Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund i Padjelanta


Smaltur

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en fottur fra Narvik til Sulis til sommeren, som del av en lengre tur (Finnmarksvidda til Umbukta). Planen er helt klart å ha med bikkja, en breton på 3 år som gjerne bærer 6-7 kg på ryggen.

 

Så ser jeg jo at det er forbudt med hund i både Sarek og Padjelanta. Noen som vet hvor strengt dette praktiseres? Ser for meg å gå på norsk side fra Katterat til Røysvatn, derfra hadde det vært praktisk å gå ut til Ritsem i Padjelanta for å proviantere, deretter Kungsleden sørover til Sulis.

 

Jeg ser også for meg å gå med hunden løs, men kan selvsagt ha den i bånd når det er folk i nærheten og ved hyttene. Takknemlig for svar hvis du har erfaringer med dette.

 

Hvis det er vanskelig å gå i Padjelanta med hund, vurderer jeg å gå gjennom Rago og på norsk side helt til Sulis. Også takknemlig for synspunkter på dette. Noen som har erfaringer med proviantering i Hellmobotn? Enten ta hurtigbåten ut til butikk, evt få levert postpakke via hurtigbåten til Hellmobotn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke i Padjelanta før rundt 25. august, så båndtvangen er grei. Problemet er den svenske nasjonalparken Padjelantas generelle hundeforbud. Det jeg lurer på, er om noen vet hvordan dette forbudet praktiseres. Hvis jeg er der med hund, blir jeg uglesett, anmeldt, får ikke overnatte under tak osv, eller ses det i praksis gjennom fingrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Smaltur.

Velkommen til forumet. Hørtes ut som en utrolig fin tur du planlegger. Men det må jo bli en tur uten hund, isåfall? Selv om man kan være uenig i forbud og slike ting, så tar man ikke med seg hund til slike områder. Regler er regler. Som hundeier selv, så synes jeg det er viktig å respektere forbud og gjeldende regler. Hvis ikke er det bare vi, som i hundeeiere, som taper på det tilslutt. Jeg synes det er nok negativt skriveri om oss som driver med hund og innlegg som ditt er ikke positivt i det henseende.  Å planlegge, å bryte reglene er ikke ikke riktig. Spesiellt på slike plasser.

 

Og båndtvangen er til for å beskytte fugler og villt. Ikke for å "beskytte" mennesker. På sommeren er det viktig å gå med hunden i bånd. Spesiellt en jakthund!  Ja, jeg vet det er surt men... Regler gjelder og akkurat disse er meget forstålige! 

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg planlagt turen en annen plass, gått med hunden i bånd. Og kost meg i visshet om at en ikke skremmer kalvende dyr og hekkende fugler. Hunden vil uansett kose seg, selv om det ikke blir max.. 

 

Sagt på en fin måte, så synes jeg du skal sette deg mer inn i det med hund på tur. Poenget med hundeloven og å følge den. 

 

Ha en ellers fin tur:)

 

 

 

Edit: Så nå at turen din er lagt utenom båndtvangsperioden. Da er det jo bare å gi gass, men i andre områder, en dine nevnte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde at dette forbudet ble håndhevet strengt i fjor. En kar ble nektet å gå på land i Vajsaloukta - han var på vei Norge på langs eller noe slikt. Jeg er usikker på hvor godt det er opplyst om dette fra før, men det ligger nok en del info på nettet.

Det merkelige er jo at inni NP var det til og med løse hunder - men da var det de lokale som hadde de.

 

For turens del ville jeg kanskje heller vurdert å gå i Norge i stedet på disse strekningene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i Padjelanta før rundt 25. august, så båndtvangen er grei. Problemet er den svenske nasjonalparken Padjelantas generelle hundeforbud. Det jeg lurer på, er om noen vet hvordan dette forbudet praktiseres. Hvis jeg er der med hund, blir jeg uglesett, anmeldt, får ikke overnatte under tak osv, eller ses det i praksis gjennom fingrene?

Det händer inget konkret. Du får inte böter och varken hunden eller du blir avlivad. Men eftersom det är förbud så riskerar du att råka ut för otrevliga sociala situationer. Dom flesta vanliga turister känner inte till hundförbudet. Och av dom som känner till det kommer dom flesta inte att säga något.

Men stugvärdarna känner till det, och kommer nästan säkert att klaga. Har du otur kommer någon att bli förbannad och ge dig en solid utskällning och vägra dig övernattning. Kort sagt, otrevligt att råka ut för.

 

Jag föreslår att du går i Pajelanta utan hund. Eller går med hund, någon annanstans, där det är tillåtet. Då slipper du att fundera på eventuella problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Sarek og hund:

Hund
Det är förbjudet att medföra hund i nationalparken. Under tiden 1 januari – 30 april får du medföra kopplad hund. Kopplad hund får dock medföras hela året på Kungsleden genom parken. tatt fra http://www.sarekfjallen.se/besoka-sarek/

At det i einkelte svenske nasjonalparkar er totalforbud mot hund sjølv når den er i band er temmelig ekstremt etter min meining,men det seier vel kanskje litt om kor liten tiltru svenske myndigheiter har til vanlige folk når hund i band ikkje er tillatt? Etter å ha sjekka litt på svenske forum så er det tydeleg at ikkje alle svenskar er enige i dette forbudet.

 

Sjølvsagt skal ein respektere loven,men det betyr ikkje at ein ikkje kan kritisere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ønsker ytterligere detaljer - forskriften ligger her:

 

http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/Nationalparker/F%C3%B6reskifter_nationalpark_Laponia_131031.pdf

 

For øvrig en staselig tur du planlegger @Smaltur - :) Hvor lang tid har du beregnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det høres ut som en flott tur du skal på.

Jeg og samboeren planla i fjor sommer en tur fra Rago til Hellemobotn. Skulle være fire uker i nord-norge og tenkte å bruke de første 10-14 dagene på den strekningen. Vi har bikkje (lundehund) som selvfølgelig skulle være med på sommerferien, så jeg undersøkte en del om mulige ruter for å unngå områdene i Sverige med forbud. Har ikke noe ønske om å bruke av ferien til å havne i ubehagelige diskusjoner bare pga hundeforbudet, så jeg er innstilt på å respektere det selv om det virker litt i overkant å ikke engang tillate hunder i bånd.

 

Det ser nokså kinkig ut å gå helt utenom padjelanta på svensk side, men det lar seg gjøre. Området fra Rago til Skjomen er preget av fjellsider i granitt med lite vegetasjon, så dersom det kommer nedbør blir det fort ganske glatt på bergene og høy vannføring i elver.

Nå ble det slik at langtidsvarselet meldte veldig mye nedbør, så vi vurderte det slik at vi heller skulle holde oss i Rago for å få en greiest mulig tur. Angret ikke på det når vi fikk se "fasiten" for været! Regnet hver dag i en uke og vannføringen ble overraskende stor. Det er uansett mer enn nok å se i Rago for flere ukesturer :)

 

Senere på samme nord-norgeturen gikk vi fra Hellemobotn til Sør-Skjomen. Brukte seks dager. Det virker som hurtigbåten leverer post og andre pakker, men vær obs på at den bare går tre dager i uka. Var forøvrig en flott tur det også! Møtte nesten ingen mennesker etter at vi kom over på svensk side.

Endret av nitraM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nationalparker har naturen det starkaste skyddet som den kan få i Svensk lagstiftning.

 

Att bryta mot föreskrifterna är att bryta mot Miljöbalken och det är inte ovanligt att det som "normalt" straffas med böter, blir dagsböter istället.

 

Det är också så att Laponia som Padjelanta tillhör, är av UNESCO utsett som världsarv på grund av sin natur och sin kultur. Kulturen är det samerna som står för, de har funnits där i flera tusen år.

 

Padjelanta är också ett Natura 2000 område, det vill säga; det ingår i ett nätverk av Europas viktigast naturområden. Något som Sverige är skyldiga att förhålla sig då de är medlemmar i EU.

 

Med allt detta i bakhuvudet så borde det inte vara svårt att följa de föreskrifter som finns. Vill vi ha möjlighet att besöka området i framtiden så är det viktigt att respektera vad som gäller, gör vi inte det så kan resultat bli att möjligheterna begränsas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Smaltur.

Velkommen til forumet. Hørtes ut som en utrolig fin tur du planlegger. Men det må jo bli en tur uten hund, isåfall? Selv om man kan være uenig i forbud og slike ting, så tar man ikke med seg hund til slike områder. Regler er regler. Som hundeier selv, så synes jeg det er viktig å respektere forbud og gjeldende regler. Hvis ikke er det bare vi, som i hundeeiere, som taper på det tilslutt. Jeg synes det er nok negativt skriveri om oss som driver med hund og innlegg som ditt er ikke positivt i det henseende.  Å planlegge, å bryte reglene er ikke ikke riktig. Spesiellt på slike plasser.

 

Og båndtvangen er til for å beskytte fugler og villt. Ikke for å "beskytte" mennesker. På sommeren er det viktig å gå med hunden i bånd. Spesiellt en jakthund!  Ja, jeg vet det er surt men... Regler gjelder og akkurat disse er meget forstålige! 

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg planlagt turen en annen plass, gått med hunden i bånd. Og kost meg i visshet om at en ikke skremmer kalvende dyr og hekkende fugler. Hunden vil uansett kose seg, selv om det ikke blir max.. 

 

Sagt på en fin måte, så synes jeg du skal sette deg mer inn i det med hund på tur. Poenget med hundeloven og å følge den. 

 

Ha en ellers fin tur:)

 

 

 

Edit: Så nå at turen din er lagt utenom båndtvangsperioden. Da er det jo bare å gi gass, men i andre områder, en dine nevnte :)

Hei, Fenriken!

Jeg tror du misforstår meg litt. Jeg har ikke tenkt å bryte båndtvangreglene, men det finnes mange regler rundt omkring som ikke praktiseres. Så jeg lurer bare på hvordan dette egentlig fungerer i Padjelanta. Noen steder står det til og med man kan ha med hund langs Kungsleden, såfremt den er i bånd. Men jeg tror det ender med at jeg holder meg på norsk side hele veien, det er også enklere mht vaksine og grensepassering med hund. Jeg har jakthund så jeg har ikke tenkt å la han løpe fritt så lenge viltet er sårbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde at dette forbudet ble håndhevet strengt i fjor. En kar ble nektet å gå på land i Vajsaloukta - han var på vei Norge på langs eller noe slikt. Jeg er usikker på hvor godt det er opplyst om dette fra før, men det ligger nok en del info på nettet.

Det merkelige er jo at inni NP var det til og med løse hunder - men da var det de lokale som hadde de.

 

For turens del ville jeg kanskje heller vurdert å gå i Norge i stedet på disse strekningene..

Hei, Kjell Iver

Takk for info, jeg tror jeg skal holde meg på norsk side. Har også mer lyst til å gå gjennom Rago enn på svenskesida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det händer inget konkret. Du får inte böter och varken hunden eller du blir avlivad. Men eftersom det är förbud så riskerar du att råka ut för otrevliga sociala situationer. Dom flesta vanliga turister känner inte till hundförbudet. Och av dom som känner till det kommer dom flesta inte att säga något.

Men stugvärdarna känner till det, och kommer nästan säkert att klaga. Har du otur kommer någon att bli förbannad och ge dig en solid utskällning och vägra dig övernattning. Kort sagt, otrevligt att råka ut för.

 

Jag föreslår att du går i Pajelanta utan hund. Eller går med hund, någon annanstans, där det är tillåtet. Då slipper du att fundera på eventuella problem.

Hei Johan!

Det lyder veldig fornuftig, og er nok det jeg kommer til å gjøre. Takk for nyttig info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det høres ut som en flott tur du skal på.

Jeg og samboeren planla i fjor sommer en tur fra Rago til Hellemobotn. Skulle være fire uker i nord-norge og tenkte å bruke de første 10-14 dagene på den strekningen. Vi har bikkje (lundehund) som selvfølgelig skulle være med på sommerferien, så jeg undersøkte en del om mulige ruter for å unngå områdene i Sverige med forbud. Har ikke noe ønske om å bruke av ferien til å havne i ubehagelige diskusjoner bare pga hundeforbudet, så jeg er innstilt på å respektere det selv om det virker litt i overkant å ikke engang tillate hunder i bånd.

 

Det ser nokså kinkig ut å gå helt utenom padjelanta på svensk side, men det lar seg gjøre. Området fra Rago til Skjomen er preget av fjellsider i granitt med lite vegetasjon, så dersom det kommer nedbør blir det fort ganske glatt på bergene og høy vannføring i elver.

Nå ble det slik at langtidsvarselet meldte veldig mye nedbør, så vi vurderte det slik at vi heller skulle holde oss i Rago for å få en greiest mulig tur. Angret ikke på det når vi fikk se "fasiten" for været! Regnet hver dag i en uke og vannføringen ble overraskende stor. Det er uansett mer enn nok å se i Rago for flere ukesturer :)

 

Senere på samme nord-norgeturen gikk vi fra Hellemobotn til Sør-Skjomen. Brukte seks dager. Det virker som hurtigbåten leverer post og andre pakker, men vær obs på at den bare går tre dager i uka. Var forøvrig en flott tur det også! Møtte nesten ingen mennesker etter at vi kom over på svensk side.

Hei, takk for info. Jeg tror det er et godt alternativ å forsøke å få sendt proviant via hurtigbåten på Hellmobotn. Eventuelt en mulighet at jeg får besøk av en der som blir med ned til Sulis. Må vel være mulig å finne ei rute på norsk side ned til Sulis, selv om det sikkert hadde vært raskere å gå på svensk side. Fra Katterat og ned til Hellmobotn regner jeg med å følge den merkede løypa via Cunojavrehytta, Sitas, Pauro. Gleder meg til å besøke Rago, det blir første møte med denne spennende nasjonalparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ønsker ytterligere detaljer - forskriften ligger her:

 

http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/Nationalparker/F%C3%B6reskifter_nationalpark_Laponia_131031.pdf

 

For øvrig en staselig tur du planlegger @Smaltur - :) Hvor lang tid har du beregnet?

Takk for forskriften. Jeg blir mer og mer sikker på at jeg holder meg på norsk side.

Jeg har 10 uker fri fra 6. juli til ca 15 september. Regner med å bruke drøyt 4 uker ned til Narvik (Finnmarksvidda-Reisadalen-Helligskogen-Dividalen-Narvik). Skal ha litt pause i Narviksområdet, så regner jeg med å bruke drøyt 2 uker fra Katterat til Sulis, med start fra Narvik ca 16.8. Litt av poenget er å ikke ha for stramt skjema, hvis fisken biter og livet er godt, så blir jeg gjerne noen dager forsinket ifht "skjema".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Sarek og hund:

Hund

Det är förbjudet att medföra hund i nationalparken. Under tiden 1 januari – 30 april får du medföra kopplad hund. Kopplad hund får dock medföras hela året på Kungsleden genom parken. tatt fra http://www.sarekfjallen.se/besoka-sarek/

At det i einkelte svenske nasjonalparkar er totalforbud mot hund sjølv når den er i band er temmelig ekstremt etter min meining,men det seier vel kanskje litt om kor liten tiltru svenske myndigheiter har til vanlige folk når hund i band ikkje er tillatt? Etter å ha sjekka litt på svenske forum så er det tydeleg at ikkje alle svenskar er enige i dette forbudet.

 

Sjølvsagt skal ein respektere loven,men det betyr ikkje at ein ikkje kan kritisere den.

Hei, det er ganske forvirrende at det noen steder står at man kan ha med hund om man holder seg til Kungsleden og har den i bånd, og andre steder at det er totalforbud mot hund. Men det blir nok til at jeg legger opp ei rute på norsk side og holder meg unna de svenske nasjonalparkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en betydelig lengre og mer krevende tur. Tenkt noe på rutevalg? Hvordan passere Blåmannsisen?

Hei, Tickle! Du har nok rett i det. Ser veldig krevende ut å komme seg rundt Blåmannsisen og ned til Sulis uten å passere grensa, og uaktuelt å gå over breen alene.

Tenker litt nå på om det er mulig å plassere bikkja et sted i Narviksområdet i 2 uker og så gå Narvik-Sulis uten hund, så blir ting mye enklere og mer fleksibelt. Kjenner noen folk i området der, så jeg tror det er mulig å få til. Da jeg begynte å planlegge turen, var jeg ikke klar over hvor strenge hunderegler det er i de svenske parkene.

 

Er du kjent? Har du noen forslag til å komme seg velberget fra Hellmobotn til Sulis på norsk side? Må antagelig gå på vestsida av Blåmannsisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Gjerdalområdet, Rago, Siso/Veiski, Kjølvikdalen/Norddalen, men har aldri gått hele turen i et strekk. Breer holder jeg meg langt unna. Rutebeskrivelse Hellmobotn -Gjerdalen finner du bla i boka "På tur i Hamarøy-Steigen-Sørfold"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Gjerdalområdet, Rago, Siso/Veiski, Kjølvikdalen/Norddalen, men har aldri gått hele turen i et strekk. Breer holder jeg meg langt unna. Rutebeskrivelse Hellmobotn -Gjerdalen finner du bla i boka "På tur i Hamarøy-Steigen-Sørfold"

Takker for tips, det skal jeg se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv lenge tenkt å gå fra Sulis til Narvik uten å komme inn i Sverige, og da er det nødvendig å krysse over Blåmannsisen. Men ifølge kjentfolk er det greit sør for Messingmalm-vatnan. Det er et vatn med høyde 1058 tror jeg, og du krysser over der. I hovedsak er Blåmannsisen stabil og uten sprekker, men bretunga ut mot øst til Leirvatnet er ikke å anbefale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei OttoStover, takk for informasjon, jeg skal se nærmere på kartet. Jeg kjenner at jeg er skeptisk til å krysse breen alene. Da bør jeg kanskje ha med stegjern også?

 

Jeg tror jeg vil prøve å parkere bikkja hos noen i Narvikområdet, og så gå uten hund fra Narvik til Sulis. Da kan jeg gå ut til Ritsem for å proviantere, kanskje også en tur inn i Sarek. Ser at det gir mye mer fleksibilitet, og ikke minst lettere sekk enn om jeg må bære proviant for hele turen.

 

Hvor lang tid ser du for deg å bruke fra Sulis til Narvik? Provianterer du underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breen skal være flat der jeg fortalte deg, så isbrodder skal være nok.

Jeg har gått to ganger fra Narvikområdet til Sulis vintertid, og da brukte vi 6 overnattinger. Ruten over Ritsem og Staloluokta er noe lenger, men man går ofte fortere vintertid når været ikke er helt på tverke. Jeg har ikke detaljplanlagt turen, men tror en ti dagers tid vil holde frem til Skjomen. Det er ikke mulig å proviantere underveis. Eneste mulighet er å sende en pakke med båten inn til Hellemobotn eller Sørfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.