Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til et lite tunneltelt med greit fortelt


admonish

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ny på forumet her og trenger litt tips til innkjøp av nytt telt.

 

Hadde nettopp en overnatting på fjellet som ble noe mer fuktig enn hva jeg likte. Teltet jeg brukte, et Eureka Spitfire, gjorde seg som

forventet ikke så bra i sprutregn.

 

Har sett endel på Ringstind teltene men er redd for at "forteltet" der fort blir for lite til å komfortabelt lage mat i. Etter en ukestur jeg og kona hadde over Hardangervidda i sommer med et trepersons tunneltelt så forelska jeg meg i den typen telt. Liker litt plass rundt meg når jeg sover og syns at klassisk fortelt er uhyre praktisk både til oppbevaring av bagasje og til matlaging.

 

Vurderer sterkt denne men da jeg så det oppslått på XXL idag så så det unødvendig stort ut:

http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/telt/helsport-tunelltelt-sarek-2+-gronn/p/1088882_1_style

 

Skulle likt å hatt en slik modell designet til 1 person.

 

Dette teltet virker glimrende i størrelse men har et fortelt som kanskje er en anelse for lite til bagasje og matlaging.

http://www.mckinley.eu/hardware-tents-compact-2-p10537

 

Noen innspill?

 

Krav: må tåle skikkelige regnskurer, ikke veie mer enn 3kg, ha fortelt hvor det er plass til matlaging og bagasje, ikke koste mer enn 5000kr.

 

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette her er et skikkelig kvalitetstelt med fine løsninger og vekt.

http://www.fjellsport.no/hilleberg-nallo-3-sand.html

Utifra dine krav, så er dette ganske bra. Lavere vekt enn Sarek som du linker til, men 15cn høyere tak, noe som betyr mye når du skal sitte inni teltet.

Du har også GT versjonen som gir et monstrøst fortelt av dimensjoner.

Dette er akkurat litt over din prisklasse, men har du is i magen, skal du kunne få GT versjonen om du vil til under 5000. Det gjorde jeg når jeg kjøpte mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i alle fall vurdert det som ligger på outlet'en til Helsport før jeg bestemte meg. Mye gull som går for en relativt billig penge der.
Ser de selger Gjende 3 camp for kr. 3.495,-. og Gjende 4 camp for kr.3.995,- Gulle gode telt til allsidig friluftsliv men såvidt over vektkravet du stiller.
Har selv Gjende 2 camp og er meget fornøyd med funksjonaliteten og kvaliteten der foruten at vekta er litt i høyeste laget for de turene jeg har med mest vandring. Da ender det fort med Ringstind 2 i stedet.
Hilleberg som blir nevnt har også et meget godt rykte. Vurderer selv et kuppeltelt (Rogen) derfra. Ikke fordi jeg MÅ ha et nytt telt men fordi havesyken prøver å overbevise meg om at jeg trenger et telt som har en mer selvstående design enn tunnelteltene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor mange det skal være til, skal du bruke det som solotelt med litt god plass.

I tilfelle ville jeg sett på Helsport Fjellheimen Light 2. Da har du romslig fortelt og vekt på ca 2,7 kilo. Det selges bl.a på SKittFiske for 5100,-

Alternativ Hilleberg Nallo 2 GT,veier omtrent det samme men pleier koste noe mer.

 

Har selv litt forskjellige telt.

Det jeg bruke rmest på sommern er et lett kuppetelt(1,7kg) fra Big Agnes med to små fortelt på hver siden. Liker sideinngang godt. Som telt til meg og bikkja så er det fint, får plass til Recon Pack, kløv og litt i ene fortelt, i andre har jeg støvler, pakkpose med klær og evt vått yttertøy.

Ved mer ruskevær og vinter har jeg et Big Agnes kuppel(2,5 kg) med et fortelt i enden. Stort nok fortelt til sekk og litt kokkelering men alikevel ikke større enn at jeg må stable litt godt for at det ikke skal være ting i veien når jeg skal ut og inn.

Disse teltene er super i kvalitet og detaljer men er jo ganske små siden de er i UL og SL segementet.

 

Det jeg liker minst med sommerteltet er at det er lett å dra inn fukt hvis det regner. Yttertelt er såpass små at det fort blir litt fukt fra yttertøy som finner veien til innertelt. Der fungerer vintertelt litt bedre men ikke helt optimalt.

 

Er derfor selv litt i tenkeboksen på å skaffe et telt ala Fjellheimen 2. Da har jeg stort nok fortelt til all bagasje uten at noe ligger i veien og god nok klaring for vått tøy. Etter å ha vært ute mange netter de senere årene så har jeg kommet mer og mer i tankene om å ha litt ekstra plass. Lettvekt er fint på en måte men det gir ofte mindre plass.

HIlleberg Kaitum hadde nok vært et alternativ for meg pga rette vegger om det ikke var såpass dyrt og veide som det gjør. Et Fjellheimen 2 vil gi meg 1 kilo ekstra mens Keitum 2 GT vil gi nesten 2 kilo, det konstra sommertelt.

Kaitum er sikkert fint til hard vinterbruk kontra Fjellheimen en jeg har allerede Svalbard 3 og er bra dekket på den type telt. I tilleg er BA vinterteltet ganske så Bomb.-proof.

Så jeg kan nok forrt ende på et Fjellheimen light 2 selv før vårsesongen 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tydelig kommet til riktig sted for her var det masse bra tips, takker for alle innspill!

Etter så mange gode tips har jeg allerede skrinnlagt begge jeg linket til i første innlegg.

 

Dette er i utgangspunktet et telt jeg skal bruke på soloturer (glemte jeg sikkert å nevne tidligere) så lavt pakkvolum og vekt er et megapluss.

Selv om det var mange gode tilbud på Helsport outlet på 3 og 4 personstelt så vil jeg helst prøve å få tak i et 2 personstelt.

 

Etter litt hjelp av en kamerat og et måleband fant jeg ut at jeg trenger en takhøyde på minst 95cm for komfortabel sitting.

 

De jeg syns virket mest spennende til nå:

Fjellheimen Light 2

Fjellheimen Superlight 2

Hilleberg Nallo 2 GT

Hilleberg Anjan 2 GT

 

 

Vil Superlight 2 og Anjan 2 GT klare seg greit i netter med sprutende regn?

 

Har det heldigvis ikke travelt med å få kjøpt inn teltet så skal følge med på salg og outlets fremover.

 

Takker igjen for mange kjappe og gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vil Superlight 2 og Anjan 2 GT klare seg greit i netter med sprutende regn?

 

 

 

Ja, i utgangspunktet. Anjan vil ha en viss ulempe dersom det blåser og regner kraftig samtidig. Da mest med tanke på det som måtte ligge i fortelt. Jeg mener @RuneH har noen netter i et slikt telt.

 

Ellers er det veldig viktig å forstå forskjellen på regn som penetrerer duken, og kondens. Dersom det er kraftig regnvær/høy luftfuktighet og vindstille, vil det lett kunne kondensere på innertelt og på innsiden av yttertelt uansett modell. Luftige modeller som Anjan skal riktig nok kunne takle dette bedre enn tettere telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er ny på forumet her og trenger litt tips til innkjøp av nytt telt.

 

Hadde nettopp en overnatting på fjellet som ble noe mer fuktig enn hva jeg likte. Teltet jeg brukte, et Eureka Spitfire, gjorde seg som

forventet ikke så bra i sprutregn.

 

Har sett endel på Ringstind teltene men er redd for at "forteltet" der fort blir for lite til å komfortabelt lage mat i. Etter en ukestur jeg og kona hadde over Hardangervidda i sommer med et trepersons tunneltelt så forelska jeg meg i den typen telt. Liker litt plass rundt meg når jeg sover og syns at klassisk fortelt er uhyre praktisk både til oppbevaring av bagasje og til matlaging.

 

Vurderer sterkt denne men da jeg så det oppslått på XXL idag så så det unødvendig stort ut:

http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/telt/helsport-tunelltelt-sarek-2+-gronn/p/1088882_1_style

 

Skulle likt å hatt en slik modell designet til 1 person.

 

Dette teltet virker glimrende i størrelse men har et fortelt som kanskje er en anelse for lite til bagasje og matlaging.

http://www.mckinley.eu/hardware-tents-compact-2-p10537

 

Noen innspill?

 

Krav: må tåle skikkelige regnskurer, ikke veie mer enn 3kg, ha fortelt hvor det er plass til matlaging og bagasje, ikke koste mer enn 5000kr.

 

Takker på forhånd!

Jeg har Helsport Ringstind Light 2 som jeg er veldig fornøyd med og kan anbefalle som et 1-mannstelt. For meg er forteltet stort nok til matlaging, men det kommer jo an på personlig preferanse og hva man liker å lage. Spesielt på de lange turene alene på fjellet foretrekker jeg dette teltet da vekten er lav og det er passe plass inne i teltet til meg og oppakningen. Vekta er på ca. 1,8 kilo.

 

Uansett hva du velger: God Tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et Hilleberg Nallo GT 2 på finn til 4600 nå... (får ikke til å lime inn link på den dustete PC`n...)

 

Så litt på det men selger nevner at det er er par hull i myggnettingen:/ Ønsker igrunn å kjøpe nytt eller som nytt.

 

Men takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da endte jeg opp med å kjøpe et Helsport Fjellheimen Superlight 3 med 25% rabatt på Fjellsport . Da har jeg et kanontelt som jeg både kan bruke på soloturer og sammen med kona. Gleder meg allerede :hyper:

 

Takker for alle tips og innspill!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr Ringstind.

 

Jo, forteltet er nok i minste laget på Ringstind.    Men det er jo lett da.    Selv har jeg et Hillebergs Akto og det er ikke ganske likt Ringstind.  

 

For å få litt tørr plass spenner jeg opp Jervenduken Original (er jo med likevel) som baldakin.    Det funker bra.   Jeg plasserer litt over midten av buen, slik at vannet renner "bakover".,

På baldkinens bakside, den del som ligger oppe på teltet bruker jeg 3 stk, ca  10 cm brede remser fra et gammelt telt.   Dette for at duken ikke skal slites.    Foran bruker jeg barduner på vanlig måte, 3 i tallet.

 

Edit.  Gratulerer med teltkjøpet.   Og jeg var litt for sent ute med innlegget, men kanskje andre kan bruke ideen.

post-6671-0-29171300-1414846418_thumb.jp

Endret av torø
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da endte jeg opp med å kjøpe et Helsport Fjellheimen Superlight 3 med 25% rabatt på Fjellsport . Da har jeg et kanontelt som jeg både kan bruke på soloturer og sammen med kona. Gleder meg allerede :hyper:

 

Takker for alle tips og innspill!

Flott om du kommer med tilbakemeldinger etter du har prøvd det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme telt som du har kjøpt. Du kommer nok til å bli fornøyd med den:)

virker som er kanonbratelt :) har du eller andre opplevd at innerduk og ytterduk her kommer i kontakt og fått fukt inne i teltet? Får ikke bestemt meg om å gå for light kontra superlight. Tenker først og fremst på at noen mente at det var kortet inn på avstand mellom inner og ytterduk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Har opplevd at innerteltet ved fotenden har kommet borti yttertelt ved mye nedbør. Det er så lett å tynt stoff så virker som det klistrer seg lettere mot ytterteltet. Men grunnen til at dette skjedde var nok at jeg eller min bedre halvdel hadde sparket imot innerteltet og at det derfor hadde klistret seg til ytterteltet. Men det ble ikke vått inni teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.