Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på tvers - er det gress der?


Heidi

Anbefalte innlegg

Haha, okei, tittelen ble rar...

Jeg og en venninne tenker oss på langtur med hest til sommeren, og det er mange plasser i Norge vi kunne tenkt oss å ri, men det største problemet er vel tilgang til gress, da det blir litt drøyt å dra med seg høy. Tenker en hest hver, pluss en pakkhest, så får den bære ekstra kraftfôr.

 

Ser her (http://www.norgepaatvers.no) at man kan gå fra Stjørdal til Tydal. Noen som har vært der, eller vet hvordan terrenget der er? Ser det går fra 0 til rett over 1000 høydemeter. Tenker vi må sette opp camp ikke så langt fra hyttene, står de på barfjell eller er det litt gress rundtom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å være kritisk, men vil dere ha / få lov til å ha hestene nær hyttene du snakker om? (går ut ifra att det er DNT hytter)

gress til hestene er vel ikke noe stort problem i de traktene der, finnes jo mange hester i Trøndelag å..............selv om jeg aldri har gått den ruten du viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det en plante som heter røsslyng. Er ikke sikker på hvor mye av denne som vokser der dere planlegger å gå, men ordet røss kommer av det gammelnorske ordet hross som betyr hest. Denne planten har blitt brukt til hestefór helt siden vikingene temmet de første hestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det en plante som heter røsslyng. Er ikke sikker på hvor mye av denne som vokser der dere planlegger å gå, men ordet røss kommer av det gammelnorske ordet hross som betyr hest. Denne planten har blitt brukt til hestefór helt siden vikingene temmet de første hestene.

Ja, det er mange stedsnavn i Norge som begynner med ross- / røss. Norges nest største innsjø f.eks. Men hesten var vel temmet lenge før vikingtiden?? Beklager til TS for digresjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ingenting om hest og kan bare si noe om siste del av ruta med hensyn til gress.

 

Storerikvollen er en gammel seter med gress. Ville nok ha spurt på forhånd, for det er mye trafikk der på sommeren.

 

Nedalshytta er det verre med. Skrint rundt hytta og verre blir det inn mot svenskegrensa. Om dere følger den gamle stien mellom Storerikvollen og Nedalshytta, så kommer dere lavere i terrenget. Mye myr, men med mulighet til å svinge innom en eller to setervoller langs sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mange stedsnavn i Norge som begynner med ross- / røss. Norges nest største innsjø f.eks. Men hesten var vel temmet lenge før vikingtiden?? Beklager til TS for digresjonen...

Jeg husker ikke så langt tilbake som til før vikingtiden så kanskje de hadde tamme hester da også. De er noen gamle gravhauger i Klepp kommune like sør for der jeg vokste opp. Tinghaug og Krosshaug. De er fra folkevandringstiden og det er mye mulig at de hadde hester da siden de drev et ganske effektivt jordbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver jo "til sommeren".

 

Til Heidi: Jeg tenker at hvis dere er -helt- grønne på å ri over dager til fjells, bør dere forsøke å få kontakt med noen som har erfaring med dette angående gress og mat til hestene. Foreslår at du poster på hest.no og spør der. Tenk på skader, hva kan skje og hva gjør dere om hestene skader seg/blir syke.

 

Ellers et superspennende prosjekt, har selv ridd til fjells og det er herlig. Å ha med seg telt og alt hadde vært drømmen, jeg håper dere får det til! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være kritisk, men vil dere ha / få lov til å ha hestene nær hyttene du snakker om? (går ut ifra att det er DNT hytter)

gress til hestene er vel ikke noe stort problem i de traktene der, finnes jo mange hester i Trøndelag å..............selv om jeg aldri har gått den ruten du viser til.

 

Skal ikke campe helt oppi hyttene, men i rimelig avstand. Men det finner vi sikkert ut av, må uansett være der det er gress. :)

 

 

Hun skriver jo "til sommeren".

 

Til Heidi: Jeg tenker at hvis dere er -helt- grønne på å ri over dager til fjells, bør dere forsøke å få kontakt med noen som har erfaring med dette angående gress og mat til hestene. Foreslår at du poster på hest.no og spør der. Tenk på skader, hva kan skje og hva gjør dere om hestene skader seg/blir syke.

 

Ellers et superspennende prosjekt, har selv ridd til fjells og det er herlig. Å ha med seg telt og alt hadde vært drømmen, jeg håper dere får det til! Lykke til!

 

 

Helt grønne er vi ikke, har ridd fra Bergen til Voss på 5 dager. Selv har jeg jobbet med hest i Rondane, så tenker det går greit. 

Er vel heller det at ingen av oss har vært i området Stjørdal/Tydal, så vi lurte litt på hvordan det var der :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et par staller i tydal som driver med fjellridning. Dyrhaug har i alle fall med hestene opp til turistforeningshyttene på overnattingsturer (han rir bla inn i Sverige). Han bruker heller for at hestene skal få stort område å beite så de får nok mat. Det kan gjerne lønne seg å sjekke så en ikke kolliderer med deres turer, ikke sikkert det går bra å slippe fremmede hester ut med hans flokk..

God tur :)

Edit; dyrhaug bruker jo alle hyttene i alle fall fra schulzhytta til væktarstua og har stallen like ved sistnevnte. Se dyrhaug.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.