nesten alle i klassen ville ha kjærester som ble med på tur: "Nå må dere lære dere langsiktig planlegging, hvis begge skal på tur - hvem skal da passe ungene... passer helt ypperlig å ha en kone som ikke drar på tur, hun passer ungene og de hundene som må være igjen hjemme."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Spør henne om hvorfor hun ikke liker å dra på turer. Siste mulighet for å overbevis henne kan være å ta henne med på tur i strålende vær.

 

2. Lev som kompisen min og dama. Han drar på turer med sønnen, kona drar på kjøpesentrene med dattera.

    Det kan jo ikke være veldig inspirerende å dra på tur med ei som en vet helst ønsker å være et annet sted. Skaff deg evt turkompiser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar. Skal definitivt prøve meg på litt godværsturer, håpe dette gir mersmak. Jeg trives selv best når de rusker litt i luggen på tur (litt sær). Kanskje også kjøpe litt fancy utstyr til ho, spille på samvittighet hvis ho ikke bruker det:P.

Uansett mange takk for gode innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gå langt og fort, fruen vil stoppe og brenne bål så snart vi ikke lenger kan se bebyggelse. Skal jeg få med henne på min form for tur må jeg passe på at turen ligger innenfor hennes komfortsone, helt til hun har vært med så mye at hun er villig til å utfordre seg selv. Etter tre barn har jeg enda ikke fått henne med på min type tur, men jeg tror det er med tur som med mye annet i ekteskapet. Det er på halvveien man møter den andre best, ikje når man tviholder på å gjøre det på sin måte.

Kjæresten din holder kanskje igjen ikke fordi hun ikke vil på tur, men fordi hun vil på en annen tur enn deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan veldig fort vise seg å være sant.. Har ikke sett på det fra den synsvinklen. Definitivt noe jeg skal ta opp med ho, så kanskje det blir tur allikevel:). Jeg er mer enn villig til "jenke" meg ang hva som er tur så lenge det betyr at vi får noen fine opplevelser sammen:)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å finne noen fine turer i nærområdet, gjerne bare på 1-2 timer, så hun blir litt vant til å gå på noe annet enn asfalt. Deretter øker du til dagsturer. Fordelen med dagsturer er at dere bare trenger en sekk, og den kan du bære. Ha med god mat/drikke. Noe for å gjøre pausene koseligere og ikke bare nødvendig stopp for å få i seg energi. Vannmelon på varme dager eller varm kakao på kalde er eksempler på ting som funker bra. Eplekake på lengre turer er også noe som har funket bra.

 

Min personlige favoritt er toppturer. Toppturer gjør at turen har et klart mål og den følelsen man får når man kommer seg opp på en skikkelig topp på en godværsdag er gull verdt. Minuset er selvfølgelig alle oppoverbakkene, så det er greit å ta hensyn til den fysiske formen til din bedre halvdel. Det kan også være en fordel med toppturer som går over tregrensen, så det blir bittelitt bris og lite insekter.

 

Gjør litt research for å finne bra toppturer i nærområdet ditt. De siste tre årene så har jeg og kjæresten gått på 10-15 nye topper. Det er definitivt mer spennende å ha et nytt prosjekt for hver tur i stedet for å gå den samme turen. For vår del, så har alt innenfor ca 2 timer kjøring en vei vært ok. Midt på sommeren så gjør det ikke noe at man er ute på tur fra morgen til kveld, det er så lenge lyst.

 

Hvis du trenger tips til turer, så kan du jo poste hvilken by du holder til i så pleier folk her å være ganske greie med forslag. Du har jo også ut.no, som har endel gode forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Har dere barn, pass på å ha ordnet barnevakt og alt i forkant. Ellers kan hun føle det hele blir mye "stress"

- Alt etter formen eller treningsinterressen hennes. Elsker hun trening, gi henne en tur hvor hun får litt føling av dette. Ellers ganske korte avstander.

- Endel jenter kan føle det hele litt skummelt. Legg turen til en plass hvor du kan med sikkerhet si til henne at her finnes ingen rovdyr. 

- Ha på forhånd planlagt de store måltidene. Lag noe godt til middag og lunsj. La henne få litt "hotellfølelse" og skjem henne litt vekk.

- Ha en flaske vin klar til kvelden.

- Ta med Tarp!!! Blir det regnevær så har dere en tørr plass å oppholde dere utenom teltet.

- Hvis mulig la turen gå til en plass som gir litt naturopplevelse.

- Første turen kan godt gå til betjent turisthytte, vin, god mat og godt selskap.

- Gi henne ALLTID beste underlaget, soveposen osv.

- Pakk lett!

- Ikke legg turen på vinteren, eller midt på sommeren. Men heller sen vår eller tidlig høst.

- Og IKKE MINST! Ta deg av utpakking og reingjøring når du kommer hjem. La henne ta seg ett godt laaangt bad mens du henter barna :)

 

 

Ellers er jeg litt imot det å tilvenne henne med turer med å gå små turer hjemme med lett sekk osv. Gir henne bare en følelse av utilstrekkelighet og å bli behandlet som barn. Skal være unødvendig hvis du selv bærer det tyngste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell dama at du har blitt kontaktet av ei tur glad jente her på forumet som gjerne vil gå på tur med deg og at du vurderer å takke ja fordi det er så kjedelig å gå alene, spesielt på overnattingsturer. .... .... .....

 

(eller du må bare lære deg å verdsette at dere har ulike interesser, og at du slipper å være med henne på møter i husfliden - eller hva det nå er hun interesserer seg for ;)  ).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..:)

Ho er glad i å være ute, og glad i å trille tur med lille tusta, glad i å gå tur sånn sett, men med asfalt under beina. Snakket litt med henne nå, etter mange gode tips her, og nå blir det en prøvetur til helgen. Hvis dette går bra så er KAN det jo hende vi får til fler turer:).

Takker igjen!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket naturen og turer, men hatet teltturer etter utallige turer i fuktige telt, med kalde soveposer og harde liggeunderlag og kjip mat :pinch: . Jeg har blitt omvendt av følgende: dunsovepose (fryser faktisk ikke, det er jo utrolig!), synmat 7lw (tykk, ekstra bred er tingen, deilig varm er den også :D ), god pute (ikke sånn fuktig ullgenser), nytt telt med god takhøyde og god ventilering (akka dome 3, har allerede blitt nevnt) og snill kjærest som lager god mat, er generelt romantisk på fjellet, faktisk har peiling på natur sånn at turen er godt planlagt og har med varmeflaske til meg for natta. Så, nå er det faktisk jeg som maser mest på tur    :flowers:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var problemet snudd på hodet, i det minste rent kjønnsmessig. Jeg ville ut, mannen likte seg best hjemme.

 

Trodde også først at det kunne bli lettere å få ham med om jeg fikset, pakket og tok det meste av ansvaret, men resultatet ble motsatt av ønsket:

Det ble mitt prosjekt som han bare ble med på. Ikke noe ansvar og eierskapsfølelse til prosjeket = dårlig entusiasme. 

Min erfaring er altså at turen blir mest vellykket om man er sammen om det helt fra planleggingsstadiet.  Bestem mål sammen, og del oppgaver mellom dere både før under og etter. Lykke til!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så bra og høre at det er håp :) Har selv en her hjemme som er rimelig lik, men han foretrekker minimalt av turer, selv på asfalt (og vi har to hunder som krever sitt)!

 

Her har jeg dessverre måttet skaffe meg en turkompis, vi har smått planer, men ikke mye, og brått er min bedre(dårligere) halvdel en smule interresert! Pratet om å gå rondane stien, men da kunne han evt kjøre med mat til oss, men ikke noe tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.