Gå til innhold
  • Bli medlem

Blaase opp Thermarest liggeunderlag?


Catwoman

Anbefalte innlegg

Har jo hoert at man ikke skal blaase opp liggeunderlag med egen pust, men hver gang jeg bruker Thermarest'en synes jeg pumpen (trekket med pumpetut) funker saa daarlig at jeg tilslutt bokstavelig talt blaaser i det okke som. Med like daarlig samvittighet, for da er det vel doemt til aa raatne innvendig ganske saa snart?

(haha, forhaapentligvis ikke pga daarlig aande, men fuktighet i innblaast luft :) )

Noen med erfaring / viten om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått servert samme myte selv, ofte fra de samme menneskene som hevder at thermarest om vinteren fører til at du fryser. Det er tull og tøys!

 

http://www.cascadedesigns.com/therm-a-rest/FAQ

My mattress doesn’t seem to self-inflate. Is it defective?

Likely not. Although all of our foam-core mattresses self-inflate, (the NeoAir mattress does not have a foam core, therefore mouth-inflation is required) the extent to which they do is directly related to the properties of their foam.

 

Will moisture build-up and ruin my mattress if I blow into it?

No. We have spent decades refining our coatings and fabrics to withstand such things and this assurance of lasting quality separates Therm-a-Rest mattresses from every other competitor. However, minimizing moisture is always a good idea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det som har blitt hevdet og skrevet, bl.a. her på FF vedr. dette oppigjennom har dreid seg hovedsaklig om Exped sine Downmats. Disse skal ikke blåses opp ved hjelp av munnen av åpenbare grunner.

Thermarest har en helt annen innmat og jeg bruker å blåse de opp på samme måte som deg Catwoman, dette er også metoden jeg bruker for å blåse opp det lette sommer Exped underlaget mitt.

 

Det er likevel ikke helt korrekt det Gauken skriver. Når man blåser opp underlaget vil det uvergelig komme litt fukt inn. For den varme årstiden er ikke dette noe problem dersom man sørger for å lufte underlaget og oppbevare ikke tett sammenpakket og med åpne ventiler etter endt tur.

På vinteren vil dette kunne utgjøre et mulig problem da det kan oppstå et tynt rimlag innvendig dersom man er på tur over lengre tid. Dette kan i sin tur påvirke isolasjonsevnen. 

Som referert over trekker ikke materialene i seg selv til seg fukt men kondensering på materialene kan forekomme. Dette står det ikke noe klart om i den refererte teksten. Det er dog antydet i den siste setningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det som har blitt hevdet og skrevet, bl.a. her på FF vedr. dette oppigjennom har dreid seg hovedsaklig om Exped sine Downmats. Disse skal ikke blåses opp ved hjelp av munnen av åpenbare grunner.

Thermarest har en helt annen innmat og jeg bruker å blåse de opp på samme måte som deg Catwoman, dette er også metoden jeg bruker for å blåse opp det lette sommer Exped underlaget mitt.

 

Det er likevel ikke helt korrekt det Gauken skriver. Når man blåser opp underlaget vil det uvergelig komme litt fukt inn. For den varme årstiden er ikke dette noe problem dersom man sørger for å lufte underlaget og oppbevare ikke tett sammenpakket og med åpne ventiler etter endt tur.

På vinteren vil dette kunne utgjøre et mulig problem da det kan oppstå et tynt rimlag innvendig dersom man er på tur over lengre tid. Dette kan i sin tur påvirke isolasjonsevnen. 

Som referert over trekker ikke materialene i seg selv til seg fukt men kondensering på materialene kan forekomme. Dette står det ikke noe klart om i den refererte teksten. Det er dog antydet i den siste setningen.

Mye som "kan" skje vinterstid ja, og tynne rimlag kan vel oppstå på soveposer også uten at noen vil anbefale deg å kutte ut det.. :logik: . Uansett bunner det vel ut i at thermarest er helt trygt å bruke vinterstid og ikke noe du bør bekymre deg over så lenge du ikke skal ut på lengre ekspedisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåser alltid opp therma med munnen. Har ikke problemer med det, men når jeg kommer hjem legger jeg den alltid ut på gulv med varmekabler og proppen åpen. Innbiller meg at det hjelper for å holde den i god kondisjon. En annen ting er når man har blåst den opp med munnen i kaldt vær så vil den krympe litt den første tida da varm luft fra lungene blir komprimert når den kjøles. Gir den derfor et par pust til etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bles også opp liggeunderlaget med munnen. For meg er det langt viktigare at liggeunderlaget fungerer når eg brukar det enn at det skal overleve mange år. Og utan å blåse det opp, er det verdilaust etter mitt syn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekket med pumpetut er altfor lite til at ein blir hjelpt med det. Kjøpte meg ein ekstra pumpesekk, som også kan brukast som pakkpose. Den fungerer svært godt, Finst også i enklare og mindre utgåve med platpose, men med ordentleg ventil.  Lungekapasiteten min er nok ikkje i toppskiktet, så eg ville spara både lungene og underlaget. Men underlaget skal tola  å bli bli blåst opp med munnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.