Gå til innhold
  • Bli medlem

7000 m


Anbefalte innlegg

Annonse

Sjekk http://www.visitnepal.com/getaway/nepal_peaks_climbing/list_of_peaks.htm

 

Listen over trekking peaks er blitt lengre og en del av de krever jo klatring.  Om jeg skulle reist ned dit igjen ville jeg prøvd Rolwalingområdet  for opplevelsens skyld.

For utsikten tror jeg Ama Dablam er flott - er i hvert fall flott fjell å se på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Tror ikke det er Ama Dablam vi er på utkikk etter. Unngår helst faste tau og Sherpa over bc. Tenker på noe litt slakere (men ikke ren hiking tur) og gjerne med mindre folk, som kan håndteres på egenhånd. Hvor finner jeg dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chulu West (6,419m/21,054ft) finns ju. Men det kanske är för lågt?
Hur som helt inte lika mycket spring på det berget som på Ama Dablam. I Nepal får man nog finna sig i att det är ganska brant, i alla fall bitvis. Även detta berg har ett brant parti nedtill.

Annars finns Pumori, 7.161m. Det finns guidade turer upp, med olika grad av service. Ganska mycket trafik på denna topp, men ser ut att vara "enkel" att komma upp på.

Det skall finnas en annan +7000 sydost om nuptse/lhotse men jag har glömt vad det heter. Baruntse tror jag, men är inte säker. Det finns guidade turer upp på baruntse i alla fall för den som känner att dom vill göra ett försök. Det krävs tillstånd att gå upp på begret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste var kanskje om teamet ditt startede med å legge litt flere tanker omkring hvor/hva dere vil. Kanskje starte med å finne ut hvilket område av Himalaya, dere vil til. Der finnes masser av litteratur som beskriver de ulike områder - trekking/turist bøker. Når dere har avgrenset området, går det jo an å sjå på et kart, og se hva som kan sjå interessant ut (evt. sammenholde kart med en liste over topper som det er mulig/lov å gå på). Så ender dere kanskje opp med 8-10 topper som dere evt. kan undersøke enda mer.
Personlig vil jeg nok ikke sette høgden +/- 7000m som "mål", heller karakteristikken av fjellet, mulige ruter i relasjon til nivået i gruppen.

Anbefaler å lese ulike alpine tidsskrifter, her finn ein mye inspirasjon, og i miljøene rundt om i verden finnes mye kompetanse og viten. Når dere har noget mer konkret, er det bare å "lufte" tankene i ulike alpine-klatremiljøer.

Alternativt, om en ikke vil legge så mye jobb i prosessen, så kan dere jo ta kontakt til en operatør i Nepal, forklare hva dere vil, og be dem komme med forslag - for noen fjell er jo enklere å organiserer anmarch og BC til end andre. Jeg kjenner til 2-3 virksomheter som jeg kjenner personlig. Send PM om du ønsker kontakt.

Endelig er der jo det mest interessante, 104 nye fjell ble åpnet for klatring i 2014.
http://www.theuiaa.org/news-127-UIAA-Peak-among-104-new-peaks-allowed-for-climbing-in-Nepal.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.