Gå til innhold
  • Bli medlem

Multifuelbrenner.


cho oyo

Anbefalte innlegg

Annonse

Begrenset erfaring så langt om vi teller feltdøgn siden jeg kjøpte den først før rypejakta i høst men foreløpige erfaringer er at den funker fint både på gass og bensin uten at man må skifte dyse etc. Det er bare å skru av gassboksen og skru på bensinflaska om temperaturen synker mer enn gassboksen trives med. Veldig enkelt og greit. Jeg testet såvidt med gassboksen opp/ned men synes ikke det funker optimalt. Sporadiske stikkflammer står opp i alle fall de første par minuttene. Mulig det bedrer seg når brenneren er blitt varmere men det har jeg ikke testet. Har ikke hatt samme problem med stikkflammer med bensin foruten litt de første sekundene om forvarminga var i korteste laget. Ikke noe tull når ting har fått stabilisert seg.
Støynivået opplever jeg at er et godt stykke over gassbrenneren du kan få til trangiakjøkkenet så sommerstid vil nok gassbrenneren fortsatt være førstevalg men vår/høst og eventuelt vinter er det selvsagt multifuelen som blir med. Ser at det skal finnes "støydempere" for denne brenneren også og vurdere å teste om det kan ha noe for seg.
Ser at enkelte har hatt erfaringer med at "sprederen" på toppen har løsnet under transport og det kan jo være ganske kjedelig om man ikke finner den igjen. Improviserte løsninger har vist seg å fungere i nøden. Det burde egentlig ikke være et problem om brenneren transporteres nedpakket og man har et visst minimum av fokus mens man pakker den opp/ned.

Edit: Jeg snakker her om Trangia multifuelbrenner X2 som etter sigende skal være en lett modifisert Primus Omnifuel. Det finnes en eldre modell som skal være basert på Optimus Nova tror jeg.
Den lette modifikasjonen er så langt jeg har forstått i hovedsak ytre design for å passe inn i Trangia-settet og dysene som følger med er endret noe i størrelse. Str 32 for gass og bensin og 28 for diesel/parafin i motsetning til 45 for gass, 37 for bensin og 28 for diesel/parafin på originalen. (Greit å vite om man skal kjøpe rep.sett)
Såvidt jeg har skjønt er dette for å strupe effekten noe slik at vindskjermen ikke tar skade av for høy temperatur. Det blir jo ganske trangt mellom gryter og vindskjerm i stormkjøkkenet.

Endret av Ståle Sæther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg snakker her om Trangia multifuelbrenner X2 som etter sigende skal være en lett modifisert Primus Omnifuel. Det finnes en eldre modell som skal være basert på Optimus Nova tror jeg.

Den lette modifikasjonen er så langt jeg har forstått i hovedsak ytre design for å passe inn i Trangia-settet og dysene som følger med er endret noe i størrelse. Str 32 for gass og bensin og 28 for diesel/parafin i motsetning til 45 for gass, 37 for bensin og 28 for diesel/parafin på originalen. (Greit å vite om man skal kjøpe rep.sett)

Såvidt jeg har skjønt er dette for å strupe effekten noe slik at vindskjermen ikke tar skade av for høy temperatur. Det blir jo ganske trangt mellom gryter og vindskjerm i stormkjøkkenet.

Stemmer. Ellers synes jeg nok den støyer en del, men dette dempes når det står en kjele over. Selv velger jeg å bruke parafin/tennvæske fordi jeg føler meg tryggere med dette i forhold til bensin.

Trangia stormkjøkken med multifuelbrenner er en genial løsning: Står veldig stødig, glimrende vindskjerming, og litt ekstra sikkerhet i teltet fordi flammen er godt beskyttet mot omgivelsene. Ikke veier det så mye heller, tatt i betratning at man jo uansett må ha med minst en kjele i tillegg til brenner og flaske. Kompakt er det også, sammenpakket. Liker løsningen godt, jeg, og veksler mellom det lille (27) og det store (25 serien) alt eller hva slags tur jeg skal på.

Eller jeg lar hele stasen ligge hjemme og putter en av de andre 12 primusene mine i sekken. Noen ganger blir avreise forsinket fordi jeg ikke kan bestemme meg for hvilken av dem jeg ta med. ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Trangia multifuelbrenner X2 og bruker den med bensin. Generelt er jeg godt fornøyd med den, men jeg har inntrykk av at det er vanskelig å regulere effekten. Brenner som ei kule med full åpning på kranen, men det virker som den fortsatt har full gass hele tiden når jeg forsøker å regulere effekten ned  - til den plutselig slokner helt.

 

Har forsøkt å skru ventilen igjen veldig sakte (over flere minutter) for å "brenne ned" trykket i slangen, men klarer ikke å registrere noen reduksjon i effekten før flammen slokner.

 

Jeg har ikke erfaring med andre bensinbrennere, så jeg lurer på om det er slik den skal oppføre seg, eller er det noe rusk med reguleringen/ventilen på min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. Ellers synes jeg nok den støyer en del, men dette dempes når det står en kjele over. Selv velger jeg å bruke parafin/tennvæske fordi jeg føler meg tryggere med dette i forhold til bensin.

Trangia stormkjøkken med multifuelbrenner er en genial løsning: Står veldig stødig, glimrende vindskjerming, og litt ekstra sikkerhet i teltet fordi flammen er godt beskyttet mot omgivelsene. Ikke veier det så mye heller, tatt i betratning at man jo uansett må ha med minst en kjele i tillegg til brenner og flaske. Kompakt er det også, sammenpakket. Liker løsningen godt, jeg, og veksler mellom det lille (27) og det store (25 serien) alt eller hva slags tur jeg skal på.

Eller jeg lar hele stasen ligge hjemme og putter en av de andre 12 primusene mine i sekken. Noen ganger blir avreise forsinket fordi jeg ikke kan bestemme meg for hvilken av dem jeg ta med. ;)

Hei

 

Helt enig i dette!

 

Jeg har i lang tid brukt Trangia Ultra Light med den gamle Nova brenner fyrt med parafin/tennveske. Bare 1 dyse og simmer koker bra. 

Har man sådan brenne i forveien kan man ta av beina og modifisere med en DIMS fås hvis på XXL?

 

Nova fikk en del kvalitetsproblemer, da de skiftet eier og produksjons sted (Kina?) Da var Trangia veldig rask til å bytte over til Primus brenner som "Trangia Multifuelbrenner". På den skal man bytte dyser etter brennstoff og den simmerkoker vel litt dårligere.

 

Med trangia med multifuel brenne har du noe som står stabilt, har vindskjerm, utnytter varmen bra (Nansen kjele prinsipp) 2 kjele og panne til finere matlaging. Brenner, fyrstikker, alt pakker ned i Trangiasettet, så du ikke har løse deler. 

 

Vekt for meg med en tynn finerplate som fot i snø og alt er omkring 1000 g. Løs vindskjerm tilsvarende potter og panne mm. av ulike andre typer nærmer sig rask dette.

 

Jeg er erklært parafinist av sikkerhetsmessige årsaker og FORVARMER altså også med tennvesken. Det er en myte at du trenger sprit til dette og dermed flere ulike vesker! Dette har fungert problemløst ned til ca. - 22 C for meg.  Jeg bruker det samme om sommeren.

 

Jeg har faktisk en bra gassbrenner fra Primus, men den er fast deponert i bilen, da jeg syns gassbeholdere fyller og er vanskelige å vurdere rest innhold i.

 

Hilsen

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill og gode råd.

Har brukt en Nova over flere år men ikke sammen med ombygging sett for stormkjøkken, virker litt tungvint å få frigjort brenneren fra selve holderen, derfor må jo en ren multifuel brenner for stormkjøkkenet være helt glimrende.

Ser at XXL har denne til en overkommelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill og gode råd.

Har brukt en Nova over flere år men ikke sammen med ombygging sett for stormkjøkken, virker litt tungvint å få frigjort brenneren fra selve holderen, derfor må jo en ren multifuel brenner for stormkjøkkenet være helt glimrende.

Ser at XXL har denne til en overkommelig pris.

 

Hei

 

Så vidt jeg husker, er det bare å løsne skruen i bunnen av Nova brennere, ta av beina og skrue denne til 179 kr. på!

 

http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/tilbehor-kokeapparater/optimus-adapter-til-nova-og-nova+/p/1009479_1_style

 

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt eg hugsar, må ein skru av slangen også, for å få brennaren ut av huset med føttene.

Når det gjeld forvarming med parafin, har eg gode erfaringar med det på Nova. Men Nova er også den einaste brennaren eg har gode erfaringar med forvarming med parafin.

Det er synd at Nova har fått så dårleg rykte, for det var ein veldig god brennar på alle måtar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.