Gå til innhold
  • Bli medlem

ski i bjørgefjell


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

kunne tenkt meg en skitur i Bjørgefjell traktene i begynnelsen av Mars 2006.

Trenger noen tips til rute for en ukes tur. Har hørt det er bra fiske i området som selfølgelig vil være et selfølgelig mål for turen. Hvordan er været i området på denne tiden av året??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
kunne tenkt meg en skitur i Bjørgefjell traktene i begynnelsen av Mars 2006.

Trenger noen tips til rute for en ukes tur. Har hørt det er bra fiske i området som selfølgelig vil være et selfølgelig mål for turen. Hvordan er været i området på denne tiden av året??

Jeg har lite erfaringer med Børgefjell vinterstid, men var på vinterjakt der oppe i januar i år. Da gikk vi fra Sjånes innerst i Susendalen, og hadde en rundttur innover mot Tiplingen. Gikk mest på lirypa, så var lite på åpent fjell.

Av utgangspunkt, vil jeg nok anbefale Majavatn (Tomasvatn). Herfra er det ikke lange vegen inn i sentrale Børgefjell, iallfall ikke om du skal gå en ukes tid. Tilgjengeligheten til Majavatn er jo også god (både tog og bil).

Ellers er det en mulighet å komme inn fra svenskesida. Vegen som går nordover fra Stora Blåsjön kan være et fint utgangspunkt. Jeg regner iallfall med at denne er brøytet vinterstid. Har gått inn herfra et par ganger på sommeren, og da er det ikke langt inn til f.eks. Jetnamsklumpen, Ranseren m.m. Her kan man jo få til en fin rundtur.

Været i mars kan man vel ikke si stort om. Tror man må være forberedt på det meste.. Var på vinterjakt litt sør for Børgefjell i slutten av februar 2004. Da regnet det..

Lykke til!

Bare ta kontakt om du har noen spørsmål, ellers er det vel andre som har vært i Børgefjell vinterstid som kan svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien Nordover fra Blåsjön over Stekenjokk er vinterstengt, bommen står 4-5 mil nord for Blåsjön. Like nord for Leipikvatnet. Men dette er fortsatt et godt utgangspunkt hvis man vil inn i Børgefjell, blir litt lengre å gå enn hvis man hadde kunnet kjørt opp på platået men ikke lange biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien Nordover fra Blåsjön over Stekenjokk er vinterstengt, bommen står 4-5 mil nord for Blåsjön. Like nord for Leipikvatnet. Men dette er fortsatt et godt utgangspunkt hvis man vil inn i Børgefjell, blir litt lengre å gå enn hvis man hadde kunnet kjørt opp på platået men ikke lange biten.

Det var bra du sa :D Visste faktisk ikke dette. Er bommen i nærheten av der reingjerdet krysser vegen? Mener kanskje å ha sett en bom der i nærheten når du sier det.. Dette skulle bety at du stopper i nærheten av der elva fra Sipmeken kommer ned til vegen det da? Fint å følge dalen opp mot Sipmeken herfra, og videre innover mot f.eks. Lille Jetnamsvatnet. Herfra må man jo få en fin runde hvis man gradvis runder over mot Kjukkelvatna. Derfra kan man gå ned Viermadalen, ned til Namsvatnet og mot Sverige igjen via Orrvatnet.

Men generelt vil jeg vel si at området er værutsatt og at man må være forberedt på endring i planene.. 1/2 nysnø oppi her vil nok fort kunne bremse tempoet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror bommen står der reingjerdet krysser veien. Usikker på hvor lenge utover høsten veien er åpen men den bruker å åpne igjen i Mai, hvis en velger å legge skituren på våren.

Et annet tips er å holde seg unna vannene på Stekenjokkplatået hvis det skulle bli aktuelt å gå her, gruvedriften har forurenset en del av vannene der så mye at isen aldri er til å stole på.

Enig i at dette er et svært godt utgangspunkt for fine turer inn i Børgefjell. Man kan også ta utgangspunkt i Namsvatnet og gå inn i parken fra sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.