Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til et lite tunneltelt med greit fortelt


admonish

Anbefalte innlegg

Fikk endelig prøvd teltet i sommer med en tur i Femundsmarka. Teltet var lett å sette opp og var meget romslig.

Var dog kjedelig å våkne etter første overnatting å se at sømmene i bardunfestene hadde begynt å rakne. Vinden over natta var veldig beskjeden så dette burde teltet ha tålt.

Litt kjedelig var det også at en barnål hadde punktert bunnduken. Ellers var teltet helt fantastisk å ha med seg på en lengre tur.

 

Teltet blir sendt tilbake til der jeg kjøpte det og håper på en grei og ryddig reklamasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnål punktert bunnduken...? Det må være veldig skjøre greier!

 

Ja, og jeg som at på til brukte noen minutter på å rydde området for kongler, kvister og stein før vi slo opp teltet.

Satte faktisk en liten demper på komforten i teltet på kvelden når man vet fra dagen før at det ikke skal mer til enn en barnål før det er hull i duken.

Ble liksom til at jeg følte at jeg måtte ligge så stille så mulig og bevege meg minst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg som at på til brukte noen minutter på å rydde området for kongler, kvister og stein før vi slo opp teltet.

Satte faktisk en liten demper på komforten i teltet på kvelden når man vet fra dagen før at det ikke skal mer til enn en barnål før det er hull i duken.

Ble liksom til at jeg følte at jeg måtte ligge så stille så mulig og bevege meg minst mulig.

Sånn skal det ikke være! Man må forvente at lettvektsvarianter av telt tåler noe mindre enn de med tykkere duk, men det skal tåle å tråkkes på kongler, barnåler og småstein uten at det går hull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte på Bjarne (turbloggeren) i Femundsmarka. Han tester jo ut Helport Reinsfjell 2 Superlight i sommer og han hadde oppdaget det samme på sitt telt.

Barnålene punkterte bunnduken hans flere plasser, så det er tydelig at disse superlight teltene ikke tåler dette.

 

Har selv et Fjellheimen 3 SL og er veldig fornøyd, men har tilnå kun brukt det på høyfjellet og har ikke hatt noen problemer der.

Stemmer dette syns jeg ikke det holder mål for et slikt telt. Vannet vil jo nå utvilsomt piple inn hvis man har slike hull i bunnduken om man setter det opp på et litt fuktig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bytte til "Heavy-utgaven".. :)

Det blir spennende å høre hva Helsport sier. Kan du poste svaret fra dem her?

 

I første omgang ble teltet returnert til butikken hvor jeg kjøpte det. Skal be dem om å få en kommentar fra Helsport så fort butikken kontakter meg igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dårlig hvis bunnduk er såpass skjør. Nå er vel egentlig det stoffet laget for yttertelt men brukes i bunnduker på de lette teltene. Kanskje stoffet ikke er "seigt" nok til bruk i bunn.

Har selv lettveksttelt med tynn bunn fra annen produsent men det har ingen hull etter noen års bruk. Så her bør nok Helsport finne på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om kjøpere av superlight teltene bør ha med footprint duk. Skal teltene ned i vekt blir bunnduken tynn. High end produsenten Hilleberg leverer footprint til alle sine telt. Helsports billigserie Nordmarka, som jeg nå kjøpte for fjellturen min har også veldig tynn bunnduk, men Hilleberg Anjan har en footprintduk som passer, så her blir det nok ingen punktering av barnåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om kjøpere av superlight teltene bør ha med footprint duk. Skal teltene ned i vekt blir bunnduken tynn. High end produsenten Hilleberg leverer footprint til alle sine telt. Helsports billigserie Nordmarka, som jeg nå kjøpte for fjellturen min har også veldig tynn bunnduk, men Hilleberg Anjan har en footprintduk som passer, så her blir det nok ingen punktering av barnåler.

 

Ville vært trist om det skulle være nødvendig med ekstra footprint for å unngå punktering av barnåler. Man betaler jo ekstra for få et lettere telt. Dumt å betale ekstra for et lett telt + footprint. Da blir jo likevel vekta høyere og sluttprisene høyere. Vil vel heller lønne seg å bare kjøpe den ordinære utgaven av teltet i utgangspunktet da.

Det må kunne forventes at bunnduken i teltet skal tåle mer enn å bli slått opp på en fotballbane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kjøpt footprint bunnduk for 320 kr av Helsport så det er ikke noe problem å få tak i, men da ser jeg heller at bunnen i teltet blir laget litt kraftigere istendenfor at man alltid må bruke den. Men det er jo en smakssak, blir spennende og høre hva Helsport sier.

Kanskje en admin splitter ut denne delen av tråden som gjelder Helsport Superlight bunnduker....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt synd at det kommer barnåler gjennom bunnduken i på Superlight teltene. Men må man bruke separat bunnduk for å unngå dette, så må vel noe av poenget med "superlight" forsvinne.

Bunnduken på telt er normalt stedet der en god del av vekten ligger, jo større gulvareal, jo tyngre blir teltet. Ved å lage den delen tynnere blir bunnen mindre solid, men lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vell ut som om prisen for å spare tildels mye vekt betales med en tynnere duk både i ytterteltet og bunnen som er mere sårbar for "punktering" og også har dårligere vannsøyledata. Billigserien Nordmarka har bedre vannsøyledate enn Pro serine, men selvfølgelig billigserien har ikke ripstopp. Virker som om footprint er å anbefale til Proserien. Det er ikke store vektøkningen det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Helsports billigserie Nordmarka, som jeg nå kjøpte for fjellturen min har også veldig tynn bunnduk, men Hilleberg Anjan har en footprintduk som passer, så her blir det nok ingen punktering av barnåler.

Jeg har et Helsport Nordmarka 3 som har tålt tildels røff behandling på ujevnt underlag i de 3-4 åra jeg har hatt det, men bunnduken er fortsatt like hel. Jeg visste faktisk ikke at den var så tynn, men blir nok mer oppmerksom på det fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå MÅ man ikke kjøpe et foot print/ en bunnduk fra samme teltprodusent som man har telt fra for 500-1500kr, eller i det hele tatt ett som er laget til det teltet du har.

 

Har man tilgang til Tyvek duk (f eks ifbm byggearbeid), kan man klippe til et stykke som passer innerteltet sitt.

Tyvek foot print får man også kjøpt fra diverse lettvekts butikker på nett, både enkle stykker og tilpasset telt, f eks fra Tarptent til 12-15 dollar.

Samme med Polycryo duk for ca 10 dollar i str L (1 stk) eller M (2 pk)

 

Ikke dyrt og øker ikke vekta nevneverdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå MÅ man ikke kjøpe et foot print/ en bunnduk fra samme teltprodusent som man har telt fra for 500-1500kr, eller i det hele tatt ett som er laget til det teltet du har.

 

Har man tilgang til Tyvek duk (f eks ifbm byggearbeid), kan man klippe til et stykke som passer innerteltet sitt.

Tyvek foot print får man også kjøpt fra diverse lettvekts butikker på nett, både enkle stykker og tilpasset telt, f eks fra Tarptent til 12-15 dollar.

Samme med Polycryo duk for ca 10 dollar i str L (1 stk) eller M (2 pk)

 

Ikke dyrt og øker ikke vekta nevneverdig

 

Det er ingen tvil om at det finnes rimelige måter å bøte på problemet, men jeg vil påstå at når man kjøper et telt til 7500kr så bør det ikke være slik at bunnduken er så svak som den er på Superlight-serien. Det er i mine øyne helt urimelig, spesielt med tanke på at Superlight-utgaven koster ca 2500kr mer enn den vanlige utgaven av teltet.

Jeg sier som et par andre har nevnt, om den nåværende Superlight-duken er så svak som den synes å være så bør den heller forsterkes slik at man slipper å ha med seg en ekstra duk.

 

Ellers takk for innspill!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at det finnes rimelige måter å bøte på problemet, men jeg vil påstå at når man kjøper et telt til 7500kr så bør det ikke være slik at bunnduken er så svak som den er på Superlight-serien. Det er i mine øyne helt urimelig, spesielt med tanke på at Superlight-utgaven koster ca 2500kr mer enn den vanlige utgaven av teltet.

Jeg sier som et par andre har nevnt, om den nåværende Superlight-duken er så svak som den synes å være så bør den heller forsterkes slik at man slipper å ha med seg en ekstra duk.

 

Ellers takk for innspill!

Neida, for all del, var ikke ment som kritikk på noen måte. Jeg er helt enig i at et telt til 7500,- burde tåle mer.

Problemet, sånn jeg ser det, er prisen.

Når man får håndsydde lettvektstelt fra USA til 3000,- ferdig importert er det noe som skurrer med prisene fra de nordiske konkurrentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har trådstarter fått svar på reklamasjonen fra XXL\Helsport? @admonish

 

Reklamasjonen gikk igjennom som forventet og fikk et flunkende nytt telt fra Fjellsport denne uken. Fikk prøvd det nå i helgen i kraftig vind og pøsregn. Teltet stod bra og ikke en dråpe vann i innerteltet. På solotur er teltet rett og slett en liten leilighet:)

Tok selv kontakt med Helsport når det gjelder bunnduken og personen jeg kom i kontakt med skulle ta saken videre til designteamer for å få en uttalelse fra dem. Om jeg får dette skal jeg dele den med dere. Syns også det er verdt å nevne at bunnduken i teltet jeg fikk nå er oppgitt til 4000mm og ikke 3000mm som står oppgitt på nettsiden til Helsport. Kanskje det har skjedd en oppgradering det siste året?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.