Gå til innhold
  • Bli medlem

Bæremeis og minusgrader?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Til vinteren skal jeg ha pappaperm og forhåpentlig blir det mange turer. Snøforholdene her i Østmarka-området i Oslo kan jo være variable, så jeg tenker det blir en del turer med bæremeis. Ikke sikkert vi investerer i pulk i år. Truger, bæremeis og staver bør jo også fungere bra. 

Hva slags erfaringer har dere med å holde ungen varm i bæremeis? Han vil være rundt ett år når jeg har pappaperm. Jeg tenker kanskje det er litt enklere i vogn eller pulk, da man lettere kan pakke mer rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert bæresele i stedet? Vi har brukt Menduca sin - og har også brukt den fleece-saken som kan kles rundt begge - komfortabelt for begge og fungerer utmerket - også når ungen blir stor. Lett å ha med - og veier lite i seg selv.

 

I en bæremeis kan de sitte like lenge som de klarer å sitte i en stol - og det er sikkert individuellt. Vi brukte ikke meisen så mye til våre små også på grunn av dette med usikkerhet med varme. Har du sjekket ut Birnabag? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birnabag skal sjekkes ut, takk! Han er motorisk stor for alderen og sitter bra, så jeg tenker kanskje at meis er bra. Hvis ikke har vi sele også, men han har ofte vært litt utålmodog i selen. Tenker kanskje turene blir morsommere når han får litt utsyn.

Turene blir vel ikke så lange i det daglige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett dårlige erfaringer. .. Har funnet 2 ting utenom standard.

1 Pauser med bevegelse for å få igamg blodomløpet

2 Slike "selvvarmende" poser/hånd varmere nedi fotpose og i hansker

Utenom det så har iallfall vi slitt. Bruker sef ull, skikkelig yttertøy og evt regntrekk i tillegg. En kommer liksom ikke unna at kiden sitter i ro med noe dårliger blodsirkulasjon enn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ekstern tilførsel av varme håndterer symptomene på en liketil måte og vår jente har alltid trivdes i meisen selv om vi synes hun har vært litt kald. Sover godt gjør hun også. Hun og jeg hadde mange fine turer i permisjonstiden. Kjør på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vandret mye med begge mine gutter i meis på vinteren, har pleid å pakke dunjakka rundt dem, og det har fungert knall! men som TREMON sier, det er viktig med hyppige pauser!

Hadde et par turer i en del vind på vinteren og tok på et stort regntrekk til storsekken, det gav bra med varme det også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vandret mye med begge mine gutter i meis på vinteren, har pleid å pakke dunjakka rundt dem, og det har fungert knall! men som TREMON sier, det er viktig med hyppige pauser!

Hadde et par turer i en del vind på vinteren og tok på et stort regntrekk til storsekken, det gav bra med varme det også :)

Hva mener du og dere andre forresten med hyppige pauser? En gang i halvtimen er jo levelig, men om man må stoppe hvert 10. minutt blir det jo slitsomt. Jeg hadde håpet å fått noen turer opp til rundt 10 km på blanding av sti og vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvtimen har vært godt nok for oss, men det finner dere vel utav i fellesskap kiden og du. Av og til lengre. Det kommer an på hvor hardt passasjeren bruker sporene i siden på deg for eksempel. Er ikke pause bare for at barnet skal få utforske... Dronningen og jeg hadde turer på opptil mila uten problemer mellom alle andre gjøremål den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått en del med mine 2 største i bæremeis og de stortrivdes der. Når de er vant til det er det nok ikke noe problem med 10 km. Mitt største problem var at det ikke ville ut av bæremeisen igjen når de sovnet der. Tungt å bære dem til de våkner  :hyper:

Det jeg har merket meg at de små blir kalde på beina uansett hvor mye du kler på dem når det er ned mot null. Kanskje varmesåler el er noe ja, men pass godt på føtter og hender. Blir nok redusert sirkulasjon i beina spesielt. 

Skal prøve meg litt utover seinhøsten i pappaperm selv :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har gått endel turer med minien i bæremeisa under ulike værforhold. Nå på høsten henger eg vindsekken utenpå hele meisa og lar bare hodet være utenfor. Posen har reflekterende belegg på innsiden, veier lite og har så langt eg har erfart holdt minien god og varm på hele turen (i tillegg til fotposer, votter og lag på lag med klær). Lar han sitte i vindsekken når vi pauser også, men prøver ellers å hoppe og sprette litt med jevne mellomrom for å få litt bevegelse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan har det gått @Larsdx

 

Jeg vil som @Kjell Iver slå et slag for bæresele, det er en vanesak for bærer og barn, og med to-tre dype knebøy roer de seg kjapt om de skulle være uenig akkurat der og da. Med bæresele har du full kontroll på temperaturen, og min påstand er at det er mer behagelig for barnet. Med en ergonomisk bæresele (setet lavere enn knehasene, styr unna babybjørn og forovervendte) er det ingen begrensning på hvor lenge de kan sitte, det hender min yngste på sitter 2-3 timer i strekk og er knallfornøyd, og har du de høyt plassert på ryggen får de full oversikt.  

 

Jeg eg har en seilerjakke som akkurat går rundt minste når han sitter på magen, men vindtette fleeceomslag funker også gull. Madammen er noe mer rutinert og har egen jakke til formålet med innlegg med innebygd hette til minste som kan festes på både rygg eller mage.

post-6310-0-29846600-1420407807_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det gått @Larsdx

 

Jeg vil som @Kjell Iver slå et slag for bæresele, det er en vanesak for bærer og barn, og med to-tre dype knebøy roer de seg kjapt om de skulle være uenig akkurat der og da. Med bæresele har du full kontroll på temperaturen, og min påstand er at det er mer behagelig for barnet. Med en ergonomisk bæresele (setet lavere enn knehasene, styr unna babybjørn og forovervendte) er det ingen begrensning på hvor lenge de kan sitte, det hender min yngste på sitter 2-3 timer i strekk og er knallfornøyd, og har du de høyt plassert på ryggen får de full oversikt.  

 

Jeg eg har en seilerjakke som akkurat går rundt minste når han sitter på magen, men vindtette fleeceomslag funker også gull. Madammen er noe mer rutinert og har egen jakke til formålet med innlegg med innebygd hette til minste som kan festes på både rygg eller mage.

 

Startet pappaperm i dag. Vi har gått litt med bæremeis før det også, men bare småturer. I dag ble det 5 km i bratt skogterreng i nærområdet, var vel en minusgrad eller to i lufta. Jeg tok på ullbody og lange ullunderbukser, en tykk ulldrakt og regntøy i tilfelle han ville ut av meisen og leke. Vanntette varmeposer på føttene og vanlige vintervotter. Tjukk lue. Så tok jeg primaloftjakka og bandt den litt rundt ham der han satt i meisen. 

For å si det sånn, han ble ikke for kald. Sjekket tempen flere ganger og han var egentlig for varm. Måtte åpne jakka og lufte litt. 

Føler meg ganske trygg på at vi skal klare noen minusgrader til, uten at det blir noe problem. I dag brukte jeg primaloftjakka mi, men dunjakka er enda varmere og større, så vil dekke mer av kroppen. 

Bæremeis er uansett super trening. Gikk med piggsko og brukte gåstaver i bakkene. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg anbefaler også bæresele, faktisk. Jeg bodde et par km innenfor markagrensen da poden ble født, og gikk turer stort sett hver dag hele året jeg var i permisjon. Pappaen brukte Manduca bæresele som nevnt, jeg brukte en med litt flere varieringsmuligheter ifht hvor man kan plassere barnet, og han kunne etterhvert sitte ganske høyt og se fint utover med en sånn - de kalles meitai. Gikk periodevis lange turer med disse, og det funket som bare det. Sovnet ofte sittende på ryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler på det varmeste en Manduca, eller Meitai med pose (som hører til) over. Denne dekker ungen med armer og bein og egen hette. Helt genialt, varme og trygge unger som sitter godt. Har brukt denne løsningen på begge ungene året rundt til de var to-tre år (når de var store, som reserveløsning på tur når de trengte å hvile små bein.) En gang på vei opp Ormtjernskampen med lillebabyen på noen måneder, hadde jeg henne på ryggen i Meitai men under Goretexjakka. Det blåste katter og kaniner, men ungen hadde det riktig så trivelig, der hun kikket ut mellom nakken min og hetta mi. Vi har en bæremeis. Den ligger så og si ubrukt på loftet enda. Det er en grunn til det...

 

I tillegg hadde jeg inimellom en giga-dunjakke jeg pakket både meg og kidden i meitai inn i på de kaldeste dagene. Litt inuitt-aktig - de har egne anorakker til slikt bruk, amauti eller amautik (men under pelsen var både de og ungen nakne. Må ha vært en veldig nær og god måte og vokse opp i polarstrøka på) : AmautikMain.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg hatt med meg lillemann i bæremeis vinterstid i 2-3 år. Eg har en voksipose med bein som eg putter han oppi i bæremeisa. Så har eg termotøfler på han med tåvarmer oppi. Og det har fungert kjempe bra! Skoene har eg i bæremeisa. Lillemann har til sammen over 300 turer og eg har hatt han oppi der året rundt på fuktige og kalde nordvestlandet her, også på høge fjelltopper. Kan sende deg bilde av posen og tøflene om du vil ;-) Men eg ser ingrn problem med å ha en liten oppi bæremeis på vinteren. Trur det kaldeste var -10 på tur. Og da hadde eg også regntrekket til bæremeisa utenpå. Kuldekrem i ansiktet og lillemann var i godt humør og sov godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.