Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt, hvilket? Med eller uten stormklaffer?


Nomina sunt odiosa

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Skal gå til anskaffelse av et helårstelt. Jeg skal bruke det i alle årstider, og er på høyfjellsturer vinterstid som gjør at jeg trenger et vindstabilt telt. Jeg har sovet en del i Helsport Fjellheimen X-trem - et telt jeg har vært fornøyd med (lånt av en venn). Dette er selvfølgelig derfor ett av de aktuelle teltene. Ettersom jeg er glad i utstyr, har jeg også lyst til å prøve noe nytt :-)  Har derfor sett litt på Hilleberg-teltene, spesielt Nallo 3 GT og Nammatj 3 GT. Begge disse ser aktuelle og spennende ut. MEN, ingen av de har stormmatter? Ingen Hilleberg har det? Jeg har nesten satt det som et kriterium da jeg mener å ha hatt god nytte av dette på høyfjellet når det er lite snø å isolere/skjerme med. Hva tenker dere? Hvorfor har ikke Hilleberg stormmatter?

 

Synspunkter for og mot de tre teltene?

 

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Hillebergteltene av red og black label går duken helt ned til bakken, det skal i de aller fleste tilfeller eliminere behovet for stormmatter, det er også strammere på løkkene i endene på teltene, dette sørger for at du strammer opp teltet og det slutter dermed enda bedre ned mot bakken.

Stormmattediskusjonen er som religion, noen tror på det enene, noen på det andre, og noen tror ikke på noe i det hele tatt. Et minefelt med andre ord..

Stormmatter må du alltid ha noe oppå, ellers blir det flagrende elefantører, det er ikke noen garanti for at du alltid har det. Å legge noe inntil duken vil også til dels gjøre samme nytten, når du ikke har noe å legge inntil er det ingen ting som flagrer. Stormmatter samler alltid opp vann når det regner, med mindre du vipper de under teltduken, og da er du liksom like langt. Enkelte telt med stormmatter er også vanskeligere å få stramme nederst.

Hillebergteltene er konstruert for ikke å ha stormmatter, og trenger det strengt tatt ikke. Nallo har en lav ventil, det er ikke optimalt til vinterbruk. Kaitum har to høye og rette endevegger. Namatj er bombesikkert, har du GT av det får du den geniale døra som kan åpnes bare i toppen og du kan ha en terskel igjen nederst. Når du skal ut/inn reiser du deg da opp og ut, skal du inn stiger du inn og bøyer deg inn. All krabbing foregår da inni teltet hvor det trolig er tørt, og ikke på vei gjennom inngangen.

Mange er av den oppfatning at Hilleberg er dyrt, teltene koster litt mer, men de er verdt den ekstra kosten, kvaliteten veldig bra, og løsningene er gjennomtenkte. Teltene koster tross alt ikke så veldig mye mer enn de dyreste skalljakkene til Norrøna og Arcteryx.. teltene varer lengre og fargene går ikke av moten.

De som har Hillebergtelt har mange ganger mer enn ett, det er oftest fordi de er fornøyd med det første, og vil ha ett til som dekker ander turbehov også.

Det beste all round teltet er nok Namatj, det er ekstremt solid, har bra plass og veier relativt sett lite i forhold til styrke, og det finnes i 2 manns dersom det er stort nok. Eneste bakdel er i så måte at det ikke har to innganger slik som Keron som bare finnes i 3 og 4 manns.Mitt første Hillebergtelt var et Keron 3GT, nå har jeg flere..Timer du innkjøpet greier du å få det til minst -20%, det gjør du uansett også med fjellforumrabatten på fjellsport.no

Lykke til med teltvalget

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart gått for et med stormmatter. Var med å teste et Hilleberg telt på Dovre for et par år siden uten matter. Trodde vi kom til å våkne nede ved Kongsvoll. Har et Helsport Svalbard selv. Det står veldig bra i stærk vind. Men ville valgt den høye varianten hvis jeg skulle kjøpt i dag..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Hillebergteltene av red og black label går duken helt ned til bakken, det skal i de aller fleste tilfeller eliminere behovet for stormmatter, det er også strammere på løkkene i endene på teltene, dette sørger for at du strammer opp teltet og det slutter dermed enda bedre ned mot bakken.

Stormmattediskusjonen er som religion, noen tror på det enene, noen på det andre, og noen tror ikke på noe i det hele tatt. Et minefelt med andre ord..

Stormmatter må du alltid ha noe oppå, ellers blir det flagrende elefantører, det er ikke noen garanti for at du alltid har det. Å legge noe inntil duken vil også til dels gjøre samme nytten, når du ikke har noe å legge inntil er det ingen ting som flagrer. Stormmatter samler alltid opp vann når det regner, med mindre du vipper de under teltduken, og da er du liksom like langt. Enkelte telt med stormmatter er også vanskeligere å få stramme nederst.

Hillebergteltene er konstruert for ikke å ha stormmatter, og trenger det strengt tatt ikke. Nallo har en lav ventil, det er ikke optimalt til vinterbruk. Kaitum har to høye og rette endevegger. Namatj er bombesikkert, har du GT av det får du den geniale døra som kan åpnes bare i toppen og du kan ha en terskel igjen nederst. Når du skal ut/inn reiser du deg da opp og ut, skal du inn stiger du inn og bøyer deg inn. All krabbing foregår da inni teltet hvor det trolig er tørt, og ikke på vei gjennom inngangen.

Mange er av den oppfatning at Hilleberg er dyrt, teltene koster litt mer, men de er verdt den ekstra kosten, kvaliteten veldig bra, og løsningene er gjennomtenkte. Teltene koster tross alt ikke så veldig mye mer enn de dyreste skalljakkene til Norrøna og Arcteryx.. teltene varer lengre og fargene går ikke av moten.

De som har Hillebergtelt har mange ganger mer enn ett, det er oftest fordi de er fornøyd med det første, og vil ha ett til som dekker ander turbehov også.

Det beste all round teltet er nok Namatj, det er ekstremt solid, har bra plass og veier relativt sett lite i forhold til styrke, og det finnes i 2 manns dersom det er stort nok. Eneste bakdel er i så måte at det ikke har to innganger slik som Keron som bare finnes i 3 og 4 manns.Mitt første Hillebergtelt var et Keron 3GT, nå har jeg flere..Timer du innkjøpet greier du å få det til minst -20%, det gjør du uansett også med fjellforumrabatten på fjellsport.no

Lykke til med teltvalget

 

Takk for svar, Omnilite.

 

Jeg har vurdert Nallo pga vektforskjellen da det skal være med på tur om sommeren også. Men, jeg ser at Nammatj er er mer robust og rustet telt for tøffe vinterturer. Jeg kommer til å følge med bruktmarkedet en stund, før jeg evt bestiller ett nytt. Jeg tenker da å prøve uten stormmatter i første omgang! Igjen, takk for godt svar, Omnilite og tronn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden var eg i samme situasjon som deg. Eg skulle kjøpe meg et telt som skulle brukes hele året. Valget falt på Nammatj 3, men eg fant ut det mange finner ut. Det ideelle teltet til bruk hele året finnes ikke i et telt, men i to eller flere. Det betyr ikke at du må kjøpe flere telt, men hvis du for eksempel tror at du blir å telte så ofte at det kan "forsvares" at du kjøper to telt og økonomien er der, så gjør det.

 

Nammatj 3 er for det første et veldig trygt valg. Det tåler sterk vind, så for meg handlet det om for lite komfort. Eg hadde ikke hatt teltet lenge da eg opplevde at den sterke vinden dreide noen timer etter at eg hadde satt det opp med kortsiden mot vinden. For den våkne leser traff ikke vinden kortsiden lenger, men langsiden. Det ble blafring og et forferdelig bråk hele natta. Stappa inn øreplugger og nesten noen kjøttdeigrester i ren desperasjon. Kan ikke si at det var behov for å våkne neste dag. Eg var våken og tro meg; humøret har vært bedre!

 

For meg personlig blir ikke tunneltelt med på vinterturer flere ganger. Den neste svakheten eg personlig opplevde med Nammatj var at forteltet var for lite for to personer, spesielt vinterstid. (Med GT slipper du det problemet). I tillegg rakk eg ikke å oppleve det faktum at innerteltet til Nammatj (også GT) ikke har rette endevegger, så hvis det snør og eller fyker mye, vil du kunne oppleve at innerteltet blir kortere og kortere i løpet av natta..

 

Alle teltyper (tunnel-, kupper og hybridene) har sine styrker og svakheter. Du må velge hvilken av dem du ønsker å leve med.

 

Hvis du kun skal ha et telt, så anbefaler eg at du kjøper et telt uten stormmatter. Du skriver ikke hvor mange som (oftest) skal sove i teltet, men Nammatj 2 GT eller 3 GT høres ut som et fornuftig valg.

 

Ulempene med Nammatj GT slik eg ser det:

Om sommeren er det unødvendig sterkt og veier dermed unødvendig mye, og personlig setter eg stor pris på to fortelt når vi er to på tur om sommeren.

 

Om vinteren ønsker eg som nevnt ikke et tunneltelt, og eg ønsker heller ikke et telt som eg risikerer blir kortere og kortere om natta. Om natta skal eg sove, og da ønsker eg ikke at værgudene verken forkorter senga mi eller rister soverommet mitt så kraftig at øreproppenes egenskaper nærmest blir latterliggjort.

Om vinteren setter eg også pris på to innganger, slik at en av de alltid er i le for vinden. I teorien kan du også oppleve at glidelåsen ryker på den eneste inngangen på teltet ditt, men i dag med ykk glidelåsene på Hillebergs telt, så er ikke den sjansen stor.

 

Vil til slutt bare minne om at ulempene eg beskriver i all hovedsak handler om komfort, ikke om sikkerhet, og at eg og du helt sikkert vektlegger komfort ulikt.

 

Lykke til med valget!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormmatter er vel litt smak og behag. Hatt fin bruk for det på min lavvulight. Det er jo ikke et stormtelt akkurat så der har det vært nyttig et pqr ganger. Men om det er vits å sy på gode telt som er laget for og ikke ha det er jeg ikke sikker på. Kanskjenoen få ganger hvor det er barmark, kaldt og mye vind. I snø er det ikke like nødvendig siden en kan spa snø oppetter duk, forutsatt at telt har nok høytmonterte ventiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Fjellbokken skriver: I tillegg rakk eg ikke å oppleve det faktum at innerteltet til Nammatj (også GT) ikke har rette endevegger, så hvis det snør og eller fyker mye, vil du kunne oppleve at innerteltet blir kortere og kortere i løpet av natta.

Dette er svært sjelden et problem på høyfjellet hvor det vanligvis er fast snø. Jeg fyller opp med snø inntil teltduken så den kommer i klem mot underlaget rundt hele teltet, og så lenge snøen er fast er det bra nok. Det føyker ikke inn under duken da og teltet står fast.

Tror bare det har skjedd meg en gang siste femten åra på Hardangervidda at det har vært for lite/løs snø. Da blir bardunering svært viktig.

 

Nomina sunt odiosa:

Jeg har et Keron 4 GT uten matter og et Staika. Det var opprinnelig stormmatter på mitt Staikatelt, men de klipte jeg av da jeg ikke anser det som tvingende nødvendig på det teltet som tåler mye vær når det er godt bardunert. Dessuten bruker jeg teltet også på sommeren og da er vekt, volum og bedre ventilasjon årsaken til at jeg fjernet de.

 

Oppsummert er det er vel særlig fire punkter som bør være med i vurderingen om du skal ha stormmatter.

1 sikkerhet: Noe større trygghet med stormmatter ved spesielle forhold. 

2 vekt: Stormmatter veier ca 250 - 350 gram mer på et 3-4 mannstelt med kraftig duk.

3 ventilasjon: Må gjøre noen tiltak på sommeren for å få bra lufting med matter.

4 volum: Noe større pakkevolum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg litt på linje med Fjellbokken. Ikke alltid tunnelteltet er hensiktsmessig vinterstid, ikke nået verre end å våkne av bråk, eller av teltduken blir presset in over deg... For mitt bruk har jeg ofte teltet på samme plassen i noen dager, for så å ta turer ut der fra. Det blir lett ganske mange timer vekk fra teltet, og har en gang for mye opplevet at mengden av snø som kom i løpet av dagen var mer en tunnelteltet kunne klare. Jeg foretrekker derfor ofte geodome telt eller hybrid.

Men i for hold til stormmatter eller ikke, da her jeg god erfaring med matter bare på dele av teltet, ser selv størst behov i forteltet og har fått sydd på matter her i etterkant. På langsiden har jeg ikke hatt behovet. Men telt som de du beskriver, ville jeg personlig ikke ha problem å reise på tur vinterstid uten stormmatter. Har opplevet ganske mye vind i Nallo 3GT på Josten uten noe sikkerhetsmessig problem.

Men ville være litt "betenkelig" til å etterlate det uten oppsyn, om det kan komme en del snø.

Du har jo og mulighet for å få på stormmatter i etterkant, om du vil teste litt uten først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Hillebergteltene av red og black label går duken helt ned til bakken, det skal i de aller fleste tilfeller eliminere behovet for stormmatter, det er også strammere på løkkene i endene på teltene, dette sørger for at du strammer opp teltet og det slutter dermed enda bedre ned mot bakken.

Stormmattediskusjonen er som religion, noen tror på det enene, noen på det andre, og noen tror ikke på noe i det hele tatt. Et minefelt med andre ord..

Stormmatter må du alltid ha noe oppå, ellers blir det flagrende elefantører, det er ikke noen garanti for at du alltid har det. Å legge noe inntil duken vil også til dels gjøre samme nytten, når du ikke har noe å legge inntil er det ingen ting som flagrer. Stormmatter samler alltid opp vann når det regner, med mindre du vipper de under teltduken, og da er du liksom like langt. Enkelte telt med stormmatter er også vanskeligere å få stramme nederst.

Hillebergteltene er konstruert for ikke å ha stormmatter, og trenger det strengt tatt ikke. Nallo har en lav ventil, det er ikke optimalt til vinterbruk. Kaitum har to høye og rette endevegger. Namatj er bombesikkert, har du GT av det får du den geniale døra som kan åpnes bare i toppen og du kan ha en terskel igjen nederst. Når du skal ut/inn reiser du deg da opp og ut, skal du inn stiger du inn og bøyer deg inn. All krabbing foregår da inni teltet hvor det trolig er tørt, og ikke på vei gjennom inngangen.

Mange er av den oppfatning at Hilleberg er dyrt, teltene koster litt mer, men de er verdt den ekstra kosten, kvaliteten veldig bra, og løsningene er gjennomtenkte. Teltene koster tross alt ikke så veldig mye mer enn de dyreste skalljakkene til Norrøna og Arcteryx.. teltene varer lengre og fargene går ikke av moten.

De som har Hillebergtelt har mange ganger mer enn ett, det er oftest fordi de er fornøyd med det første, og vil ha ett til som dekker ander turbehov også.

Det beste all round teltet er nok Namatj, det er ekstremt solid, har bra plass og veier relativt sett lite i forhold til styrke, og det finnes i 2 manns dersom det er stort nok. Eneste bakdel er i så måte at det ikke har to innganger slik som Keron som bare finnes i 3 og 4 manns.Mitt første Hillebergtelt var et Keron 3GT, nå har jeg flere..Timer du innkjøpet greier du å få det til minst -20%, det gjør du uansett også med fjellforumrabatten på fjellsport.no

Lykke til med teltvalget

kort innpå: er det 20% på fjellsport med fjellforumrabatt? Trodde det var 15. Hva er i såfall rabattkoden?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at 15 i sin tid anga prosentrabatt. Koden er den samme som før, men rabatten er økt.

 

Forskjellen før og nå på Fjellforum-rabatten hos Fjellsport.no (etter hva jeg har lest i div. innlegg), er at tidligere fikk man 15 prosent rabatt på alle varer uansett om det var nedsatt pris eller ikke. Nå får man hele 20 prosent rabatt, men da kun på ordinært prisede varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er svært sjelden et problem på høyfjellet hvor det vanligvis er fast snø. Jeg fyller opp med snø inntil teltduken så den kommer i klem mot underlaget rundt hele teltet, og så lenge snøen er fast er det bra nok. Det føyker ikke inn under duken da og teltet står fast.

 

Problemet med skråvegg i forteltet slik som Nammatj har (og grunnen til at Nammatj-teltet mitt er førtidspensjonert) er at snøen legg seg oppå ytterteltduken som vender mot vinden. Dette presser over tid duken ned mot bakken, og innerteltet som er under ytterteltduken, vert sjølvsagt også pressa ned, og slik vert teltlengda, som er knapp i utgangspunktet, effektivt redusert. For meg var dette eit reelt problem i løpet av ei eller fleire netter på samtlige vinterturar.

Einaste måten for meg å få plass til å ligge i det teltet, var å stikke føttene ut i forteltet, og ligge med hovudet mot skråveggen som vart pressa ned av snø og vind, og så aka meg meir og meir ut i forteltet i løpet av natta. På grunn av gropa eg alltid har i forteltet, kunne eg ikkje ligge med hovudet i den enden.

Når det gjeld stormmatter, har eg aldri savna det på Hillebergtelta mine. Telta er rett og slett konstruert for å fungere utan stomrmatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Fjellbokken skriver: I tillegg rakk eg ikke å oppleve det faktum at innerteltet til Nammatj (også GT) ikke har rette endevegger, så hvis det snør og eller fyker mye, vil du kunne oppleve at innerteltet blir kortere og kortere i løpet av natta..

 

 

afe skriver: Problemet med skråvegg i forteltet slik som Nammatj har (og grunnen til at Nammatj-teltet mitt er førtidspensjonert) er at snøen legg seg oppå ytterteltduken som vender mot vinden. Dette presser over tid duken ned mot bakken, og innerteltet som er under ytterteltduken, vert sjølvsagt også pressa ned, og slik vert teltlengda, som er knapp i utgangspunktet, effektivt redusert.

Fjellbokken og afe 

Ser jeg misforsto formuleringen i Fjellbokkens innlegg 25 oktober og tolket det som at det føyket inn under teltduken og la seg på innertelt. Forstår at det legger seg på ytterduk og klemmer ned både den og innerduk. Beklager :oops:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.