Gå til innhold
  • Bli medlem

Þróndeimr

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 uker senere...

Neimen dægen salte. Har et spørsmål, dreier seg om bildene. Før jeg stiller det vil jeg bare si at det var god lesning. Veldig kult! Og kjempe at folk får en ide og faktisk går for den. Men, altså, er du fotograf, eller er det mulig for menigmenn å ta slike foto? Blir aldri klok på gode turfotografier. Min første tanke var at du må ha hatt med det hauger av utsyr, men det er klart, flinke folk trenger vel ikke slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen dægen salte. Har et spørsmål, dreier seg om bildene. Før jeg stiller det vil jeg bare si at det var god lesning. Veldig kult! Og kjempe at folk får en ide og faktisk går for den. Men, altså, er du fotograf, eller er det mulig for menigmenn å ta slike foto? Blir aldri klok på gode turfotografier. Min første tanke var at du må ha hatt med det hauger av utsyr, men det er klart, flinke folk trenger vel ikke slikt.

 

Takk! Nei jeg er ikke fotograf, har bare tatt bilder fra turene mine i noen år nå og har utviklet meg selv derretter. Så det skal være mulig for hvem som helst det her, er jo hobbyfotografer av litt eldre sorten som tar bilder som jeg ser på som så mye bedre enn mine at jeg bare rister på hodet og spør meg selv hvordan de klarer å få det til! Det som kanskje kan diskuteres er om det er mulig for hvem som helst å se og ta bilde av de riktige motivene. Idag er det veldig mange som har bra kamera men som ikke tar bra motiver, og det er med de motivene det starter tror jeg. Men tar du bilder av de riktige motivene, i riktig perspektiv og alt det der som skal komme av seg selv naturlig er det bare å begynne å bruke penger på litt heftigere utstyr.

 

Bruker ikke mye utstyr mener jeg selv, men det kommer ann på hva du ser på som mye utstyr. Tok med Nikon D800 med to objektiver (Sigma 12-24mm og Nikon 70-300mm), ett stativ som jeg egentlig brukte ganske lite. To batterier, 3 minnekort på 64Gb hver. En selvutløser-duppeditt og noe rense og rengjøringsutstyr. Måtte jo også kjøpe inn og ta med en ladestasjon som ladet batteriene mine med strømuttak som gikk til solcellebatteriet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ach so. Jepp, motiver er absolutt en utfordring. Synes det ser ut som om du mestrer å komponere og velge ut motiver som har noe mer enn kun det imponerende naturbilde-greiene ved seg. Fint dokumentarisk preg synes jeg. Skriver en del reisestoff, men har som regen med meg en bedre fotograf enn meg selv. Men det er klart, jo mer man kan, jo mer skjønner man at man ikke kan osv.

 

Det er ikke mye utsyr, nei. Det kan lett forsvares! Virker som en fin tur i alle fall. Gratulerer med den og fin dokumentering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Takker for responsen! Ett lite drøss panoramabilder fra topper og passende utsiktspunkter!

 

CHAKACHAMNA

 

Zoom på Tordrillo Mountains, sett fra Mt. Leksvik (1764m). Høyest er Mt. Torbert på 3479m bakerst til venstre i bildet. Vulkanen Mt. Spurr (3374m) lengst til høyre i rekka.

Stort bilde: http://imageshack.com/a/img905/4735/xI6aNM.jpg

xlet3U.jpg

 

 

Chakachamna Lake og Neacola Mountains, sett fra FOB Viking I

Stort bilde: http://imageshack.com/a/img673/624/yrSUYY.jpg

nVaoOO.jpg

 

 

Utsikt fra Chilligan (1780m)

Stort bilde: http://imageshack.com/a/img908/1665/FE7CqG.jpg

Pc2goR.jpg

 

 

Utsikt fra Mt. Nidaros (1794m)

Stort bilde: http://imageshack.com/a/img537/7686/1wi5LP.jpg

xKsOGY.jpg

 

 

WRANGEL MOUNTAINS

 

Utsikt fra Bonanza Peak (2128m)

Stort bilde: http://imageshack.com/a/img904/9606/o4D1cn.jpg

nwbaeM.jpg

 

 

CHUGACH MOUNTAINS

 

Utsikt fra en topp øst for Valdez

Stort bilde: http://imageshack.com/a/img661/8471/UmWnSn.jpg

HV558M.jpg

 

 

Utsikt i en dal ved Eagle Peak

Stort bilde: http://imageshack.com/a/img901/8690/2ZgF4s.jpg

zucBMT.jpg

 

 

Eagle Lake (t.h.) og Symphony Lake (t.v.)

mBqnQL.jpg

 

 

På tur opp mot Cantata Peak (1955m) som ligger i tåka.

xIiqYj.jpg

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ach so. Jepp, motiver er absolutt en utfordring. Synes det ser ut som om du mestrer å komponere og velge ut motiver som har noe mer enn kun det imponerende naturbilde-greiene ved seg. Fint dokumentarisk preg synes jeg. Skriver en del reisestoff, men har som regen med meg en bedre fotograf enn meg selv. Men det er klart, jo mer man kan, jo mer skjønner man at man ikke kan osv.

 

Det er ikke mye utsyr, nei. Det kan lett forsvares! Virker som en fin tur i alle fall. Gratulerer med den og fin dokumentering!

 

Trenger ikke mye komponering mange av de "naturlige" bildene, som oftes er det å evt. jevne ut høylys og kontraster men samtidelig beholde fargene slik at de ikke bildet blir trist/grått. For å få naturlige klare å fine bilder må jeg ofte skru på ganske mye på bildene, men det må skrues veldig lite. Mange av dagens bilder tatt av de beste fotografene, proff eller ikke er ofte overdrevne og det ligger mye etterbehandling inn i bildene. Bildene blir jo utrolig vakre å se på, en fryd for øynene. Bare utforsk litt av det som ligger på 500px. Men som oftest skal bildene jeg tar beskrive og dokumentere turen jeg har vært på og da er det viktig at det er realistiske bilder jeg viser fram. Men det er veldig artig å skru på bildene i lightroom for å se hva det blir, så jeg forstår at noen kritiserer meg litt av og til! Jeg bruker Lightroom 5.6 og Photoshop CS6 i etterbehandlinga.

 

Tåkebilde fra FOB Viking I. Redigerte 2 utgaver av dette bildet i svarthvitt på Lightroom som jeg kombinerte som to lag og gikk fram manuelt med history brush tool i Photoshop.

b8PhK4.jpg

 

Orginalt bilde:

post-6350-0-39338700-1419110780_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Vanvittig fine bilder du har tatt. Har sett de andre bildene i albumet ditt også og liker de svært godt!

Lurte på hva en slik tur koster i transport?

 

Takk!

 

Flybilett til Anchorage fra Oslo koster ca 6000kr. Sjøfly fra Anchorage dit vi skulle og pick-up 4 uker senere kostet ca 9000kr totalt med to personer og det utstyret vi skulle ha. Om vi hadde hatt mindre utstyr kunne vi ha leid ett mindre fly som hadde kostet mindre. Prisene stiger naturligvis nok mer dess lengre bort du skal så det kommer litt ann på. En av grunnene for at vi valgte det området var avstanden fra Anchorage, ikke for langt, men fortsatt laaangt uti villmarka! Så på områder som lå lengre unna som også var veldig interessant, men flyprisene dit hadde overstigd våre rammer betraktelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.