Gå til innhold
  • Bli medlem

Ut på tur med flyktninger -- trenger hjelp!


pahatlem

Anbefalte innlegg

Annonse

Supert initiativ!

 

15-20 personer er mange i  en hytte, så det begrenser nok mulighetene mye. Kan kanskje være en ide å snakke med iNatur (eller de som leier ut gjennom iNatur)/turistforeningen og/eller lokale fjellstyrer om det er mulig å få lov til å bo gratis en natt? Hvis dere kan dra i lavsesong, så kan det hende det går...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at Fretex kanskje kan være et sted å lete, hvis brukt utstyr/klær er aktuelt?

Jeg vet om folk som har fått seg soveposer og sekker av svært høy kvalitet for nesten ingenting,  og hva er vel bedre enn gjenbruk?

Krever sannsynligvis litt innsats, men betjeningen er sikkert behjelpelige når du forklarer behovet.

 

Fretex har 2 butikker i Sandnes; i Torneroseveien 7 og i Gjesdalbakken 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at Fretex kanskje kan være et sted å lete, hvis brukt utstyr/klær er aktuelt?

 

Fretex er høyst aktuelt: Vet forresten at noen fra Intro i Bodø fikk tilgang til distribusjonslageret deres -- med tillatelse til å forsyne seg uten vederlag. Jeg tror jeg tar kontakt med dem, ja. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha prøvd å sendt en mail, eller bedre, tatt en telefon til enten Helsport, Bergans eller Norrøna å forhørt meg om muligheten til sponsing av utstyr.. Dette kan bli god pr for produsentene.

 

Helsport kan evt sponse med telt, soveposer, sekker o.l.

 

Bergans kan sponse med telt, soveposer, sekker, klær etc.

 

Norrøna kan sponse med klær

 

Primus kan sponse med….ja primus.

 

DryTec kan sponse med Real turmat?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid siden lagde jeg et innlegg om å hjelpe ubemidlede med utstyr.  Den fikk relativ god respons, men det ble med det.  Tar den opp igjen, nå som det er et konkret prosjekt.  De fleste av oss har vel nok utstyr for minst to liv, og jeg oppfordrer oss til å bidra fra egen overflod. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ideen om å gi av egen overflod er fin, og har kokeapparat (muligens 2stk), og 2 soveposer (billige men helt ok) som gjerne sendes til ønsket adresse. Tar jeg en ekstra kikk kan det være det finnes både fiskeutstyr, klær, m.v. Det er nok flere som har utstyr å avse om man bare kikker etter, og dette formålet er jo strålende. Kall det FF-dugnad og lag egen tråd. Jeg har stor tro på hva brukerne her inne kan klare å finne frem i beste pay-it-forwards stil.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Bakken gård i Forsand? Siste leiepris for folk utenfra så jeg til 145 pr pers pr natt, men man kan jo høre med kommunen om de kan sponse. Sengeplass til 24 ifølge hjemmesiden til kommunen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pahatlem!  

For et godt tiltak, men har du sovnet av ?  Nå har du fått likes og svar i bøtter og spann, og du kan få mye utstyr, til og med med frakt betalt om du er heldig. 

Men det er nå jernet er varmt!   I dag er det fredag og mange forlater heimen, naturen kaller.  Til uken kan futten ha gått ut.

Kom opp med navn og adresse nå!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant!

Hvor var dere på tur sist?

 

Jeg var med som leder i en speidergruppe som ikke er aktiv lenger. Jeg og en av de andre lederne sitter derfor på noen telt, lavvoer og muligens noen primuser.

Dette kan helt sikkert lånes ut. Jeg må bare sjekke med "sjefen".

Jeg mener å ha lest et sted at Stavanger Turistforening er involvert i en form for turgruppe i forbindelse med våre nye landsmenn. Jeg husker ikke helt, men mener at det var en forespørsel angående turledere til småturer / dagsturer. 

Kjenner du til dette?

 

Det er kjempefint at noen engasjerer seg i å introdusere innvandrere i den "absurde" aktiviteten som vi Nordmenn driver på med. Det å gå ut i naturen, uten grunn og uten noe "fornuftig" formål. Jeg har selv gjort dette med tidligere arbeidskollega og resultatet har i noen tilfeller vert at de plutselig oppdager en aktivitet som de nesten ikke kan få nok av.

Jeg bidrar gjerne til denne typen aktivitet i den grad jeg har mulighet er til det.

Jeg er glad i kano og bidrar gjerne med opplæring / kurs - tur hvis dette skulle være av interesse.

Det er bare å ta kontakt så får vi se.

 

Det er bare en ting jeg ikke liker. 

Mennesker kommer til landet vårt, plasseres på et asylmottak i årevis, uten muligheter til å gjøre nytte for seg eller å bidra nevneverdig til fellesskapet, bortsett fra at de sakte men sikkert bli en del av samfunnet med barn i skoler og barnehager, for så etter mange år, å få beskjed om at de ikke lenger er ønsket her og så sendes de ut med tvang. Til og med barn som er født og oppvokst her blir brutalt sendt ut til land langt utenfor folkeskikken og som de nesten ikke har hørt om.

Hva er da vitsen med å engasjere seg i integrering av disse. Det blir i beste fall bare et hyggelig tidsfordriv i ventetiden. (Det kan for resten kanskje være både positivt og basse godt i forhold til en gammel rødekorsers moral.)

(Dette er kun ment som en frimodig ytring, ikke som starten på en diskusjon som ikke har noe på dette forumet å gjøre.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er bare en ting jeg ikke liker. 

Mennesker kommer til landet vårt, plasseres på et asylmottak i årevis, uten muligheter til å gjøre nytte for seg eller å bidra nevneverdig til fellesskapet, bortsett fra at de sakte men sikkert bli en del av samfunnet med barn i skoler og barnehager, for så etter mange år, å få beskjed om at de ikke lenger er ønsket her og så sendes de ut med tvang. Til og med barn som er født og oppvokst her blir brutalt sendt ut til land langt utenfor folkeskikken og som de nesten ikke har hørt om.

Hva er da vitsen med å engasjere seg i integrering av disse. Det blir i beste fall bare et hyggelig tidsfordriv i ventetiden. (Det kan for resten kanskje være både positivt og basse godt i forhold til en gammel rødekorsers moral.)

(Dette er kun ment som en frimodig ytring, ikke som starten på en diskusjon som ikke har noe på dette forumet å gjøre.)

 

 

@REs , jeg forstår hjertesukket, men denne gruppen @pahatlem jobber med er flyktninger og har altså fått innvilget opphold og SKAL integreres (ellers ville de ikke deltatt i statens introprogram)  La oss ikke skape et inntrykk av at dette ikke er noen vits.(Jeg synes forøvrig - som deg - at hyggelig tidsfordriv i ventetiden også er verdifullt ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pahatlem!  

For et godt tiltak, men har du sovnet av ?  Nå har du fått likes og svar i bøtter og spann, og du kan få mye utstyr, til og med med frakt betalt om du er heldig. 

Men det er nå jernet er varmt!   I dag er det fredag og mange forlater heimen, naturen kaller.  Til uken kan futten ha gått ut.

Kom opp med navn og adresse nå!

Haha, skrevet kl 06:57! Jeg er på banen -- men selvfølgelig på jobb: Jeg er i spader over all den positive tilbakemeldingen, men er i møte til kl. 11 i dag. Jeg skal svare dere (alle, puh..) da!

 

Tusen takk for den overstrømmende oppmerksomheten!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, alle sammen!

Jeg er aldeles rørt av engasjementet her på ff -- fine folk! Senterledelsen her er like takknemlig som meg over tilbakemeldingene.

 

Alt dere kan tenke dere å avse, sendes til:

 

Pål Hatlem
Johannes Læringssenter
Pb 1576 Kjelvene

4093  STAVANGER

 

Om forsendelsen merkes med avsender, kan vi i det minste sende en påskjønnelse i form av takke- eller julekort til de som ønsker det :-) Om noen har noen spørsmål kan jeg nås på telefon 954 87 903, evt. [email protected].

Tusen, tusen takk til alle!

 

Med vennlig hilsen,

 

Pål Hatlem, Introduksjonsrådgiver ved Johannes Læringssenter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje være en ide å snakke med iNatur (eller de som leier ut gjennom iNatur)/turistforeningen og/eller lokale fjellstyrer om det er mulig å få lov til å bo gratis en natt? Hvis dere kan dra i lavsesong, så kan det hende det går...

 

Jeg vet at Fjellstyresambandet (som blant annet driver inatur.no) har hatt jaktopplæring som integreringstiltak. Det er sikkert noen der som har gode tips. Prøv http://fjellstyrene.no/

Det går også an å sende en henvendelse til Statsskog om lån av hytter.

Veldig fint tiltak!

 

Hva med Bakken gård i Forsand?

Takk for tips om lokaler: Nå har jeg i alle fall fått utvidet sortimentet over mulige steder. Statsskog må vel være vennlige folk? Bakken gård ser jo fett ut -- muligens et problem med transporten ut der (ser det blir noen tusen selv med billigste alternativ)... Men, men -- kanskje noen ydmyke telefoner til transportsektoren kan hjelpe  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha prøvd å sendt en mail, eller bedre, tatt en telefon til enten Helsport, Bergans eller Norrøna å forhørt meg om muligheten til sponsing av utstyr.. Dette kan bli god pr for produsentene.

 

Helsport kan evt sponse med telt, soveposer, sekker o.l.

 

Bergans kan sponse med telt, soveposer, sekker, klær etc.

 

Norrøna kan sponse med klær

 

Primus kan sponse med….ja primus.

 

DryTec kan sponse med Real turmat?

 

Akkurat dette vil jo være en hellig gral for oss -- vi tenker å forsøke dette (direkte fra produsent), men må pønske litt på hva/hvordan vi kan tilby gulerøtter fra vår side. En vinn-vinn situasjon med mediaoppslag er selvfølgelig ikke å forakte.

 

Madlaspeiderne overtok for flere år siden stavanger kommunes utstyrspark som er ment til utlån til skoler og organisasjoner. Det går vel an å henvende seg dit og spørre pent om å få låne det dere trenger. Vanligvis tar de en leiepris, men kan jo hende de kan se gjennom fingrene med det. http://www.speiderutstyr.no/utleie-av-utstyr

 

Hehe, Madlaspeideren var selvfølgelig den hyggelige, lokale speidertroppen jeg nevnte. Takk til dem, vi lånte vederlagsfritt.. En videre formalisering av samarbeid med dem ligger på tapetet -- veldig hyggelige folk der.

 

 

Jeg mener stavanger Turistforening også har en del utstyr, som jeg skulle tro ville kunne brukes i en slik sammenheng.

Ta i hvert fall kontakt.

 

Interessant!

Hvor var dere på tur sist?

 

Jeg var med som leder i en speidergruppe som ikke er aktiv lenger. Jeg og en av de andre lederne sitter derfor på noen telt, lavvoer og muligens noen primuser.

Dette kan helt sikkert lånes ut. Jeg må bare sjekke med "sjefen".

Jeg mener å ha lest et sted at Stavanger Turistforening er involvert i en form for turgruppe i forbindelse med våre nye landsmenn. Jeg husker ikke helt, men mener at det var en forespørsel angående turledere til småturer / dagsturer. 

Kjenner du til dette?

STF har vært veldig kjekke å samarbeide med -- spesielt i prosjektet vårt med turgruppa, ja    :thumbsup: Vi har vel enn så lenge ikke lånt noe utstyr fra den kanten, men det må vi jo selvfølgelig undersøke videre. DNT er jo alle turfolks beste venn -- og de har vel programfestet en tyngre satsing inn mot vår brukergruppe for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid siden lagde jeg et innlegg om å hjelpe ubemidlede med utstyr.  Den fikk relativ god respons, men det ble med det.  Tar den opp igjen, nå som det er et konkret prosjekt.  De fleste av oss har vel nok utstyr for minst to liv, og jeg oppfordrer oss til å bidra fra egen overflod. 

Kjekt at du engasjerer deg -- jeg har jo forstått gjennom de årene jeg har lusket rundt på forumet her at du har en tyngde og autoritet her på forumet som jeg nå kanskje drar veldig nytte av: Tusen takk for støtten! (Og det gjelder selvfølgelig dere andre óg :D )

 

Jeg mener stavanger Turistforening også har en del utstyr, som jeg skulle tro ville kunne brukes i en slik sammenheng.

Ta i hvert fall kontakt.

Du ordner selvfølgelig gratis reservasjon av Blåfjellenden?    :frantics:   "Klart det, skulle bare mangle"   :angel:

Har lest tilsynsbloggen din med stor interesse lenge nå -- veldig misunnelig, og (litt) glad på din vegne. Får se til å komme meg oppover fidjadalen selv, snart -- og hilse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant!

Hvor var dere på tur sist?

 

Rett opp av Gramstad og inn i skauen: Manglende utstyr gjorde ekspedisjonsvyer smått uforsvarlig (godt å ikke være for langt fra bilvei). Når alt kom til alt, så hadde det knapt vært noen forskjell om vi var på Svalbard -- jeg tror de fleste deltakerne uansett opplevde turen som svært eksotisk og spennende :-)

 

 

 

... Det er bare en ting jeg ikke liker...

Joa -- jeg er enig, men som @Espensa42 sa, vår brukergruppe har allerede fått permanent opphold. Og DA må vi jo få folk ut! Ikke av landet, men asfaltjungelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på dugnad om det blir aktuelt. En god ide. Har et gammelt (men fullt brukbart) fjelltelt, en sekk og en billig sovepose (ned til +5 eller noe sånt). Muligens noe småutstyr.

Alt mottas med takk om du kan avse det! Overbevist om at din karmabeholdning nå er økt betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.